Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Niklas Z »

Jag har en M3LR-2020 med Panasonicbatteri och på V3-SuC får jag i stort sett alltid uppemot 250 kW laddeffekt om jag kommer in med laddnivå på max 25 %. När jag laddar på andra operatörers stationer med 250+ kW laddeffekt har jag ännu inte fått över 200 kW. Det har varit så även när jag kommit fram till laddstationen efter att ha kört minst 20 mil i sommarvärme och försökt förkonditionera batteriet genom att ange en närliggande SuC i navigatorn.
Visserligen är inte laddeffekter runt och strax över 190 kW så pjåkigt, men lite synd är det. Är det generellt så, eller har andra ägare av M3LR fått högre laddeffekt hos andra operatörer än Tesla?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Zalman3 »

Niklas Z skrev:
Jag har en M3LR-2020 med Panasonicbatteri och på V3-SuC får jag i stort sett alltid uppemot 250 kW laddeffekt om jag kommer in med laddnivå på max 25 %. När jag laddar på andra operatörers stationer med 250+ kW laddeffekt har jag ännu inte fått över 200 kW. Det har varit så även när jag kommit fram till laddstationen efter att ha kört minst 20 mil i sommarvärme och försökt förkonditionera batteriet genom att ange en närliggande SuC i navigatorn.
Visserligen är inte laddeffekter runt och strax över 190 kW så pjåkigt, men lite synd är det. Är det generellt så, eller har andra ägare av M3LR fått högre laddeffekt hos andra operatörer än Tesla?
Kan någon icke Tesla laddstation ge mer än 200kW på 400V?

Ofta är det väl att 800V ger 350kW och 400V ger 175kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
Kan någon icke Tesla laddstation ge mer än 200kW på 400V?

Ofta är det väl att 800V ger 350kW och 400V ger 175kW.
Det vet jag inte. Jag har provat flera olika, t ex Circle K och E.on som har 300 kW laddare, men om de endast kan ge så hög effekt på 800 V, eller om de även klarar att ge hög effekt på 400 V känner jag inte till.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Zalman3 »

Niklas Z skrev:
Zalman3 skrev:
Kan någon icke Tesla laddstation ge mer än 200kW på 400V?

Ofta är det väl att 800V ger 350kW och 400V ger 175kW.
Det vet jag inte. Jag har provat flera olika, t ex Circle K och E.on som har 300 kW laddare, men om de endast kan ge så hög effekt på 800 V, eller om de även klarar att ge hög effekt på 400 V känner jag inte till.
Tror nämligen att gränsen för CCS 400V normalt sett är 500A.
Och bara Tesla överskrider det värdet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5525
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av OfarligTesla »

Niklas Z skrev:
Det vet jag inte. Jag har provat flera olika, t ex Circle K och E.on som har 300 kW laddare, men om de endast kan ge så hög effekt på 800 V, eller om de även klarar att ge hög effekt på 400 V känner jag inte till.
CCS2 tillåter inte mer än 500A på 400V så för Model 3 är max kring 200 kW, Tesla går utanför spec på SuC som kör CCS2.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
Niklas Z skrev:
Det vet jag inte. Jag har provat flera olika, t ex Circle K och E.on som har 300 kW laddare, men om de endast kan ge så hög effekt på 800 V, eller om de även klarar att ge hög effekt på 400 V känner jag inte till.
CCS2 tillåter inte mer än 500A på 400V så för Model 3 är max kring 200 kW, Tesla går utanför spec på SuC som kör CCS2.
Låter som en mycket rimlig förklaring.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av taliz »

Jupp så är det. SUC V3 levererar upp till 625A.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Gustafsson »

Jag får lägre effekt på tredjepartsladdare. T.ex eviny. Medan SuC ger 140 kW+ så ger Eviny inte över 120 och ger dessutom en mer återhållen laddkurva med tidigare strypning på min S. Tydligt sämre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Flajjan »

Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.

Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.

Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Niklas Z »

Flajjan skrev:
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Precis. Det finns visserligen områden där det är ont om alternativ till SuC, men det finns förhållandevis gott om alternativ i de områden där trafikvolymerna är stora. Så mycket bättre är inte SuC längre. Det fungerar utmärkt att ladda på andra operatörers stationer. Att jag bara får max 200 kW laddeffekt är inget stort problem om det inte är väldigt bråttom.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Anderzzon »

Flajjan skrev:
Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.

Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.

Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Ställde du dig vid rätt stolpar i Hudiksvall, finns väl både V2 och V3 där. En V3 stolpe ska inte minska bara för att någon tar platsen bredvid. Den kan dock ge sämre effekt om många med låg soc laddar där samtidigt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev:
Flajjan skrev:
Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.

Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.

Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Ställde du dig vid rätt stolpar i Hudiksvall, finns väl både V2 och V3 där. En V3 stolpe ska inte minska bara för att någon tar platsen bredvid. Den kan dock ge sämre effekt om många med låg soc laddar där samtidigt.
Är inte de gamla i Hudik ombyggda till V3 nu?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Anderzzon »

mikebike skrev:
Anderzzon skrev:
Flajjan skrev:
Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.

Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.

Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Ställde du dig vid rätt stolpar i Hudiksvall, finns väl både V2 och V3 där. En V3 stolpe ska inte minska bara för att någon tar platsen bredvid. Den kan dock ge sämre effekt om många med låg soc laddar där samtidigt.
Är inte de gamla i Hudik ombyggda till V3 nu?
Står att det finns båda här i alla fall: https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev:
mikebike skrev:
Anderzzon skrev:
Flajjan skrev:
Det största hindret som jag märkt är inte vad laddarna kan ge utan hur full laddstationen är.
Körde Köpmanholmen - Sthlm, startade med 50% batteri, fick mesköra till Sundsvall, fullt på laddstationen, fick vänta 30 min, laddade med en laddeffekt av 66 kW, laddade bara så jag kom till Söderhamn där det finns V3 laddare, där laddade det med riktigt bra fart tills någon tog laddare bredvid, då gick det ner, stängde av vid 70% och körde vidare hela vägen hem till människobyn, lite segt att hålla hastigheten hela vägen, var lite less på att stanna.

Skall snart köra Sthlm - Härnösand, Härnösand - Stockholm nästan samma resa i augusti. Skall börja med 95% och köra som jag gjorde med mina dieseldroskor, se vad skillnaden i tid & förbrukning blir. När vi låg på hastigheten precis ligger vi på 160 kw/km ungefär.

Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Ställde du dig vid rätt stolpar i Hudiksvall, finns väl både V2 och V3 där. En V3 stolpe ska inte minska bara för att någon tar platsen bredvid. Den kan dock ge sämre effekt om många med låg soc laddar där samtidigt.
Är inte de gamla i Hudik ombyggda till V3 nu?
Står att det finns båda här i alla fall: https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Från Facebook:
"Är på resa med min Model s utan ccs och jag håller på att bli tokig.. laddade i Hudiksvall för två månader sen men nu är alla utbytta till ccs på suc .. är det möjligt att använda adaptern för att ladda utan programvaran? (I så fall har någon en att sälja i Stockholm)? Får en tesla ranger till mig 14 september men att bila i Sverige såhär är katastrof."
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Curik »

mikebike skrev:
Från Facebook:
"Är på resa med min Model s utan ccs och jag håller på att bli tokig.. laddade i Hudiksvall för två månader sen men nu är alla utbytta till ccs på suc .. är det möjligt att använda adaptern för att ladda utan programvaran? (I så fall har någon en att sälja i Stockholm)? Får en tesla ranger till mig 14 september men att bila i Sverige såhär är katastrof."
Känner med honom. Först säljer Tesla en dyr bil (där SuC är ett stort argument även på deras site) till den kundgrupp som ska hjälpa finansiera resten av bilmodellerna - och sedan tar man bort den kabeltyp som dessa bilar kan ladda på.
Men vänta! Du kan uppgradera din bil... om du bekostar det själv! :roll:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Gustafsson »

Curik skrev:
mikebike skrev:
Från Facebook:
"Är på resa med min Model s utan ccs och jag håller på att bli tokig.. laddade i Hudiksvall för två månader sen men nu är alla utbytta till ccs på suc .. är det möjligt att använda adaptern för att ladda utan programvaran? (I så fall har någon en att sälja i Stockholm)? Får en tesla ranger till mig 14 september men att bila i Sverige såhär är katastrof."
Känner med honom. Först säljer Tesla en dyr bil (där SuC är ett stort argument även på deras site) till den kundgrupp som ska hjälpa finansiera resten av bilmodellerna - och sedan tar man bort den kabeltyp som dessa bilar kan ladda på.
Men vänta! Du kan uppgradera din bil... om du bekostar det själv! :roll:
Trist, men ombyggnad till CCS har varit en ”no-brainer” länge nu. Har man inte heller Chademoadaptern, blir det ju värre och värre att inte konvertera bilen så snart man kan. Sannolikt finns det fortfarande fler laddare att tillgå än när bilen var ny. Resonemanget om att man först säljer säljer en dyr bil, gäller väl mest förste ägaren. De flesta har väl insett värdet av att konvertera och gjort det redan, men surt om man dröjt med det..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev:
Flajjan skrev:
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Precis. Det finns visserligen områden där det är ont om alternativ till SuC, men det finns förhållandevis gott om alternativ i de områden där trafikvolymerna är stora. Så mycket bättre är inte SuC längre. Det fungerar utmärkt att ladda på andra operatörers stationer. Att jag bara får max 200 kW laddeffekt är inget stort problem om det inte är väldigt bråttom.
Hur mycket tid förlorar du pga ta ladda med 200 kW jämfört med full fräs på en v3, kan väl inte vara många minuter över 200 kWh där heller. Själv är jag helnöjd med de 146 jag fick idag på ionity, han ju inte en handla maten. Efter 8 min hade jag fyllt från 50-75, men hade räckt med 70.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev:
Niklas Z skrev:
Flajjan skrev:
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Precis. Det finns visserligen områden där det är ont om alternativ till SuC, men det finns förhållandevis gott om alternativ i de områden där trafikvolymerna är stora. Så mycket bättre är inte SuC längre. Det fungerar utmärkt att ladda på andra operatörers stationer. Att jag bara får max 200 kW laddeffekt är inget stort problem om det inte är väldigt bråttom.
Hur mycket tid förlorar du pga ta ladda med 200 kW jämfört med full fräs på en v3, kan väl inte vara många minuter över 200 kWh där heller. Själv är jag helnöjd med de 146 jag fick idag på ionity, han ju inte en handla maten. Efter 8 min hade jag fyllt från 50-75, men hade räckt med 70.
Skillnaden är marginell, det rör sig om en minut eller två. I nästan samtliga fall är det mer relevant att se var laddstationen ligger, rent geografiskt. Den som råkar passa bäst med min tilltänkta färdväg är bästa valet.
Man kan jämföra med SuC V2 och V3. Allt annat lika föredrar jag laddeffekten hos V3 förstås, men jag åker knappast en omväg för att ladda vid en V3-station. Och ska jag ändå stanna och äta eller något annat så betyder laddeffekten inte mycket. I praktiken är det oftast mer värt att slippa dela laddeffekt som är ett större argument för V3 än V2. Skillnaden mellan 250 och 150 kW är i praktiken inte så stor, men hoppet ner till 75 kW är desto mer påtagligt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Laddhastighet på icke-SuC stationer M3LR

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev:
Dafro skrev:
Niklas Z skrev:
Flajjan skrev:
Har börjat skaffa alla andra appar oxå - det börjar finnas en hel del laddstationer med bra effekt som alternativ till SuC. Stå och vänta på att andra ska bli klara med sina laddningar är inte min favorit sysselsättning. Med Bonnet appen är det i många fall billigare att ladda på Ionity. Senaste skaffade jag OKQ8 appen, visst en jäkla massa appar blir det.
Precis. Det finns visserligen områden där det är ont om alternativ till SuC, men det finns förhållandevis gott om alternativ i de områden där trafikvolymerna är stora. Så mycket bättre är inte SuC längre. Det fungerar utmärkt att ladda på andra operatörers stationer. Att jag bara får max 200 kW laddeffekt är inget stort problem om det inte är väldigt bråttom.
Hur mycket tid förlorar du pga ta ladda med 200 kW jämfört med full fräs på en v3, kan väl inte vara många minuter över 200 kWh där heller. Själv är jag helnöjd med de 146 jag fick idag på ionity, han ju inte en handla maten. Efter 8 min hade jag fyllt från 50-75, men hade räckt med 70.
Skillnaden är marginell, det rör sig om en minut eller två. I nästan samtliga fall är det mer relevant att se var laddstationen ligger, rent geografiskt. Den som råkar passa bäst med min tilltänkta färdväg är bästa valet.
Tänkte väl det. Själv siktar jag på de som ha flest laddare längs min färdväg, oftast ionity, men att kolla chargefinder innan kan man skippa för det växlar så fort, gled in som nr 2 idag och flyttade min bil efter 8 min och då var det nog 3-4 och efter ytterligare några minuter så var det 5, en aldrig fullt.
27,8 kWp solceller
Skriv svar