Vi som hämtat ut MYP!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Persgate
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 maj 2022 19:13

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Persgate »

Joei skrev:
Någon mer som har problem med att det inte kommer något ljud ur vissa högtalare?

Jag upptäckte igår att endast två högtalare fram fungerar, resten helt döda... har funkat hur bra som helst innan.
Tesla MYP -22
Bluesky
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 mar 2022 12:56

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Bluesky »

Persgate skrev:
Joei skrev:
Någon mer som har problem med att det inte kommer något ljud ur vissa högtalare?

Jag upptäckte igår att endast två högtalare fram fungerar, resten helt döda... har funkat hur bra som helst innan.
hmm, trodde biolarna var tyska :) inte tysta.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Lindstromer »

Är det någon som har problem med att bilen klagar på att premium connectivity gått ut och inte får nät? Har fått dela nät för att komma åt Spotify. Beställde till det via mobilen för att se om det var en bugg, men får ändå samma och den säger att jag börjar betala så snart demoprenumerationen gått ut... :cry: :?
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jeppe_E »

Lindstromer skrev:
Är det någon som har problem med att bilen klagar på att premium connectivity gått ut och inte får nät? Har fått dela nät för att komma åt Spotify. Beställde till det via mobilen för att se om det var en bugg, men får ändå samma och den säger att jag börjar betala så snart demoprenumerationen gått ut... :cry: :?
En del bilar har ju haft sjuka problem med var den är uppkopplad. En del ägare har ju haft problem länge med att bilen rapporterar att den har ett Nederländsk uppkoppling och därmed kan man inte se på t.ex SVT Play.

Hur mycket man än gillar Tesla, så är de smurfar inom vissa områden/ansvarsområden. Tror deras organisation är lite vilda västern faktiskt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ilduce77 »

Syncronauten skrev:
Ilduce77 skrev:
Jag skulle kunna tänka mig ett solskydd, men inte för att minska ljuset, utan för att minska det något burkiga ljudet när man pratar i bilen.

Kör oftast långt vintertid och då har jag takbox, som ändå täcker ljuset..

Antar att det är de stora glasytorna som ger det resultatet..

Fler än jag som upplevt det?
Nu åker jag iofs en 3a men upplever att man åker omkring i en kakburk och har funderat på div lösningar med akustiktak. Har inte kommit till skott med någon lösning ännu.
Ja, jag tänker att ett sådant solskydd skulle hjälpa.. Lite i alla fall..
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av rolundb »

Någon annan än jag som haft problem med att skärmen inte reagerat på touch? Har hänt mig två gånger nu. Behövde då lösa det med omstart.

Ett annat problem jag har som jag heller aldrig hade på min M3P är att upplåsning med mobil i fickan fungerar väldigt mycket sämre. Krånglade nästintill ingenting på förra bilen men nu har jag behövt låsa upp manuellt flera ggr.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av markuswesterberg »

Vad kör ni för däcktryck?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jeppe_E »

markuswesterberg skrev:
Vad kör ni för däcktryck?

Det som står i dörren
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Joei
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 maj 2022 16:07

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Joei »

Persgate skrev:
Joei skrev:
Någon mer som har problem med att det inte kommer något ljud ur vissa högtalare?

Jag upptäckte igår att endast två högtalare fram fungerar, resten helt döda... har funkat hur bra som helst innan.
Har inget ljud i högtalarna i taket ovanför framdörrarna samt väldigt svagt ljud i högtalarna i själva framdörrarna.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Honkan »

Hämtat pärlan och är grymt nöjd med lev på Tesla Norrköping och bilen är grym!!! Kommer från en Audi A6 Allroad med luftfjädring och jag tycker bilen är bekväm men sportig! Helt min melodi
12E54E21-FDA4-47CA-A503-EC46C5F2529A.jpeg
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av CLi »

Honkan skrev:
Hämtat pärlan och är grymt nöjd med lev på Tesla Norrköping och bilen är grym!!! Kommer från en Audi A6 Allroad med luftfjädring och jag tycker bilen är bekväm men sportig! Helt min melodi
Grattis! Längtar tills fredag. Inga stänkskydd bak va? Hatthylla?
MYP 22 - vit lack / svart inredning
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av tobiaslej »

