https://europe.autonews.com/automakers/ ... on-squeezeAutomakers start to see weaker demand amid inflation squeeze.
Order backlogs and price expectations are on a downward spiral due to concerns about a gas shortage and weakness in the Chinese economy.
New incoming orders are falling, BMW says.
BERLIN -- Automakers are reporting lower demand in Europe and North America amid what analysts say is growing evidence that consumers are balking at higher prices and keeping their cash for necessities.
Although some upmarket brands such as Ferrari and Mercedes-Benz have raised sales forecasts due to continued high demand for top end models, the outlook for
most of the industry is bleaker.
Demand is coming down," Volkswagen Chief Financial Officer Arno Antlitz said last week.
Data from online car dealerships and auction platforms showed a slowdown in demand since March this year, said Philip Nothard, insights director for Europe at Cox Automotive. "Consumers are currently very cautious," he said.
For now, the carmaker intended to carry on passing its own rising costs to consumers, but this could not last forever. "There is a limit to price hikes," Tavares said.
In the U.S., Ford was considering bringing back discounts and incentives which were scrapped last year amid supply chain concerns, Chief Financial Officer John Lawler said. "That's a relief valve going forward," he said.
Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Moderator: Redaktion
Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Vilket varit fallet en längre tid maskerat som chip shortage ...
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Å andra sidan har man två års leveranstid på saker så väntar hellre folk med att beställa på att det lugnar ner sig och ser vad som hinner hända. Hade jag fått höra 18+ månader hade jag inte beställt något utan väntat och sett vad som händer.
BMW i4 M50 -22
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Stämmer väl inte för den stora delen av nybilsfsg- tjänsteleasing 36m?
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Man skyller på komponentbrist, chipsbrist och nu på hög inflation.tslaqqq skrev:Vilket varit fallet en längre tid maskerat som chip shortage ...
Men inte ett pip om att folk inte längre vill ha ICE bilar.
Måste vara jobbigt att inte vara i synk med dagens bilkunder.
BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich menar det inte finns någon efterfrågan på elbilar i Europa och att laddhybrider bättre passar det europeiska körmönstret.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Låter som att Klaus Fröhlich saknar koll. Jag var inne hos en BMW-handlare i Fredags som hade en massa 3/4-serie dieselbilar i lager för 600-800' men ingen elbil.Zalman3 skrev:Man skyller på komponentbrist, chipsbrist och nu på hög inflation.tslaqqq skrev:Vilket varit fallet en längre tid maskerat som chip shortage ...
Men inte ett pip om att folk inte längre vill ha ICE bilar.
Måste vara jobbigt att inte vara i synk med dagens bilkunder.BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich menar det inte finns någon efterfrågan på elbilar i Europa och att laddhybrider bättre passar det europeiska körmönstret.
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Lurkern skrev:Låter som att Klaus Fröhlich saknar koll. Jag var inne hos en BMW-handlare i Fredags som hade en massa 3/4-serie fossilbilar i lager för 600-800' men ingen elbil.Zalman3 skrev:Man skyller på komponentbrist, chipsbrist och nu på hög inflation.tslaqqq skrev:Vilket varit fallet en längre tid maskerat som chip shortage ...
Men inte ett pip om att folk inte längre vill ha ICE bilar.
Måste vara jobbigt att inte vara i synk med dagens bilkunder.BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich menar det inte finns någon efterfrågan på elbilar i Europa och att laddhybrider bättre passar det europeiska körmönstret.
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Det citatet är iofs 3,5 år gammalt.....så även om han var fel ute så är det inte så han säger numera.Zalman3 skrev:Man skyller på komponentbrist, chipsbrist och nu på hög inflation.tslaqqq skrev:Vilket varit fallet en längre tid maskerat som chip shortage ...
Men inte ett pip om att folk inte längre vill ha ICE bilar.
Måste vara jobbigt att inte vara i synk med dagens bilkunder.BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich menar det inte finns någon efterfrågan på elbilar i Europa och att laddhybrider bättre passar det europeiska körmönstret.
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Någon måste det ju finnas som vill ha en ICE-bil med tanke på hur många som registreras. Men tydligt är ju att det fattas en grupp i statistiken. Dom som vill byta bil och som varken vill ha någon ICE eller dom elbilar som erbjuds. Gruppen som skjuter upp sitt bilbyte lite.
Menar du att biltillverkarna egentligen skulle kunna leverera bilar men att man låtsas?
Menar du att biltillverkarna egentligen skulle kunna leverera bilar men att man låtsas?
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Därför det är väntetid på runt ett år då?tslaqqq skrev:Vilket varit fallet en längre tid maskerat som chip shortage ...
