Maw skrev:
Jag tror helt enkelt vi i grunden ser på vår omvärld på olika sätt, jag är en obotlig optimist och bejakar förändringar, ibland lite väl mycket. Du verkar tillhöra kategorin människor som kallar sig själva för realister

Nej, jag är en väldigt stor optimist. Är typiskt den som alltid ser glaset mer halvfullt än halvtomt. Tror de flesta kollegor och anställda skulle beskriva mig som extremt optimistisk, positiv och lösningsorienterad.
Men jag är inte religiös korkad optimist in absurdum heller. Gillar ändå hellre att göra en objektiv analys av verkligheten, än att stoppa huvudet i sanden och blunda för data. Blir helt enkelt lättare att skapa en positivare tillvaro om man har rätt data att grunda sina beslut på.
Ibland är det högkonjunktur, men ibland är det lågkonjunktur. Då är det bättre att räkna med och förbereda för att sådana tider också kommer, så behöver man inte bli negativt överraskad.
Så att vara en levnadsglad positiv personlighet ser jag faktiskt inte som en kontrast emot att använda riktiga realistiska data för att kunna ta så vettiga beslut som är möjligt. Tvärt om; det senare har gynnat det första för mig.
Gällande förändringar så är jag, tvärt emot vad du påstår om mig, en av de som går i täten för det. Har jobbat många år professionellt med just förändringsledning, både som mgmt-konsult och som chef. Det är en del av både min karaktär och mitt jobb.
Men det måste inte innebära att man 100% sväljer precis allt i världen som positiva förändringar... är som sagt inte korkat religiös heller.