Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Moderator: Redaktion
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Nu har även jag provat laddaren i Ljusdal. Fick 40 kW på CCS trots kallt batteri och 50 % SoC. Gäller att passa på så länge den är gratis. När laddaren i Kårböle öppnar kommer de troligtvis börja ta betalt .
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Snabbladdaren i Ljusdal
Nu har även laddaren i Kårböle kommit igång. Kan vara bra för den som känner ångest över kö i Sveg. Tyvärr fick jag bara 20 kW vid 38% SoC (testade tre gånger) men jag har anmält det till Ljusdal Energi. Den i Ljusdal ger 40kW som ni kan se ovan.
EDIT: De har bara byggström 63A just nu vilket begränsar den till 25kW. De vet ännu inte när de får rätt matning.
Ljusdal Energi har ännu inte beslutat om betalmetod, så än är det gratis. Det som ligger som förslag till styrelsen är PlugSurfing (och alltså funkar även Charge & Drive) men inget är beslutat än. Priserna kommer i vilket fall bli lägre än Charge & Drive debiterar. De vill ha oss elbilister att spendera våra slantar inom kommunen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Uppdatering igen:
• Laddaren i Ljusdal startades om igår efter felanmälan och är uppe igen.
• Laddaren i Kårböle väntar på tillstånd från Trafikverket att få borra under vägen så Härjeåns Kraft kan dra fram rätt matning. Sker efter sommaren. Fram till dess är effekten begränsad.
• Laddaren i Ljusdal startades om igår efter felanmälan och är uppe igen.
• Laddaren i Kårböle väntar på tillstånd från Trafikverket att få borra under vägen så Härjeåns Kraft kan dra fram rätt matning. Sker efter sommaren. Fram till dess är effekten begränsad.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Hur ser det ut med dessa laddare nu i sommar? Är det mycket upptaget?
Kommer åka upp till stugan i Klövsjö och Ljusdal ligger toppen mitt mellan Gävle och stugan + nära butik. Men tråkigt om man inte kan ladda när man är där...
/Jocce
Kommer åka upp till stugan i Klövsjö och Ljusdal ligger toppen mitt mellan Gävle och stugan + nära butik. Men tråkigt om man inte kan ladda när man är där...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
åkte fram och tillbaka till Jämtland förra veckan, Vid lunch tid var både Ljusdal och Kårböle lediga.vid både tur o retur.
Om man ändå är i krokarna (kanske på väg till Krokom) vill jag rekomendera Bergs kommuns snabbladdare BTEA, i tex Svenstavik, Rätan eller Åsarna. Som Champange, bra el ska va snabb o gratis.
Om man ändå är i krokarna (kanske på väg till Krokom) vill jag rekomendera Bergs kommuns snabbladdare BTEA, i tex Svenstavik, Rätan eller Åsarna. Som Champange, bra el ska va snabb o gratis.
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Rätan och Åsarna har jag provat på tidigare tripper.OHt skrev:åkte fram och tillbaka till Jämtland förra veckan, Vid lunch tid var både Ljusdal och Kårböle lediga.vid både tur o retur.
Om man ändå är i krokarna (kanske på väg till Krokom) vill jag rekomendera Bergs kommuns snabbladdare BTEA, i tex Svenstavik, Rätan eller Åsarna. Som Champange, bra el ska va snabb o gratis.
Ljusdal ligger toppen pga ICA + lagom stopp tidsmässigt.
Kostar Ljusdal numera? Hur betalar man?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Den i Ljusdal är i alla fall sällan upptagen har jag sett nu i sommar. Annars finns två "väntuttag" på 22 kW om det skulle vara det. I värsta fall får du komma över på fika i torpet och få 11 kW.Jocce skrev:Hur ser det ut med dessa laddare nu i sommar? Är det mycket upptaget?
Kommer åka upp till stugan i Klövsjö och Ljusdal ligger toppen mitt mellan Gävle och stugan + nära butik. Men tråkigt om man inte kan ladda när man är där...
/Jocce
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Och den är ff gratis
Tills dom bestämt sig för betalmetod...
Tills dom bestämt sig för betalmetod...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Förslaget ligger på styrelsens bord, men kommunens kvarnar maler långsamt. Alltså gratis tills vidare både i Ljusdal och Kårböle. Det finns en del av beslutsfattarna som vill fortsätta ha den gratis, och andra som vill ta betalt. Vi får väl se hur det slutar. I vilket fall är förslaget att det kommer bli billigare än SuC, Charge & Drive och Bee (kanske inte svårt). De vill nämligen att vi spenderar våra väntpengar i kommunen, inte i Hudiksvall eller Bollnäs.Bjelke skrev:Och den är ff gratis
Tills dom bestämt sig för betalmetod...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
themax skrev:Förslaget ligger på styrelsens bord, men kommunens kvarnar maler långsamt. Alltså gratis tills vidare både i Ljusdal och Kårböle. Det finns en del av beslutsfattarna som vill fortsätta ha den gratis, och andra som vill ta betalt. Vi får väl se hur det slutar. I vilket fall är förslaget att det kommer bli billigare än SuC, Charge & Drive och Bee (kanske inte svårt). De vill nämligen att vi spenderar våra väntpengar i kommunen, inte i Hudiksvall eller Bollnäs.Bjelke skrev:Och den är ff gratis
Tills dom bestämt sig för betalmetod...
Helt rätt tänkt.
Eftersom laddaren finns där så stannar jag ju faktiskt i Ljusdal och handlar mat för en 3-7 dagar. + köper lite färdkost på macken.
Så absolut är det en bra grej!
Självklart så fyller jag på med färskvaror / nödvändigt ifrån de lokala i Klövsjö/Vemdalen också, så även de Ica-handlarna får stöd!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Kårböle hade jag problem med i söndags. Den stängde ner laddningen efter 10-45 sek. Klagade på kommunikationsfel!
Jag fick ladda ca 30min på typ2-stolpe så jag kunde ta mig till Noppikoski.. Där gick det bra.. Och snabbt. Upp mot 67kW i min nya Ioniq och 6-82% på strax under 23 minuter.
Felanmälde Kårböles laddare till Ljusdals energi samt skrev in problemen på uppladdning.nu.
Jag fick ladda ca 30min på typ2-stolpe så jag kunde ta mig till Noppikoski.. Där gick det bra.. Och snabbt. Upp mot 67kW i min nya Ioniq och 6-82% på strax under 23 minuter.
Felanmälde Kårböles laddare till Ljusdals energi samt skrev in problemen på uppladdning.nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Snabbladdaren i Ljusdal
Bra att du anmälde. Jag hade inga problem med min Model 3 (förutom den låga effekten som kommer kvarstå tills Härjeån får skjuta kabel under vägen) men den ska ju funka med alla bilar.joel80 skrev:Kårböle hade jag problem med i söndags. Den stängde ner laddningen efter 10-45 sek. Klagade på kommunikationsfel!
Jag fick ladda ca 30min på typ2-stolpe så jag kunde ta mig till Noppikoski.. Där gick det bra.. Och snabbt. Upp mot 67kW i min nya Ioniq och 6-82% på strax under 23 minuter.
Felanmälde Kårböles laddare till Ljusdals energi samt skrev in problemen på uppladdning.nu.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Börjar kanske bli dags att damma av den här tråden nu när det till och med blivit en notis i lokalblaskan. 12 laddstolpar i centrala Ljusdal planeras.
https://www.ljusdalsposten.se/2022-06-0 ... av-ljusdal (paywall, men det står inte mycket mer än vad jag skrivit ovan.
https://www.ljusdalsposten.se/2022-06-0 ... av-ljusdal (paywall, men det står inte mycket mer än vad jag skrivit ovan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Blir ju liten omväg om man kommer från Bollnäs hållet och ska mot Ramsjö eller Färila. Men annars bra. Kommer nog bli en hyfsat trevlig SuC med en del restauranger och övrig service nära.themax skrev:Börjar kanske bli dags att damma av den här tråden nu när det till och med blivit en notis i lokalblaskan. 12 laddstolpar i centrala Ljusdal planeras.
https://www.ljusdalsposten.se/2022-06-0 ... av-ljusdal (paywall, men det står inte mycket mer än vad jag skrivit ovan.
