Japp trötthet är bästa kryddanRobin_j skrev:Funkar för mig med. sist va allt magiskt gott kanske var det att man var eventuellt lite trött i huvudet
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Moderator: Redaktion
Japp trötthet är bästa kryddanRobin_j skrev:Funkar för mig med. sist va allt magiskt gott kanske var det att man var eventuellt lite trött i huvudet
Funkar fint för oss, skulle tom kunna nedlåta mig till att äta gratinerat potatismos.Generalbogge skrev:Middag på stadshotellet i Haparanda var ingen självklarhet. De har vanligtvis stängt på söndagar. Men de kunde erbjuda följande:
Stadshotellets Plankstek
Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.
395:-/person
Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese
159:-/15cl glas
Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?
Om man kör rätt laddstrategi (fråga Robin om hur den är) så går det ganska snabbt med en nerfad S också. När vi körde 2020 så var ju hela SuC-nätverket begränsat till 118 kW (tack för det Tesla. Jag tappade inte lika mycket då...) men förra året så var det ju full fart på laddningen och jag skulle ha tappat mycket mera. Dock så beter sig en S85 helt annorlunda mot en nerfad S90. 85:an laddar på med bra effekt från början men tappar snart effekt så då får man pipa vidare mot nästa om man ska kunna hänga på (Robins taktik) medan en nerfad S90 aldrig kommer upp i några höga effekter utan i praktiken kommer att vara långsammare än en S85. Dock kan man ladda lite mera innan effekten tokdyker så det blir ju en tidsvinst. Vi får väl se hur det går i år beroende på vilka som kommer till start. (jag tittar nog på Glympse)Generalbogge skrev:Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir.Jwe skrev:Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Ser fram emot om fler nerfade Teslor deltar! Då kan vi tävla om jumboplatsernas jumboplats, jag ligger bra till med kolloslt nerfad och dessutom energiklass D på däcken. Men någon måste ju komma sist, så det kan jag bjuda på.Jwe skrev:Eftersom laddkurvorna är som de är, spelar toppeffekten mindre roll än integralen under kurvan.
Det förklarar nog din inställning till den tid som din bil påverkades och därtill var under en övergående period.
Det kanske är så att flera nerfade hade ditt mönster, vilket skulle förklara att man haft överseende inställning.
Likaså om begränsningen endast berörde höga soc skulle problemet ej vara så påtagligt.
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förståsDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
Sist kommer garanterat bli jag.. råkar alltid köra sönder något av någon märklig anledningDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.Generalbogge skrev:Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förståsDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sistEller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafallSofie skrev:Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.Generalbogge skrev:Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förståsDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sistEller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Är det någon fokus på förbrukningen? Det är ju ett gyllene tillfälle att få se skillnaden mellan olika bilar, då alla givetvis kommer köra optimalt med sina egna bilar. Det borde bli mycket mer realistiska förbrukningssifror än när reportrar provkör en bil. @ Robin J Vinterdäcken är ju snålare i förbrukning, i alla fall var mina fd Nokis R2 supersnåla när dom var slut på våren/försommaren.Robin_j skrev:Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafallSofie skrev:Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.Generalbogge skrev:Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förståsDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sistEller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.![]()
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning
Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...
Vi kommer inte med i år. Men när jag fått min Sono Sion tror jag att vi hakar på. Den har iaf 70 kW laddning.Generalbogge skrev:Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förståsEller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Datzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
Vi rapporterade alla vår förbrukning förra året. Model 3 låg såklart lägst med förbrukning kring 1.5kWh/mil. Jag hamnade på 2,07 på väg upp om jag kommer ihåg rätt och närmre 2,2kWh/mil på väg söderut då vi hamnade i flera rätt kraftiga regn samt tog vägen över Stockholm då med mer motorväg/högre snittfart.Sofie skrev:Är det någon fokus på förbrukningen? Det är ju ett gyllene tillfälle att få se skillnaden mellan olika bilar, då alla givetvis kommer köra optimalt med sina egna bilar. Det borde bli mycket mer realistiska förbrukningssifror än när reportrar provkör en bil. @ Robin J Vinterdäcken är ju snålare i förbrukning, i alla fall var mina fd Nokis R2 supersnåla när dom var slut på våren/försommaren.Robin_j skrev:Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafallSofie skrev:Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.Generalbogge skrev:Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förståsDatzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sistEller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.![]()
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning
Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...
Stämmer bra det, jag var först i mål med min ID4 på vägen upp (efter de två Model 3) förra åretjoel80 skrev:Datzun skrev:Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist
ID4an var snabbare än mig förra året. Även snabbare än Robin med Model S tror jag? Eller så var det inom några få minuter.
Även Skodan som var med förra året fick stryk av ID4an samt Audin som var med.
I år bör det dessutom gå snabbare för oss utan Tesla då infrastrukturen med laddare blivit mycket bättre på många ställen.![]()
Man kan väl också säga att man (jag) sitter som en idiot och kollar. Kul är det i alla fall!joel80 skrev:Du menar att man sitter i timmar och kollar Youtube på nån idiot som kör mil efter mil på svensk motorväg mitt i natten?
Ha ha, ja, 21 timmar totalt blir svårt om man ska hålla hastighetsbegränsningenjoel80 skrev:Jag kommer kunna konkurrera bättre med ID4an i år. Alla OTA under året har fixat till laddkurvan på P2 så den är lite bättre och det har även gjort lite på förbrukningen. Det blir spännande.
Och du måste väl mena 41 timmar för totalen? Du körde på 20:45 upp om jsg kommer ihåg rätt.