Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
De som kör omkring i laddhybrider behöver ofta ladda titt som tätt för att slippa köra på bensin/diesel. D.v.s. på jobbet, köpcentret etc. Det innebär alltså att man typiskt laddar när elnätet är som mest ansträngt. Vi som har elbilar behöver ju i regel inte hålla på att ladda i tid och otid utan det stora batteriet gör att man till vardags bara använder en mindre del av sitt batteri, något som dessutom laddas upp relativt snabbt. I dessa tider är elnätet ofta ansträngt på dagtid, med höga priser som följd, medan både användning och priser i regel går ner väsentligt under natten. Genom att helt enkelt ange en laddstarttid under sen kväll/natt flyttar du din del av belastningen från den ansträngda perioden till den mindre ansträngda. De gångerna du upplever att bilen inte kommer hinna ladda tillräckligt sätter du bara på laddningen vid behov.
Det här något som du typiskt inte gör i första hand för dig själv utan något som hjälper människor och företag i landet och i Europa. Vi pratar inte bara om ekonomiska aspekter utan typiskt utgörs marginalelen av de sämsta energikällorna utifrån hänsyn taget till hälsa, klimat och geopolitik. D.v.s. även om du sitter på fast elpris kan flytt av laddning innebära att ett antal kWh som annars hade producerats t.ex. i ett kolkraftverk i Danmark eller genom oljeförbränning i Karlshamn istället kan producerats i någon av våra utsläppsfria energikällor. Det kan också vara så att den kommer frås gas som köpts från Ryssland eller som istället kunde varit kvar i ett lager för att värma Europa under vintern. Sitter du på solceller och tycker att du helst skulle vilja använda den elen först bör du definitivt ta dig en funderare. Väldigt ofta sammanfaller fint och klart väder med höga elpriser. D.v.s. sälj din el när den behövs som mest i samhället och köp tillbaka den mycket billigare när efterfrågan inte är så stor.
Det finns så klart smarta lösningar som är kapabla att styra din elanvänding, inklusive laddningen av din bil, till mer fördelaktiga timmar. Men för alla andra är det här ett enkelt sätt att göra skillnad! Det är också ett väldigt bra svar till de som tycker att elbil "plötsligt" är något dåligt med tanke på de höga elpriserna nu.
Det här något som du typiskt inte gör i första hand för dig själv utan något som hjälper människor och företag i landet och i Europa. Vi pratar inte bara om ekonomiska aspekter utan typiskt utgörs marginalelen av de sämsta energikällorna utifrån hänsyn taget till hälsa, klimat och geopolitik. D.v.s. även om du sitter på fast elpris kan flytt av laddning innebära att ett antal kWh som annars hade producerats t.ex. i ett kolkraftverk i Danmark eller genom oljeförbränning i Karlshamn istället kan producerats i någon av våra utsläppsfria energikällor. Det kan också vara så att den kommer frås gas som köpts från Ryssland eller som istället kunde varit kvar i ett lager för att värma Europa under vintern. Sitter du på solceller och tycker att du helst skulle vilja använda den elen först bör du definitivt ta dig en funderare. Väldigt ofta sammanfaller fint och klart väder med höga elpriser. D.v.s. sälj din el när den behövs som mest i samhället och köp tillbaka den mycket billigare när efterfrågan inte är så stor.
Det finns så klart smarta lösningar som är kapabla att styra din elanvänding, inklusive laddningen av din bil, till mer fördelaktiga timmar. Men för alla andra är det här ett enkelt sätt att göra skillnad! Det är också ett väldigt bra svar till de som tycker att elbil "plötsligt" är något dåligt med tanke på de höga elpriserna nu.
Driver sajten Car.info
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Priset i SE4 idag är inget kul
Får hoppas att detta är ett ovanligt undantag.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Hade varit kul med ett samarbete med elbolagen och Tibber. I syfte att på natten få högre huvudsäkringar för att kunna ladda elbilar när det är billigare.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Jädrans. Undrar vad drivaren är. Känns väl tyvärr troligare att det är nya normala än ett undantag. Även om priset på natten är högt, så skiljer det ju fortfarande nån krona mellan medelpris och nattpris.niklas12 skrev:Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Priset i SE4 idag är inget kul
Får hoppas att detta är ett ovanligt undantag.
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Snittförbrukning med min modelS inkl uppvärmning ligger på ca 2.3kwh/mil.Hmpftfhdns skrev:Jädrans. Undrar vad drivaren är. Känns väl tyvärr troligare att det är nya normala än ett undantag. Även om priset på natten är högt, så skiljer det ju fortfarande nån krona mellan medelpris och nattpris.niklas12 skrev:Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Priset i SE4 idag är inget kul
Får hoppas att detta är ett ovanligt undantag.
med dessa priserna och rörligt pris så kostar det ca 14kr/mil att köra med hemmaladdning i SE4
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Jag laddar nästan aldrig bilen på natten, oftast när solen skiner.
sitter inte på taket, där sitter solcellerna!
Vet inte om jag räknat fel ?
men med en nätavgift och energiskatt på .60SEK
fast elkostnad på 1.4SEK /kWh
Moms på alltihop ger en kostnad på 2.5SEK/kWh
får 1.4SEK /kWh för inmatad el
+ ett skatteavdrag på 0.6SEK
Enl denna beräkning går jag 0.5SEK back på att Sälja/köpa elen.
Synpunkter?
sitter inte på taket, där sitter solcellerna!
Vet inte om jag räknat fel ?
men med en nätavgift och energiskatt på .60SEK
fast elkostnad på 1.4SEK /kWh
Moms på alltihop ger en kostnad på 2.5SEK/kWh
får 1.4SEK /kWh för inmatad el
+ ett skatteavdrag på 0.6SEK
Enl denna beräkning går jag 0.5SEK back på att Sälja/köpa elen.
Synpunkter?
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
niklas12 skrev:Snittförbrukning med min modelS inkl uppvärmning ligger på ca 2.3kwh/mil.Hmpftfhdns skrev:Jädrans. Undrar vad drivaren är. Känns väl tyvärr troligare att det är nya normala än ett undantag. Även om priset på natten är högt, så skiljer det ju fortfarande nån krona mellan medelpris och nattpris.niklas12 skrev:Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Priset i SE4 idag är inget kul
Får hoppas att detta är ett ovanligt undantag.
med dessa priserna och rörligt pris så kostar det ca 14kr/mil att köra med hemmaladdning i SE4
Billigare att ladda med MER Around för 1,11kr per kWh.
https://se.mer.eco/laddabonnemang/Mer Around
För dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 499 kr per månad.
När du når maxtaket på 450 kWh, är priset för AC-laddning 2.55 SEK/kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Jag behöver ladda bilen hemmaZalman3 skrev:niklas12 skrev:Snittförbrukning med min modelS inkl uppvärmning ligger på ca 2.3kwh/mil.Hmpftfhdns skrev:Jädrans. Undrar vad drivaren är. Känns väl tyvärr troligare att det är nya normala än ett undantag. Även om priset på natten är högt, så skiljer det ju fortfarande nån krona mellan medelpris och nattpris.niklas12 skrev:Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Priset i SE4 idag är inget kul
Får hoppas att detta är ett ovanligt undantag.
med dessa priserna och rörligt pris så kostar det ca 14kr/mil att köra med hemmaladdning i SE4
Billigare att ladda med MER Around för 1,11kr per kWh.
https://se.mer.eco/laddabonnemang/Mer Around
För dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 499 kr per månad.
När du når maxtaket på 450 kWh, är priset för AC-laddning 2.55 SEK/kWh.
Ska jag köra iväg och ställa bilen 1mil hemifrån och gå hem för att gå och hämta den när den är klar ,eller hur tänker du nu ?
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Vad har ni för system i er Brf som tar hand om det?Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Jag sitter i styrelsen i vår förening och vi kikar på olika system för IMD. Har inte sett något som har stöd för timpriser ännu.