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.MWall skrev:Blir ju liten omväg om man kommer från Bollnäs hållet och ska mot Ramsjö eller Färila. Men annars bra. Kommer nog bli en hyfsat trevlig SuC med en del restauranger och övrig service nära.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
themax skrev:Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.MWall skrev:Blir ju liten omväg om man kommer från Bollnäs hållet och ska mot Ramsjö eller Färila. Men annars bra. Kommer nog bli en hyfsat trevlig SuC med en del restauranger och övrig service nära.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
Måste väl ändå vara en SuC tänkt för genomfartstrafik? Och då antagligen med tanke på Härjedalsfjällen först och främst.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Ja det tror jag också, och bra placering för det också (speciellt om man även vill serva bilar med
lite sämre räckvidd…)
lite sämre räckvidd…)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Det tror jag också, men finns det någon annan SuC i Sverige som ligger precis mitt i centrum av ett samhälle?MWall skrev:
Måste väl ändå vara en SuC tänkt för genomfartstrafik? Och då antagligen med tanke på Härjedalsfjällen först och främst.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Mora?themax skrev:Det tror jag också, men finns det någon annan SuC i Sverige som ligger precis mitt i centrum av ett samhälle?MWall skrev:
Måste väl ändå vara en SuC tänkt för genomfartstrafik? Och då antagligen med tanke på Härjedalsfjällen först och främst.
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Ah. Naturligtvis. Den ligger ju väldigt nära centrum också. Hjärnsläpp att inte komma på den!Erxon skrev:
Mora?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Kan du peka ut platsen på en karta?themax skrev:
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
Detta är oavsett GRYMMA nyheter, Ljusdal brukar ligga "perfekt" på väg upp till fjällen för mig (Klövsjö) för ett andra/stödstopp/handling/mat beroende på vilka (och vilka åldrar) man har med sig i bilen!
Någon info om när de kommer upp?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Lär väl dröja. Finns inte ens med på tesla.com/findus än.Jocce skrev:Kan du peka ut platsen på en karta?themax skrev:
Platsen blir på parkeringen mitt emot tingshuset så precis mitt i Ljusdal. Ljusdal Energi kommer lämna över 1150 kW till Tesla.
Kommer nog locka fler att ta vägen över Hudik (som är lika snabb som Tönnebro-Bollnäs, men längre). Närheten till all service blir ju också kalas. Jag vet inte om det blir V3 eller om det blir Teslas idé om cityladdare. Det får vi väl se när de börjar installera. Är detta i så fall den första ”cityladdaren” i Sverige?
Detta är oavsett GRYMMA nyheter, Ljusdal brukar ligga "perfekt" på väg upp till fjällen för mig (Klövsjö) för ett andra/stödstopp/handling/mat beroende på vilka (och vilka åldrar) man har med sig i bilen!
Någon info om när de kommer upp?
/Jocce
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Nect skrev:Hörde från en källa i Bollnäs att Tesla tidigare letat efter en lämplig plats (i Bollnäs) för en kommande SuC. Men det gick i stöpet då de inte fick tag i någon lämplig mark med tillräcklig kapacitet att bygga på. Kanske därför den blir i Ljusdal nu i stället?
Ljusdal är ett bättre ställe rent geografiskt faktiskt. Täcker in två riksvägar (RV83, RV84) istället för bara en (RV83).
Re: Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal
Det där är ju grymt!MWall skrev:
Lär väl dröja. Finns inte ens med på tesla.com/findus än.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.