Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4939
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev:
Swede1 skrev:
Dafro skrev:
Satt och kollade i chargefinder appen igår när vi åkte till stugan och mellan Stockholm och Jönköping så jag inte att det var fullt på någon SuC men Linköping var väl ganska full bitvis, den hopads jag dom får bygga ut och ta lite mer av parkeringen så Oteslor kan ladda utan att vara i vägen. Dock var det fullt mest hela tiden på ionity i Mantorp trots 6 platser och öven den i Gränna ett par gånger. På SuC i Ulricehamn så var det knappt halvfullt och det stod en Id3 plikttroget inbackad på E-tron platsen, den i hörnet där det är en smal extraruta. Jag trodde att det var en stor resdag igår men kan ha fel, inte som midsommar såklart men ändå en lite längre helg. Med detta sagt så får vi väl alla försöka samsas så ska det nog gå bra. Själv så ladda jag såklart på Ionity för 8.70 per kWh.
Jag väntar på kaoset vid midsommar! :mrgreen:

(eller inte? Blir intressant att se kommentarerna då, jag tror inte det blir så farligt pga det höga priset på Tesla laddarna, 7,65 kr/kwh och de populäraste laddarna är fortfarande bara för Tesla 8-)
Japp prisbilden gör väl tyvärr att det kanske blir mer kö på ionity istället. Jag stannar hemma på midsommar i år och nästa år hoppas jag att jag fått min ny bil så jag inte behöver stanna för att ladda.
Jo jag brukar ofta se teslor som laddar på eon laddarna i Löddeköpinge trots att SuC ligger på samma plats. Har aldrig sett de fyllt där men irriterande om eon blir full och de står teslor och laddar där om de finns plats på suc som vi andra inte får ladda på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av helix »

Nu har Tesla öppnat upp ytterligare Superchargers i Danmark, Finland, Tyskland och Schweiz.

Allt finns i Tesla-appen, men även på ChargeFinder där man kan se status och priser. Välj Tesla (Open for all EV) i filtret så filtreras kartan som på bilden.
tesla_suc.png
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4939
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

helix skrev:
Nu har Tesla öppnat upp ytterligare Superchargers i Danmark, Finland, Tyskland och Schweiz.

Allt finns i Tesla-appen, men även på ChargeFinder där man kan se status och priser. Välj Tesla (Open for all EV) i filtret så filtreras kartan som på bilden.
tesla_suc.png
Härligt.. Kändes dock som de var ganak få öppna i Tyskland.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Skabb1 »

Mellbystrand idag vid lunch. Kö till Recharge 4 st 225 kw laddare och 1 st ledig på Tesla bredvid.

Försmak av sommaren?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Elix747 »

Falkenberg strax före kl 1.
10 Tesla, 5 övriga (VW, MB) och 5 lediga. Lugnt och fint.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3338
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Skabb1 skrev:
Mellbystrand idag vid lunch. Kö till Recharge 4 st 225 kw laddare och 1 st ledig på Tesla bredvid.

Försmak av sommaren?
Halmstad kommer avlasta en hel del när den öppnar. Borde inte vara långt borta nu?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

chaffis75 skrev:
Dafro skrev:
Swede1 skrev:
Dafro skrev:
Satt och kollade i chargefinder appen igår när vi åkte till stugan och mellan Stockholm och Jönköping så jag inte att det var fullt på någon SuC men Linköping var väl ganska full bitvis, den hopads jag dom får bygga ut och ta lite mer av parkeringen så Oteslor kan ladda utan att vara i vägen. Dock var det fullt mest hela tiden på ionity i Mantorp trots 6 platser och öven den i Gränna ett par gånger. På SuC i Ulricehamn så var det knappt halvfullt och det stod en Id3 plikttroget inbackad på E-tron platsen, den i hörnet där det är en smal extraruta. Jag trodde att det var en stor resdag igår men kan ha fel, inte som midsommar såklart men ändå en lite längre helg. Med detta sagt så får vi väl alla försöka samsas så ska det nog gå bra. Själv så ladda jag såklart på Ionity för 8.70 per kWh.
Jag väntar på kaoset vid midsommar! :mrgreen:

