Använder du automatiska helljuset?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Använder du automatiska helljuset?

Ja
41
19%
Nej
175
81%
 
Antal röster: 216

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Bjelke »

Airlift skrev:
Mickep skrev:
Finns det någon tillverkare som har acceptabel automatisk avbländning/helljus. (eller är kanske en personlig preferens)?
Har en Mercedes med multi-beam led (ILS). Helt otroligt bra och aldrig varit med om att det bländat vare sig mötande eller framförvarande. Den dimmar även ner vägskyltar för att inte blända sig själv. Hade Audi med Matrix och den höll samma standard.

För mig är det märkligt att ett företag som har en tydlig ”mjukvaruprofil”, med vettig hårdvara (Hella Matrix led i model 3/Y) inte bemödar sig att ens erbjuda detta. Svagt.


Till och med min gamla Honda från 2014 hade iaf fungerande automatik för vanliga xenonstrålkastare.

Kom igen, varför accepterar vi denna mediokra funktion?
Accepterar och accepterar, nja det vet jag inte men vad sjutton ska man göra? Som kund så är oftast
den största makten man har att inte köpa en produkt, så det är ju ett sätt att inte acceptera detta,
ett annat är väl att göra diverse myndigheter uppmärksamma på saker som är dåliga/farliga osv…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av macksie »

Ett stort "plus ett" på det mesta som sagts.

Har kört Tesla ganska många år nu.

Sen 2017 finns det inget som retat mig så mycket som Autopilotkravet på automatiska vindrutetorkare och automatiskt helljus.

Detta innebär att jag kommer behöva köra helt manuellt nu när jag åker till fjällen eftersom jag inte vill blända mina medtrafikanter.

HATAR nuvarande implementation av automatiskt helljus.
HATAR det.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5398
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MatsH skrev:
Jag använder automatiken som ett stöd när jag missar att blända av, men kontentan är att jag oftast är snabbare än bilen :)
Bryr du dig inte om att automatiken förhindrar dig att tända helljuset efter t.ex. ett möte?
Ibland tar det lång tid innan bilen tycker det är läge att tända helljuset igen.

Eller det är inget som du har problem med på din bil?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5398
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

macksie skrev:
Ett stort "plus ett" på det mesta som sagts.

Har kört Tesla ganska många år nu.

Sen 2017 finns det inget som retat mig så mycket som Autopilotkravet på automatiska vindrutetorkare och automatiskt helljus.

Detta innebär att jag kommer behöva köra helt manuellt nu när jag åker till fjällen eftersom jag inte vill blända mina medtrafikanter.

HATAR nuvarande implementation av automatiskt helljus.
HATAR det.
Och när man kommer från en 8 år gammal AP1 bil där helljusautomatiken funkar hur bra som helst, så blir man bara mörkrädd över Teslas ”utveckling”.

Helt jäkla sjukt! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av MattiasH »

Nicke Nyfiken skrev:
MatsH skrev:
Jag använder automatiken som ett stöd när jag missar att blända av, men kontentan är att jag oftast är snabbare än bilen :)
Bryr du dig inte om att automatiken förhindrar dig att tända helljuset efter t.ex. ett möte?
Ibland tar det lång tid innan bilen tycker det är läge att tända helljuset igen.

Eller det är inget som du har problem med på din bil?
Jag gör precis som MatsH, använder automatiken mest som ett stöd. Visst är det frustrerande att det tar några sekunder sedan man passerat mötande bil och man slagit på ljuset, innan den faktiskt aktiverar helljuset igen.
Nu har jag en Model S 2017 och frågan gällde inte mig, men med tanke på det mindre bra helljuset så utgör fördröjningen vid tillslag inte något superstort problem.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5398
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MattiasH skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MatsH skrev:
Jag använder automatiken som ett stöd när jag missar att blända av, men kontentan är att jag oftast är snabbare än bilen :)
Bryr du dig inte om att automatiken förhindrar dig att tända helljuset efter t.ex. ett möte?
Ibland tar det lång tid innan bilen tycker det är läge att tända helljuset igen.

Eller det är inget som du har problem med på din bil?
Jag gör precis som MatsH, använder automatiken mest som ett stöd. Visst är det frustrerande att det tar några sekunder sedan man passerat mötande bil och man slagit på ljuset, innan den faktiskt aktiverar helljuset igen.
Nu har jag en Model S och frågan gällde inte mig, men med tanke på det mindre bra helljuset så utgör fördröjningen vid tillslag inte något superstort problem.
Så kan man också se på saken.
Helljuset är så dåligt att det inte spelar någon roll att det inte går att tända. :lol:

Men vad är finessen med att låta bilens automatik förhindra dig från att använda helljuset, när du ändå sitter och bländar av och på manuellt?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1114
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av Airlift »

macksie skrev:
Ett stort "plus ett" på det mesta som sagts.

Har kört Tesla ganska många år nu.

Sen 2017 finns det inget som retat mig så mycket som Autopilotkravet på automatiska vindrutetorkare och automatiskt helljus.

Detta innebär att jag kommer behöva köra helt manuellt nu när jag åker till fjällen eftersom jag inte vill blända mina medtrafikanter.

HATAR nuvarande implementation av automatiskt helljus.
HATAR det.

Ett kungarike för en helt vanlig förbannad farthållare.

Fatta hur enkel den koden är att knacka! Totalt underkänt faktiskt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Skriv svar