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Jag tror de är omöjligt att veta vad efterfrågan är just nu med tanke på bristen och långa leveranstider. Jag skulle själv tveka på att beställa en ny elbil som är ett års väntan på, då ser kanske marknaden helt annerlunda ut med utbud och även personliga behov.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfråga
Om räntorna höjs kraftigt, elpriserna är mycket höga nuförtiden med skrämsel inför vintern, inflation och generell oro så börjar folk väl att fokusera på annat än en ny bil, el eller ICE - är väl inte så konstigt. Tror även Tesla kommer märka av detta.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Antalet nyregistrerade bilar som är elektriska (helt eldrivna eller plug-in hybrid) är dock fortsatt starkt (50% av alla nyregistrerade):
https://www.dagensps.se/motor/halften-a ... rifierade/
Även om inflation är hög är elpriset fortsatt billigt ofta nattetid så då kan man få billig driftsekonomi vid nattladdning.
MVH
https://www.dagensps.se/motor/halften-a ... rifierade/
Även om inflation är hög är elpriset fortsatt billigt ofta nattetid så då kan man få billig driftsekonomi vid nattladdning.
MVH
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Tesla verkar vara av annan åsikt och anser att dom behöver bygga fler fabriker för att få ut ännu fler bilar. Dom ser tydligen inte denna svaga efterfrågan.
https://alltomelbil.se/tesla-kan-avsloj ... brik-i-ar/
https://alltomelbil.se/tesla-kan-avsloj ... brik-i-ar/
M3SR+ (21Q3)
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Gissar att den femte inte ligger i Kina, vars fabrik nog planeras att bli redundant.Skatbo skrev:Tesla verkar vara av annan åsikt och anser att dom behöver bygga fler fabriker för att få ut ännu fler bilar. Dom ser tydligen inte denna svaga efterfrågan.
https://alltomelbil.se/tesla-kan-avsloj ... brik-i-ar/
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Kanske Thailand?
De har ju en stor bilindustri, och skulle passa för att gå in på den sydasiatiska marknaden.
De har ju en stor bilindustri, och skulle passa för att gå in på den sydasiatiska marknaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Handlar inte det mer om att hålla uppe kursen och bygga förväntningar. Eller luftslott. Han är ju inte riktigt förankrad vid jorden.Skatbo skrev:Tesla verkar vara av annan åsikt och anser att dom behöver bygga fler fabriker för att få ut ännu fler bilar. Dom ser tydligen inte denna svaga efterfrågan.
https://alltomelbil.se/tesla-kan-avsloj ... brik-i-ar/
27,8 kWp solceller
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Struntprat. Har du bott under en sten de senaste fem åren? I dagens läge så spelar hög aktiekurs absolut ingen roll för Tesla. Man behöver inte ta in externt kapital, de bästa vill ändå jobba på Tesla, och man har lååång kö att få köpa bilarna. Och en ständigt ökande kvartalsvinst, som Wall Street-analytikerna alltid underskattar.Dafro skrev:Handlar inte det mer om att hålla uppe kursen och bygga förväntningar. Eller luftslott. Han är ju inte riktigt förankrad vid jorden.Skatbo skrev:Tesla verkar vara av annan åsikt och anser att dom behöver bygga fler fabriker för att få ut ännu fler bilar. Dom ser tydligen inte denna svaga efterfrågan.
https://alltomelbil.se/tesla-kan-avsloj ... brik-i-ar/
Man bör för övrigt sikta högt för att revolutionera saker. En bokstavsdiagnos och att inte göra saker som vanliga chefer i kostym, lyxjakt och en bunt hus i herrgårdsstorlek hjälper. Likaså att inte göra saker och ting för pengarna (tänk VW:s gamla ledning tex).
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Tack för den. Har du sett tänkt försäljningskurva. Vi får väl se om 5 år. Jag går väl tillbaka till att lägga mig under en sten igen. Trodde sekten var på övergående.Andersen skrev:Struntprat. Har du bott under en sten de senaste fem åren? I dagens läge så spelar hög aktiekurs absolut ingen roll för Tesla. Man behöver inte ta in externt kapital, de bästa vill ändå jobba på Tesla, och man har lååång kö att få köpa bilarna. Och en ständigt ökande kvartalsvinst, som Wall Street-analytikerna alltid underskattar.Dafro skrev:Handlar inte det mer om att hålla uppe kursen och bygga förväntningar. Eller luftslott. Han är ju inte riktigt förankrad vid jorden.Skatbo skrev:Tesla verkar vara av annan åsikt och anser att dom behöver bygga fler fabriker för att få ut ännu fler bilar. Dom ser tydligen inte denna svaga efterfrågan.
https://alltomelbil.se/tesla-kan-avsloj ... brik-i-ar/
Man bör för övrigt sikta högt för att revolutionera saker. En bokstavsdiagnos och att inte göra saker som vanliga chefer i kostym, lyxjakt och en bunt hus i herrgårdsstorlek hjälper. Likaså att inte göra saker och ting för pengarna (tänk VW:s gamla ledning tex).
Bara för att man har en prognos för att kunna tillverka betyder inte det samma sak som att sälja. Dom ör ju inte direkt billiga, missat det.
27,8 kWp solceller
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Tesla har i ex. Model Y ett koncept som tyskarna inte har. En hyfsat modest bil storleksmässigt med enorma utrymmen, som är riktigt rolig att köra. Finns ingen sådan BMW, Merca eller Audi.
Bara att bygga så många man kan. Straffspark.
Samma med Model S. Varför vill kunder till A8, 7-serie och S-klass ha en opraktisk bil? Finns många som vill kunna lasta också.
Bara att bygga så många man kan. Straffspark.
Samma med Model S. Varför vill kunder till A8, 7-serie och S-klass ha en opraktisk bil? Finns många som vill kunna lasta också.
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Jag tror A8 och 7-serie ägare gärna vill ha bättre komfort, bättre ljudnivå och helt enkelt mer välbyggd bil.Lurkern skrev:Tesla har i ex. Model Y ett koncept som tyskarna inte har. En hyfsat modest bil storleksmässigt med enorma utrymmen, som är riktigt rolig att köra. Finns ingen sådan BMW, Merca eller Audi.
Bara att bygga så många man kan. Straffspark.
Samma med Model S. Varför vill kunder till A8, 7-serie och S-klass ha en opraktisk bil? Finns många som vill kunna lasta också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Äldre män och par med mycket pengar som har de stora lyxsedanerna. Samt diverse bolag, ambassader och annat för prominenta personer. Väldigt långt från Model S.chaffis75 skrev:Jag tror A8 och 7-serie ägare gärna vill ha bättre komfort, bättre ljudnivå och helt enkelt mer välbyggd bil.Lurkern skrev:Tesla har i ex. Model Y ett koncept som tyskarna inte har. En hyfsat modest bil storleksmässigt med enorma utrymmen, som är riktigt rolig att köra. Finns ingen sådan BMW, Merca eller Audi.
Bara att bygga så många man kan. Straffspark.
Samma med Model S. Varför vill kunder till A8, 7-serie och S-klass ha en opraktisk bil? Finns många som vill kunna lasta också.
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Instämmer med det.MWall skrev:Äldre män och par med mycket pengar som har de stora lyxsedanerna. Samt diverse bolag, ambassader och annat för prominenta personer. Väldigt långt från Model S.chaffis75 skrev:Jag tror A8 och 7-serie ägare gärna vill ha bättre komfort, bättre ljudnivå och helt enkelt mer välbyggd bil.Lurkern skrev:Tesla har i ex. Model Y ett koncept som tyskarna inte har. En hyfsat modest bil storleksmässigt med enorma utrymmen, som är riktigt rolig att köra. Finns ingen sådan BMW, Merca eller Audi.
Bara att bygga så många man kan. Straffspark.
Samma med Model S. Varför vill kunder till A8, 7-serie och S-klass ha en opraktisk bil? Finns många som vill kunna lasta också.
Sen brukar de inte vara speciellt tekniska heller utan saker och ting ska bara fungera direkt.
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
Thailand är ju tyvärr ytterligare en Diktatur. I så fall är väl Indien ett bättre alternativ.taliz skrev:Kanske Thailand?Lurkern skrev:Gissar att den femte inte ligger i Kina, vars fabrik nog planeras att bli redundant.Skatbo skrev:Tesla verkar vara av annan åsikt och anser att dom behöver bygga fler fabriker för att få ut ännu fler bilar. Dom ser tydligen inte denna svaga efterfrågan.
https://alltomelbil.se/tesla-kan-avsloj ... brik-i-ar/
De har ju en stor bilindustri, och skulle passa för att gå in på den sydasiatiska marknaden.
Enligt Freedom House:
Indien: 66/100 PARTLY FREE
Thailand: 29/100 NOT FREE
Källor:
https://freedomhouse.org/country/india/ ... world/2022
https://freedomhouse.org/country/thaila ... world/2022
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Europeiska biltillverkare varnar för svag efterfrågan
De kundkategorier du nämner här borde ju faktiskt också börja bry sig om sina växthusgasutsläpp. Åtminstone de kundkategorier som utgörs av ambassader som representerar demokratier samt de bolag som avser stödja en demokratisk värdegrund.MWall skrev:Äldre män och par med mycket pengar som har de stora lyxsedanerna. Samt diverse bolag, ambassader och annat för prominenta personer. Väldigt långt från Model S.chaffis75 skrev:Jag tror A8 och 7-serie ägare gärna vill ha bättre komfort, bättre ljudnivå och helt enkelt mer välbyggd bil.Lurkern skrev:Tesla har i ex. Model Y ett koncept som tyskarna inte har. En hyfsat modest bil storleksmässigt med enorma utrymmen, som är riktigt rolig att köra. Finns ingen sådan BMW, Merca eller Audi.
Bara att bygga så många man kan. Straffspark.
Samma med Model S. Varför vill kunder till A8, 7-serie och S-klass ha en opraktisk bil? Finns många som vill kunna lasta också.
Men visst... Merca EQS och BMW i7 finns ju också... Fast then again... Model S kanske faller bort på huvudutrymmet i baksätet. Hur långa personer får plats där nuförtiden i den senaste versionen?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting