Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev:
Beror väl på vad det är för invandrare. Går många med icke-svensk bakgrund på min dotters skola. Inklusive hon själv eftersom min fru är från Kina. Men de flesta icke svenskar är väl från anglosaxiska länder eller Asien.
Just IES har en hel del elever med utländsk bakgrund, men i ovanligt hög grad har de eleverna akademikerföräldrar, vilket gör att de är tacksamma elever att ha på en skola.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
tesla newbie skrev:
Kan bara utgå från min bekantskapskrets och en familj som vi känner har en dotter som går i en mycket bra kommunal skola utifrån provresultat. Skillnaden mot IES är dock stor när det gäller ordning i skolan, tydlighet i kommunikationen mellan lärare och elever m.m. Har heller aldrig upplevt att min dotter får några glädjebetyg i IES. Hon får jobba hårt för dem. IES är som jag önskar högstadiet hade varit när jag gick i skolan. Men du har givetvis rätt att föräldrar väljer friskolor i en förhoppning att slippa stök och bråk, fast kan man klandra dem för det?
Med risk för att låta brysk, men föräldrar har inte förutsättningar att bedöma om deras barn får glädjebetyg. Inte heller har de förutsättningar att bedöma skolkvalitet (vilket är mycket svårare att bedöma än vad man kan tro och därför behövs riktig forskning)
Ett tankefel är att tro att skolval ska kunna vara kvalitetsdrivande. Det skulle förutsätta att föräldrar och elever kan bedöma kvalitet i skolor. Det kan de inte (och det kan inte heller skolförvaltningar) annat än i extremt uppenbara fall.
Det som göder friskolorna är att det finns föräldrar som är beroende av att kunna visa för din omgivning att dom gjort ett aktivt val när det gäller deras barns utbildning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
MWall skrev:
Niklas Z skrev:
tesla newbie skrev:
När jag växte upp så fick man vackert gå i den skola som låg närmast hemmet, vilket i mitt fall inte var någon lysande skola. Om man inte råkade vara musikalisk och kunde komma in på Adolf Fredrik. Och jag fick en smärre chock när jag började på gymnasiet i en så kallad "fin" skola. Från att ha varit en av de bästa i klassen på högstadiet blev jag en av de sämsta! Hade varit en dröm för mig att gå på IES, som min dotter går på nu. Eftersom hon kom in där så har vi också möjlighet att bo kvar där vi gör. Vi trivs i området, men den närmaste kommunala skolan är i det närmaste en katastrof. Men tack vare skolvalet så kan vi lägga mindre pengar på boendet och dottern kan fortfarande gå i en bra skola.
Det här är visserligen ganska OT, men det är ganska tydligt i forskningen att friskolor som IES inte är bättre än kommunala (snarare är de sämre) när man justerar för föräldrars socioekonomiska ställning och utbildning, samt för olika grad av glädjebetyg. Det är även något som OECD kommit fram till i PISA-undersökningarna. Vad svenska föräldrar ofta väljer, i samband med skolvalet, är inte bättre skolor (i betydelsen bättre undervisning eller lärare) utan bättre klasskamrater. Jag tror (för någon inblick i "vänstern" har jag inte) att det är den effekten som de ofta är emot.

Japp, idag handlar det nästan bara om att undvika skolor med en massa invandrare. Ingen säger det rakt ut men det är icke desto mindre sant.
Beror väl på vad det är för invandrare. Går många med icke-svensk bakgrund på min dotters skola. Inklusive hon själv eftersom min fru är från Kina. Men de flesta icke svenskar är väl från anglosaxiska länder eller Asien.
Du vet _exakt_ vad jag menar.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av tesla newbie »

Ärligt talat så är det inte så märkligt att föräldrar med akademikerbakgrund försöker placera sina barn i skolor där elever med liknande bakgrund går. Man är ute efter studiero. Gick själv i en högstadieklass där merparten av eleverna var totalt ointresserade av teoretiska ämnen och jag vantrivdes ordentligt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev:
Ärligt talat så är det inte så märkligt att föräldrar med akademikerbakgrund försöker placera sina barn i skolor där elever med liknande bakgrund går. Man är ute efter studiero. Gick själv i en högstadieklass där merparten av eleverna var totalt ointresserade av teoretiska ämnen och jag vantrivdes ordentligt.
Det är inte det minsta förvånande, men man ska inte tro att skolan i sig är bättre för att det går akademikerbarn i den.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av tesla newbie »

Niklas Z skrev:
Ett tankefel är att tro att skolval ska kunna vara kvalitetsdrivande. Det skulle förutsätta att föräldrar och elever kan bedöma kvalitet i skolor. Det kan de inte (och det kan inte heller skolförvaltningar) annat än i extremt uppenbara fall.
Bara av nyfikenhet, hur ska man då mäta skolkvalitet? Och ska föräldrar isåfall tillåtas välja det skolor som har bäst kvalitet?
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Jwe »

Spännande tråd. Skulle somnat egentligen men blev "inspirerad"

Några reflektioner:

1 Borde inte de som förespråkar censur censureras?

2 Jag har vid några tillfällen försökt googla mig fram till varför istiden med 3 km tjockt isskikt i scandinavien upphörde för ca 10 - 12000 år sedan.
Enda svaret jag fått fram är: klimatförändring! ev beroende på solens aktivitet och jordens förhållande därtill. Det kanske inte finns bättre förklaringar - för lång tid tillbaka för att retrospektivt säkert veta? Men jag finner detta litet anmärkningsvärt.

3 pisastudien är ett ypperligt exempel på vetenskap när den är manipulerad.

4 Fick av en professor i psykiatri "veta" att högsta graden av intelligens var förmågan att anpassa sig.
Gjorde då som nu reflektionen att de som utvecklat vår värd och även vetenskap i många fall är de som inte anpassat sig utan ifrågasatt etablerade fakta.
Ett närliggande exempel är de som trodde att batteridrivna bilar kunde vara en realitet och kunde tom utmana fossildrivna.

För de som bara läser det senare i tråden, gå gärna tillbaka och läs Jesper´s inlägg.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av malmer »

Om man kikar in i den här tråden om en vecka kommer den säkert handla om att lägga fuktspärr i ett våtrum eller nåt. :)
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev:
Niklas Z skrev:
Ett tankefel är att tro att skolval ska kunna vara kvalitetsdrivande. Det skulle förutsätta att föräldrar och elever kan bedöma kvalitet i skolor. Det kan de inte (och det kan inte heller skolförvaltningar) annat än i extremt uppenbara fall.
Bara av nyfikenhet, hur ska man då mäta skolkvalitet? Och ska föräldrar isåfall tillåtas välja det skolor som har bäst kvalitet?
Att mäta skolkvalitet kräver att man mäter "input", "output" och har en välunderbyggd modell av hur de hänger ihop. Den viktigaste delen i "input" är vilka förutsättningar eleverna har. Det finns en gedigen bilaga till en långtidsutredning, författad av bl a Björn Öckert, som är en utmärkt genomgång av betydelsen av elevernas bakgrund. Den utredningen visar att så gott som hela variationen i skolors resultat kan förklaras av vilka elever som går på skolorna, medan en mycket liten andel kan förklaras av skillnader mellan skolorna i sig. Det är helt i linje med internationella undersökningar.
När det gäller "output" är problemen också stora, framför allt för att det dels inte är självklart hur man ska definiera "output", dels för att data är skakiga. Det är klart att man vill att kunskaper ska vara målet, men skolan har andra syften också. Då inställer sig frågan hur dessa ska viktas mot varandra. Även om man väljer att begränsa sig till kunskapsuppdraget är det inte klart hur kunskaper i exempelvis matematik ska viktas mot kunskaper i t ex samhällskunskap. Som tur är uppvisar ofta elevernas kunskapsutveckling i olika ämnen en viss korrelation, vilket i alla fall kan lindra problemen med viktning något. Slutligen har vi det stora problemet att vi inte har bra data över elevernas kunskapsutveckling. Betygen är alltför fyllda med luft för att luta sig mot.

Allt det här gör att det är en svår uppgift för en forskare, med alla sina verktyg, att avgöra skolkvalitet. För en vanlig förälder, som inte alls har samma förutsättningar som en forskare, blir det hart när omöjligt att bedöma skolkvalitet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Niklas Z »

Jwe skrev:
2 Jag har vid några tillfällen försökt googla mig fram till varför istiden med 3 km tjockt isskikt i scandinavien upphörde för ca 10 - 12000 år sedan.
Enda svaret jag fått fram är: klimatförändring! ev beroende på solens aktivitet och jordens förhållande därtill. Det kanske inte finns bättre förklaringar - för lång tid tillbaka för att retrospektivt säkert veta? Men jag finner detta litet anmärkningsvärt.
Varför är det anmärkningsvärt?
Jwe skrev:
3 pisastudien är ett ypperligt exempel på vetenskap när den är manipulerad.
På vilket sätt då? (Jag tror jag vet vad du menar, men vill hellre att du förtydligar)
Jwe skrev:
4 Fick av en professor i psykiatri "veta" att högsta graden av intelligens var förmågan att anpassa sig.
Gjorde då som nu reflektionen att de som utvecklat vår värd och även vetenskap i många fall är de som inte anpassat sig utan ifrågasatt etablerade fakta.
Det är väl ingen som menar att vetenskapen ska vara anpasslig? Vad tråden handlar om är vad som skrivs på detta forum. Här bedrivs inte vetenskap. Det är inte här som vetenskapen utvecklas. Den vetenskapliga diskussionen på går i andra kanaler.
Jwe skrev:
För de som bara läser det senare i tråden, gå gärna tillbaka och läs Jesper´s inlägg.
Vilken del tänker du på då? (Även här har jag mina misstankar om vilken del du menar, men ser hellre att du förtydligar)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av [JM] »

Varför hålla på med gamla religioner där profeten är död för länge sen.

Vi har ju Elon. Ett livs levande allsmäktigt väsen att följa och hylla. 8-)

Vigsel med människa och robot någon?

Drivethruuvigsel vid Superchargers
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av SwedishAdvocate »

[JM] skrev:
Varför hålla på med gamla religioner där profeten är död för länge sen. /...
Gissar att det kan komplicera saker och ting ifall apostasi straffas med fängelse eller dödsstraff...

Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_ ... by_country
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Transportsoren
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
Referralkod: ts.la/daniel119539

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Transportsoren »

Jwe skrev:
Spännande tråd. Skulle somnat egentligen men blev "inspirerad"

2 Jag har vid några tillfällen försökt googla mig fram till varför istiden med 3 km tjockt isskikt i scandinavien upphörde för ca 10 - 12000 år sedan.
Enda svaret jag fått fram är: klimatförändring! ev beroende på solens aktivitet och jordens förhållande därtill. Det kanske inte finns bättre förklaringar - för lång tid tillbaka för att retrospektivt säkert veta? Men jag finner detta litet anmärkningsvärt.
Anståndet till solen, solens aktivitet och jordens vinkel mot solen, när dessa sammanfaller på gynnsamt eller ogynsamt påverkar förutsättningarna, sedan kan vulkanutbrott eller stora föremål som kommer in i jordens atmosfär påverka dätutöver.
Människan har haft svårt att påverka klimatet så mycket hittills, om vi nu lyckas hålla oss borta från att ett globalt kärnvapenkrig...
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Gargamel »

Transportsoren skrev:
Jwe skrev:
Spännande tråd. Skulle somnat egentligen men blev "inspirerad"

2 Jag har vid några tillfällen försökt googla mig fram till varför istiden med 3 km tjockt isskikt i scandinavien upphörde för ca 10 - 12000 år sedan.
Enda svaret jag fått fram är: klimatförändring! ev beroende på solens aktivitet och jordens förhållande därtill. Det kanske inte finns bättre förklaringar - för lång tid tillbaka för att retrospektivt säkert veta? Men jag finner detta litet anmärkningsvärt.
Anståndet till solen, solens aktivitet och jordens vinkel mot solen, när dessa sammanfaller på gynnsamt eller ogynsamt påverkar förutsättningarna, sedan kan vulkanutbrott eller stora föremål som kommer in i jordens atmosfär påverka dätutöver.
Människan har haft svårt att påverka klimatet så mycket hittills, om vi nu lyckas hålla oss borta från att ett globalt kärnvapenkrig...
Men fy. Du får inte säga emot klimatsekten.
Man måste påstå att hela planetens klimat står och hänger på lilla svedala.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
Transportsoren skrev:
Jwe skrev:
Spännande tråd. Skulle somnat egentligen men blev "inspirerad"

