Sportlovsresa

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Sportlovsresa

Inlägg av Theodad »

Vi funderar på sportlovsresa (vecka 7 för oss) … resan går mellan Göteborg och Åre . Jag är lite orolig för köerna - är det ens görbart?
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Sportlovsresa

Inlägg av ONSatan »

Säkert ”görbart” men just sportlov och påsk är nog värsta testet för elbilar.
Det var en hel del köer redan i vintras och sedan dess har det sålts massor av elbilar, SUC har öppnats samtidigt som få nya laddstationer byggts.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sportlovsresa

Inlägg av MWall »

Kör natt eller udda dagar. Alternativt bytlåna bil eller rent av hyra.
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Sportlovsresa

Inlägg av Theodad »

Just nu är nog alternativet tåg -det verkar funka bra till just Åre…. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sportlovsresa

Inlägg av MWall »

Theodad skrev:
Just nu är nog alternativet tåg -det verkar funka bra till just Åre…. :)
Åkte nattåg med jobbet för 6 år sen. Fungerade hyfsat. Liggvagn och inte sovvagn så man sov lite dåligt. Men man slipper ju offra en dag för resan.

Det kräver dock att man bor centralt nära backen.
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Sportlovsresa

Inlägg av Berguv »

Ta inte liggvagn om du inte fyller den själv med familjen alternativt kan sova igenom vad som helst. Kan vara stök med folk som kliver på/av mitt i natten, sitter och groggar, etc. Jag kommer personligen aldrig mer åka liggvagn men är kass på att sova.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sportlovsresa

Inlägg av MWall »

Berguv skrev:
Ta inte liggvagn om du inte fyller den själv med familjen alternativt kan sova igenom vad som helst. Kan vara stök med folk som kliver på/av mitt i natten, sitter och groggar, etc. Jag kommer personligen aldrig mer åka liggvagn men är kass på att sova.

Ja det var inte helt lätt. :lol:
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sportlovsresa

Inlägg av Bo G »

Vad har du för bil? Det finns gott om supercharger på vägen. Största sträckan är till Grums men för min del tar jag mig till Torsby. Sen är det gott om SuC. Krokom SuC har ju inte så många laddare och där lär du behöva ladda. Det är ju bra om du kan ladda på plats i Åre. Jag åkte sportlovsveckan och det gick bra. Sedan dess har de ju öppnat för ler märken.
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sportlovsresa

Inlägg av Bo G »

Vad har du för bil? Det finns gott om supercharger på vägen. Största sträckan är till Grums men för min del tar jag mig till Torsby. Sen är det gott om laddare. Krokom har ju inte så många laddare och där lär du behöva ladda. Det är ju bra om du kan ladda på plats i Åre. Jag åkte sportlovsveckan och det gick bra. Sedan dess har de ju öppnat för ler märken.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sportlovsresa

Inlägg av Dafro »

Själv åker jag upp en dag innan och bor i en stuga en bit från vårt resmål men hem åker vi på torsdagen så kort vecka och den dagen verkar inte alla åka samtidigt. Detta är dock inte till Åre utan mycket mer söder över, Orsa. Om jag kunde åka tåget till Åre så hade jag lätt valt det men vi bor i Linköping så det blir svårt och så var det det där med hunden. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Sportlovsresa

Inlägg av Franz »

Åtminstone en ny station på gång i Östersund som "borde" vara klar tills dess.
https://www.tesla.com/sv_se/findus?v=2& ... arger_dcsc
Driver sajten Car.info
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Sportlovsresa

Inlägg av dfa »

Hoppa över Mora och ladda i Malung är mitt tips.
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
Referralkod: ts.la/peter612963

Re: Sportlovsresa

Inlägg av sunq »

Hade inga problem att åka Sthlm Åre under vecka 9.
Åkte ändå typ standardtiderna. En gång behövde jag köa i 5 min. Annars löste det sig bra.

Åkte hemifrån med 100% och laddade upp dagen innan hemresa till 100% på publik laddare i Åre.

Det gör inte alla och därför kommer du till de stationer där kanske inte alla åker.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Sportlovsresa

Inlägg av SkipperO »

ONSatan skrev:
Säkert ”görbart” men just sportlov och påsk är nog värsta testet för elbilar.
Det var en hel del köer redan i vintras och sedan dess har det sålts massor av elbilar, SUC har öppnats samtidigt som få nya laddstationer byggts.
Ja undvik rusningstiden på SuC så går det fint, annars suger det. Bra tumregel kan nog utläsas från att Tesla förra sportlovet erbjöd gratis laddning på utvalda SuC på fr-sö, före 11/efter 19.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sportlovsresa

Inlägg av Dafro »

SkipperO skrev:
ONSatan skrev:
Säkert ”görbart” men just sportlov och påsk är nog värsta testet för elbilar.
Det var en hel del köer redan i vintras och sedan dess har det sålts massor av elbilar, SUC har öppnats samtidigt som få nya laddstationer byggts.
Ja undvik rusningstiden på SuC så går det fint, annars suger det. Bra tumregel kan nog utläsas från att Tesla förra sportlovet erbjöd gratis laddning på utvalda SuC på fr-sö, före 11/efter 19.
Frågan är då, blev det rusning innan 11 och efter 19 pga av detta eller ej?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sportlovsresa

Inlägg av Elix747 »

Dafro skrev:
SkipperO skrev:
ONSatan skrev:
Säkert ”görbart” men just sportlov och påsk är nog värsta testet för elbilar.
Det var en hel del köer redan i vintras och sedan dess har det sålts massor av elbilar, SUC har öppnats samtidigt som få nya laddstationer byggts.
Ja undvik rusningstiden på SuC så går det fint, annars suger det. Bra tumregel kan nog utläsas från att Tesla förra sportlovet erbjöd gratis laddning på utvalda SuC på fr-sö, före 11/efter 19.
Frågan är då, blev det rusning innan 11 och efter 19 pga av detta eller ej?
Inte där jag reste vecka 7. Såg ut som det var mest mitt på dagen som vanligt. För mig som kommer söderifrån så är Mora alltid mest kritisk.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Sportlovsresa

Inlägg av RagWal »

sunq skrev:
Hade inga problem att åka Sthlm Åre under vecka 9.
Åkte ändå typ standardtiderna. En gång behövde jag köa i 5 min. Annars löste det sig bra.

Åkte hemifrån med 100% och laddade upp dagen innan hemresa till 100% på publik laddare i Åre.

Det gör inte alla och därför kommer du till de stationer där kanske inte alla åker.
Fler Teslor nu och även övriga som ska ladda i år. Lite tålamod så går det fint även i rusningstider.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Sportlovsresa

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev:
SkipperO skrev:
ONSatan skrev:
Säkert ”görbart” men just sportlov och påsk är nog värsta testet för elbilar.
Det var en hel del köer redan i vintras och sedan dess har det sålts massor av elbilar, SUC har öppnats samtidigt som få nya laddstationer byggts.
Ja undvik rusningstiden på SuC så går det fint, annars suger det. Bra tumregel kan nog utläsas från att Tesla förra sportlovet erbjöd gratis laddning på utvalda SuC på fr-sö, före 11/efter 19.
Frågan är då, blev det rusning innan 11 och efter 19 pga av detta eller ej?
Jag har för mig att det var efter kl. 18.00. På de SuC jag kollade var det låg beläggning vid de tider då det var gratis laddning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar