Slut på batteri plötsligt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
aviator
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 aug 2019 00:46

Slut på batteri plötsligt

Inlägg av aviator »

Hej
Häromdagen satt jag med 29 km kvar och 20 km till Supercharger. Inga problem, lät bilen stå två timmar. Inget inkopplat. När jag skulle köra iväg var bilen plötsligt nere på 2 km. Lyckades hanka mig fram till en destinationsladdare med mindre än 0,0 km kvar och högt blodtryck.

Någon annan som råkat ut för samma? Det var varmt, gick strömmen till batterikyla eller vad hände?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10426
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Slut på batteri plötsligt

Inlägg av Legato »

aviator skrev:
Hej
Häromdagen satt jag med 29 km kvar och 20 km till Supercharger. Inga problem, lät bilen stå två timmar. Inget inkopplat. När jag skulle köra iväg var bilen plötsligt nere på 2 km. Lyckades hanka mig fram till en destinationsladdare med mindre än 0,0 km kvar och högt blodtryck.

Någon annan som råkat ut för samma? Det var varmt, gick strömmen till batterikyla eller vad hände?
Troligen dåligt kalibrerad BMS. Vanligt problem, särskilt om man laddar till samma SOC vid varje laddning, som tex 80% varje gång som många tyvärr envisas med.

Lösningen är att variera mål-SOC regelbundet samt att då och då ladda till 100% eller nära det och då och då låta batteriet ladda ur nästan helt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Slut på batteri plötsligt

Inlägg av spacecoin »

Sentry mode?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Slut på batteri plötsligt

Inlägg av Yxel »

Batteriet svalnar och då tappar du räckvidd.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Slut på batteri plötsligt

Inlägg av MWall »

aviator skrev:
Hej
Häromdagen satt jag med 29 km kvar och 20 km till Supercharger. Inga problem, lät bilen stå två timmar. Inget inkopplat. När jag skulle köra iväg var bilen plötsligt nere på 2 km. Lyckades hanka mig fram till en destinationsladdare med mindre än 0,0 km kvar och högt blodtryck.

Någon annan som råkat ut för samma? Det var varmt, gick strömmen till batterikyla eller vad hände?
Vampire drain. Jag tappade 65 km till 32 km över en dag. Dock väldigt väldigt het. Stod i solen också.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Slut på batteri plötsligt

Inlägg av AAKEE »

aviator skrev:
Hej
Häromdagen satt jag med 29 km kvar och 20 km till Supercharger. Inga problem, lät bilen stå två timmar. Inget inkopplat. När jag skulle köra iväg var bilen plötsligt nere på 2 km. Lyckades hanka mig fram till en destinationsladdare med mindre än 0,0 km kvar och högt blodtryck.

Någon annan som råkat ut för samma? Det var varmt, gick strömmen till batterikyla eller vad hände?
Vilken modell har du?

De nya SR med LFP-batteri har större risk att råka ut för detta om man inte laddar helt fullt varje vecka. (Svårt mäta exakt SOC pga flat spänningskurva i LFP).

Det kan nog inträffa med LR/P också men borde vara ovanligt.

SOC minskar inte när batteriet svalnar efter körning. Undantaget är vinter/minusgrader där bilen står ute länge och batteriet får en blå snöflingesymbol.

Omedelbart efter körning och efter en stund är SOC oftast lika, undantaget är om BMS uppfattning om batterikapaciteten är fel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar