Varför lyser släpvagnssymb. rött?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Varför lyser släpvagnssymb. rött?

Inlägg av Jerker »

Alltså, jag vet att det betyder att den inte känner av släpet, vilket kan bero att nåt är vajsing på kontakten eller att man kopplat ur släpvagnskontakten.

Men: bilen känner ju av att man kopplar in en släpvagnskontakt och då tänds symbolen och blir antingen blå eller röd. Men om den nu känner av kontakten tillräckligt för att klaga över att nåt är fel, vad är det den vill känna av?

Jag drar nu en gammal husvagn med 7-polig kontakt och har en adapter till den. Allt funkar på vagnen men ändå lyser symbolen rött. Det går inte att få den blå. Vad vill den ha för att lysa blå och varför?
Erxon
elbilist
Inlägg: 406
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Varför lyser släpvagnssymb. rött?

Inlägg av Erxon »

Killgissning, kan det vara så att något stift i 13-poliga inte får kontakt pga adaptern och därför sätter felkod?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför lyser släpvagnssymb. rött?

Inlägg av Jerker »

Erxon skrev:
Killgissning, kan det vara så att något stift i 13-poliga inte får kontakt pga adaptern och därför sätter felkod?
Ja, men varför?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Varför lyser släpvagnssymb. rött?

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
Erxon skrev:
Killgissning, kan det vara så att något stift i 13-poliga inte får kontakt pga adaptern och därför sätter felkod?
Ja, men varför?
Försök känna om kontakten sitter rakt, hänt mig att den inte suttit helt 100% dvs typ99,9% men så känn på den så kanske den rättar till den... hänt mig några ggr.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför lyser släpvagnssymb. rött?

Inlägg av Jerker »

Jag kollade i manualen och där står att den ska indikera att nåt med lyset är fel, men även på min släpvagn med 13-polig kontakt får jag ibland röd vagn trots att alla lampor funkar.

Jag tror att det ibland blir så att den felindikerar på att det är nåt fel på felsökningssystemet utan att det är nåt fel på nån lampa.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Varför lyser släpvagnssymb. rött?

Inlägg av FStaake »

Ett relativt vanligt fel på släp är att höger och vänster positionsljus är kopplat till det ena stiftet. Då lyser allt på släpet men bilen ”tycker” inte det eftersom ena sidan ”hänger i luften”.
Hade detta fel på mitt gamla kåpsläp, bilen (då en octavia från 2018) talade om vad som inte lös trots att allt lyste som det skulle.
Det borde stå vad bilen tycker är fel i listan med varningar under inställningar i bilen.
Slutade med att jag fick koppla om elen på släpet för att slippa varningen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Skriv svar