Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4912
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av chaffis75 »

Hej

Detta är av rent allmän intresse om hur ni tänker runt era bilar och hur ni använder dem.

Själv har vi två bilar, en id3 och en Volvo V60 diesel.

Så hur använder vi våra bilar.
Daglig körning så är de alltid id3 först, är den ute så tar vi såklart andra bilen.
Resan till stugan 22 mil bort.. Alltid id3.
Resor inom Sverige nästan alltid id3.

Undantagen då.. Resa ner i Europa, ja då blir de Volvo, åtminstone har de varit så hittills.
Skidsemester, ja då är de också Volvo och där är inte id3 möjlig då vi vill ha takbox.

Ja resultatet av detta är att vi kört id3 ca 2500 mil om året och vår Volvo ca 1000 mil.

Jag är lite extra nyfikna på ni som har två elbilar och vika modeller ni har då. Vi är väldigt sugna på att byta vår Volvo till en elbil men har inte hittat den rätta för oss än.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av Yxel »

Model X. Långresor och jobbpendling. Även dra hästsläp.
Zoe med 22kwh batteri. Bara pendla inom landskapet. Slit och slängbil, lasta in skitiga hundar etc.

Delar på en laddare hemma som ger 6kw.

Funkar hur bra som helst!
Multicoat Red Model X P100D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3324
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av Maw »

Vi har en Polestar 2 LRDM -21 och en Model Y LR -22. Båda fungerar bra till såväl långa som korta resor. Jag kör mest med vår PS2 och min fru som har två hundar kör mest med vår MY. Vi kör båda ca 4000 mil privat per år vardera med våra elbilar.

Längsta resan jag gjort med min Polestar var från södra Småland till Björkliden/Riksgränsen under en vecka i början av januari i år med nig själv och tre barn i bilen. Enkel resa dit var ca 185 mil och totalt körsträckan under veckan blev ca 500 mil då vi körde runt mycket där uppe.

Laddningen på Norrlandsresan fungerade smidigt förutom mellan Luleå och Riksgränsen som krävde en del planering och väntan vid 24-kW DC-laddarna i Gällivare Hade jag gjort om resan nu så hade det varit helt smärtfritt laddmässigt eftersom Tesla öppnat sitt SuC. Hemresan från Björkliden bjöd på ner till -34 och runt -25 längs hela Norrlandskusten men det fungerade ändå bra med körning och laddning.

När vi kör husvagn blir det Polestar 2 eftersom vi inte har dragkrok på vår MY men vi har aldrig kört längre än 20 mil enkel resa vilket är vad Polestaren klarar med husvagn.

Jag vet inte riktigt vad elbilarna vi har inte skulle fungera till. Det enda som är lite begränsande är sträckkörning utan toa/mat/vilo-pauser men det vill jag ändå inte hålla på med. :)

Jag förstår om man tvekar att köpa två elbilar för så mycket pengar men den totala kostnaden för bilarna verkar bli någomstans mellan låg och obefintlig i slutänden. Även om värdeminskningen skulle bli mer normal framöver blir totalkostnaden per mil låg för oss eftersom vi kör så mycket. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7382
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla Model 3 långresor och de flesta av mina åkturer.

Kia Soul EV frugan, dottern, sonen.

Åker vi hela familjen blir det oftast Teslan, och jag som kör. Men ibland om vi typ ska sitta 5 i bilen tar vi Kian då den har rymligare baksäte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19588
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av Bjelke »

Två model S, oerhört onödigt egentligen men jäkligt najs samtidigt :mrgreen:
Den nyaste är 3 år nu och då fanns det inte så himla mycket att välja på och Tesla
hade inte öppnat upp SuC-nätet än heller, fick sjukt bra pris på bilen och fri SuC också
så inte så mycket att fundera på.
Men senaste året har vi kikat mer och mer på alternativ men har inte kommit
till skott än. Vore skönt med en lite mindre bil ibland och samtidigt trevligt att testa
något alternativ till model S (speciellt när dom nu öppnat upp SuC), så egentligen kan
det bli byte av båda bilarna, men nu finns det ju knappt några bilar alls att få tag i så…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4912
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Tesla Model 3 långresor och de flesta av mina åkturer.

Kia Soul EV frugan, dottern, sonen.

Åker vi hela familjen blir det oftast Teslan, och jag som kör. Men ibland om vi typ ska sitta 5 i bilen tar vi Kian då den har rymligare baksäte.
Detta låter som en bra lösning, en bil med bra range och liksom den "stora" , sen en mindre med lite kortare range som klarar de där dagliga sakerna. Vi hittar inte bara den där stora bilen som är rätt för oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av Leo »

Model Y och Seat Mii. (360cm lång och 26mils räckvidd) En perfekt kombination av stor familjebil och liten, smidig 2:a bil när man ska köra/parkera i storstan.

Väljer faktiskt helst Seat Mii:n överallt när det är möjligt :D
E8CFEA9D-F9F7-4AC2-995B-A5CB7B94DEC4.jpeg
45561700-78AA-465F-9AC2-A2C0EC757ADE.jpeg
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
SwedishAdvocate
Inlägg: 5528
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Tesla Model 3 långresor och de flesta av mina åkturer.

Kia Soul EV frugan, dottern, sonen.

Åker vi hela familjen blir det oftast Teslan, och jag som kör. Men ibland om vi typ ska sitta 5 i bilen tar vi Kian då den har rymligare baksäte.
Detta låter som en bra lösning, en bil med bra range och liksom den "stora" , sen en mindre med lite kortare range som klarar de där dagliga sakerna. Vi hittar inte bara den där stora bilen som är rätt för oss.
Gissar att ni tittat på följande bilmodeller som 'den stora', men av någon anledning valt bort dem...

- Model 3
- Model Y
- Model S
- Model X (ok - den här kan inte ha takbox (eller?), men det går kanske att lösa på ngt annat sätt pga av dess storlek – eller genom ett sånt där skidställ som man sätter på X:ens krok...)
- BMW i4
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av Daven »

Tesla M3 SR+ används av mig i vardagen och oss tre i familjen vid samtliga familjeesor ca 2500mil/år. MG zs ev använder sambon för sitt dagliga behov ca 1500mil/år.
Vi har haft funderingar på MY men anser inte att mellanskillnaden väger upp speciellt inte nu när SuC är öppnat.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4912
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Tesla Model 3 långresor och de flesta av mina åkturer.

Kia Soul EV frugan, dottern, sonen.

Åker vi hela familjen blir det oftast Teslan, och jag som kör. Men ibland om vi typ ska sitta 5 i bilen tar vi Kian då den har rymligare baksäte.
Detta låter som en bra lösning, en bil med bra range och liksom den "stora" , sen en mindre med lite kortare range som klarar de där dagliga sakerna. Vi hittar inte bara den där stora bilen som är rätt för oss.
Gissar att ni tittat på följande bilmodeller som 'den stora', men av någon anledning valt bort dem...

- Model 3
- Model Y
- Model S
- Model X (ok - den här kan inte ha takbox (eller?), men det går kanske att lösa på ngt annat sätt pga av dess storlek – eller genom ett sånt där skidställ som man sätter på X:ens krok...)
- BMW i4
Inte tittat på i4 fakriskt vilket vi nog borde.. Man ja de andra har vi tittat på och av olika anledningar valt bort.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
msb
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av msb »

Min fru kör ID.4 som pendlarbil på motorväg och jag en Ioniq 5. Vi kör båda runt 2000 mil per år och tar vanligtvis Ioniqen på långturer (två resor till Tyskland i år) och laddhastigheten när det är varmt är himla skoj med den.
Båda bilarna fungerar utmärkt som familjebilar och med förhoppningsvis bättre laddkurva i ID i framtiden så fungerar den lika bra den för långfärd.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11853
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av HelectriC »

Model 3 och BMW i4. Båda används ungefär lika mkt i vardagen. BMW på alla långresor då den har betydligt bättre komfort än Teslan samt är mer praktisk med stor baklucka och hög dragvikt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av [JM] »

Yxel skrev:
Model X. Långresor och jobbpendling. Även dra hästsläp.
Zoe med 22kwh batteri. Bara pendla inom landskapet. Slit och slängbil, lasta in skitiga hundar etc.

Delar på en laddare hemma som ger 6kw.

Funkar hur bra som helst!
Exakt samma lösning för oss.(utom hundar och hästar).
En MX 100d och en Zoe med 22kWh.
Skidbox på kroken för skidsemestern.
Båda bilarna används dagligen då äldsta tonåringen tagit körkort.
Delar laddningen på en WC avsäkrad till 16A
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av mati »

E-Golf för nästan all vardagskörning och jobbpendling. Används dagligen.
För släpvagnskörning, för resor längre än ~20 mil och när hundarna ska med tar vi Ioniq. När vi behöver lasta mycket eller när vi är 4 personer i bilen tar vi oftast Ioniq, men inte alltid. Det beror lite på hur vi känner.
När sambon är på jobbet med e-Golfen kan jag såklart inte använda den. Fast då tar jag i första hand e-moppen nu på sommarn. Ioniq används i snitt 1-2 gånger i veckan.
Varför föredrar vi oftast e-Golfen då? Den är lite snålare, betydligt lättare att parkera, smidigare på alla sätt när man kör i stan eller på småvägar, och dessutom är den roligare att köra tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 786
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Tesla model 3 LR + Seat Mii Electric.
Tesla till frugans jobb, fritid och långresor, bland annat Berlin i maj och Södra Tyskland - Österrike nu i juli.
Jag tar underbart enkla Seaten till jobbet i centrala Göteborg, smidig i stan och fantastisk enkelt att parkera m.m. Kör gärna Seaten där det finns ligister och när man kan förvänta dig parkeringsstrul.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av Sebastian+ »

Skaffade två bilar när vi flyttade ut på landet med 2st barn i föreskoleålder.

Först hade vi Passat GTE och var redan då inne på att vi ville ha helt elektriskt nästa gång. När vi fick tillfälle så blev det en Model 3. Tänkte att passaten var ett bra komplement med stort lastutrymme och dragkrok.

Efter ett tag så märkte vi att vi klarade alla våra resor i Model 3. Även fullpackade på längre resor med 2st bakåtvända stolar bak.

Då kändes Passat GTE plötsligt som en dyr andrabil. Med tanke på servicar, reparationer och annat.

Sålde den till Riddermark och privatleasade en Peugeot e2008.

Pga prisutvecklingen på vår Model 3 så beställde vi sedan en MYLR. Men pga covid i Shanghai så åkte leveransdatumet iväg. Bytte då till en MYP som blev levererad innan bonustaket försvann.

Så nu är det MYP och e2008 hemma.

MYP är alltid familjens förstaval och e2008 går i princip endast bara till och från förskolan.

När leasingtiden går ut är jag sugen på en BMW i3. Men får se hur man känner då! Hinner väl ändra sig 100 gånger på 18 månader.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av Dafro »

E-tron för att få med hunden, den kör jag till jobbet nör frun har vår leaf till sitt jobb, jag åker hem och gråmulet med hunden på lunchen. Nör frun jobbar hemma kör jag leaf. E-tron har går 1000 mil på 7 månader nu och leaf drygt 500 på 6, har 1500 mil och förhoppningen varvats flytta över mil från Audi till leaf men nja. Leaf ör lease på 24 månader och efter det sägs det att det ska bli en elcykel, men vi får väl se. Då har vi en <IX istället för <E-tron.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1078
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av holden »

Tesla M3LR-22 och Audi A6 Allroad, eftersom vi båda jobbar hemifrån är väl bilarna egentligen onödig lyx, använder Teslan till allt utom på jaktmarken där jag behöver markfrigången/luftfjädringen.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Två bilar (eller fler), hur tänker ni?

Inlägg av macky »

E-tron och en audi tts. E-tron används till allt utom kanske ngn tur när man vill ha lite kul eller som nu när man åker till landet och behöver båda bilarna pga resor fram och tillbaka vid olika tillfällen. Tt:n köptes (från Tyskland) för att ha en rolig och i mitt tycke väldigt snygg bil som ändå rymmer barnen. Efter två år ryms de inte så bra och gillar inte att åka bak. Den kommer säljas till hösten och ersätts med Cupra Born. Då blir Born förmodligen vardagsbilen som används till det mesta utom långresor. Hade gärna behållit min tt för den är grymt kul att ta en tur i när man inte kört på ett tag. Men går man sedan tillbaka till e-tron blir man lika imponerad av komforten och glidandet i den istället. Känns dessutom rätt bra att bli ”helelektrifierad” då jag tycker fördelarna med elbil uppväger de nackdelar som finns.
Skriv svar