350TWh vindkraft

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av taliz »

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=53199

Varsågoda.
According to the early release of our Annual Electric Generator Report, the capacity of utility-scale battery storage more than tripled in the United States during 2021, from 1.4 gigawatts (GW) at the end of 2020 to 4.6 GW.

During 2021, 59% of the 4.6 GW of utility-scale U.S. battery capacity was used for price arbitrage, up from 17% in 2019. In certain markets, price arbitrage is more common than in others. For example, more than 80% of the battery capacity added in 2021 in the California Independent System Operator service territory was used for price arbitrage.
Det är fascinerande att så många nej-sägare existerar på detta forum. Särskilt de som nu kör elbil. Jag kan sätta rätt mkt på att de var precis lika militanta motståndare till elbilar, tills de själva insåg att det är framtiden.
Kan sätta lika mkt på att de på samma vis kommer inse att förnybart+lagring är framtiden för elmarknaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av Delta »

Havsbaserade anläggningar kan planeras med vätgasproduktion så vitt jag förstått. I så fall kan man sälja elöverskottet som vätgas till de som vill köpa. Danskarna investerar just nu 300 mdr. i en anläggning som ska producera el och gas till bla. Nederländerna och Tyskland. Vi ska bygga höghastighetståg...
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av Gargamel »

taliz skrev:
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=53199

Varsågoda.
According to the early release of our Annual Electric Generator Report, the capacity of utility-scale battery storage more than tripled in the United States during 2021, from 1.4 gigawatts (GW) at the end of 2020 to 4.6 GW.

During 2021, 59% of the 4.6 GW of utility-scale U.S. battery capacity was used for price arbitrage, up from 17% in 2019. In certain markets, price arbitrage is more common than in others. For example, more than 80% of the battery capacity added in 2021 in the California Independent System Operator service territory was used for price arbitrage.
Det är fascinerande att så många nej-sägare existerar på detta forum. Särskilt de som nu kör elbil. Jag kan sätta rätt mkt på att de var precis lika militanta motståndare till elbilar, tills de själva insåg att det är framtiden.
Kan sätta lika mkt på att de på samma vis kommer inse att förnybart+lagring är framtiden för elmarknaden.
The industrial sector accounts for the majority of direct use electricity. In 2021, retail sales of electricity were about 3.79 trillion kWh
https://www.eia.gov/energyexplained/ele ... ricity.php

Orkar inte räkna om. Men det borde väl bli ganska många GW. Och då står lagringen för jätteliten del
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av taliz »

Gargamel skrev:
Orkar inte räkna om. Men det borde väl bli ganska många GW. Och då står lagringen för jätteliten del
Elbilar står för en jätteliten del av alla bilar i trafik. Tror du det betyder att avgasbilar är framtiden?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
niklas12
Inlägg: 2544
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av niklas12 »

taliz skrev:
Gargamel skrev:
Orkar inte räkna om. Men det borde väl bli ganska många GW. Och då står lagringen för jätteliten del
Elbilar står för en jätteliten del av alla bilar i trafik. Tror du det betyder att avgasbilar är framtiden?
All lagring är en onödig process som inte tillför något värde för kunden.

Vad är total RTE på vindkraftsel som lagras i vätgas för att sedan konverteras tillbaka till elektricitet 20-30% ?

Om man avser att göra vätgas för att lagra och sedan använda densamma för att producera el, så går det åt relativt mycket energi. Processen har en verkningsgrad på i bästa fall omkring 50 procent.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av taliz »

niklas12 skrev:
All lagring är en onödig process som inte tillför något värde för kunden.
Antar att du inte har någon tank i din avgasbil. Inget batteri i din mobil. Inget kylskåp hemma.
Etc etc.
:lol: :lol: :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av Zalman3 »

All lagring är en onödig process som inte tillför något värde för kunden.
Att det blivit så enkelt och billigt att lagra och producera egen el förändrar hela elbranschen.
Traditionellt går kanske 60 till 80% av elräkningen till annat än till den som producerade elen, gör ju också att det finns stora incitament att kunna producera, lagra och transportera elen utan inblandning från stat eller elbolag.

Så det finns stora pengar att tjäna på nya smarta lösningar.

EDIT:
Denna omställning till nya smarta lösningar går allt snabbare.
För ofta har elbolaget stora fasta kostnader.
När då försäljning av el minskar, då måste man höja priset.
För pengarna måste in.
Dessutom har ju elproduktion traditionellt setts som ett monopol.
Nu när kunden har alternativ, då ser bankerna att det är en risk för elbolaget och höjer låneräntan.
Och då måste elbolaget höja sina priser ännu mera.
Och omställningen mot nya smarta lösningar går då ännu snabbare.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av wannabee »

taliz skrev:
S vill kraftigt bygga ut den havsbaserade vindkraften. Partiet pekar på att Sverige förbrukar 140TWh el per år och på att det finns ansökningar om att få bygga havsbaserad vindkraft motsvarande 350 TWh.
Skulle detta byggas skulle vi alltså producera 4ggr mer el än vi förbrukar(idag).
Även med alla nya energikrävande industriprojekt skulle det ge ett enormt överskott.

Det är förövrigt lite underligt att inte mer fokus läggs på lagring.
Vi har tex redan kraftverk som är byggda för pumpkraft, men som inte används som det.
Se tex https://sv.wikipedia.org/wiki/Juktans_kraftstation
Mer fokus borde läggas på pumpkraft IMO.

https://svt.se/nyheter/inrikes/s-presen ... for-mer-el

Undrar hur många 100 tals eller 1000 tals miljarder de här havsledingarna som staten har sagt sig vilja stå för kostar skattebetalarna till de projekterade verken?
niklas12
Inlägg: 2544
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av niklas12 »

taliz skrev:
niklas12 skrev:
All lagring är en onödig process som inte tillför något värde för kunden.
Antar att du inte har någon tank i din avgasbil. Inget batteri i din mobil. Inget kylskåp hemma.
Etc etc.
:lol: :lol: :lol:
Om vi vänder på frågan.
Vad ligger värdet för mig som kund i en extra obödig lagring av elektricitet pga en opålitlig tillverkningsprocess ?

Om man jämför med en pålitlig process där elen produceras överförs och sedan konsumeras direkt utan lagring?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av Zalman3 »


Om vi vänder på frågan.
Vad ligger värdet för mig som kund i en extra obödig lagring av elektricitet pga en opålitlig tillverkningsprocess ?

Om man jämför med en pålitlig process där elen produceras överförs och sedan konsumeras direkt utan lagring?
Dagens system är ju ett stort slöseri med ledningskapacitet.
Om mitt boende har en 11kW anslutning.
Så på en månad skulle jag max kunna få ca 8.000kWh.
Jag ligger på en förbrukning på under 60kWh per månad i snitt.
Alltså är min elledning överdimensionerad med en faktor 133.

Skulle lätt kunna minska till en 3kW anslutning och ha ett 3kWh hemmabatteri. Och aldrig få elbrist.

Och allt snack om elbrist I Sverige är en myt.
Sverige är det land I Europa med den största nettoexporten av el.
Det vi däremot har brist på är ledningskapacitet.
Vilket ett hemmabatteri löser billigt, enkelt och snabbt.
MSB blir också lyckliga om svenska hem har batterier.

Låt säga att vi får en Gudrun storm igen.
Där hushåll blir utan ström veckovis.

Har villan då ett 40kWh batteri och en elbil som kan användas för att transportera ström till villan.
Då är det lite obekvämt, med inte en katastrof, med ett långvarigt strömavbrott.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:

Om vi vänder på frågan.
Vad ligger värdet för mig som kund i en extra obödig lagring av elektricitet pga en opålitlig tillverkningsprocess ?

Om man jämför med en pålitlig process där elen produceras överförs och sedan konsumeras direkt utan lagring?
Dagens system är ju ett stort slöseri med ledningskapacitet.
Om mitt boende har en 11kW anslutning.
Så på en månad skulle jag max kunna få ca 8.000kWh.
Jag ligger på en förbrukning på under 60kWh per månad i snitt.
Alltså är min elledning överdimensionerad med en faktor 133.

Skulle lätt kunna minska till en 3kW anslutning och ha ett 3kWh hemmabatteri. Och aldrig få elbrist.

Och allt snack om elbrist I Sverige är en myt.
Sverige är det land I Europa med den största nettoexporten av el.
Det vi däremot har brist på är ledningskapacitet.
Vilket ett hemmabatteri löser billigt, enkelt och snabbt.
MSB blir också lyckliga om svenska hem har batterier.

Låt säga att vi får en Gudrun storm igen.
Där hushåll blir utan ström veckovis.

Har villan då ett 40kWh batteri och en elbil som kan användas för att transportera ström till villan.
Då är det lite obekvämt, med inte en katastrof, med ett långvarigt strömavbrott.
Kanske ett stort slöseri med ledningskapacitet men vi behöver väldigt lite kabel för att föra över el. Om du skulle byta ut alla kablar fram till din lägenhet motsvarande att gå från 16A till 3A så skulle min gissning vara att du endast spara några kilo koppar. Ett batteri på 30 kWh skulle däremot väga över 100 kg. Vad är i så fall den stora fördelen med din lösning?

Du säger också att det är bra att elpriset varierar över dygnet så att man kan anpassa sin förbrukning till då elpriset är lågt. Men med den lösningen du presenterat här så skulle du behöva ta ut ett jämt flöde av el under hela dygnet oavsett hur högt elpriset är vissa timmar.

Så hur vill du ha det, ha kvar de kablarna man har nu så att man kan anpassa sin användning till när elen är billig och kanske även ladda upp batterier till lågt pris eller ska vi drastisk minska våran elanslutning och behöva köpa el dygnet runt oavsett vad elpriset är?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av Zalman3 »


Så hur vill du ha det, ha kvar de kablarna man har nu så att man kan anpassa sin användning till när elen är billig och kanske även ladda upp batterier till lågt pris eller ska vi drastisk minska våran elanslutning och behöva köpa el dygnet runt oavsett vad elpriset är?
Givetvis ska vi inte ta bort bort befintliga kablar.
Men batterier är en snabb lösning att fixa ledningsproblem.
Så länge en kabel inte maxas 24 timmar i sträck, kan ett batteri vara vettigt.

Givetvis måste vi bygga nya kablar också, med det kan ta 8-10 år i sämsta fall. Tid vi inte har.
Så batterier kan hjälpa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2544
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:

Om vi vänder på frågan.
Vad ligger värdet för mig som kund i en extra obödig lagring av elektricitet pga en opålitlig tillverkningsprocess ?

Om man jämför med en pålitlig process där elen produceras överförs och sedan konsumeras direkt utan lagring?
Dagens system är ju ett stort slöseri med ledningskapacitet.
Om mitt boende har en 11kW anslutning.
Så på en månad skulle jag max kunna få ca 8.000kWh.
Jag ligger på en förbrukning på under 60kWh per månad i snitt.
Alltså är min elledning överdimensionerad med en faktor 133.

Skulle lätt kunna minska till en 3kW anslutning och ha ett 3kWh hemmabatteri. Och aldrig få elbrist.

Och allt snack om elbrist I Sverige är en myt.
Sverige är det land I Europa med den största nettoexporten av el.
Det vi däremot har brist på är ledningskapacitet.
Vilket ett hemmabatteri löser billigt, enkelt och snabbt.
MSB blir också lyckliga om svenska hem har batterier.

Låt säga att vi får en Gudrun storm igen.
Där hushåll blir utan ström veckovis.

Har villan då ett 40kWh batteri och en elbil som kan användas för att transportera ström till villan.
Då är det lite obekvämt, med inte en katastrof, med ett långvarigt strömavbrott.
Du har ju helt rätt i slöseriet med ledningskapaciteten vi har idag gott om ledningsnät till där tidigare kärnkraft funnits.

Bygg ny kärnkraft där och använd befintliga ledningar så finns det inte längre något behov att bygga nya överföringsledningar till Norrland.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av Zalman3 »

Du har ju helt rätt i slöseriet med ledningskapaciteten vi har idag gott om ledningsnät till där tidigare kärnkraft funnits.

Bygg ny kärnkraft där och använd befintliga ledningar så finns det inte längre något behov att bygga nya överföringsledningar till Norrland.
Problemet med SVK är att direktiven var följande:
1. Sveriges befolkning kommer inte att öka.
2. Kärnkraft och Vattenkraft kommer vi ha i 100 år till.
3. Noll investeringar och bara minimalt med underhåll.

Problemet är att det var en felbedömning.
Och nu när man tappat fart i investeringarna, är det inte så lätt att få upp farten igen.

Massor av jobb har gått förlorade av att elproducenten sagt ja till en industriinvestering.
Men SVK kan inte få fram kablar inom rimlig tid.

Vi kan aldrig få ordning på elen i Sverige om det är omöjligt att bygga nya kablar.

Tyvärr riskerar vi MINSKAD överföringskapacitet på grund av bristande underhåll i vissa områden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av LarsL »

Vi ser ju just nu effekterna av en enorm energilagring när Tyskarna försöker bygga upp sitt energi lager av naturgas. Spännande effekt att vi betalar för att de ska lagra och sedan kommer vi få köpa tillbaka ”våran lagrade el” till ännu högre rekordpriser i vinter.

Jag tror(!) att elmarknaden måste regleras på något sättet den ska fungera, särskilt om stora lagringsmagasin ska kunna användas. Risken är annars väldigt stor att marknaden manipuleras så att vi konsumenter får betala trippelt för våran energi. En gång när vi bygger kraftverken, en gång när elen lagras och en gång när det tas från lagret.

Vid 24kr/liter för dieseln ger 4,60kr/kWh med ett ”konsument” dieselelverk. Priser över 4,60kr/kWh ser jag som något manipulerat, så länge det finns olja i pumpen. Eller enklare? Sparka igång Stenungsundsverken.
niklas12
Inlägg: 2544
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: 350TWh vindkraft

Inlägg av niklas12 »

LarsL skrev:
Vi ser ju just nu effekterna av en enorm energilagring när Tyskarna försöker bygga upp sitt energi lager av naturgas. Spännande effekt att vi betalar för att de ska lagra och sedan kommer vi få köpa tillbaka ”våran lagrade el” till ännu högre rekordpriser i vinter.

Jag tror(!) att elmarknaden måste regleras på något sättet den ska fungera, särskilt om stora lagringsmagasin ska kunna användas. Risken är annars väldigt stor att marknaden manipuleras så att vi konsumenter får betala trippelt för våran energi. En gång när vi bygger kraftverken, en gång när elen lagras och en gång när det tas från lagret.

Vid 24kr/liter för dieseln ger 4,60kr/kWh med ett ”konsument” dieselelverk. Priser över 4,60kr/kWh ser jag som något manipulerat, så länge det finns olja i pumpen. Eller enklare? Sparka igång Stenungsundsverken.
Enklaste och snabbaste sättet att själv skydda sig mot vinterns höga priser är att köpa elverk och köpa på sig bränsle innan nästa höjning
Skriv svar