Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Mickep

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Mickep »

Nästa år 1 jan 2023 sänks ersättningen 20 000. (kommer tillverkarna följa efter? de var väldigt pigga att höja när bonusen höjdes)
det har större påverkan än 700 000 gränsen. Då blir frågan när tillgången går upp och priserna går ned. är det värt att försöka få lev innan årsskiftet. (under en onormal låg tillgång)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

jonasl skrev:
Känns ju sjukt svettigt med SMS från Tesla som specar 21-29 Juni, i appen står det fortfarande 2-9 Juli.
Har 24-30 Juni i appen 21-29 Juni via SMS.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
Nästa år 1 jan 2023 sänks ersättningen 20 000. (kommer tillverkarna följa efter? de var väldigt pigga att höja när bonusen höjdes)
det har större påverkan än 700 000 gränsen. Då blir frågan när tillgången går upp och priserna går ned. är det värt att försöka få lev innan årsskiftet. (under en onormal låg tillgång)

Ja, det blir förstås spännande att se om bilar över brytpunkten kommer att justeras ner något pga den borttagna bonusen. Det kommer väl först att ske om/när tillverkarna ser att efterfrågan minskar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
elbilist

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:

Listpris inkl alla tillval är det som gäller för förmånsvärde. Så måste det nästan bli när det gäller detta också. Man får skicka in köpekontraktet för där framgår listpris på allt och även summan.
Det skulle ju ta en evighet att administrera jämfört med om processen i princip skulle kunna automatiseras om den baseras på uppgifter man redan har i existerande register.
En evighet?

Eller så gör man som med förmånsvärdet även där och inför stickprovskontroller där den som blir påkommen med att mygla får betala tillbaka bidraget samt betala en straffavgift?

Att de ska gå på grundpriset och strunta i tillvalen är ju som gjort för "kreativa lösningar". Det brukar inte svenska myndigheter tillåta.
Ja. Det är väl Skatteverket som sysslar med förmånsvärden? Om transportstyrelsen ska börja med manuellt granskning av kvitton på säg 100000 bilar om året kommer det ta tid istället för en granskning liknande dagens som jag antar till stora delar sköts automatiskt. Man samkör info om co2-utsläpp, första registrering och antal ägare = bonus eller inte.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

jonasl skrev:
Känns ju sjukt svettigt med SMS från Tesla som specar 21-29 Juni, i appen står det fortfarande 2-9 Juli.
Musk har ju hejat på sina anställda att det tyvärr blir väldigt jobbigt i slutet på detta kvartal då det kommer många bilar så de får göra en sista ansträngning att få ut alla bilar till kund detta kvartal. Nästa kvartal och framåt ska ju Berlin vara igång och färre bilar exporteras från Shanghai till Europa, så leveranserna kommer att vara mycket jämnare fördelade över kvartalen så det blir mindre jobbigt för leveranspersonalen.

Vi får väl hoppas det blir så.

Man gissar ju på att alla med samma leveranstidsspann i sms är på samma båt.
Om det är Theben, så är den nog vid Gibraltar i morgon bitti.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:

Listpris inkl alla tillval är det som gäller för förmånsvärde. Så måste det nästan bli när det gäller detta också. Man får skicka in köpekontraktet för där framgår listpris på allt och även summan.
Det skulle ju ta en evighet att administrera jämfört med om processen i princip skulle kunna automatiseras om den baseras på uppgifter man redan har i existerande register.
En evighet?

Eller så gör man som med förmånsvärdet även där och inför stickprovskontroller där den som blir påkommen med att mygla får betala tillbaka bidraget samt betala en straffavgift?

Att de ska gå på grundpriset och strunta i tillvalen är ju som gjort för "kreativa lösningar". Det brukar inte svenska myndigheter tillåta.
Ja. Det är väl Skatteverket som sysslar med förmånsvärden? Om transportstyrelsen ska börja med manuellt granskning av kvitton på säg 100000 bilar om året kommer det ta tid istället för en granskning liknande dagens som jag antar till stora delar sköts automatiskt. Man samkör info om co2-utsläpp, första registrering och antal ägare = bonus eller inte.
Min poäng var att man inte behöver granska alla om man inför återbetalningskrav och dryga böter för myglare. Om de blir påkomna alltså.

Så funkar det med förmånsbeskattning. Det är "frivilligt" att betala så länge man inte granskas.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Min poäng var att man inte behöver granska alla om man inför återbetalningskrav och dryga böter för myglare. Om de blir påkomna alltså.

Så funkar det med förmånsbeskattning. Det är "frivilligt" att betala så länge man inte granskas.
Vad skulle staten vinna på det?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:

Slippa granska? Och täppa till ett uppenbart kryphål.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:

Jag menar jämfört med att bara samköra mot skatteverkets lista över nypris.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare

Inlägg av Wolf78 »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:

Jag menar jämfört med att bara samköra mot skatteverkets lista över nypris.
Skatteverkets lista har dessutom nyligen uppdaterats.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Undrar hur resonemanget gått, köper du en ”billig” elbil ska skattebetalarna finansiera minst 10% av köpet men försöker du sticka upp och trotsa den kungliga svenska socialdemokratiska avundsjukan med en lite lyxigare elbil får du minsann betala själv.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

holden skrev:
Undrar hur resonemanget gått, köper du en ”billig” elbil ska skattebetalarna finansiera minst 10% av köpet men försöker du sticka upp och trotsa den kungliga svenska socialdemokratiska avundsjukan med en lite lyxigare elbil får du minsann betala själv.
Resonemanget har gått såhär:

Hur ska vi vinna tillbaka väljare?
Jo, det där med att rika människor köper Teslor för flera miljoner och får bonus sticker i ögonen på de lågavlönade före detta S-röstare.
Så om vi nu stryper detta, så kommer vi att framstå som att vi har en politik som gynnar de lågavlönade. Vi vinner mer röster än vi förlorar på detta.

;) ;) ;)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare

Inlägg av acorn »

Jeppe_E skrev:
holden skrev:

Jo, det där med att rika människor köper Teslor för flera miljoner och får bonus sticker i ögonen på de lågavlönade före detta S-röstare.
Så om vi nu stryper detta, så kommer vi att framstå som att vi har en politik som gynnar de lågavlönade. Vi vinner mer röster än vi förlorar på detta.

;) ;) ;)
Nu drabbar ju dettamig personligen men ur ett större perspektiv är det väl ganska sunt? Malus delen klarar inte av att försörja bonus delen. Kostar ett antal miljarder per år och kan man börja skruva ned på detta så att vi kan prioritera andra områden är väl det bra? Det är ju inte så många av befolkningen som drabbas av detta. Däremot så är nog forumet överrepresenterat I att drabbas
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

De förlorade min röst, även om det verkar som att vi får MYLR innan 8/7. En dyr bil drar in mer moms än en billigare, så staten tjänar på ”rikingarna” som köper Tesla och andra dyrare bilar.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

acorn skrev:
Jeppe_E skrev:
holden skrev:

;) ;) ;)
Nu drabbar ju dettamig personligen men ur ett större perspektiv är det väl ganska sunt? Malus delen klarar inte av att försörja bonus delen. Kostar ett antal miljarder per år och kan man börja skruva ned på detta så att vi kan prioritera andra områden är väl det bra? Det är ju inte så många av befolkningen som drabbas av detta. Däremot så är nog forumet överrepresenterat I att drabbas

Problemet är det kortsiktiga tänket, vi är mitt uppe i en grön omställning. Man kan strunta i vad bilen kostar i inköpspris, alternativt lägga gränsen högre. Det finns ganska många elbilar i prisklassen 7-850.000 kr.
Mitt allra största problem är att Bonud/Malus växlingen utarmats av alla de laddhybrider som sålts och som fått bonus utbetalt. De är inte miljövänliga någonstans. Ofta köpta av företag till sina säljare, som kör långt, på fossilt bränsle. Bara för att tillverkaren lyckas ange att bilen visst klarar att köras på 40g co2/km. Hade regeringen bestämt att det bara är rena elbilar som är bonusberättigade, så hade omställningen gått snabbare och pengarna räckt längre. Förstod aldrig riktigt heller varför de höjde bonusen med 10k när det var rätt tydligt varthän det var på väg.

Vad tror du skattesänkningen med 1,80 kr/liter drivmedel kostar skattebetalarna? och hur bra blev det? Drivmedelspriset är nu lika högt som det var i april innan sänkningen. Oljebolagen är inte korkade.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
De förlorade min röst, även om det verkar som att vi får MYLR innan 8/7. En dyr bil drar in mer moms än en billigare, så staten tjänar på ”rikingarna” som köper Tesla och andra dyrare bilar.
Vem får din röst istället och vad tycker det partiet om bonus/malus?
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Fredrik j skrev:

Miljöbilsbonusen kom till tack vare miljöpartiet. Nu ser vi resultatet direkt av att de inte sitter med i regeringen. Inget annat parti vill ha miljöbilsbonus. Sänkt bensinpris är det enda som gäller.
Esterox

Inlägg av Esterox »

Det här kan inte vara genomtänkt. Du kommer kunna köpa en bil för under 700 k och ändå inte få bonus. Just för att skatteverkets siffror är fasta och uppdateras ibland.
Det påverkas inte utav kampanjer m.m. Så säg att en bil kostar 750, det införs en höstkampanj på bilen så den kommer under 700. Då kommer köparen tro att hen får bonus men i självaverket får den inte bonus då skatteverkets lista är på 750… Nu blir det att jaga bil innan Juli.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Esterox skrev:
Det här kan inte vara genomtänkt. Du kommer kunna köpa en bil för under 700 k och ändå inte få bonus. Just för att skatteverkets siffror är fasta och uppdateras ibland.
Det påverkas inte utav kampanjer m.m. Så säg att en bil kostar 750, det införs en höstkampanj på bilen så den kommer under 700. Då kommer köparen tro att hen får bonus men i självaverket får den inte bonus då skatteverkets lista är på 750… Nu blir det att jaga bil innan Juli.
Är det verkligen tydligt i beslutet att skatteverkets prislista som gäller? Jag tror inte att det är omöjligt att det blir till satt skicka in kopia på kvitto, vi i Sverige har ju inte så mycket mot administration och då skulle man slippa fusk med att tillverkare skalar av utrustning på grundbilen och sedan så lägger man på efteråt, tex större batteri, motor mm. Sedan är ju detta för en kort tid och Sverige är väl en ganska liten marknad om man ser till världen. Själv räknade jag med att inte få någon bonus när jag beställde, men hade missat att jag även skulle få höjt förmånsvärde men jaja. Har beställt en Otesla. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
Esterox skrev:
Är det verkligen tydligt i beslutet att skatteverkets prislista som gäller? Jag tror inte att det är omöjligt att det blir till satt skicka in kopia på kvitto, vi i Sverige har ju inte så mycket mot administration och då skulle man slippa fusk med att tillverkare skalar av utrustning på grundbilen och sedan så lägger man på efteråt, tex större batteri, motor mm. Sedan är ju detta för en kort tid och Sverige är väl en ganska liten marknad om man ser till världen. Själv räknade jag med att inte få någon bonus när jag beställde, men hade missat att jag även skulle få höjt förmånsvärde men jaja. Har beställt en Otesla. :D
Det går väl att lösa med två kvitton i så fall. Fusket skulle ju bli utbrett.
4-500 kvitton om dagen att granska. Kanske kan transportstyrelsen lägga ut det till Baltikum?
Esterox

Inlägg av Esterox »

Dafro skrev:
Esterox skrev:
Nej det är väll inte beslutat men systemet finns ju redan för förmånsvärde så varför uppfinna hjulet på nytt ?
När jag köpte min E-tron 50 jag har nu, så betalade jag 700 000 tusen men enligt skatteverket har jag betalat 850 000 kr……
Välkommen till en värld där din bil som kostar 650 000 kr i fickan kan bli utan bonus.

Jag tror verkligen elbilsförsäljningen kommer minska rejält och att tillverkarna inte kommer sänka priserna så mycket i Sverige. Finns ingen anledning när det kan sälja till andra länder istället.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
Esterox skrev:
Det går väl att lösa med två kvitton i så fall. Fusket skulle ju bli utbrett.
4-500 kvitton om dagen att granska. Kanske kan transportstyrelsen lägga ut det till Baltikum?
Jag försöker ju förklara att det inte behöver granskas till 100%. Räcker att granska en bråkdel och ha dryga böter om man fifflar.

Det är inte försäljningspris som gäller utan listpris, på bil + utrustning. Det går inte att lösa med dubbla kvitton om man inte ber om ett kvitto som inte stämmer mot bilen. Och vilken bilhandlare går med på det?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Melon Must skrev:
Fredrik j skrev:

Miljöbilsbonusen kom till tack vare miljöpartiet. Nu ser vi resultatet direkt av att de inte sitter med i regeringen. Inget annat parti vill ha miljöbilsbonus. Sänkt bensinpris är det enda som gäller.
Fast ska man rösta med sin egen plånbok på det sättet? Ska man inte försöka se till hela samhällets bästa på valdagen?

Eller tycker du miljöbonusen verkligen är viktig och väl investerade pengar? För vad isf?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Frågan är varför dom inte tog bort stödet för alla bilar när dom ändå var igång? Höj bensinpriset och/eller milersättningen till elbilars fördel istället. Sänk förmånsvärdet på elbilar så det i snabbare takt kommer ut beg. elbilar på marknaden.
Model S P85DL+
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

MWall skrev:
Melon Must skrev:
Fredrik j skrev:

Fast ska man rösta med sin egen plånbok på det sättet? Ska man inte försöka se till hela samhällets bästa på valdagen?

Eller tycker du miljöbonusen verkligen är viktig och väl investerade pengar? För vad isf?
Man ska verkligen inte enbart rösta efter sin egna plånbok men det är uppenbart många som gör, sänkt bensinpris lockar många som inte ens räknar efter hur lite det gör i deras egna plånbok.

Tycker miljöbilsbonusen är en halvmesyr från början och det är sossarnas fel. Det blir så när man måste kompromissa och det var väl det som mp tröttnade på. Sossarna ser nu till att göra bonus-malus systemet ännu sämre. Jag tycker det är viktigt att premiera övergången till el, se hur snabbt det gick i Norge med tydligare och konsekventa ekonomiska incitament för att köpa elbil. För mig personligen som kör för lite för att det ska löna sig att skaffa en elbil som passar mina behov så år bonusen en hjälp att byta bort fossilbilen. Jag var beredd att betala mer i månaden för att gå över till elbil men inte hur mycket som helst i dessa tider med stigande räntor. Eftersom det är ett bonus-malus system så är det inte ”investerade pengar” som skulle användas till skolor eller sjukvård, det tycker jag var bra. I praktiken är det kass att pengarna ”tar slut” och att det inte är garanterat att man får pengarna. Det är som att köpa en bil där man har två olika priser i kontraktet som avgörs med sten sax påse efter köp.
Skriv svar