Låt säga att man får en bil före den 8:e (i mitt fall extremt otroligt, men iaf). Om 6 månader ansöker man om bonusen. Men det visar sig att potten är slut. Vad händer då? Kan man fortsätta söka nästföljande år då? Får man 70k då eller blir det 50k? Eller kanske 10k pga nån annan ändring de gjort. Eller är det beloppet som gällde vid uttagningstillfället av bilen? Om de inte fyller på potten alls blir man utan då?
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Låt säga att man får en bil före den 8:e (i mitt fall extremt otroligt, men iaf). Om 6 månader ansöker man om bonusen. Men det visar sig att potten är slut. Vad händer då? Kan man fortsätta söka nästföljande år då? Får man 70k då eller blir det 50k? Eller kanske 10k pga nån annan ändring de gjort. Eller är det beloppet som gällde vid uttagningstillfället av bilen? Om de inte fyller på potten alls blir man utan då?
Du står kvar i kön, tills potten fylls på, ja dvs om den fylls på. Får vi ny regering i höst kanske den avskaffas direkt och så blir alla som köpt bil nu blåsta på pengarna. Man behöver inte söka, mer än första gången när du skickar in pappret till TS.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det är positivt för ett lands ekonomi att det finns investerade pengar på börsen. Det driver ekonomin och skapar skatteintäkter.
Med den politik som förs i Sverige så känns det inte som att politikerna är eniga med dig.
Det behöver dom inte vara. Det fungerar så ändå.
I Sverige har man hög beskattning på sparande och investerande i aktier och andra finansiella produkter, och gynnar samtidigt skattetekniskt att man skall låna pengar.
Det är positivt för ett lands ekonomi att det finns investerade pengar på börsen. Det driver ekonomin och skapar skatteintäkter.
Med den politik som förs i Sverige så känns det inte som att politikerna är eniga med dig.
Det behöver dom inte vara. Det fungerar så ändå.
I Sverige har man hög beskattning på sparande och investerande i aktier och andra finansiella produkter, och gynnar samtidigt skattetekniskt att man skall låna pengar.
Precis. Skatteintäkter. Man behöver inte köpa en dyr bil för att staten ska tjäna pengar. Staten tjänar trots att du inte betalar högre moms.
Det är högst troligt att det kommer bli en justering av priserna så de matchar bonus trappan.
Volvo har ju tidigare haft ett betydligt lägre pris i Sverige. Kanske kommer priset sjunka ytterligare med exakt 20 kkr när bonusen sänks nästa år.
Det är högst troligt att det kommer bli en justering av priserna så de matchar bonus trappan.
Volvo har ju tidigare haft ett betydligt lägre pris i Sverige. Kanske kommer priset sjunka ytterligare med exakt 20 kkr när bonusen sänks nästa år.
Om transportstyrelsen går på Skatteverket lista behöver biltillverkarna inte sänka sina priser de behöver bara rapportera ”rätt” nybilspris.
Tesla M3 HLR VW ID4 Tesla M3P 2022 Tesla Model S 75D 2018 Tesla Model 3 LR 2020 Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Hmm. I Finland ligger en MYLR kring 700.000. Lär finnas möjlighet för Tesla att helt enkelt sänka priset med 45 tusen. I Tyskland ser en MYP att ligga kring 700' om man lägger på de 6000 EUR som automatiskt dras av.
Ja, det är lustigt hur mycket billigare det gick att sälja bilarna helt plötsligt... Jag är emot den här sortens "omställningsbidrag" via konsumenter annat än i väldigt korta perioder. Det funkar aldrig när staten lägger sig i prissättningen.
Ja, det är lustigt hur mycket billigare det gick att sälja bilarna helt plötsligt... Jag är emot den här sortens "omställningsbidrag" via konsumenter annat än i väldigt korta perioder. Det funkar aldrig när staten lägger sig i prissättningen.
Håller med. Det blir väldigt rörigt och svårt att komma ifrån när marknaden (och konsumenterna) räknar med pengarna.
Ja, det är lustigt hur mycket billigare det gick att sälja bilarna helt plötsligt... Jag är emot den här sortens "omställningsbidrag" via konsumenter annat än i väldigt korta perioder. Det funkar aldrig när staten lägger sig i prissättningen.
Håller med. Det blir väldigt rörigt och svårt att komma ifrån när marknaden (och konsumenterna) räknar med pengarna.
Ja, hade varit bättre utan, men tycker EU skulle se till att man kan köpa en ny bil i vilket EU land som helst och att det för fabriksnya bilar inte skulle vara möjligt för försäkringsbolagen att ha högre försäkringsavgifter för fabriksnya bilar som importerats. Det ska ju vara konkurrens inom EU påstås det och då borde detta även gälla bilar som är fabriksnya. Om de är begagnade har jag större förståelse för högre försäkringspremier.
Precis som med model3 kommer det inom ett halvår ÖSA in importerade Y:s hit. Blir rätt mkt minus i statskassan pga detta beslut.
Hela blocket svämmas över redan med importerade 3:or. Snart kommer det vara Y:s. Staten förlorar ju över 150.000 på varenda importerad Y som kommer in.
Vi lär se sänkta priser här hemma, tror inte Svenskarna är så mycket rikare än Tyskarna.
Det är ju lite skillnad. Det är extremt svårt att jämföra olika länders bilpriser på en nationalekonomisk nivå.
Men en skillnad tordes bero på maxtaket på 60000 € för bonus. Menar du att priserna sänkts nyligen? För det är inte den bilden jag har, med ökade produktionskostnader i form av råvaror och komponentbrist
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Vi lär se sänkta priser här hemma, tror inte Svenskarna är så mycket rikare än Tyskarna.
Det är ju lite skillnad. Det är extremt svårt att jämföra olika länders bilpriser på en nationalekonomisk nivå.
Men en skillnad tordes bero på maxtaket på 60000 € för bonus. Menar du att priserna sänkts nyligen? För det är inte den bilden jag har, med ökade produktionskostnader i form av råvaror och komponentbrist
Nej risken är ju betydligt större att kostnadsökningarna innebär att dom högsta priserna (som i Sverige) blir normalnivån.
Vi lär se sänkta priser här hemma, tror inte Svenskarna är så mycket rikare än Tyskarna.
Det är ju lite skillnad. Det är extremt svårt att jämföra olika länders bilpriser på en nationalekonomisk nivå.
Men en skillnad tordes bero på maxtaket på 60000 € för bonus. Menar du att priserna sänkts nyligen? För det är inte den bilden jag har, med ökade produktionskostnader i form av råvaror och komponentbrist
Nej risken är ju betydligt större att kostnadsökningarna innebär att dom högsta priserna (som i Sverige) blir normalnivån.
Japp, tyckte ändå att det var rätt intressant att MYP inte fick ett högre pris, när Tesla höjde priset på MY LR. Tidigare har det ju "alltid" skiljt 50k mellan LR och P. Nu är det "bara" 40k. Förmodligen hjälper dock tull- och transportavgiften till lite. Innebär det att priset på MY LR (och Model 3) kommer att sänkas när de väl börjar produceras i Berlin? Tveksamt, snarare att de inte höjer priset pga inflationen. Jag har väldigt svårt att se att konsumtionsvaror blir billigare, med tanke på inflationstakten
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Då kanske du sett mitt svar? Det är för sent för alla leveranser detta år (från 8/7) Tesla hade hela våren på sig. Istället sabbade de det rejält med M3P. Klantigt, mycket klantigt. De kommer nog få ganska många avbokningar under Q3 och Q4 på just M3P
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Då kanske du sett mitt svar? Det är för sent för alla leveranser detta år (från 8/7) Tesla hade hela våren på sig. Istället sabbade de det rejält med M3P. Klantigt, mycket klantigt. De kommer nog få ganska många avbokningar under Q3 och Q4 på just M3P
Nej inte sett , men yes vet att skatteverket bara uppdaterade bara listan 2 gånger per år och håller verkligen med, de skulle funderat på detta långt innan.
Då kanske du sett mitt svar? Det är för sent för alla leveranser detta år (från 8/7) Tesla hade hela våren på sig. Istället sabbade de det rejält med M3P. Klantigt, mycket klantigt. De kommer nog få ganska många avbokningar under Q3 och Q4 på just M3P
Fast å andra sidan blir det kanske inte så svårt att hitta andra köpare till dessa på de övriga delarna av den europeiska marknaden...