Varmvattenberedare med värmepump

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Varmvattenberedare med värmepump

Inlägg av DrDR »

Tipsar om en varmvattenberedare med värmepump. Denna har en värmepump som utedel, precis som en vanlig Luftvärmepump. Sänker elförbrukningen jämfört med varmvattenberedare på enbart elpatron.

https://www.daikin.se/sv_se/produktgrup ... edare.html

Jag har haft den mindre modellen i ca tre år. Kan dela med mig av erfarenhet om någon är intresserad.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2275
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varmvattenberedare med värmepump

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Intressant att det även finns en variant som kan ansluta vattensolfångare.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Varmvattenberedare med värmepump

Inlägg av jbark »

Har kikat på denna ett tag men har inte hittat pris eller hur de funkar vid -15 ute. Vad är din erfarenhet?
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Varmvattenberedare med värmepump

Inlägg av DrDR »

jbark skrev:
Har kikat på denna ett tag men har inte hittat pris eller hur de funkar vid -15 ute. Vad är din erfarenhet?
Pris får jag återkomma om då jag inte är hemma ikväll och inte har det i huvudet.

Jag skulle säga att under ca minus 7 grader så är den inte så effektiv, då går den ofta över till eldrift. Men i plusgrader så är den effektiv.

Har du utrymme så rekommenderar jag den större varianten, om ni är fler än 3-4 i familjen. Detta pga att den värmer långsamt i Eco mode. Finns dock ett högeffektläge, då är den snabb men med sämre verkningsgrad.

Finns även tidsstyrning så jag brukar öka temperaturen på natten (har timpris). Det ska även finnas en modul att köpa till för att den ska kunna styras mot elpriset automatiskt.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Skriv svar