Samma här, hade 21-30 sept som förra veckan blev 11e oktober till 5e december för att denna veckan bli 14e oktober till 20e november...Dfokr skrev:Anonym skrev:Min har stått 1-17:e September nu i 2-3 veckor, hade 28:e Augusti till 30:e September innan. Mailade Tesla och fick svaret att allt dom kunde se vad att jag hade ett leveransfönster i September.. Ingen aning vad det egentligen betyder, ser dom något jag inte ser eller är det som vanligt svaga gissningar.Covfefe skrev:Under snart två veckors tid så hoppar mina datum till synes autmatiskt fram en dag i taget. Augusti 24 - 31 Augusti. (Igår var det 23-30:e osv)
Inget samtal eller sms. Har någon annan lika dant?
”Vi kommer att kontakta dig för att boka in din leverans”
Normala fall så betyder det att jag får min bil i september, men exakt datum är det osäkert.
Hoppas ej på för mycket. Hade lika tajt datum som många andra och nu blev det 19 okt - 21 nov. Appen betyder ingenting såvida du inte fått ett SMS med bekräftelse.
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
-
Här är alla båtar lastade med Teslor.. räkna med 6 veckor från Kina till Europa. Det kan säkerligen ramla in nån lastbil från Tyskland också men tror majoriteten kommer från Kina även det närmaste kvartalet. Så fort den är lastad så blir datumet mycket mer statiskt. Från Europa (Belgien i mitt fall) till Göteborg verkar det ta 14-20 dagar enligt min egen leverans.Skottlund skrev:Samma här, hade 21-30 sept som förra veckan blev 11e oktober till 5e december för att denna veckan bli 14e oktober till 20e november...Dfokr skrev:Anonym skrev:Min har stått 1-17:e September nu i 2-3 veckor, hade 28:e Augusti till 30:e September innan. Mailade Tesla och fick svaret att allt dom kunde se vad att jag hade ett leveransfönster i September.. Ingen aning vad det egentligen betyder, ser dom något jag inte ser eller är det som vanligt svaga gissningar.Covfefe skrev:Under snart två veckors tid så hoppar mina datum till synes autmatiskt fram en dag i taget. Augusti 24 - 31 Augusti. (Igår var det 23-30:e osv)
Normala fall så betyder det att jag får min bil i september, men exakt datum är det osäkert.
Hoppas ej på för mycket. Hade lika tajt datum som många andra och nu blev det 19 okt - 21 nov. Appen betyder ingenting såvida du inte fått ett SMS med bekräftelse.
https://tesla-updates.github.io/
Anyone knows how long shall it take to transport cars from Belgium to Stockholm?
Hoegh St.Petersburg shall dock in Sunday morning.
But SA said the car shall arrive Stockholm on 7 Sep if everything goes well, then they will need another 2 days to prepare for delivery.
Is it really take so long time to transport?
But SA said the car shall arrive Stockholm on 7 Sep if everything goes well, then they will need another 2 days to prepare for delivery.
Skulle någon kunna förklara logiken att appen säger just nu att man får sin bil mellan okt-nov? Om Teslas båtar kommer kvartalsvis vad jag förstått så kan ju bilen ej dyka upp mellan två kvartal? Rimligtvis om jag ej får den senast i september så är väll nästa chans sista kvartalet vilket borde vara december, eller?
Ja, så har det varit med LR tidigare, men nu Berlin även bygger LR och inte bara P kommer det nog leveranser tätare.Dfokr skrev:Skulle någon kunna förklara logiken att appen säger just nu att man får sin bil mellan okt-nov? Om Teslas båtar kommer kvartalsvis vad jag förstått så kan ju bilen ej dyka upp mellan två kvartal? Rimligtvis om jag ej får den senast i september så är väll nästa chans sista kvartalet vilket borde vara december, eller?
Typ så fort dom fått ihop en lastbil åker den. Logiskt vore också att samma lastbil lämnar av alla bilar på samma SC.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
There were 2 boats ariving in Zeebrugge August 17th. As far I have seen no one has picked up a car yet. I know of people having got August 29th, but I think that is the earliest. So I the estimate you got is fairly fast.lootam skrev:Anyone knows how long shall it take to transport cars from Belgium to Stockholm?
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
FStaake skrev:Ja, så har det varit med LR tidigare, men nu Berlin även bygger LR och inte bara P kommer det nog leveranser tätare.Dfokr skrev:Skulle någon kunna förklara logiken att appen säger just nu att man får sin bil mellan okt-nov? Om Teslas båtar kommer kvartalsvis vad jag förstått så kan ju bilen ej dyka upp mellan två kvartal? Rimligtvis om jag ej får den senast i september så är väll nästa chans sista kvartalet vilket borde vara december, eller?
Typ så fort dom fått ihop en lastbil åker den. Logiskt vore också att samma lastbil lämnar av alla bilar på samma SC.
Hmm men jag har LR med vit inredning, Berlin gör ju bara svart inredning framöver så det är ingen tröst för mig gissar jag... nåväl är ej förvånad över detta kaos.
Och där i lördags så fick jag uppskjuten leverans; 18:e November till Januari 2023.... Fan vad jag börjar tröttna på detta nu!Skottlund skrev:Samma här, hade 21-30 sept som förra veckan blev 11e oktober till 5e december för att denna veckan bli 14e oktober till 20e november...Dfokr skrev:Anonym skrev:Min har stått 1-17:e September nu i 2-3 veckor, hade 28:e Augusti till 30:e September innan. Mailade Tesla och fick svaret att allt dom kunde se vad att jag hade ett leveransfönster i September.. Ingen aning vad det egentligen betyder, ser dom något jag inte ser eller är det som vanligt svaga gissningar.Covfefe skrev:Under snart två veckors tid så hoppar mina datum till synes autmatiskt fram en dag i taget. Augusti 24 - 31 Augusti. (Igår var det 23-30:e osv)

Slår verkligen aldrig fel, dom ger mig en månad för leverans, Tesla (via mail) bekräftar leverans samma månad. Tiden går tills typ dagen innan månaden ska börja, sen skjuts den upp 3-6 månader... Tesla ligger på framkant tekniskt inom vissa saker men att kunna veta vem och när man levererar en bil till ligger dom årtionden bakom alla gamla biltillverkare. Man kan ju tycka att ett högteknologiskt bolag som Tesla borde kunna lösa en sådan enkel sak som kommunicera en leverans och sedan hålla den. Såklart kan det bli förseningar men dom gör ju dessa uppskjut medvetet, vänta tills kunden tro dom ska få bilen, skjut upp med någon månad så dom fortfarande har ett hopp i att bilen kommer komma.
Fått mer eller mindre samma estimerade tid nu som någon som beställer idag, 4 månader efter mig

Model Y LR AWD -23
- HerrNilsson
- Teslaägare
Hur många bilar tar båten?HerrNilsson skrev:Nu är den i hamn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tato2022
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Enligt uppgift ska det vara 2000 MY lastade ombord.Zalman3 skrev:Hur många bilar tar båten?HerrNilsson skrev:Nu är den i hamn.
- BaronHellJug
- Teslaägare
Varav en ska vara min MYLR s/s 20”
- har varit lite i blindo då det är en leasingbil och jag inte har den i mitt teslakonto, dvs kan inte få fram VIN den vägen men mailade tesla i förra veckan och fick VIN, kunde då bekräfta att den var på båten och har nu även hittat regnr via car.info
(Och för att förekomma frågor: beställd slutet mars, jag tror 21:a)

(Och för att förekomma frågor: beställd slutet mars, jag tror 21:a)
-
-
Leveranstiderna ligger då alltså på ungefär 6 månader, men bör krympa lite framöver på grund av ökad produktion. Så min bil som har EDD i mitten av september (best. 2 juni) bör då egentligen dyka upp oktober-november-snåret, förutsatt att det är en jämn orderingång. Dock har det varit endel prishöjningar som kan ha minskat orderingången något, och säkert några avbeställningar pga bonustak.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Någon annan här som beställt MYLR med vita säten eller bara jag? Skulle fått lev. i maj juni och nu senast okt-nov. MYLR vit/vit 20"
Körde Malmö-Sthlm idag och for om inte mindre än 3 fulla lastbilar med Teslor. 2 av dem utanför Malmö. Till eran besvikelse var dessa lastade med M3LR/M3P. Den sista passerade jag norr om Jönköping, men denna lastad med M3/MYLR/MYP.
Då det av naturliga orsaker oftast bara skrivs om de negativa upplevelserna gällande leverans, ville jag bara förmedla min egna positiva sådan för att väga upp det lite.
Hämta upp min tyskbyggda Model Y 19" Vit/Svart förra veckan i Trosta och efter lång inspektion kunde jag inte hitta ett enda fel att klaga på. Panelerna satt som de skulle, bagageluckan var inte sned, inget var löst innuti bilen, träpanelen låg i linje med dörrarnas träpanel, de trådlösa laddarna fungerade, hatthyllan fanns med i bilen tillsammans med vinterdäcken och jag hittade inga repor eller bucklor vad jag kunde se. Det enda man kanske kunde anmärka på var att bilen levereras ute och därmed fanns det lite damm på bilen, något som killen på Tesla ursäktade för redan innan min granskning.
Nu har jag kört bilen i ca en vecka och gillar den riktigt mycket. Snabb och utrustad med grym teknik och funktioner som verkligen tilltalar en teknikfantast som mig själv. Har kört några gånger med autopiloten på Stockholms motorvägar och har ännu inte råkat ut för några spökbromsningar - det har fungerat utmärkt.
Har läst mycket om att folk klagar på automatiken kring vindrutetorkarna, men även dessa har jag inte upplevt något större problem med. Kanske att de var något sena på att reagera några gånger, men det drog alltid igång och ökade och sänkte takten då regnet varierade i styrka.
Har ni några frågor, shoot!
Hämta upp min tyskbyggda Model Y 19" Vit/Svart förra veckan i Trosta och efter lång inspektion kunde jag inte hitta ett enda fel att klaga på. Panelerna satt som de skulle, bagageluckan var inte sned, inget var löst innuti bilen, träpanelen låg i linje med dörrarnas träpanel, de trådlösa laddarna fungerade, hatthyllan fanns med i bilen tillsammans med vinterdäcken och jag hittade inga repor eller bucklor vad jag kunde se. Det enda man kanske kunde anmärka på var att bilen levereras ute och därmed fanns det lite damm på bilen, något som killen på Tesla ursäktade för redan innan min granskning.
Nu har jag kört bilen i ca en vecka och gillar den riktigt mycket. Snabb och utrustad med grym teknik och funktioner som verkligen tilltalar en teknikfantast som mig själv. Har kört några gånger med autopiloten på Stockholms motorvägar och har ännu inte råkat ut för några spökbromsningar - det har fungerat utmärkt.
Har läst mycket om att folk klagar på automatiken kring vindrutetorkarna, men även dessa har jag inte upplevt något större problem med. Kanske att de var något sena på att reagera några gånger, men det drog alltid igång och ökade och sänkte takten då regnet varierade i styrka.
Hade ännu ett samtal med Tesla idag ang leverans. Han sa att om du hittills ej fått SMS om att du har en bil så är det ganska kört för detta kvartal att du får en bil. Nästa chans blir nov-dec.
Han sa även att dom jobbar för fullt för att öka leveranser så att nya bilar kommer in varje vecka och ej stötvis per kvartal längre med hjälp av Berlin bland annat. Därför finns chans att man får en bil innan nov-dec men att dom ej vet i dagsläget när denna ambition blir verklighet.
Han sa även att dom jobbar för fullt för att öka leveranser så att nya bilar kommer in varje vecka och ej stötvis per kvartal längre med hjälp av Berlin bland annat. Därför finns chans att man får en bil innan nov-dec men att dom ej vet i dagsläget när denna ambition blir verklighet.
- pawweshark
- Teslaägare
När beställde du?Highfoot skrev:Då det av naturliga orsaker oftast bara skrivs om de negativa upplevelserna gällande leverans, ville jag bara förmedla min egna positiva sådan för att väga upp det lite.
Tesla Model Y LR 2022
26 mars la jag min beställning.pawweshark skrev:När beställde du?Highfoot skrev:Då det av naturliga orsaker oftast bara skrivs om de negativa upplevelserna gällande leverans, ville jag bara förmedla min egna positiva sådan för att väga upp det lite.
Min bil är på gång i alla fall. Sms hade tydligen skickats men jag har inte fått det. När jag ringde så kunde de se att sms ”inte levererats” av någon anledning. Det hade också blivit fel med uppgifterna på sidan om hur jag skulle betala in handpenningen, jag kunde bara se att jag skulle betala in hela summan. Jag har sju(!) olika slutfakturor i appen. De väntade också på att bilen skulle uppdateras före leverans. Bilen står på plats vet jag, fick fotobevis av en vän som viste regnummret och hittade bilen när han var på plats haha.
Kontrollera att ditt telefonnummer är korrekt angivet både i appen och om du loggar in på ditt konto i en webbläsare, jag hade fel i den ena av dessa och fick inte det allra första sms:et sedan rättade jag felet så jag fick följande.Covfefe skrev:Min bil är på gång i alla fall. Sms hade tydligen skickats men jag har inte fått det. När jag ringde så kunde de se att sms ”inte levererats” av någon anledning. Det hade också blivit fel med uppgifterna på sidan om hur jag skulle betala in handpenningen, jag kunde bara se att jag skulle betala in hela summan. Jag har sju(!) olika slutfakturor i appen. De väntade också på att bilen skulle uppdateras före leverans. Bilen står på plats vet jag, fick fotobevis av en vän som viste regnummret och hittade bilen när han var på plats haha.
- pawweshark
- Teslaägare
Där fick man EDD ändrat igen....
Hade tidigare 29/8-14/9, nu 5/9-21/9
Beställd 16/5 Svart/Svart 19"
Lotteriet fortsätter
Hade tidigare 29/8-14/9, nu 5/9-21/9
Beställd 16/5 Svart/Svart 19"
Lotteriet fortsätter

Tesla Model Y LR 2022
Verkar rätt mycket som att alla kina-bilar i Q3 som gick till norden var på båten Höegh St. Petersburg, och att det verkar ha täckt upp bilar som beställdes till slutet av mars/början av april. Korrekt?
Nästa båt kommer då troligen först i slutet av november, men några som beställt vit eller svart bil kommer få en tysk däremellan. Svårt veta hur många.
Någon som generellt har en aning eller bra gissning för hur djupa orderböckerna är hos Tesla i sverige. Hur många per månad ungefär?
Nästa båt kommer då troligen först i slutet av november, men några som beställt vit eller svart bil kommer få en tysk däremellan. Svårt veta hur många.
Någon som generellt har en aning eller bra gissning för hur djupa orderböckerna är hos Tesla i sverige. Hur många per månad ungefär?
Model 3 SR+ 2019