MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av chox »

Tycker ljuddebatten här har lite bensinupprors-vibbar: Om inte förändringen gör att allt blir utopiskt perfekt direkt, så vill vi behålla allt som det är.
Själv har jag mycket enklare att uthärda ljudet av en rymdskepps-zoe än 1.6-litersdieseln i en V70 drivE.

Tror f.ö. att ljudet nu för tiden är obligatoriskt, möjlighet till avstängning får inte finnas i nya bilar.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Legato »

chox skrev:
Tycker ljuddebatten här har lite bensinupprors-vibbar: Om inte förändringen gör att allt blir utopiskt perfekt direkt, så vill vi behålla allt som det är.
Själv har jag mycket enklare att uthärda ljudet av en rymdskepps-zoe än 1.6-litersdieseln i en V70 drivE.

Tror f.ö. att ljudet nu för tiden är obligatoriskt, möjlighet till avstängning får inte finnas i nya bilar.
Ja det var värst vilket trams. Det ljud som avges är ju mycket, mycket tystare än fossilmotorns och inte i närheten av lika störande.

Ljudet är som du säger obligatoriskt, men verkligen ett icke-problem.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har två grannar. Grannen precis bredvid har en diesel-Volvo, den hör jag inte när hon kommer hem. Nästa granne ett hus längre bort har en Tesla Model Y, dess "wuwuwuwu" hör jag varenda kväll när han kommer hem. Trots att han bor dubbelt så långt bort (och ingen av dem kör förbi oss, de kommer från andra ändan gatan).

För några år sedan körde vi på TCS klassiska raggarrundan inne i Stockholm. Folk vände sig om på gatan på grund av plötsliga totala tystnaden som infann sig när 40 knäpptysta Teslor rullade förbi under spöklik tystnad. Det blev verkligen en ögonöppnare hur mycket bakgrundsljud stadstrafiken ger, en ljudmatta ingen ens lägger märke till förrän den är plötsligt borta.

Idag, med EU-reglerna och "wuwuwuwu", "weeeee", "shooooo" och andra konstiga ljud elbilar tvingas lämna ifrån sig skulle vi inte kunna upprepa den tysta demonstrationen vi gjorde då. Och ja jag är rädd att staden skulle bli mer högljudd när trafiken består av elbilar där var och en har krav på sig att utsöndra minst X dB oljud.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av mikebike »

Min MY låter bara när man backar, och det är knappt hörbart om man har fönstren stängda.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av TiborBlomhall »

mikebike skrev:
Min MY låter bara när man backar, och det är knappt hörbart om man har fönstren stängda.
Synd att de utanför bilen inte har det.

Lyssna på skillnaden vid 12 mph (19 km/h) utan och med oljud! (från 0:35 i videon)

Problemet är att bilar med förbränningsmotorer tillåts vara så tysta som de bara kan bli. Medan för elbilar finns ett minimi dB de måste uppnå. Därav låter moderna elbilar mer än moderna avgasbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Dafro skrev:
Gargamel skrev:
Det ska väl skränas i upp till 50km/h…
Nä upp till 20km/h säger kravet.
Och det ska också gå att stänga av, temporärt. Den enda bil jag har haft som hade ljudet var Zoen och där fanns en knapp som man tryckte på efter start som stängde av ljudet. Nästa gång man startade bilen var det där igen. Renault ville väl vara bäst i klassen. På den tiden var ljudet inte nödvändigt och det lät det upp till 30 km/h.
Finns ingen sådan knapp i nyare elbilar längre. Det verkar inte längre vara lag på. Men det finns en säkring istället. Har jag hört...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av sven-labil »

TiborBlomhall skrev:
mikebike skrev:
Min MY låter bara när man backar, och det är knappt hörbart om man har fönstren stängda.
Synd att de utanför bilen inte har det.

Lyssna på skillnaden vid 12 mph (19 km/h) utan och med oljud! (från 0:35 i videon)

Problemet är att bilar med förbränningsmotorer tillåts vara så tysta som de bara kan bli. Medan för elbilar finns ett minimi dB de måste uppnå. Därav låter moderna elbilar mer än moderna avgasbilar.
Är varningsljudet när man backar en Leaf på insidan? Har för mig att det kändes så när jag glömde stänga av det iaf, men det verkar ju för dumt...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Gargamel »

mikebike skrev:
Min MY låter bara när man backar, och det är knappt hörbart om man har fönstren stängda.

Så bra, då finns det iiiiiiingaaaa problem med oljudet.

Sedan har jag hört flera andra bilmodeller. Nån låter som flygfarkosten i The Jetsons.

När parkeringsvakten kommer hos mig så hög jag hans bil 2-3 kvarter bort, innan jag ens ser honom, när han kör framåt, över 20km/h.

Det finns massor av bränslebilar som är näst intill ljudlösa bara några meter bort, medans elbilar med skränet kan höras flera kvarter bort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av LarsL »

Är ju lite som dubbdäcksförbuden på vissa gator, mycket symbolik och svärande men ändå något som gör att jag och andra tänker om.

Mer snällt vore ju i så fall att minska trängselskatten för elbilar och höja den för avgasbilar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Dafro »

Gargamel skrev:
mikebike skrev:
Min MY låter bara när man backar, och det är knappt hörbart om man har fönstren stängda.

Så bra, då finns det iiiiiiingaaaa problem med oljudet.

Sedan har jag hört flera andra bilmodeller. Nån låter som flygfarkosten i The Jetsons.

När parkeringsvakten kommer hos mig så hög jag hans bil 2-3 kvarter bort, innan jag ens ser honom, när han kör framåt, över 20km/h.

Det finns massor av bränslebilar som är näst intill ljudlösa bara några meter bort, medans elbilar med skränet kan höras flera kvarter bort.
Håller med om oljudet som är värre på en del, borde räcka med lägre styrka och under typ 10 km/h. Är rätt nöjd med min från -19, innan det var krav, och nu har vi dessutom nyasfalterat genom ”byn”. Njutning. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Anderzzon »

TiborBlomhall skrev:
Jag har två grannar. Grannen precis bredvid har en diesel-Volvo, den hör jag inte när hon kommer hem. Nästa granne ett hus längre bort har en Tesla Model Y, dess "wuwuwuwu" hör jag varenda kväll när han kommer hem. Trots att han bor dubbelt så långt bort (och ingen av dem kör förbi oss, de kommer från andra ändan gatan).

För några år sedan körde vi på TCS klassiska raggarrundan inne i Stockholm. Folk vände sig om på gatan på grund av plötsliga totala tystnaden som infann sig när 40 knäpptysta Teslor rullade förbi under spöklik tystnad. Det blev verkligen en ögonöppnare hur mycket bakgrundsljud stadstrafiken ger, en ljudmatta ingen ens lägger märke till förrän den är plötsligt borta.

Idag, med EU-reglerna och "wuwuwuwu", "weeeee", "shooooo" och andra konstiga ljud elbilar tvingas lämna ifrån sig skulle vi inte kunna upprepa den tysta demonstrationen vi gjorde då. Och ja jag är rädd att staden skulle bli mer högljudd när trafiken består av elbilar där var och en har krav på sig att utsöndra minst X dB oljud.
Du får visa grannen hur enkelt det är att koppla ur systemet. Det var det första jag gjorde när jag fick min bil.

tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av tesla newbie »

Är väl ändå försiktigt positiv till MP:s förslag. Mest eftersom avgaser i stadsmiljö är ett gissel, speciellt vintertid med kallstartande, dieslar. Dock riskerar det, som tidigare nämnts att öka på polariseringen och bilkörning i stan kommer ses som ett nöje för de rika som har råd med elbil. Lite lustigt dock att SD politikern bara nämner Tesla. Finns ju nu ändå gott om elbilar för betydligt billigare peng än billigaste Model 3.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av Franz »

Jag tror att ett förbud i närtid är något som förlöjligar miljö- och klimatdebatten. D.v.s. eventuella vinster äts antagligen upp med råge av att (den av mig) förmodade majoriteten som tycker att det är riktigt korkat straffar, politisikt, både de som kom med förslaget och de som inte tar avstånd från det. På sikt kan det vara riktigt vettigt följt av helt onödigt. Orsaken till detta är att det förbjuder en för stor del av den berörda befolkningen att "leva sina liv" med för små möjligheter att själva göra något åt det hela. Det går inte riktigt att vända sig till kreti och pleti och kräva av dem att de skall byta bil med kort varsel. Tittar vi på trenden över nybilsförsäljningen är det runt hälften laddbart och drygt hälften av den halvan som är rena elbilar. Kurvan kan säkert spreta åt olika håll men jag tror att det är ganska rimligt att vi relativt snart har kanske mer än 75% av nybilsförsäljningen som laddbar och säkert då minst 50% som är rena elbilar. När vi har sådana nivåer och har hunnit få en hyffsat stor tillgång på elbilar på begagnatmarknaden är det plötsligt inte lika konstigt längre. Dock kan man ju då fråga sig ifall man verkligen skall införa ett förbud när vi är inne i en fas där det hela ändå löser sig självt...

Jag tror att det bästa man kan göra är att istället arbeta bort orsaker till att man inte skaffar en elbil i stan. Jag undrar t.ex. hur vettigt är det egentligen med boendeparkering utan laddmöjlighet? Om allt ändå skall vara laddbart snart är ju en boendeparkering utan laddmöjligheter halvt bortkastad.
Driver sajten Car.info
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: MP: Låt bara elbilar köra i centrala Stockholm

Inlägg av JONI »

Det nya FP (Förbjud Partiet) slår till igen. Hur stor andel kommer vara elbilar 2026 utan deras förslag?
Om de istället ger lite morötter till elbilar så kommer utvecklingen gå ännu fortare, se på Norge.
Skriv svar