CLi skrev:
Honkan skrev:
Hämtat pärlan och är grymt nöjd med lev på Tesla Norrköping och bilen är grym!!! Kommer från en Audi A6 Allroad med luftfjädring och jag tycker bilen är bekväm men sportig! Helt min melodi
Grattis! Längtar tills fredag. Inga stänkskydd bak va? Hatthylla?
inga stänkskydd bak, med hatthylla (krånglig jäkel)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jeppe_E »

Hahaha Yes!
Strålande väder i Malmö idag. 2 fel på bilen
Ena baklampan satt lite väl ur linje mellan den delen som sitter på karossen och den andra som sitter på bakluckan. Sen skramlar kudden på mittkonsolen när man klappar till den lite. Annars helt perfekt. Kommer från en Model 3 2019. MYP är galet mycket tystare på motorvägen även med 21” vs 18”
4569D80F-52B8-4D96-B6A5-95122ACFA4CF.jpeg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Ilduce77 »

Jeppe_E skrev:
Hahaha Yes!
Strålande väder i Malmö idag. 2 fel på bilen
Ena baklampan satt lite väl ur linje mellan den delen som sitter på karossen och den andra som sitter på bakluckan. Sen skramlar kudden på mittkonsolen när man klappar till den lite. Annars helt perfekt. Kommer från en Model 3 2019. MYP är galet mycket tystare på motorvägen även med 21” vs 18”
4569D80F-52B8-4D96-B6A5-95122ACFA4CF.jpeg
Grattis! :)

Jag fick mitt VIN idag och har betalat fakturan nu... Prel leverans 19 juni, enligt fakturan.. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19588
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Kan inte se hur ppf skulle förhindra att taket spricker. Det krävs en rejäl projektil för att spräcka det, och lite plastfolie gör knappast någon skillnad.
Näe det skyddar nog som sagt bara lite, men bättre än inget kanske (jag skippade det på mina två).
Framkanten på glaset vill man kanske skydda på något sätt däremot men då är det typ gummilist eller
liknande som gäller antar jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Honkan »

Liten snabb recension efter hemfärden.

Bil känns solid och riktigt bra kvalitet över lag, dörrarna är lite svåra att få igen och man får slå igen dem lite mer än vanligt, misstänker att det är listerna som är nya.

Körglädjen är riktigt på top med bra chassi och respons från styrning , när det gäller komfort så tycker jag den är mycket mer bekväm än tillexempel en Audi med s-line chassi eller BMW med m-sport de upplever jag vara stötigare än Teslan.

Vad tycker jag är mindre bra då, ja men sätena som inte är riktigt läder andas väldigt dåligt och man blir ganska varm, ratten skulle gärna ha varit perforerat läder, sen undrar jag hur man kan ha en jäkla träplanka i en performance ? Skulle också gärna ha haft svart innertak.

Överlag så är det en grym bil och andas verkligen framtid med tekniken!
C69A482C-3353-4F62-A5C1-1D12D2393A80.jpeg
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av markuswesterberg »

Jeppe_E skrev:
markuswesterberg skrev:
Vad kör ni för däcktryck?

Det som står i dörren
Ja, jo jag menade såklart om någon kör högre tryck kanske? :) Tyckte 2,9 bar kändes så lågt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av mikebike »

markuswesterberg skrev:
Jeppe_E skrev:
markuswesterberg skrev:
Vad kör ni för däcktryck?

Det som står i dörren
Ja, jo jag menade såklart om någon kör högre tryck kanske? :) Tyckte 2,9 bar kändes så lågt?
Många kör lägre tryck av komfortskäl.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Arctic Drifter »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Kan inte se hur ppf skulle förhindra att taket spricker. Det krävs en rejäl projektil för att spräcka det, och lite plastfolie gör knappast någon skillnad.
Jag har fått en hel del stenskott i taket under ca 20.000 mils bilfarande i gasdrivna VW Passat och Golf kombibilar... Mestadels kört motorväg i södra delen av landet. Men har man en Y så får man väl dem som jag fått i taket i rutan eller vindrutestolpen istället... Å andra sidan vet jag ju inte hur många stenskott jag 'duckat' och som hade tagit i taket ifall jag istället kört en Y...
Nu har jag visserligen en BMW med panorama, den har dock klarat sig 24 000 mil utan stenskott. Så jag fortsätter hålla tummarna!
Tesla Model Y Performance
DjuDju
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 feb 2022 17:52

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av DjuDju »

ÄNTLIGEN! 3 månaders leveranstid blev det!
183FAB9D-3E9E-4637-B5EF-1A8C77689D11.jpeg
MrMille
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 maj 2022 23:45

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av MrMille »

Hur ser det ut i Stockholm? Är det många bilar kvar? Hoppas förstås på matchning :cry:
DjuDju
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 feb 2022 17:52

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av DjuDju »

Många bilar kvar i Trosta. Var där idag vid lunch och hämtade min. Såg ut som ett hundratal vita
28F0A4FD-C40A-4594-930F-935E2FE6AB43.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tellus »

Hämtade i förrgår, inte kört så många mil än, men här är mina upplevda skillnader mot M3P 2019

Båda är ungefär lika stötiga i låg fart och ingen större skillnad på upplevd kvalité i inredningen som många andra upplevt, lite mer premium möjligtvis.
Har kanske haft tur med min M3P som varit helt bekymmersfri och inget skrammel. Panelgaps lika bra/dåligt på båda bilarna, inte på samma nivå som Shanghai LR.
Dörrstängningsljudet är största förbättringen.

MYP har en fastare fjädring, M3P lite mer svampig i högre farter.
Mindre däckbuller i MYP, därför hörs vindljud lite mer
MYP har dock ett mycket lågfrekvent buller framförallt i lägre farter som M3P helt saknar, gissar att det beror på megacasting.

MYP har annan "gaspedal" mappning, så mindre rörelser ger inte samma snabba respons som i M3P som nästan är för känslig. Men om man snabbt trycker plattan i mattan så ger MYP lika snabba respons som M3P.

Totalt sett nöjd och en värdig ersättare till M3P

En konstig sak är att nybilslukten är exakt samma som i fars nya Volvo bilar på 80 talet. Både jag och bror reagerade på det. Kan väl omöjligvis vara samma "plast" i inredningen. Är det kanske någon parfym dom sprayar från fabrik?
Ska gå ut och lukta nu igen :lol:
FA1DEE89-7CC2-407C-8F7A-70645A85EF09.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Hillstreet »

Tellus skrev:
Hämtade i förrgår, inte kört så många mil än, men här är mina upplevda skillnader mot M3P 2019

Båda är ungefär lika stötiga i låg fart och ingen större skillnad på upplevd kvalité i inredningen som många andra upplevt, lite mer premium möjligtvis.
Har kanske haft tur med min M3P som varit helt bekymmersfri och inget skrammel. Panelgaps lika bra/dåligt på båda bilarna, inte på samma nivå som Shanghai LR.
Dörrstängningsljudet är största förbättringen.

MYP har en fastare fjädring, M3P lite mer svampig i högre farter.
Mindre däckbuller i MYP, därför hörs vindljud lite mer
MYP har dock ett mycket lågfrekvent buller framförallt i lägre farter som M3P helt saknar, gissar att det beror på megacasting.

MYP har annan "gaspedal" mappning, så mindre rörelser ger inte samma snabba respons som i M3P som nästan är för känslig. Men om man snabbt trycker plattan i mattan så ger MYP lika snabba respons som M3P.

Totalt sett nöjd och en värdig ersättare till M3P

En konstig sak är att nybilslukten är exakt samma som i fars nya Volvo bilar på 80 talet. Både jag och bror reagerade på det. Kan väl omöjligvis vara samma "plast" i inredningen. Är det kanske någon parfym dom sprayar från fabrik?
Ska gå ut och lukta nu igen :lol:
Gör exakt samma byte från 2019 M3P. Hämtar min imorgon.
Ska bli intressant att se om jag har samma upplevelse :)
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nordman
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 apr 2016 05:28
Ort: Nacka Stockholm.
Referralkod: ts.la/jrgen16756

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Nordman »

Fick hämta min MYP i tisdags och körde direkt till #swedekor för PPF och wrap av svarta detaljer.
Fick hämta den i går eftermiddag.

Ett stort lyft i kvalitet och komfort jämfört med min M3P från 2019.
DC206E6F-5A13-480B-B6CE-62485400487D.jpeg
2636FF2A-D7F1-4248-B880-75A929ADE50C.jpeg
DF70BC3A-4F3A-4C8F-B1FD-D147ABD7817D.jpeg
Skriv svar