2 Jag har vid några tillfällen försökt googla mig fram till varför istiden med 3 km tjockt isskikt i scandinavien upphörde för ca 10 - 12000 år sedan.
Enda svaret jag fått fram är: klimatförändring! ev beroende på solens aktivitet och jordens förhållande därtill. Det kanske inte finns bättre förklaringar - för lång tid tillbaka för att retrospektivt säkert veta? Men jag finner detta litet anmärkningsvärt.
Anståndet till solen, solens aktivitet och jordens vinkel mot solen, när dessa sammanfaller på gynnsamt eller ogynsamt påverkar förutsättningarna, sedan kan vulkanutbrott eller stora föremål som kommer in i jordens atmosfär påverka dätutöver.
Människan har haft svårt att påverka klimatet så mycket hittills, om vi nu lyckas hålla oss borta från att ett globalt kärnvapenkrig...
Men fy. Du får inte säga emot klimatsekten.
Man måste påstå att hela planetens klimat står och hänger på lilla svedala.
Inte bara det, det hänger nästan enbart på just elbilar också! ;)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Gargamel »

MWall skrev:
Gargamel skrev:
Transportsoren skrev:
Jwe skrev:
Spännande tråd. Skulle somnat egentligen men blev "inspirerad"

2 Jag har vid några tillfällen försökt googla mig fram till varför istiden med 3 km tjockt isskikt i scandinavien upphörde för ca 10 - 12000 år sedan.
Enda svaret jag fått fram är: klimatförändring! ev beroende på solens aktivitet och jordens förhållande därtill. Det kanske inte finns bättre förklaringar - för lång tid tillbaka för att retrospektivt säkert veta? Men jag finner detta litet anmärkningsvärt.
Anståndet till solen, solens aktivitet och jordens vinkel mot solen, när dessa sammanfaller på gynnsamt eller ogynsamt påverkar förutsättningarna, sedan kan vulkanutbrott eller stora föremål som kommer in i jordens atmosfär påverka dätutöver.
Människan har haft svårt att påverka klimatet så mycket hittills, om vi nu lyckas hålla oss borta från att ett globalt kärnvapenkrig...
Men fy. Du får inte säga emot klimatsekten.
Man måste påstå att hela planetens klimat står och hänger på lilla svedala.
Inte bara det, det hänger nästan enbart på just elbilar också! ;)
Och bara co2 som är problemet.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Fredrik j »

Något som slagit mig nu när kaoset på arlanda är på nyheterna dagligen är det var helvete vad folk reser med flyg.
Relativt många turistresor också av bilderna att döma.

Hur många är det står där i kön till säkerhetskontrollen med ett rent samvete för att man skaffat elbil....
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Något som slagit mig nu när kaoset på arlanda är på nyheterna dagligen är det var helvete vad folk reser med flyg.
Relativt många turistresor också av bilderna att döma.

Hur många är det står där i kön till säkerhetskontrollen med ett rent samvete för att man skaffat elbil....
Självaste Peter Wolodarski, chefredaktör på malliga DN har ondgjort sig över köerna på twitter. Han och Björn Wiman, DN:s kulturchef, brukar ju följa med på tågresor till kontinenten anordnade av DN. Blev lite förvånad över att han blev så uppbragt av "kaoset" på Arlanda. Men det är väl som vanligt. Symbolhandlingar är en sak och regelbundet flygande en helt annan. :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av TiborBlomhall »

2022: kökaos
2122: klimatkaos
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS

Inlägg av Fredrik j »

Kökaoset verkar vara ett stockholmsfenomen.

https://www.expressen.se/nyheter/kaos-p ... andvetter/
Skriv svar