Solceller och timpris. Slurp!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Anderzzon »

mati skrev:
Anderzzon skrev:
Även om elpriset var högt i vinter är det lätt att glömma bort att vi fick tillbaka 7000 kr så småningom. Om man räknar på de 5000 kr jag fick tillbaka jan-mars så innebär det ett pris på 35 öre/kWh hittills i år. Inklusive skatter och överföring så landar jag på 97 öre. Då har jag dessutom typ 5000 kr innestående hos Tibber för min solelsförsäljning i år.
Sedan är det såklart ingen bra eller hållbar lösning att betala ut bidrag så här men det är så verkligheten ser ut för tillfället.
Räkna inte med detta nästa vinter. Valåret är över om ett par veckor. Då delas det inte lägre ut mutor till befolkningen.
Visst, man bör vara lite cynisk och tänka så. Men i praktiken är det väldigt liten risk att det inte kommer något stöd. Alla partier har föreslagit det och de kommer bli tvungna att göra något för att vi inte ska hamna i en akut recession.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Brukar skicka en skärmdump över priserna till min snart 16 åriga son så han åtminstone får se vad det kostar.
Hjälper det? Det är en lång databuss med många noder mellan ögonen och stället i hjärnan som styr beteendet. Det kan vara så att informationen om den höga elräkningen har gått förlorad eller blivit modifierad innan den når sin destination. Med ett teatraliskt "suck" kan man dessutom accelerera minnesförlusten. När informationsresterna till sist når fram har man redan hunnit hitta på en massa förklaringar varför man ändå kan fortsätta som förut.
Anderzzon skrev:
Visst, man bör vara lite cynisk och tänka så. Men i praktiken är det väldigt liten risk att det inte kommer något stöd. Alla partier har föreslagit det och de kommer bli tvungna att göra något för att vi inte ska hamna i en akut recession.
Föreslagit och föreslagit. Det var innan valet. Vi får se. Minnet hos politikerna brukar vara extremt volatilt, särskilt efter ett val.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
Brukar skicka en skärmdump över priserna till min snart 16 åriga son så han åtminstone får se vad det kostar.
Hjälper det? Det är en lång databuss med många noder mellan ögonen och stället i hjärnan som styr beteendet. Det kan vara så att informationen om den höga elräkningen har gått förlorad eller blivit modifierad innan den når sin destination. Med ett teatraliskt "suck" kan man dessutom accelerera minnesförlusten. När informationsresterna till sist når fram har man redan hunnit hitta på en massa förklaringar varför man ändå kan fortsätta som förut.
Tveksamt om det sparar energi men tror att han åtminstone reflekterar. Tog diskussion om att starta tvättmaskinen när elen är som dyrast men det gör jag inte fler gånger. Happy wife happy life.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Tog diskussion om att starta tvättmaskinen när elen är som dyrast men det gör jag inte fler gånger. Happy wife happy life.
Å gud nej. Jag skulle aldrig våga det. Det skulle garanterat resultera i ett jättebråk. Jag har lärt mig att det kan vara hälsosamt att tiga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Dafro skrev:
Tog diskussion om att starta tvättmaskinen när elen är som dyrast men det gör jag inte fler gånger. Happy wife happy life.
Å gud nej. Jag skulle aldrig våga det. Det skulle garanterat resultera i ett jättebråk. Jag har lärt mig att det kan vara hälsosamt att tiga.
Haha men va f-n. Har ni så irrationella fruar? ;)

Min (blivande) gillar det inte men hon fattar ju att det finns roligare sätt att spendera pengarna. Spendera pengar det kan hon, det ska gudarna veta :lol: (Och ja, jag lever verkligen efter samma devis om happy wife, happy life :))
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Legato »

JockeX skrev:
Ni missförstår. Dessa elpriser ni ser nu är inget att slurpa över. Det kommer bli riktigt riktigt illa i vinter. Det här är bara en försmak om vad som kommer. Lite deppad över det faktiskt.
Men det har ju inget med solcellerna att göra. Hade solcellerna förbrukat energi vintertid så hade du haft en poäng. Nu är det ju tvärtom så att de producerar och därmed bidrar till lägre elpriser även vintertid, även om produktionen blir mycket mindre.

Investeringen i solceller gynnas i allra högsta grad av höga elpriser. Det betyder dock inte att man på det stora hela är glad över högre elpriser...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Och ja, jag lever verkligen efter samma devis om happy wife, happy life :)
Det gör jag med. Jag gör vad jag kan. Men den är ju nästan omöjlig att efterleva. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Och ja, jag lever verkligen efter samma devis om happy wife, happy life :)
Det gör jag med. Jag gör vad jag kan. Men den är ju nästan omöjlig att efterleva. :roll:
Haha, min är väldigt positiv faktiskt. Det är jag med, men jämförelsevis är jag definitivt surgubben i relationen.

Men, men vi är bara sambos sen 11 år. I oktober gifter vi oss, sen kanske inget blir sig likt :shock: :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av jonasl »

Jag hoppas lite på att det är pga bunkring av gas inför vintern som det är så här dyrt redan nu. Men det återstår att se.

Har ställt fram min Ikea Sparsnäs på ett synligt ställe igen, hela familjen är intresserad och min kära hustru är helt med på att tvätta och diska nattetid. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Jag hoppas lite på att det är pga bunkring av gas inför vintern som det är så här dyrt redan nu. Men det återstår att se.

Har ställt fram min Ikea Sparsnäs på ett synligt ställe igen, hela familjen är intresserad och min kära hustru är helt med på att tvätta och diska nattetid. :)
Är väl en kombo av allt möjligt. Sverige exporterar ju en massa el till kontinenten. Tyskland bunkrar gas och exporterar samtidigt till Frankrike som inte kan kyla sina kärnkraftverk pga torka i floderna. Pråmarna som transporterar kol i Tyskland kan inte lastas fullt heller av samma anledning. De kör väl bara med 20% av sin kapacitet eller nåt sånt. Det är alltså inte bara gasbristen som gör elen dyr just nu. Det kan ju bli så att det regnar massor hela hösten så att vattennivåerna nere i Europa stiger igen. Då blir elen förhoppningsvis billigare. Det är inte helt kört än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av jonasl »

mati skrev:
Det är inte helt kört än.
Nä, inte helt. Men jag är också klart oroad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
mati skrev:
Det är inte helt kört än.
Nä, inte helt. Men jag är också klart oroad.
Klart befogat. Jag är oroad men inte uppgiven.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
jonasl skrev:
Jag hoppas lite på att det är pga bunkring av gas inför vintern som det är så här dyrt redan nu. Men det återstår att se.

Har ställt fram min Ikea Sparsnäs på ett synligt ställe igen, hela familjen är intresserad och min kära hustru är helt med på att tvätta och diska nattetid. :)
Är väl en kombo av allt möjligt. Sverige exporterar ju en massa el till kontinenten. Tyskland bunkrar gas och exporterar samtidigt till Frankrike som inte kan kyla sina kärnkraftverk pga torka i floderna. Pråmarna som transporterar kol i Tyskland kan inte lastas fullt heller av samma anledning. De kör väl bara med 20% av sin kapacitet eller nåt sånt. Det är alltså inte bara gasbristen som gör elen dyr just nu. Det kan ju bli så att det regnar massor hela hösten så att vattennivåerna nere i Europa stiger igen. Då blir elen förhoppningsvis billigare. Det är inte helt kört än.
Tack för du ser möjligheterna i detta mörker man ser just nu.. Du har helt rätt de finns en uppsida också under vintern där produktionen fakriskt kan öka.

Sen en kommentar på sol inkomster.. Jag har ju interäknat på de men helt ärligt känns de som jag troligen sparat/tjänat mer pengar på mina solceller denna sommaren än alla de andra åren totalt sedan jag fick solceller våren 2018. Den biten känns också bra även om jag ser de som katastrof för samhället om priserna fortsätter varapå dessa nivåer som de är i se4.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Sen en kommentar på sol inkomster.. Jag har ju interäknat på de men helt ärligt känns de som jag troligen sparat/tjänat mer pengar på mina solceller denna sommaren än alla de andra åren totalt sedan jag fick solceller våren 2018.
Fullt möjligt. Jag har hittills hamstrat ungefär 5x så mycket som hela förra året.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Legato »

jonasl skrev:
Jag hoppas lite på att det är pga bunkring av gas inför vintern som det är så här dyrt redan nu. Men det återstår att se.

Har ställt fram min Ikea Sparsnäs på ett synligt ställe igen, hela familjen är intresserad och min kära hustru är helt med på att tvätta och diska nattetid. :)
Ahh damn it. Sparsnäs vore perfekt att ha i tvättstugan nu. Köpte en under någon kampanj men blev att jag installerade en mätare från Ngenic istället. Den senare är trasig sen en bra tid tillbaka så nu när du påminde mig om Sparsnäs letade jag igenom stora delar av huset igen men utan framgång :shock:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av jonasl »

Sparsnäs är riktigt smidig och egentligen bra att ha stå framme. Man lär sig ju lite vad som är normalt och kan reagera om förbrukningen är ovanligt hög, eftersom vi har fjärrvärme är tomgångsförbrukningen bara 200-300w.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Legato »

jonasl skrev:
Sparsnäs är riktigt smidig och egentligen bra att ha stå framme. Man lär sig ju lite vad som är normalt och kan reagera om förbrukningen är ovanligt hög, eftersom vi har fjärrvärme är tomgångsförbrukningen bara 200-300w.
Mmm, hade varit jättebra.

Det jag egentligen allra helst skulle vilja ha är dock en enkel svart-vit display som bara visade aktuellt elpris :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av slugger75 »

MWall skrev:
Ja det är next level nu. Men redan 2021 hände det något efter sommaren. Jag räknade på min egen förbrukning och vad jag betalat ut att jag under första halvåret 2021 betalade 61 öre per kWh. Andra halvåret 2021 betalade jag i snitt 138 öre per kWh. Över hela 2021 betalade jag i snitt 98 öre per kWh.

Procentuellt var det ju en ganska stor höjning från H1 till H2 och när jag kunde binda för 78 öre per kWh så kändes det som en väldigt bra deal. Lite att förlora, mycket att vinna. Nu ser jag att ni med Tibber faktiskt håller ett lägre pris än 78 öre. Men å andra sidan är det ju sommar än.
Menar du ”ni med timdebitering”? Eller har Tibberkunder något extra lågt timpris kontra oss som har timdebitering via andra bolag?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev:
Sparsnäs är riktigt smidig och egentligen bra att ha stå framme. Man lär sig ju lite vad som är normalt och kan reagera om förbrukningen är ovanligt hög, eftersom vi har fjärrvärme är tomgångsförbrukningen bara 200-300w.
Jag älskar också sparnäs men tyvärr med solceller så visar den inte förbrukningen utan snarast effekten som passerar mätaren och därmed blev den helt oanvändbar för oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Klintan »

Legato skrev:
jonasl skrev:
Sparsnäs är riktigt smidig och egentligen bra att ha stå framme. Man lär sig ju lite vad som är normalt och kan reagera om förbrukningen är ovanligt hög, eftersom vi har fjärrvärme är tomgångsförbrukningen bara 200-300w.
Mmm, hade varit jättebra.

Det jag egentligen allra helst skulle vilja ha är dock en enkel svart-vit display som bara visade aktuellt elpris :)
Kan någon fixa en integrering till en sådan här e-ink-skärm så vore det guld: https://www.aliexpress.com/item/1005002394903370.html
"1PCS Black 2.1" Electronic Price Tag ESL TFT Screen Shelf Label No Messy Writing NO Base Sation Bluetooth Connect Cellphone App"
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solceller och timpris. Slurp!

Inlägg av Legato »

Klintan skrev:
Legato skrev:
jonasl skrev:
Sparsnäs är riktigt smidig och egentligen bra att ha stå framme. Man lär sig ju lite vad som är normalt och kan reagera om förbrukningen är ovanligt hög, eftersom vi har fjärrvärme är tomgångsförbrukningen bara 200-300w.
Mmm, hade varit jättebra.

Det jag egentligen allra helst skulle vilja ha är dock en enkel svart-vit display som bara visade aktuellt elpris :)
Kan någon fixa en integrering till en sådan här e-ink-skärm så vore det guld: https://www.aliexpress.com/item/1005002394903370.html
"1PCS Black 2.1" Electronic Price Tag ESL TFT Screen Shelf Label No Messy Writing NO Base Sation Bluetooth Connect Cellphone App"
Precis. Något sådant vore perfekt.

Borde kunna vara bra business. Sälja för 399:- eller något liknande :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar