Har kört med familjen (2 vuxna och 3 barn) från Sydvästra skåne till norra Italien i Genua trakten. Har haft vår Etron 55 sen oktober 2019 (MY 2020) och tidigare längre resor har varit i Sverige vintertid och en längre resa i Sverige förra sommaren. De två uppdateringar på drivlinan och batteri tillgänlighet som kommit under året har verkligen gjort stor skillnad.
Tänkte först köra ganska försiktigt på Autobahn för att hålla nere förbrukningen men kombinationen av att Etron drivlinan blivit ( i relation i vad jag förväntade mig) mer effektiv, hög temperatur i luften och att det är svårt att hålla hög medelhastighet på autobahn mellan Puttgarden och Bodensjön (trafik, vägarbeten) var det bara att köra på.

under resan ner har vi snittat 215wh/km och då har jag inte snålkört. vanligaste hastighetsgränsen i Tyskland upplevde jag till 130km/h men ofta 120 och 80 vid vägarbeten. har kört på hastighetsgränsen vid vägarbeten och kanske 10 över vid normal trafik (blir ändå ryckig körning att upp i 140 för att sen bromsa ner till 80 och sen upp igen...). upplevde att köra fortare gav inget, kommer alltid en annan bil i vägen och blir bara ryckigt. knappt några frikart sträckor kvar alls längre, känns som det var betydligt fler när vi körde där senast 2018. snitthastigheten för 180 milen ner till italien blev 85km/h. lägre än förväntat men var lite köer, mycket vägarbeten och några omläggningar då vi fick köra landsväg i Tyskland och Schweiz.
Med körmönster enligt ovan skulle jag säga att Etron lätt klarar 340km kanske 350 också. kom aldrig så långt, med 3 barn i bilen är det alltid någon som behöver stanna med något behov efter 2-3 timmar. bilen laddar ju sjukt fort och laddat uteslutande på Ionity. stannar man vid Ionity i Tyskland där de ligger rikigt bra till lite som ett F1 pitstop med att bara svänga in och koppla in. ut ur bilen, gå 30m, gå på toa tar minst 10-12 minuter. på den tider får du 35-40kwh!
Bilen begränsade oss aldrig i att vi behövde stanna för att bilen behövde el och bilen hade laddad klart långt innan vi var klara med toa, mat etc vid de stop vi gjorde.
Har inte behövt köa någonstans och så långt har Ionity laddarnan fungerat bra. ett problem vid Heidiland (kul namn) i Schweiz där två laddare bara gav 36kw men kunde snabbt byta till en laddare som funkade. Nu var det ett matstopp och även om det strulade lite där så hade bilen laddad klart innan vi ens fått in maten vi beställde så inget problem.
Det är klart få elbilar när man kommer ner till Tyskland och vidare söderut, på de laddstopp vi gjort har det mest varit svenskar, danskar och norrmän. Visst någon tysk i tyskland och någon italienare i Italien men norden känns klart överrepresenterat.
Jag läser ofta i bloggar att argument mot elbilar i tyskland att det inte funkar på autobahn för där måste man kunna hålla 200km/h i 100 mil etc. Var är det? enligt min mening är det omöjligt att även om du skiter i att det finns en hastighetsgräns på 95% av sträckan funkar de hastigheterna ändå inte då det är mycket trafik och vägarbeten.
Slutsats, sjukt nöjd med bilen som är väldigt bekväm och lastar bra samt att det faktiskt funkar att ha 3 barn i baksätet längre sträckor. Trodde att jag ändå skulle uppleva räckvidden som ett litet problem eller att jag skulle bli lit noijg på att komma fram men nej. Visst 10 mils räckvidd till är säkert inte fel men skulle jag utnyttja det? fördel jag kan tänka mig är att det skulle bli mer flexibelt med vilka stopp man väljer och flexibilitet är bra.
Har inte räknat på milkostnad än, ska ta det sen.