Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Anderzzon »

TiborBlomhall skrev:
Krävs fortfarande autohelljus gör det autopiloten oanvändbar på natten.
Varenda gång jag tänker jag ska ge autohelljus en ny chans får jag bara arga blinkningar från bilar jag möter.
Min känsla är att kamerorna inte klarar av att känna av ljusstyrkan från omgivningen och mötande bilar bra alls. Istället förlitar sig bilen på att detektera om det är en bil man möter och sedan om avståndet till bilen kräver att den ska blända av. Problemet blir bara att bilen har svårt att känna se i mörkret vilket gör att Tesla har designat systemet att blända av senare än önskvärt, annars kommer kamerorna inte se tillräckligt långt.
Jag gissar att Elon inte kör speciellt mycket i mörkret, annars hade han nog insett att det här måste fixas.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av JoeMad »

TiborBlomhall skrev:
Krävs fortfarande autohelljus gör det autopiloten oanvändbar på natten.
Varenda gång jag tänker jag ska ge autohelljus en ny chans får jag bara arga blinkningar från bilar jag möter.


Ja tyvärr är detta en deal-breaker.
Kör mycket E4 kvällar och nätter. Kommer inte köpa en bil som har påtvingad Auto-helljus.
Kan fortfarande se konturerna av mötande helljus om jag blundar :P

Skruttans. Jag som planerade att beställa en M3P :cry:
Audi Q8 e-tron 55 -24
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Det finns dock fördelar med vision only.
Inte för kunden. Bara för Tesla.
När det snöar så funkar vision bättre än radar
Yeah right...
Så längre avläsnings avstånd är inte en fördel?
Jag har inte testat Tesla Vision själv. Men det finns iallafall en mekanism som håller sensorn ren?
Radar stänger definitivt av när det snöar mycket det gör den på min bil iallafall.
Det är ju samma kameror i bilar med radar, så jag förstår inte argumentet? Det är väl bara marketing?

Som sagt så finns det 10-20 anledningar som t ex låg sol, bländning på natten osv osv osv som jag inte ens orkar rapa upp här igen. Radar och andra extra sensorer utöver kameror är en säkerhetsfunktion.
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av OfarligTesla »

Reconnnn skrev:
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
Jag föredrar att slippa ha vindrutetorkarna på när det inte regnar och kunna köra i mörker utan att blända alla.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Reconnnn »

OfarligTesla skrev:
Reconnnn skrev:
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
Jag föredrar att slippa ha vindrutetorkarna på när det inte regnar och kunna köra i mörker utan att blända alla.
Försökte hitta någon som gjort en jämförelse mellan med och utan radar relativt nyligen men lyckades inte (försökte inte så hårt). Men vore intressant att se en riktig jämförelse.
popitop
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 aug 2021 10:14

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av popitop »

Reconnnn skrev:
OfarligTesla skrev:
Reconnnn skrev:
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
Jag föredrar att slippa ha vindrutetorkarna på när det inte regnar och kunna köra i mörker utan att blända alla.
Försökte hitta någon som gjort en jämförelse mellan med och utan radar relativt nyligen men lyckades inte (försökte inte så hårt). Men vore intressant att se en riktig jämförelse.
En ägare i finska Model y gruppen på FB gruppen hade nyss bytt sin -21:a till en ny LR och konstaterade att åtminstone skyltavläsningen blivit sämre (bilen gasade tom upp till 100 km/h på 60-område vid flertalet tillfällen) och spökbromsningarna klart fler.

Vision har ju varje bil bakom ratten, skulle önska fler och bättre hjälpmedel istället.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jonasl »

Upplever iom byte från 2020 Model 3 till 2022 Model Y, båda med HW3, att klart färre bilar syns på visualiseringen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Franz »

popitop skrev:
Reconnnn skrev:
OfarligTesla skrev:
Reconnnn skrev:
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
Jag föredrar att slippa ha vindrutetorkarna på när det inte regnar och kunna köra i mörker utan att blända alla.
Försökte hitta någon som gjort en jämförelse mellan med och utan radar relativt nyligen men lyckades inte (försökte inte så hårt). Men vore intressant att se en riktig jämförelse.
En ägare i finska Model y gruppen på FB gruppen hade nyss bytt sin -21:a till en ny LR och konstaterade att åtminstone skyltavläsningen blivit sämre (bilen gasade tom upp till 100 km/h på 60-område vid flertalet tillfällen) och spökbromsningarna klart fler.

Vision har ju varje bil bakom ratten, skulle önska fler och bättre hjälpmedel istället.
Det känns väl dock som att skyltavläsningen inte borde påverkas av en sådan här förändring?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev:
Det känns väl dock som att skyltavläsningen inte borde påverkas av en sådan här förändring?
Det där är ju bara en anekdot. Det publicerades en studie för en tid sedan att Tesla-bilar kan variera rätt mycket i AP:s beteende, men jag hittar den inte nu.

Vad som faktiskt förändrats i en release vet vi ju inte. "Vision"-stacken utan radar kanske har väldigt stora ändringar jämfört med den med radar.

edit: https://ieeexplore.ieee.org/document/9664424
Results revealed significant between- and within-vehicle variation on a number of metrics related to driver monitoring, alerting, and safe operation of the underlying autonomy. In some cases, cars performed better than expected but all cars exhibited both inconsistent and unsafe behaviors as well as poor driver alerting. These results highlight that a post-deployment regulatory process is ill-equipped to flag significant issues in vehicles with embedded artificial intelligence.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2257
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av frippe »

TiborBlomhall skrev:
Kära Tesla: ge fan i min radar! Jag vill att min bil ska kunna se igenom bilen framför den, kunna bromsa när bilen framför bilen framför plötsligt bromsar. Kunna köra i 150 km/h med autopilot (i Tyskland).

Jag hoppas jag har fel och missuppfattat eller att koden inte kommer till bilar i Europa.
Vad är det för specialradar som kan se igenom en bil byggd i stål?
Min erfarenhet är att en radar inte klarar det, glad ja men plåt nej.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7393
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla analyserar även studsade radarvågor och kan faktiskt se även bilen framför bilen framför den.

Det ser man dagligen på visualiseringen på mittskärmen i Model treor med radar och min bil har flera gånger varnat med pip så snart den bilen bromsat även om det tack och lov aldrig blivit så här spektakulärt:

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Curik »

TiborBlomhall skrev:
Tesla analyserar även studsade radarvågor och kan faktiskt se även bilen framför bilen framför den.

Det ser man dagligen på visualiseringen på mittskärmen i Model treor med radar och min bil har flera gånger varnat med pip så snart den bilen bromsat även om det tack och lov aldrig blivit så här spektakulärt:

Det har jag också märkt på min MS och blir lika imponerad varje gång. Trodde först att det var inbromsning från bilen framför som triggade varningen men i vissa fall har bilen framför inte ens bromsat.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

OfarligTesla skrev:
Ett tips, läs första posten innan du svarar.
Tack - jättebra tips. Du kanske också ska läsa det du svarar på?

Jag ser ingen anledning till panik än. Jag ser inte någon källa som säger att Tesla Vision ska ersätta radar. För mig känns det som att Tesla kallar en viss del av sin programvara för Tesla Vision (det låter ju ballt!) och att den delen rullas ut där det är relevant.

Om jag har missat direkta referenser i källmaterialet där det står att radarn ska upphöra att användas i bilarna som har hårdvaran så ber jag om ursäkt, men hitintills har jag bara sett spekulationer och antaganden.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2257
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av frippe »

TiborBlomhall skrev:
Tesla analyserar även studsade radarvågor och kan faktiskt se även bilen framför bilen framför den.

Det ser man dagligen på visualiseringen på mittskärmen i Model treor med radar och min bil har flera gånger varnat med pip så snart den bilen bromsat även om det tack och lov aldrig blivit så här spektakulärt:
Utifrån det klippet, Skulle nog snarare tro att radarvågorna passerar igenom glasrutorna än att det är studsande vågor den reagerar på. Teslas radar har väl en inte allt för hög upplösning vilket de som forskning på området använder.

Men, svaret är nog kanske mer spekulationer än vad vi faktiskt vet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
OfarligTesla skrev:
Ett tips, läs första posten innan du svarar.
Tack - jättebra tips. Du kanske också ska läsa det du svarar på?

Jag ser ingen anledning till panik än. Jag ser inte någon källa som säger att Tesla Vision ska ersätta radar. För mig känns det som att Tesla kallar en viss del av sin programvara för Tesla Vision (det låter ju ballt!) och att den delen rullas ut där det är relevant.

Om jag har missat direkta referenser i källmaterialet där det står att radarn ska upphöra att användas i bilarna som har hårdvaran så ber jag om ursäkt, men hitintills har jag bara sett spekulationer och antaganden.
1) Notateslaapp brukar ha rätt. Dom skriver att bilar med radar blir begränsade till 140km/h osv. Dvs inte radar. "Tesla Vision" som det så käckt kallas när man spar pengar.
2) @greentheonly säger att det verkar vara s/x refresh som jag skrev förut.
3) vi får vänta och se.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av OfarligTesla »

agehall skrev:
Tack - jättebra tips. Du kanske också ska läsa det du svarar på?

Jag ser ingen anledning till panik än. Jag ser inte någon källa som säger att Tesla Vision ska ersätta radar. För mig känns det som att Tesla kallar en viss del av sin programvara för Tesla Vision (det låter ju ballt!) och att den delen rullas ut där det är relevant.

Om jag har missat direkta referenser i källmaterialet där det står att radarn ska upphöra att användas i bilarna som har hårdvaran så ber jag om ursäkt, men hitintills har jag bara sett spekulationer och antaganden.
Vad bra att du läste, då hade du svaret på ditt tidigare inlägg redan då det i första posten framgick att det inte bara handlade om skyltavläsningen utan om Tesla Vision.

Tesla Vision vet vi vad det är då det är något Tesla marknadsför idag, det är deras "självkörning" som endast använder kameror. Så det enda som är värt att diskutera är huruvida Tesla faktiskt kommer pusha detta till bilar som har radar och där brukar Notateslaapp ha rätt i vad de rapporterar men de kan som sagt ha fel.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 417
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av DanneB »

Finns bara en positiv sak med det hela, om radarn kopplas bort på äldre bilar.
Då går det att sätta dit en ännu större ledramp, som komplement till det urusla helljuset.

Gäller att tänka positivt. ;)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

DanneB skrev:
Finns bara en positiv sak med det hela, om radarn kopplas bort på äldre bilar.
Då går det att sätta dit en ännu större ledramp, som komplement till det urusla helljuset.

Gäller att tänka positivt. ;)
Och jag kan montera mitt egentillverkade emblem (igen).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5344
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Reconnnn skrev:
Det finns dock fördelar med vision only. Så som att den har längre avstånd den upptäcker andra bilar.
Tror det var 150m för radar och 250 för vision. När det snöar så funkar vision bättre än radar då snön lägger sig på radarn och den slutar fungera medan vision har en vindrutetorkare.

Har inte direkt sett några klagomål från folk på senaste med vision only bilar. Vore trevligt om man åtminstone i en övergångs period kunde byta mellan dem och se vad för/nackdelarna är för en själv och ens egna kör mönster.
Att bilar med Tesla Vision skulle se andra bilar på längre avstånd tror jag inte ett dugg på.

Jag har en bil med radar och en bil utan så jag jämför dagligen. Bilen med radar reagerar mycket tidigare på bilar man hinner ikapp. Bilen utan radar beter sig som en närsynt åldring. Kör med oförändrad hastighet tills man är alldeles för nära så inbromsning blir onödigt kraftig och man hamnar för nära innan bilen ökar upp avståndet igen till det man ställt in. Samma sak när bilen framför accelererar. Då blir avståndet mellan bilarna 3-4 gånger längre än vad man ställt in, innan bilen börjar accelerera för att hamna på rätt avstånd bakom igen. Rena dragspelet och det är sjukt irriterande.

Bilen med radar håller rätt avstånd till framförvarande hela tiden och börjar bromsa i god tid när man hinner ikapp framförvarande så man aldrig kommer för nära. Och bromsar så mjukt att man ibland missar att bilen sänkt hastigheten rejält. Och när bilen framför accelererar hänger bilen på direkt utan fördröjning.

Upplevelsen är att Tesla Vision suger fett.

Helt sjukt att en 8 år gammal bil beter sig bättre än en sprillans ny, när man kör på Autopilot. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jonasl »

Mycket av försämringarna du beskriver upplevde jag även på en Model 3 med radar, vissa av den varken på 3 med radar eller Y utan.

Men jag tror att AP1 fortfarande är bättre på många fronter..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av NEO »

Pendlade i en M3P 3000mil sen 2021 med radar. Har absolut ingenting att anmärka på gällande autopiloten, gillar den höga gränsen på 150km/h och att inget var auto med helljus eller torkarna.

Har nu pendlat cirka 700mil i en MYP med Teslavision. Gränsen på 140km/h känns låg, men jag förstår varför. Två dagar har den nu pipit frenetiskt och lyst illrött i displayen om att autopiloten kommer slås av. Den klarar INTE att köra på AP med starkt solljus (som det är typ varje morgon påväg till jobb) det gjorde aldrig M3Pn. Jag har också reagerat på att om man råkar gasa över autopilotens gräns på 140km/h manuellt med pedalen så blir man utelåst hela resan från att använda AP. Det förstår jag till viss del, men det gjorde inte min gamla. Läskigt när det kommer någon i full fart bakifrån och man måste gasa, då blir APn oxtokig. I Norge när vi körde motorväg och låg i högerfilen fick den alltid för sig att justera sig i sidled till höger vid påfart/avfart, det gjorde aldrig M3Pn. Man kan inte ställa avståndet till bilen framför ner på 1 som med radar, lägst är 2 högst 7.

Overall skulle jag nog ge Teslavision typ 6/10, saknar radarn faktiskt.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av fnystrom »

DanneB skrev:
Finns bara en positiv sak med det hela, om radarn kopplas bort på äldre bilar.
Då går det att sätta dit en ännu större ledramp, som komplement till det urusla helljuset.

Gäller att tänka positivt. ;)
Jag tror tvärtom att jag måste montera bort min LED-ramp då automatiskt avbländning inte fungerar för mig när jag använder den.

Och automatisk avbländning verkar vara krav för Tesla Vision.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Franz »

NEO skrev:
Pendlade i en M3P 3000mil sen 2021 med radar. Har absolut ingenting att anmärka på gällande autopiloten, gillar den höga gränsen på 150km/h och att inget var auto med helljus eller torkarna.

Har nu pendlat cirka 700mil i en MYP med Teslavision. Gränsen på 140km/h känns låg, men jag förstår varför. Två dagar har den nu pipit frenetiskt och lyst illrött i displayen om att autopiloten kommer slås av. Den klarar INTE att köra på AP med starkt solljus (som det är typ varje morgon påväg till jobb) det gjorde aldrig M3Pn. Jag har också reagerat på att om man råkar gasa över autopilotens gräns på 140km/h manuellt med pedalen så blir man utelåst hela resan från att använda AP. Det förstår jag till viss del, men det gjorde inte min gamla. Läskigt när det kommer någon i full fart bakifrån och man måste gasa, då blir APn oxtokig. I Norge när vi körde motorväg och låg i högerfilen fick den alltid för sig att justera sig i sidled till höger vid påfart/avfart, det gjorde aldrig M3Pn. Man kan inte ställa avståndet till bilen framför ner på 1 som med radar, lägst är 2 högst 7.

Overall skulle jag nog ge Teslavision typ 6/10, saknar radarn faktiskt.
Att man blir utelåst från AP ifall man kört för snabbt gäller väl alla Teslor om än då att det är lägre gräns (140 km/h) i Vision-fallet.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av kalle_sala »

DanneB skrev:
Finns bara en positiv sak med det hela, om radarn kopplas bort på äldre bilar.
Då går det att sätta dit en ännu större ledramp, som komplement till det urusla helljuset.

Gäller att tänka positivt. ;)
Haha precis min tanke när jag läste detta! Körde med rallyfemma förra säsongen, men fick lov att skruva bort den högra lampan då radarn stördes ut vid långkörning.

Nu blir det garanterat radfemma!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
Det finns dock fördelar med vision only.
Inte för kunden. Bara för Tesla.
När det snöar så funkar vision bättre än radar
Yeah right...
Så längre avläsnings avstånd är inte en fördel?
Jag har inte testat Tesla Vision själv. Men det finns iallafall en mekanism som håller sensorn ren?
Radar stänger definitivt av när det snöar mycket det gör den på min bil iallafall.
Det är ju samma kameror i bilar med radar, så jag förstår inte argumentet? Det är väl bara marketing?

Som sagt så finns det 10-20 anledningar som t ex låg sol, bländning på natten osv osv osv som jag inte ens orkar rapa upp här igen. Radar och andra extra sensorer utöver kameror är en säkerhetsfunktion.
Inte ofta jag håller med spacecoin men gällade att radarn har vissa egenskaper som gör den överlägsen vision i vissa situationer är det ingen tvekan om.
Dessvärre så vet jag av egen erfarenhet hur svårt det är med sensor fusion och hur svårt det kan vara att få dom att lira ihop.

Så även om jag förstår varför tesla droppar radarn så tycker jag det är synd för att den + andra sensorer skulle kunne ge avsevärt högre säkerhet i många edgecases där man med enkom kameror måste sänka farten eller låta föraren ta över.
Skriv svar