(eller inte? Blir intressant att se kommentarerna då, jag tror inte det blir så farligt pga det höga priset på Tesla laddarna, 7,65 kr/kwh och de populäraste laddarna är fortfarande bara för Tesla 8-)
Japp prisbilden gör väl tyvärr att det kanske blir mer kö på ionity istället. Jag stannar hemma på midsommar i år och nästa år hoppas jag att jag fått min ny bil så jag inte behöver stanna för att ladda.
Jo jag brukar ofta se teslor som laddar på eon laddarna i Löddeköpinge trots att SuC ligger på samma plats. Har aldrig sett de fyllt där men irriterande om eon blir full och de står teslor och laddar där om de finns plats på suc som vi andra inte får ladda på.
Ska man skratta eller gråta :shock: , man köper en bil för 6-700 tusen minst men ska snåla och spara typ 30 kr på en laddning, för det skiljer väl ca 1 kr och man laddar nog oftast inte mer än 30 kwh.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14582
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av taliz »

Ju mer pengar man har ju snålare blir man. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10903
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Ju mer pengar man har ju snålare blir man. ;)
Ju snålare man är ju mer pengar har man.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Ju mer pengar man har ju snålare blir man. ;)
Ju snålare man är ju mer pengar har man.
Men till vilken nytta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14582
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Ju mer pengar man har ju snålare blir man. ;)
Ju snålare man är ju mer pengar har man.
Jepp, det blir som en loop. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Skabb1 »

Maw skrev:
Skabb1 skrev:
Mellbystrand idag vid lunch. Kö till Recharge 4 st 225 kw laddare och 1 st ledig på Tesla bredvid.

Försmak av sommaren?
Halmstad kommer avlasta en hel del när den öppnar. Borde inte vara långt borta nu?
Sant. Och även de 8 st som Okq8 ska öppna i Halmstad. Sen hur det går är en annan fråga. Har varit offline i chargefinder länge nu.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4939
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

Skabb1 skrev:
Maw skrev:
Skabb1 skrev:
Mellbystrand idag vid lunch. Kö till Recharge 4 st 225 kw laddare och 1 st ledig på Tesla bredvid.

Försmak av sommaren?
Halmstad kommer avlasta en hel del när den öppnar. Borde inte vara långt borta nu?
Sant. Och även de 8 st som Okq8 ska öppna i Halmstad. Sen hur det går är en annan fråga. Har varit offline i chargefinder länge nu.
Ja de tar sjuk tid att få fram ström tror jag. Skillnaden mellan tesla och andra är att Tesla väntar till de har stöm på plats andra börjar bygga innan.
CK i Landskrona har byggt allt klart sedan ca 2 månader för laddare (ja ritat på maken tom) men inga laddare där än.
Får säga att vänta som Tesla till ström finns känns smartare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Såg en Model Y på Ionity Uppsala idag. Var lite lustigt för kl 12.00 var där bara en bil som laddade. 12.50 var det fullt eller nästan fullt. Går fort.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3338
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Skabb1 skrev:
Maw skrev:
Skabb1 skrev:
Mellbystrand idag vid lunch. Kö till Recharge 4 st 225 kw laddare och 1 st ledig på Tesla bredvid.

