Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Jag har en M3LR-2020 med Panasonicbatteri och på V3-SuC får jag i stort sett alltid uppemot 250 kW laddeffekt om jag kommer in med laddnivå på max 25 %. När jag laddar på andra operatörers stationer med 250+ kW laddeffekt har jag ännu inte fått över 200 kW. Det har varit så även när jag kommit fram till laddstationen efter att ha kört minst 20 mil i sommarvärme och försökt förkonditionera batteriet genom att ange en närliggande SuC i navigatorn.
Visserligen är inte laddeffekter runt och strax över 190 kW så pjåkigt, men lite synd är det. Är det generellt så, eller har andra ägare av M3LR fått högre laddeffekt hos andra operatörer än Tesla?
Visserligen är inte laddeffekter runt och strax över 190 kW så pjåkigt, men lite synd är det. Är det generellt så, eller har andra ägare av M3LR fått högre laddeffekt hos andra operatörer än Tesla?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Kan någon icke Tesla laddstation ge mer än 200kW på 400V?Niklas Z skrev:Jag har en M3LR-2020 med Panasonicbatteri och på V3-SuC får jag i stort sett alltid uppemot 250 kW laddeffekt om jag kommer in med laddnivå på max 25 %. När jag laddar på andra operatörers stationer med 250+ kW laddeffekt har jag ännu inte fått över 200 kW. Det har varit så även när jag kommit fram till laddstationen efter att ha kört minst 20 mil i sommarvärme och försökt förkonditionera batteriet genom att ange en närliggande SuC i navigatorn.
Visserligen är inte laddeffekter runt och strax över 190 kW så pjåkigt, men lite synd är det. Är det generellt så, eller har andra ägare av M3LR fått högre laddeffekt hos andra operatörer än Tesla?
Ofta är det väl att 800V ger 350kW och 400V ger 175kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Det vet jag inte. Jag har provat flera olika, t ex Circle K och E.on som har 300 kW laddare, men om de endast kan ge så hög effekt på 800 V, eller om de även klarar att ge hög effekt på 400 V känner jag inte till.Zalman3 skrev:Kan någon icke Tesla laddstation ge mer än 200kW på 400V?
Ofta är det väl att 800V ger 350kW och 400V ger 175kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Tror nämligen att gränsen för CCS 400V normalt sett är 500A.Niklas Z skrev:Det vet jag inte. Jag har provat flera olika, t ex Circle K och E.on som har 300 kW laddare, men om de endast kan ge så hög effekt på 800 V, eller om de även klarar att ge hög effekt på 400 V känner jag inte till.Zalman3 skrev:Kan någon icke Tesla laddstation ge mer än 200kW på 400V?
Ofta är det väl att 800V ger 350kW och 400V ger 175kW.
Och bara Tesla överskrider det värdet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
CCS2 tillåter inte mer än 500A på 400V så för Model 3 är max kring 200 kW, Tesla går utanför spec på SuC som kör CCS2.Niklas Z skrev:Det vet jag inte. Jag har provat flera olika, t ex Circle K och E.on som har 300 kW laddare, men om de endast kan ge så hög effekt på 800 V, eller om de även klarar att ge hög effekt på 400 V känner jag inte till.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Låter som en mycket rimlig förklaring.OfarligTesla skrev:CCS2 tillåter inte mer än 500A på 400V så för Model 3 är max kring 200 kW, Tesla går utanför spec på SuC som kör CCS2.Niklas Z skrev:Det vet jag inte. Jag har provat flera olika, t ex Circle K och E.on som har 300 kW laddare, men om de endast kan ge så hög effekt på 800 V, eller om de även klarar att ge hög effekt på 400 V känner jag inte till.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Jupp så är det. SUC V3 levererar upp till 625A.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Jag får lägre effekt på tredjepartsladdare. T.ex eviny. Medan SuC ger 140 kW+ så ger Eviny inte över 120 och ger dessutom en mer återhållen laddkurva med tidigare strypning på min S. Tydligt sämre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.
Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.
Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Precis. Det finns visserligen områden där det är ont om alternativ till SuC, men det finns förhållandevis gott om alternativ i de områden där trafikvolymerna är stora. Så mycket bättre är inte SuC längre. Det fungerar utmärkt att ladda på andra operatörers stationer. Att jag bara får max 200 kW laddeffekt är inget stort problem om det inte är väldigt bråttom.Flajjan skrev:Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Ställde du dig vid rätt stolpar i Hudiksvall, finns väl både V2 och V3 där. En V3 stolpe ska inte minska bara för att någon tar platsen bredvid. Den kan dock ge sämre effekt om många med låg soc laddar där samtidigt.Flajjan skrev:Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.
Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Är inte de gamla i Hudik ombyggda till V3 nu?Anderzzon skrev:Ställde du dig vid rätt stolpar i Hudiksvall, finns väl både V2 och V3 där. En V3 stolpe ska inte minska bara för att någon tar platsen bredvid. Den kan dock ge sämre effekt om många med låg soc laddar där samtidigt.Flajjan skrev:Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.
Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Står att det finns båda här i alla fall: https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... perchargermikebike skrev:Är inte de gamla i Hudik ombyggda till V3 nu?Anderzzon skrev:Ställde du dig vid rätt stolpar i Hudiksvall, finns väl både V2 och V3 där. En V3 stolpe ska inte minska bara för att någon tar platsen bredvid. Den kan dock ge sämre effekt om många med låg soc laddar där samtidigt.Flajjan skrev:Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.
Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Från Facebook:Anderzzon skrev:Står att det finns båda här i alla fall: https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... perchargermikebike skrev:Är inte de gamla i Hudik ombyggda till V3 nu?Anderzzon skrev:Ställde du dig vid rätt stolpar i Hudiksvall, finns väl både V2 och V3 där. En V3 stolpe ska inte minska bara för att någon tar platsen bredvid. Den kan dock ge sämre effekt om många med låg soc laddar där samtidigt.Flajjan skrev:Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.
Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
"Är på resa med min Model s utan ccs och jag håller på att bli tokig.. laddade i Hudiksvall för två månader sen men nu är alla utbytta till ccs på suc .. är det möjligt att använda adaptern för att ladda utan programvaran? (I så fall har någon en att sälja i Stockholm)? Får en tesla ranger till mig 14 september men att bila i Sverige såhär är katastrof."
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Känner med honom. Först säljer Tesla en dyr bil (där SuC är ett stort argument även på deras site) till den kundgrupp som ska hjälpa finansiera resten av bilmodellerna - och sedan tar man bort den kabeltyp som dessa bilar kan ladda på.mikebike skrev:Från Facebook:
"Är på resa med min Model s utan ccs och jag håller på att bli tokig.. laddade i Hudiksvall för två månader sen men nu är alla utbytta till ccs på suc .. är det möjligt att använda adaptern för att ladda utan programvaran? (I så fall har någon en att sälja i Stockholm)? Får en tesla ranger till mig 14 september men att bila i Sverige såhär är katastrof."
Men vänta! Du kan uppgradera din bil... om du bekostar det själv!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Trist, men ombyggnad till CCS har varit en ”no-brainer” länge nu. Har man inte heller Chademoadaptern, blir det ju värre och värre att inte konvertera bilen så snart man kan. Sannolikt finns det fortfarande fler laddare att tillgå än när bilen var ny. Resonemanget om att man först säljer säljer en dyr bil, gäller väl mest förste ägaren. De flesta har väl insett värdet av att konvertera och gjort det redan, men surt om man dröjt med det..Curik skrev:Känner med honom. Först säljer Tesla en dyr bil (där SuC är ett stort argument även på deras site) till den kundgrupp som ska hjälpa finansiera resten av bilmodellerna - och sedan tar man bort den kabeltyp som dessa bilar kan ladda på.mikebike skrev:Från Facebook:
"Är på resa med min Model s utan ccs och jag håller på att bli tokig.. laddade i Hudiksvall för två månader sen men nu är alla utbytta till ccs på suc .. är det möjligt att använda adaptern för att ladda utan programvaran? (I så fall har någon en att sälja i Stockholm)? Får en tesla ranger till mig 14 september men att bila i Sverige såhär är katastrof."
Men vänta! Du kan uppgradera din bil... om du bekostar det själv!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Hur mycket tid förlorar du pga ta ladda med 200 kW jämfört med full fräs på en v3, kan väl inte vara många minuter över 200 kWh där heller. Själv är jag helnöjd med de 146 jag fick idag på ionity, han ju inte en handla maten. Efter 8 min hade jag fyllt från 50-75, men hade räckt med 70.Niklas Z skrev:Precis. Det finns visserligen områden där det är ont om alternativ till SuC, men det finns förhållandevis gott om alternativ i de områden där trafikvolymerna är stora. Så mycket bättre är inte SuC längre. Det fungerar utmärkt att ladda på andra operatörers stationer. Att jag bara får max 200 kW laddeffekt är inget stort problem om det inte är väldigt bråttom.Flajjan skrev:Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
27,8 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Skillnaden är marginell, det rör sig om en minut eller två. I nästan samtliga fall är det mer relevant att se var laddstationen ligger, rent geografiskt. Den som råkar passa bäst med min tilltänkta färdväg är bästa valet.Dafro skrev:Hur mycket tid förlorar du pga ta ladda med 200 kW jämfört med full fräs på en v3, kan väl inte vara många minuter över 200 kWh där heller. Själv är jag helnöjd med de 146 jag fick idag på ionity, han ju inte en handla maten. Efter 8 min hade jag fyllt från 50-75, men hade räckt med 70.Niklas Z skrev:Precis. Det finns visserligen områden där det är ont om alternativ till SuC, men det finns förhållandevis gott om alternativ i de områden där trafikvolymerna är stora. Så mycket bättre är inte SuC längre. Det fungerar utmärkt att ladda på andra operatörers stationer. Att jag bara får max 200 kW laddeffekt är inget stort problem om det inte är väldigt bråttom.Flajjan skrev:Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Man kan jämföra med SuC V2 och V3. Allt annat lika föredrar jag laddeffekten hos V3 förstås, men jag åker knappast en omväg för att ladda vid en V3-station. Och ska jag ändå stanna och äta eller något annat så betyder laddeffekten inte mycket. I praktiken är det oftast mer värt att slippa dela laddeffekt som är ett större argument för V3 än V2. Skillnaden mellan 250 och 150 kW är i praktiken inte så stor, men hoppet ner till 75 kW är desto mer påtagligt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR
Tänkte väl det. Själv siktar jag på de som ha flest laddare längs min färdväg, oftast ionity, men att kolla chargefinder innan kan man skippa för det växlar så fort, gled in som nr 2 idag och flyttade min bil efter 8 min och då var det nog 3-4 och efter ytterligare några minuter så var det 5, en aldrig fullt.Niklas Z skrev:Skillnaden är marginell, det rör sig om en minut eller två. I nästan samtliga fall är det mer relevant att se var laddstationen ligger, rent geografiskt. Den som råkar passa bäst med min tilltänkta färdväg är bästa valet.Dafro skrev:Hur mycket tid förlorar du pga ta ladda med 200 kW jämfört med full fräs på en v3, kan väl inte vara många minuter över 200 kWh där heller. Själv är jag helnöjd med de 146 jag fick idag på ionity, han ju inte en handla maten. Efter 8 min hade jag fyllt från 50-75, men hade räckt med 70.Niklas Z skrev:Precis. Det finns visserligen områden där det är ont om alternativ till SuC, men det finns förhållandevis gott om alternativ i de områden där trafikvolymerna är stora. Så mycket bättre är inte SuC längre. Det fungerar utmärkt att ladda på andra operatörers stationer. Att jag bara får max 200 kW laddeffekt är inget stort problem om det inte är väldigt bråttom.Flajjan skrev:Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
27,8 kWp solceller