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Är väl uppenbart att ”drivaren” är att vi stängt kärnkraft, att det inte blåser samtidigt som länderna söderut köper så mycket el ledningarna klarar av att överföra?Hmpftfhdns skrev:Jädrans. Undrar vad drivaren är. Känns väl tyvärr troligare att det är nya normala än ett undantag. Även om priset på natten är högt, så skiljer det ju fortfarande nån krona mellan medelpris och nattpris.niklas12 skrev:Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Priset i SE4 idag är inget kul
Får hoppas att detta är ett ovanligt undantag.
Kom ihåg detta när ni röstar…
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Nej, systemen för flera laddare är ju tyvärr efter i utvecklingen. Vi har DEFA — inget smart alls. Så vi debiterar samma pris per kWh till alla oavsett vilka som laddat vilken timme.Flippy skrev:Vad har ni för system i er Brf som tar hand om det?Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Jag sitter i styrelsen i vår förening och vi kikar på olika system för IMD. Har inte sett något som har stöd för timpriser ännu.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Jag fick tips här på forumet om Gridio-appen. Den laddar elbilen vid lågpris. Funkar utmärkt tycker jag och är gratis.
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Några faktorer:OHt skrev:Jag laddar nästan aldrig bilen på natten, oftast när solen skiner.
sitter inte på taket, där sitter solcellerna!
Vet inte om jag räknat fel ?
men med en nätavgift och energiskatt på .60SEK
fast elkostnad på 1.4SEK /kWh
Moms på alltihop ger en kostnad på 2.5SEK/kWh
får 1.4SEK /kWh för inmatad el
+ ett skatteavdrag på 0.6SEK
Enl denna beräkning går jag 0.5SEK back på att Sälja/köpa elen.
Synpunkter?
Du glömmer ersättning för nätnytta (11 öre per kWh tror jag).
Du kan få högre ersättning för såld el än du betalar för köpt (i mitt fall 15 öre).
Ex Vattenfall erbjuder tidsdifferentierad nättaxa. Skaffar man det så lönar det sig ytterligare att förbruka nattetid.
Du tycks ha fast elpris, för att maximera nyttan av solceller och elbil så är timpris bättre.
Priset mellan dag och natt varierar ofta flera kronor.
Sen gäller det såklart att planera/passa på lite. Jag bor i SE3 och laddade båda bilarna fullt inatt för ca 70 öre per kWh inklusive allt. Idag säljer jag solelen för mer än det tiodubbla.
Utöver den ekonomiska nyttan gör du som så föredömligt förklarades av TS nytta för samhället genom att istället ladda nattetid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Ganska många fler faktorer. Kanske framförallt att fransk kärnkraft går på halvfart pga problem med kylningen. Men även kriget såklart!ONSatan skrev:Är väl uppenbart att ”drivaren” är att vi stängt kärnkraft, att det inte blåser samtidigt som länderna söderut köper så mycket el ledningarna klarar av att överföra?Hmpftfhdns skrev:Jädrans. Undrar vad drivaren är. Känns väl tyvärr troligare att det är nya normala än ett undantag. Även om priset på natten är högt, så skiljer det ju fortfarande nån krona mellan medelpris och nattpris.niklas12 skrev:Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Priset i SE4 idag är inget kul
Får hoppas att detta är ett ovanligt undantag.
Kom ihåg detta när ni röstar…
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Verkar vara bra app — synd att den inte funkar för mig med BMW än.FinaFisken skrev:Jag fick tips här på forumet om Gridio-appen. Den laddar elbilen vid lågpris. Funkar utmärkt tycker jag och är gratis.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 724
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Har ni bara sett till att elmätarna rapporterar rapportera data per timme eller kontinuerligt (istället för att rapportera en klumpsumma en gång om dagen) handlar timdebiteringen enbart om att övertyga IMD-firman om att de skall räkna på ett annat sätt än de gör idag. Vår IMD-leverantör ville först ha ett snittpris för ett kvartal men efter en del övertalning gav de till slut med sig och erkände att de kunde räkna per månad istället. Nästa steg är att lirka med dem så de förstår att de även kan räkna per timme.Flippy skrev:Vad har ni för system i er Brf som tar hand om det?Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Jag sitter i styrelsen i vår förening och vi kikar på olika system för IMD. Har inte sett något som har stöd för timpriser ännu.
Kolla också med ekonomiska förvaltaren att de kan ta emot mer än en rad information per avgiftsavi (så det på räkningen kan stå förbrukade kWh per månad och inte bara en anonym totalsumma). Kravställ att det ska stå så på räkningen (dvs att imd-företaget kan skicka mer än en rad till ekonomiska förvaltaren).
Se även till att förhandla in att ni inte har nån bindningstid på IMD-tjänsten (det är otidsenligt, är tjänsten bra kommer ni så klart inte byta), samt att mätarna följer öppna protokoll så ni kan byta leverantör om ni inte är nöjda. Och kräv att få se deras webbtjänst från en riktig installation. Där kan ni gå in och titta på olika lägenheter och se att det där går att se informationen per timme samt att informationen är uppdaterad (så inte idag och igår är tomma tex, det tyder på att mätarna inte rapporterar in data kontinuerligt utan lite då och då). Lita inte på fagra löften om kommande funktionalitet ("elmätarna klarar att rapportera per timme men idag rapporterar de per dag"), allt ska finnas på plats idag annars vet ingen hur lång tid det tar (om det ens blir verklighet).
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Var också inne och kolla och inte heller Audi men hoppas på BMW innan jag får min till sommaren.Hmpftfhdns skrev:Verkar vara bra app — synd att den inte funkar för mig med BMW än.FinaFisken skrev:Jag fick tips här på forumet om Gridio-appen. Den laddar elbilen vid lågpris. Funkar utmärkt tycker jag och är gratis.
27,8 kWp solceller
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
När det var humana elpriser laddade jag min bil hemma på natten,
nu har jag sett till att få en laddplats på jobbet så nu blir det dagtid istället.
nu har jag sett till att få en laddplats på jobbet så nu blir det dagtid istället.
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Tack för dina synpunkter!Legato skrev:Några faktorer:OHt skrev:Jag laddar nästan aldrig bilen på natten, oftast när solen skiner.
sitter inte på taket, där sitter solcellerna!
Vet inte om jag räknat fel ?
men med en nätavgift och energiskatt på .60SEK
fast elkostnad på 1.4SEK /kWh
Moms på alltihop ger en kostnad på 2.5SEK/kWh
får 1.4SEK /kWh för inmatad el
+ ett skatteavdrag på 0.6SEK
Enl denna beräkning går jag 0.5SEK back på att Sälja/köpa elen.
Synpunkter?
Du glömmer ersättning för nätnytta (11 öre per kWh tror jag).
Du kan få högre ersättning för såld el än du betalar för köpt (i mitt fall 15 öre).
Ex Vattenfall erbjuder tidsdifferentierad nättaxa. Skaffar man det så lönar det sig ytterligare att förbruka nattetid.
Du tycks ha fast elpris, för att maximera nyttan av solceller och elbil så är timpris bättre.
Priset mellan dag och natt varierar ofta flera kronor.
Sen gäller det såklart att planera/passa på lite. Jag bor i SE3 och laddade båda bilarna fullt inatt för ca 70 öre per kWh inklusive allt. Idag säljer jag solelen för mer än det tiodubbla.
Utöver den ekonomiska nyttan gör du som så föredömligt förklarades av TS nytta för samhället genom att istället ladda nattetid.
Har vattenfall som nätdistrubitör. kände inte till att de har tidstariff för nätet, ska räkna på det!
Verkar tveksamt eftersom det är under vintermånanderna som priset blir högre (3/4 av min förbrukning sker då).
tiodubbla? två upphöjt i tio ? eller 10 ggr?
även om du menar tio gånger skulla du sälja kunna sälja elen 700 öre, fantastiskt!
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Har också mest på vintern men kan lägga mycket förbrukning nattetid. Främst laddning såklart men även mer uppvärmning då.OHt skrev:Tack för dina synpunkter!Legato skrev:Några faktorer:OHt skrev:Jag laddar nästan aldrig bilen på natten, oftast när solen skiner.
sitter inte på taket, där sitter solcellerna!
Vet inte om jag räknat fel ?
men med en nätavgift och energiskatt på .60SEK
fast elkostnad på 1.4SEK /kWh
Moms på alltihop ger en kostnad på 2.5SEK/kWh
får 1.4SEK /kWh för inmatad el
+ ett skatteavdrag på 0.6SEK
Enl denna beräkning går jag 0.5SEK back på att Sälja/köpa elen.
Synpunkter?
Du glömmer ersättning för nätnytta (11 öre per kWh tror jag).
Du kan få högre ersättning för såld el än du betalar för köpt (i mitt fall 15 öre).
Ex Vattenfall erbjuder tidsdifferentierad nättaxa. Skaffar man det så lönar det sig ytterligare att förbruka nattetid.
Du tycks ha fast elpris, för att maximera nyttan av solceller och elbil så är timpris bättre.
Priset mellan dag och natt varierar ofta flera kronor.
Sen gäller det såklart att planera/passa på lite. Jag bor i SE3 och laddade båda bilarna fullt inatt för ca 70 öre per kWh inklusive allt. Idag säljer jag solelen för mer än det tiodubbla.
Utöver den ekonomiska nyttan gör du som så föredömligt förklarades av TS nytta för samhället genom att istället ladda nattetid.
Har vattenfall som nätdistrubitör. kände inte till att de har tidstariff för nätet, ska räkna på det!
Verkar tveksamt eftersom det är under vintermånanderna som priset blir högre (3/4 av min förbrukning sker då).
tiodubbla? två upphöjt i tio ? eller 10 ggr?
även om du menar tio gånger skulla du sälja kunna sälja elen 700 öre, fantastiskt!
900% mer, 10 ggr Var såklart en extrem dag och inte det normala, men jag får solklart bättre betalt för elen jag säljer dagtid än det kostar mig att ladda nattetid även sett över tid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Uppmaning: Ladda elbilen på natten!
Tack så mycket för infon, det är verkligen värdefullt.Dinsdale skrev:Har ni bara sett till att elmätarna rapporterar rapportera data per timme eller kontinuerligt (istället för att rapportera en klumpsumma en gång om dagen) handlar timdebiteringen enbart om att övertyga IMD-firman om att de skall räkna på ett annat sätt än de gör idag. Vår IMD-leverantör ville först ha ett snittpris för ett kvartal men efter en del övertalning gav de till slut med sig och erkände att de kunde räkna per månad istället. Nästa steg är att lirka med dem så de förstår att de även kan räkna per timme.Flippy skrev:Vad har ni för system i er Brf som tar hand om det?Hmpftfhdns skrev:Fick samma tanke efter en artikel i SvD. Nu byter vi till timpris i BRF och fått okej från alla med elbil att de försöker ladda 01-05. Finns ju inget Tibber för BRF, men hittills i alla fall är elpriset väldigt regelbundet lägre under natten. Blir som ett ekonomiskt styrmedel att minska användning av marginalkällor
Jag sitter i styrelsen i vår förening och vi kikar på olika system för IMD. Har inte sett något som har stöd för timpriser ännu.
Kolla också med ekonomiska förvaltaren att de kan ta emot mer än en rad information per avgiftsavi (så det på räkningen kan stå förbrukade kWh per månad och inte bara en anonym totalsumma). Kravställ att det ska stå så på räkningen (dvs att imd-företaget kan skicka mer än en rad till ekonomiska förvaltaren).
Se även till att förhandla in att ni inte har nån bindningstid på IMD-tjänsten (det är otidsenligt, är tjänsten bra kommer ni så klart inte byta), samt att mätarna följer öppna protokoll så ni kan byta leverantör om ni inte är nöjda. Och kräv att få se deras webbtjänst från en riktig installation. Där kan ni gå in och titta på olika lägenheter och se att det där går att se informationen per timme samt att informationen är uppdaterad (så inte idag och igår är tomma tex, det tyder på att mätarna inte rapporterar in data kontinuerligt utan lite då och då). Lita inte på fagra löften om kommande funktionalitet ("elmätarna klarar att rapportera per timme men idag rapporterar de per dag"), allt ska finnas på plats idag annars vet ingen hur lång tid det tar (om det ens blir verklighet).
Får jag fråga vilken leverantör ni använder för IMD?