Försmak av sommaren?
Halmstad kommer avlasta en hel del när den öppnar. Borde inte vara långt borta nu?
Sant. Och även de 8 st som Okq8 ska öppna i Halmstad. Sen hur det går är en annan fråga. Har varit offline i chargefinder länge nu.
Det är riktigt kul att se hur snabbladdningsmöjligheterna snabbt förbättras för alla elbilar men främst för ickeTeslor förstås. Det känns som att utbyggnaden har tagit rejäl fart på många orter ungefär samtidigt som Tesla öppnar SuC. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Ju mer pengar man har ju snålare blir man. ;)
Ju snålare man är ju mer pengar har man.
Jepp, det blir som en loop. :lol:
Åka buss kanske. :shock:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14582
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Såg en Model Y på Ionity Uppsala idag. Var lite lustigt för kl 12.00 var där bara en bil som laddade. 12.50 var det fullt eller nästan fullt. Går fort.
Är nog en del som byter från andra märken och har kvar abb på ionity.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
Skabb1 skrev:
Maw skrev:
Skabb1 skrev:
Mellbystrand idag vid lunch. Kö till Recharge 4 st 225 kw laddare och 1 st ledig på Tesla bredvid.

Försmak av sommaren?
Halmstad kommer avlasta en hel del när den öppnar. Borde inte vara långt borta nu?
Sant. Och även de 8 st som Okq8 ska öppna i Halmstad. Sen hur det går är en annan fråga. Har varit offline i chargefinder länge nu.
Det är riktigt kul att se hur snabbladdningsmöjligheterna snabbt förbättras för alla elbilar men främst för ickeTeslor förstås. Det känns som att utbyggnaden har tagit rejäl fart på många orter ungefär samtidigt som Tesla öppnar SuC. :)
Håller med, kan vara så att Tesla öppnade upp lite för sent för sitt eget bästa, särskilt med deras pris.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14582
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Ju mer pengar man har ju snålare blir man. ;)
Ju snålare man är ju mer pengar har man.
Jepp, det blir som en loop. :lol:
Åka buss kanske. :shock:
Det kostar ju. Nuförtiden får man ju betalt för att köra elbil. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Såg en Model Y på Ionity Uppsala idag. Var lite lustigt för kl 12.00 var där bara en bil som laddade. 12.50 var det fullt eller nästan fullt. Går fort.
Är nog en del som byter från andra märken och har kvar abb på ionity.
Finns ju det här nya "bonnet" eller vad det heter som ger billigare pris på Ionity än på SuC. Utan bindningstid och man får ladda för abonnemangskostnaden.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4939
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Såg en Model Y på Ionity Uppsala idag. Var lite lustigt för kl 12.00 var där bara en bil som laddade. 12.50 var det fullt eller nästan fullt. Går fort.
Är nog en del som byter från andra märken och har kvar abb på ionity.
Finns ju det här nya "bonnet" eller vad det heter som ger billigare pris på Ionity än på SuC. Utan bindningstid och man får ladda för abonnemangskostnaden.
Jo de är väl tur de öppnat suc så att man som icke tesla ägare kan ladda på suc medans snåla tesla ägare står på ionity i kö.. :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 419
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av DanneB »

Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Tesla Model S 90D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4939
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

DanneB skrev:
Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Skulle tro många testade.. Hade nog själv testat om jag bott närmare en öppen suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5545
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Gustafsson »

DanneB skrev:
Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Samma här senaste veckan, bara sett en Mercedes ladda i Linköping. Flera Teslor på andra laddare dock. Åker en del nu, mååånga lediga laddplatser finns det och ännu inget som har sett trångt ut.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

DanneB skrev:
Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Säkert så att folk ville främst testa. Hade jag också gjort om min bil hade fungerat på SuC (Ioniq 5 funkar inte på v3 och det finns inga öppna v2-laddare häromkring).
Man får ju inte heller glömma att det är ganska dyrt att ladda på SuC, samt att det är bökigt med alldeles för korta kablar och väldigt många bilar som har ladduttaget på fel ställe. Dessutom behöver man fippla med appen, det finns inga laddkort att blippa, osv. SuC är inte alls lika smidigt för icke-Tesla som det är för Tesla.
Jag tror att det är många som resonerar som så att man helst laddar på andra ställen, och SuC får bli någon form av plan B för tillfällen när det inte finns några alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar