Tänk om man hade en gasbil

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Tänk om man hade en gasbil

Inlägg av Henkens »

Då kan vi snacka priser..
IMG_20220907_125133.jpg
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tänk om man hade en gasbil

Inlägg av MWall »

Säger mig ingenting. Vad blir kostnaden per mil?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14546
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tänk om man hade en gasbil

Inlägg av taliz »

En "normal" gasbil drar ca 0,5kg/mil säger en snabb googling.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Tänk om man hade en gasbil

Inlägg av Henkens »

Hittade en enkel förklaring.:

Ett kilo gas innehåller ungefär 50 procent mer energi än en liter bensin. Det innebär ett kilo fordonsgas (CNG) motsvarar ungefär 1,5 liter bensin. För att räkna ut jämförelsepriset delar du alltså gaspriset med 1,5.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tänk om man hade en gasbil

Inlägg av Klintan »

Låg väl på runt 0,5 kg/milen med min Fiat Punto BioPower. Åker hellre elektriskt.
Elbilist sedan 2014
SwedishAdvocate
Inlägg: 5503
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tänk om man hade en gasbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Rätt många gasbilar har även en normalstor bensintank. Men det gör ju inte det hela sådär jättemycket bättre... Biogas/Fossilgas är helt klart en dödfödd återvändsgränd när det gäller persontransporter. Bl.a. av den här anledningen:
SwedishAdvocate skrev:
.../ En grej som dock inte verkar vara särskilt välkänt i Sverige och som således inte alla känner ang. metangasdrivna fordon är tyvärr följande:
1. CNG vehicles produce a large number of particles. Particle pollution is linked to a number of serious diseases including cancer , Alzheimer’s and cardiovascular and respiratory /.../ illnesses . CNG cars and vans, unlike their diesel and petrol counterparts, are not subject to /.../ a particle number emission limit. This is despite Euro 6 CNG cars and vans having been shown to emit a large number of particles; for one van model tested particle number emissions were 50% higher than permitted for diesel or petrol vans . Heavy duty CNG /.../ vehicles are not subject to an on-road particle number limit until 2023 but have been /.../ shown to emit up to 3000 billion (3x10 /.../) particles per km which is far from negligible and /.../ buses also emit a large number of particles. The highest particle number emissions from CNG vehicles are usually measured during urban driving (i.e. low speeds, cold starts) which is particularly concerning for air quality in cities and urban areas.

2. CNG vehicles emit especially large numbers of ultrafine particles as small as 2.5 nm. /.../ These particles could potentially be the most harmful to human health as they have been shown to penetrate deep into the body and have been linked to an increased risk of brain cancer. If particles as small as 2.5nm are taken into account, the total amount of particles /.../ emitted by CNG cars and vans increases by between 100-500 times. For heavy duty CNG /.../ vehicles, extending the measurement range down to 10 nm has been shown to increase the total amount of particles by 100% and this is likely to increase if 2.5nm particles are /.../ considered. [Min fetstil.]

Källa: Sidorna 1 och 2 i det här PDF-dokumentet:
https://www.transportenvironment.org/si ... report.pdf
Det här kände t.ex. inte jag till när jag köpte en beg. gasdriven Passat kombi ~2014 eller när jag köpte min nuvarande beg. gasdrivna Golf kombi ~2018...

Och det blir ju inte bättre av att avgasröret slutar i höjd med förarstolen på min gasbil (eftersom det finns gastankar som hindrar att man kan dra det hela vägen till bakänden på bilen)...

Således sitter jag nu för tiden och stänger av AC'n vid samtliga rödljus eller när bilen står stilla av andra anledningar. På vägen hem för ett drygt år sedan vid elvatiden på förmiddagen hamnade jag i en kö på motorvägen. Ute var det ~30 C varmt och gassande solsken. Att sitta i den kön med AC'n och motorn avstängd var lagom kul kan jag ju säga... :(
Hittade även den här tråden som förefaller att bl.a. handla om utsläpp av nanopartiklar från förbränningsmotorer:

viewtopic.php?f=28&t=24143
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tänk om man hade en gasbil

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Låg väl på runt 0,5 kg/milen med min Fiat Punto BioPower. Åker hellre elektriskt.
Alltså 20-30 kr/mil? Och jag som tycker att det är för dyrt att ladda bilen när spotpriset överstiger 1kr/kWh på natten. Öh, hm. :? :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tänk om man hade en gasbil

Inlägg av Vasp »

Här i Skellefte kostar biogasen(vi har inte naturgas annat än som backup ifall biogasanläggning skulle ligga nere) i skrivande stund 28,49 kr kilot.

Funderade en gång i tiden på gasbil. Föll på att det inte fanns gasbilar med automat.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tänk om man hade en gasbil

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Klintan skrev:
Låg väl på runt 0,5 kg/milen med min Fiat Punto BioPower. Åker hellre elektriskt.
Alltså 20-30 kr/mil? Och jag som tycker att det är för dyrt att ladda bilen när spotpriset överstiger 1kr/kWh på natten. Öh, hm. :? :oops:
Ja, så verkar det vara numera. Sjukt också att priset verkar variera mellan 25-60kr/kg beroende på tankställe och plats i landet. Vissa gasbilar har bara en liten bensintank, så alla kan inte hålla sig till bensin om man inte ska få räckvidd som en gammal Leaf.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar