Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av termosen »

martinot skrev:
Melon Must skrev:
Remissvaren ska ha inkommit till Miljödepartementet 13 april. Är det riksdagen som röstar sen? Det känns så himla kort om tid om det ska börja gälla 1:a juli. Det hade säkert gjort mer nytta om det var lite längre framförhållning och inte känts så osäkert om man får bidraget när man ska köpa en bil.
De var lika sena med omröstning och beslut förra året kring förändring av förmånsvärden för bilar. De har verkligen superkort framförhållning. Det är väldigt svårt att planera köp av el, svårt att veta vad som gäller för förmånsbilar, och kombinationen är ännu krångligare att förutse. Fick stressa med min beställning av elbil och förmånsbil förra året, för att få leveransen av Tesla i rätt månad.

De hade ju gynnat samhället mycket om våra kära politiker;

1. Kunde vara lite mer konsekventa så att det blir mer förutsägbart vad som gäller.

2. Besluta om saker i god tid så att det blir enklare att hinna planera bilköp i god tid.
Ja, förändringar som inte är uppenbara fel i systemet borde ha 6 månaders varsel. Sö röstningen nu borde gälla från januari 2023.
Model Y LR
Model S 100D -18
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Fredrik j »

termosen skrev:
martinot skrev:
Melon Must skrev:
Remissvaren ska ha inkommit till Miljödepartementet 13 april. Är det riksdagen som röstar sen? Det känns så himla kort om tid om det ska börja gälla 1:a juli. Det hade säkert gjort mer nytta om det var lite längre framförhållning och inte känts så osäkert om man får bidraget när man ska köpa en bil.
De var lika sena med omröstning och beslut förra året kring förändring av förmånsvärden för bilar. De har verkligen superkort framförhållning. Det är väldigt svårt att planera köp av el, svårt att veta vad som gäller för förmånsbilar, och kombinationen är ännu krångligare att förutse. Fick stressa med min beställning av elbil och förmånsbil förra året, för att få leveransen av Tesla i rätt månad.

De hade ju gynnat samhället mycket om våra kära politiker;

1. Kunde vara lite mer konsekventa så att det blir mer förutsägbart vad som gäller.

2. Besluta om saker i god tid så att det blir enklare att hinna planera bilköp i god tid.
Ja, förändringar som inte är uppenbara fel i systemet borde ha 6 månaders varsel. Sö röstningen nu borde gälla från januari 2023.
Jag tror man behöver tänka på att det är val till hösten. Det man bestämmer nu kanske inte gäller efter valet ändå.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av EnTraktor »

PAK skrev:
Min plan är att köpa 2 elbilar under 2022. Kan en och samma person få 2 x 70000 utbetalade eller måste jag skriva den andra bilen på frun? Någon som vet. Har försökt googla men hittar inget svar.

Undvik gärna killgissningar. Svara om du vet.

Tack!
Jag har fått bonusen på 4 elbilar senaste åren. Har inte sett några begränsningar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av EnTraktor »

flamman skrev:
Å andra sidan kanske Tesla sänker nypris på Model Y LR till under 700 tsek efter 1 juli. Vem vet.
Kan slå rätt mkt i slutlig kostnad beroende på vilket man väljer, givet att man ska köpa en Model Y i vår/sommar. Och frågan är ju om Tesla kommer justera grundpriset på MY LR till under 700 tsek i Q3.
Min gissning är att Tesla inte kommer justera ner priset. I Polen har Tesla nyligen höjt priset på M3 så att den hamnar precis över gränsen för elbilsbonus i Polen. Tror gränsen är 225k PLN och Tesla har höjt priset från 189k PLN i flera steg till 229k PLN.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Maw »

PAK skrev:
Min plan är att köpa 2 elbilar under 2022. Kan en och samma person få 2 x 70000 utbetalade eller måste jag skriva den andra bilen på frun? Någon som vet. Har försökt googla men hittar inget svar.

Undvik gärna killgissningar. Svara om du vet.

Tack!
Trafikverket kanske kan berätta utan att killgissa? :)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Klintan »

Maw skrev:
PAK skrev:
Min plan är att köpa 2 elbilar under 2022. Kan en och samma person få 2 x 70000 utbetalade eller måste jag skriva den andra bilen på frun? Någon som vet. Har försökt googla men hittar inget svar.

Undvik gärna killgissningar. Svara om du vet.

Tack!
Trafikverket kanske kan berätta utan att killgissa? :)
De har inget med saken att göra. Transportstyrelsen kan svara. Men det finns ingen begränsning i hur många bonusar du kan få.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av dstr »

PAK skrev:
Min plan är att köpa 2 elbilar under 2022. Kan en och samma person få 2 x 70000 utbetalade eller måste jag skriva den andra bilen på frun? Någon som vet. Har försökt googla men hittar inget svar.

Undvik gärna killgissningar. Svara om du vet.

Tack!
Jag har fått tre. (Eller 2 än så länge, 3e kommer nästa månad)
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Bruno »

EnTraktor skrev:
PAK skrev:
Min plan är att köpa 2 elbilar under 2022. Kan en och samma person få 2 x 70000 utbetalade eller måste jag skriva den andra bilen på frun? Någon som vet. Har försökt googla men hittar inget svar.

Undvik gärna killgissningar. Svara om du vet.

Tack!
Jag har fått bonusen på 4 elbilar senaste åren. Har inte sett några begränsningar.
Kan vara så att PAK tror att det kan vara problem att han köper två elbilar under samma år?
För företag ex leasingbolag så finns det ju inga begränsningar.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av ObscureEconomist »

Sitter och läser propositioner och ser inte att ändringen från 70 tkr till 50 tkr och ett maxtak är föreslaget någonstans. Det börjar bli ganska brådskande om dom vill klubba det tycker man.
Den här propositionen står det följande i "De aviserade ändringarna av bonus behandlas inte i denna proposition utan hanteras i annat sammanhang"

https://www.regeringen.se/490c1f/conten ... 212291.pdf
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Tellus »

Enligt denna ska det klubbas i morgon

https://alltomelbil.se/regeringens-varb ... usen-2022/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Daniel R »

Remissvaren finns nu på https://www.regeringen.se/remisser/2022 ... onusbilar/


Från Transportstyrelsens svar:
En genomförandetid på 2-3 månader är enligt Transportstyrelsen inte tillräcklig för att genomföra nödvändig systemutveckling och föreskriftsarbete i enlighet med förslagen. Transportstyrelsen kan därför inte tillgodose alla de ändringar som föreslås ska träda i kraft 1 juli 2022.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av LarsL »

Energigas och vätgas Sverige… men ingen elbils intresseorganisationer? Men jag är inte förvånad!

700 000kr taket är ganska allmänt kritiserat. De flesta är överens om att det är för lågt då det finns många ”normala” elbilar över detta spann särskilt då lätta lastbilar.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av anna__ »

Är det någon som läst när beslut bör komma?
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Goblin »

https://www.dagensps.se/motor/regeringe ... te-stodet/

Såklart är min bil försenad så missar troligtvis stödet... :evil:
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av martinot »

Goblin skrev:
https://www.dagensps.se/motor/regeringe ... te-stodet/

Såklart är min bil försenad så missar troligtvis stödet... :evil:
Jo, det verkar som 25% blir av med sitt tänkta stöd, så du är inte ensam iaf.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rs-i-juli/

Vilken bilmodell har du beställt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Goblin »

martinot skrev:
Goblin skrev:
https://www.dagensps.se/motor/regeringe ... te-stodet/

Såklart är min bil försenad så missar troligtvis stödet... :evil:
Jo, det verkar som 25% blir av med sitt tänkta stöd, så du är inte ensam iaf.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rs-i-juli/

Vilken bilmodell har du beställt?
Avbokade min Model S och tog en ny e-tron 55 då de hade fin kampanj på den i februari. Bilen har haft status "slutkontroll" sen vecka 20 nu så det saknas troligtvis någon kabel...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Skriv svar