BMW iX
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX
Ja, den var sannerligen speciell. I Norge med fossilavgifter (eftersom det är en hybrid), kostar den 2,2 miljoner
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.
Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Kul att sen är på g. Men måste du skippa luftfjädringen? Det vore väl lite synd.Dafro skrev:Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.
Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
Re: BMW iX
Edit: Fick nu svar från säljaren och det var utan luftfjädring så det blir ingen tidig lev för mig.macky skrev:Kul att sen är på g. Men måste du skippa luftfjädringen? Det vore väl lite synd.Dafro skrev:Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.
Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Jo, jag tycker det var välförjänt av Skoda Enyaq att få 83 poäng. Vettig bil helt klart!Dafro skrev:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Håller med, hade den haft längre räckvidd så kunde det kanske blivit en sådan.martinot skrev:Jo, jag tycker det var välförjänt av Skoda Enyaq att få 83 poäng. Vettig bil helt klart!Dafro skrev:
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Skriva ju inte så mycket i denna tråden så jag kan väl iallafall meddela att jag har avbokat min IX50 som var beställd via jobbet som man ändå inte visste när den skulle komma och har istället köpt en begagnad. Ett sådant lyft från E-tron som jag också var väldigt nöjd med. Att jag skulle uppskatta bakhjulsstyrning så mycket trodde jag inte, grymt bra på parkeringen på jobbet där man oftast fick ta det i 2 steg med E-tron men nu ör det bara att svänga runt.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Bilder och specs?Dafro skrev: ↑06 apr 2023 12:37Skriva ju inte så mycket i denna tråden så jag kan väl iallafall meddela att jag har avbokat min IX50 som var beställd via jobbet som man ändå inte visste när den skulle komma och har istället köpt en begagnad. Ett sådant lyft från E-tron som jag också var väldigt nöjd med. Att jag skulle uppskatta bakhjulsstyrning så mycket trodde jag inte, grymt bra på parkeringen på jobbet där man oftast fick ta det i 2 steg med E-tron men nu ör det bara att svänga runt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX
Storm Bay metallic
Klädsel atelier svart (perforerad plast)
Sportpaket
Exclusive: glastak, tonade rutor, clear&bold samt svart innertak.
Innovation: driving assistant professional, laserlight, live cockpit professional och BMW natural interaction
Comfort: komfortöppning men ej bagage, heat comfort package, 4 zons AC och parking assistant plus.
Soft close för dörrar
Sätesventilation fram
Multifunktionsstolar fram, ej svankstöd eller massage för passagerare.
B&W stereo
21” vinterdäck.
Det var nog allt.
Klädsel atelier svart (perforerad plast)
Sportpaket
Exclusive: glastak, tonade rutor, clear&bold samt svart innertak.
Innovation: driving assistant professional, laserlight, live cockpit professional och BMW natural interaction
Comfort: komfortöppning men ej bagage, heat comfort package, 4 zons AC och parking assistant plus.
Soft close för dörrar
Sätesventilation fram
Multifunktionsstolar fram, ej svankstöd eller massage för passagerare.
B&W stereo
21” vinterdäck.
Det var nog allt.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Första långresan gjord från Linköping till Tjörn 34 mil vilket var min kravbild att klara utan att ladda. Denna resa med E-tron kräver ett laddstopp i Ulricehamn på 7-10 min. Temperaturen låg kring 4 grader så ingen direkt vårvärme. Ner till Jönköping var det ganska mycket trafik så inga 120 utan mer 100-110, tog igen lite av detta efter Jönköping men inte mer än 5-10 över. Abrp sa att jag skulle komma fram med 15% och bilen 28% och jag kom fram med 30% och 15 mils räckvidd kvar, så jag är över förväntan nöjd. Går väldigt tyst och bagaget är nog något större än E-tron ovanför luckan och med hundbur så är det den delen som i princip bara används. Inne i kupén är den också markant rymligare, särskilt i baksätet är det grymt med plats. Sen ser luckan ut som ett bogvisir men det går att leva med.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW iX
Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Re: BMW iX
Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.tesla newbie skrev: ↑07 apr 2023 09:01Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Intressant. Jag åkte en Model Y taxi häromdagen. Jag är 190 lång och baksätet kändes rymligt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW iX
Ok, troligen är IX50 sportigare satt. Hara bara provkört iX40 och den var ganska gungig jämfört med Model Y. Tycker ändå baksätet i Y är ok. Har haft tre vuxna där bak på långresa, utan problem. Betydligt rymligare än min förra X3.Dafro skrev: ↑07 apr 2023 09:11Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.tesla newbie skrev: ↑07 apr 2023 09:01Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Re: BMW iX
Ok, IX40 har inte luftfjädring som standard men tyckte den var ok. Har nog inte suttit bak i y än men läste att om man var över 180 så slog man i taket, och det är min son. Mach e verkar ha skaplig räckvidd men tveksamt bagage men kanske värt att kolla på framgent.tesla newbie skrev: ↑07 apr 2023 11:21Ok, troligen är IX50 sportigare satt. Hara bara provkört iX40 och den var ganska gungig jämfört med Model Y. Tycker ändå baksätet i Y är ok. Har haft tre vuxna där bak på långresa, utan problem. Betydligt rymligare än min förra X3.Dafro skrev: ↑07 apr 2023 09:11Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.tesla newbie skrev: ↑07 apr 2023 09:01Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 5664
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW iX
Det kan omöjligt stämma. Jag är ca 1,87 m lång och har minst några cm till godo i baksätet i en Model 3. Och det är garanterat mer takhöjd i Model Y än i Model 3... Och bjelkeman ovan är ju tydligen 1,90 m och tyckte baksätet i MY var rymligt...
viewtopic.php?p=713456#p713456
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW iX
Är också 190 och slår inte i taket i varken 3 eller Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX
Det var inte jag som sa det utan jag läste det i en tråd och ev var det om man lutade baksätet max, sedan beror det väl mycket på om man har lång överkropp eller långa ben. Nu får jag se till att pröva baksätet för att se hur det är.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Tror det beror på vinkeln på ryggstödet, har bara läst någon uttala sig här på forat. Men då kanske det inte är så lågt ändå, låter ju bra.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Någon som har mätt bredden på baksätet model y vs ix? (I model y så får jag in en barnstol+en barnkudde+en vuxen (sittandes bakom föraren)). Tror ni det går i iX?
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: BMW iX
Det var jag som skrev detta. När man sitter rakt är det inga problem men när jag lutade bak huvudet mot nackstödet så slog jag i takbalken istället.
Tesla MYLR -23
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW iX
Jag är 1.85 lång, men med relativt kort överkropp och kan sitta i baksätet utan problem med ryggstödet i bakersta läget. Angående bredden Y vs iX så tror jag sittdynan är bredare iX, men ryggstöden sitter mer mot mitten:
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: BMW iX
Syns ju ganska väl på bilden varför jag slog huvudet i taket när jag lutade huvudet bakåt. Nackstöden är inte under glastaket utan direkt under balken. Sitter man som en hösäck så är det nog inga problem.
Normalt är det ju inga problem men skulle man bli påkörd bakifrån…aj!
Normalt är det ju inga problem men skulle man bli påkörd bakifrån…aj!
Tesla MYLR -23
Re: BMW iX
Nacken är nog ett större problem.Oscar11 skrev: ↑08 apr 2023 08:53Syns ju ganska väl på bilden varför jag slog huvudet i taket när jag lutade huvudet bakåt. Nackstöden är inte under glastaket utan direkt under balken. Sitter man som en hösäck så är det nog inga problem.
Normalt är det ju inga problem men skulle man bli påkörd bakifrån…aj!
Men var det med sätet i bakre läget?
Annars måste du nog ha abnormt lång överkropp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.