Tesla AI day on September 30th

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

Bra att vi är överrens om sannolikheten att det här någonsin blir en produkt eller en verksamhet.
martinot skrev:
Har inget med börsen att göra.
Elon har pratat om den här roboten på Teslas earnings calls ett par gånger nu och i andra sammanhang, enbart i syfte att driva upp kursen. Så det är svårt att hålla med dig... Det har nästan enbart med börsen att göra som jag ser det.
"Musk earlier this year ranked Optimus as a higher priority than other hotly anticipated Tesla products, including the Cybertruck pickup and the Tesla Semi."

“I was surprised that people do not realize the magnitude of the Optimus robot program,” Musk said Wednesday evening. “Those who are insightful or who listen carefully will understand that Optimus ultimately will be worth more than the car business and worth more than full self-driving. That’s my firm belief.” / Elon Musk Q1 earnings 2022.

https://www.cnbc.com/2022/04/21/elon-mu ... tesla.html
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
Har inget med börsen att göra.
Elon har pratat om den här roboten på Teslas earnings calls ett par gånger nu och i andra sammanhang, enbart i syfte att driva upp kursen. Så det är svårt att hålla med dig... Det har nästan enbart med börsen att göra som jag ser det.
Han sa väl själv flera ggr under presentationen att han hoppades att detta skulle få fler att vilja jobba för Tesla.
Visst är Elon lite tokig, men han förstod nog att det de visade knappast är marknadsledande idag.
Kort sagt är nog tanken med alla dessa event, där de visar upp ofärdiga produkter, att skapa inspiration.

Varför skulle Elon vilja pumpa upp börskursen? Dels är det olagligt, dels finns ju ingen långsiktig poäng med det.
Han har ju dessutom många ggr gjort precis motsatsen. Dvs fått aktien att rasa massvis.
Kort sagt tror jag inte han bryr sig överhuvudtaget om kursen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Varför skulle Elon vilja pumpa upp börskursen? Dels är det olagligt, dels finns ju ingen långsiktig poäng med det.
Han har ju dessutom många ggr gjort precis motsatsen. Dvs fått aktien att rasa massvis.
Kort sagt tror jag inte han bryr sig överhuvudtaget om kursen.
Hela hans existens och välstånd har byggt på att Tesla-kursen går upp. Du tror inte han brytt sig eller bryr sig om den? Jag har då aldrig jobbat med en börsbolags-VD som inte bryr sig om börskursen, dagligen, och jag har jobbat nära flera som både anställd och konsult.

Att ha börskursen (market cap) i en VD:s comp program (som ger optioner) är i min mening som att ge kokain i lön till en knarkare. Då får man FSD, Elons "optimistiska" tidplaner och rena påhitt som Robotaxi 2020 och Optimus som ett brev på posten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Varför skulle Elon vilja pumpa upp börskursen? Dels är det olagligt, dels finns ju ingen långsiktig poäng med det.
Han har ju dessutom många ggr gjort precis motsatsen. Dvs fått aktien att rasa massvis.
Kort sagt tror jag inte han bryr sig överhuvudtaget om kursen.
Hela hans existens och välstånd har byggt på att Tesla-kursen går upp. Du tror inte han brytt sig eller bryr sig om den? Jag har då aldrig jobbat med en börsbolags-VD som inte bryr sig om börskursen, dagligen, och jag har jobbat nära flera som både anställd och konsult.

Att ha börskursen (market cap) i en VD:s comp program är som att ge kokain i lön till en knarkare. Då får man Elons "optimistiska" tidplaner och rena påhitt som Robotaxi 2020 och Optimus som ett brev på posten.
Elon är ju ingen traditionell VD, han vill ju inte ens vara det.
Börsen är bara ett nödvändigt ont.
Om han var så intresserad av att få upp kursen, varför skulle han isf göra så många uttalanden som sänker den?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla AI day on September 30th

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Om han var så intresserad av att få upp kursen, varför skulle han isf göra så många uttalanden som sänker den?
Kanske av precis den här anledningen? "Titta han twittrar att kursen är för hög också"... Du menar att om man sammanställer Elons uttalanden om Tesla så är det lika många som handlar om att sänka kursen som att höja den? :D

Jag skulle säga att Elon är nog den VD som pumpar sin aktie mest och tydligast av alla Fortune 500 börs-VD:ar som någonsin funnits. Att hitta en eller ett par personer som är lika bra som Elon på det, är inte lätt.

"Musk’s 2018 CEO performance award consisted of 101.3 million stock options (adjusted for the 5-for-1 stock split in 2020) in 12 milestone-based tranches. The plan said Musk would be paid only if he reached those milestones, which focused on Tesla’s market value and operations. Otherwise the CEO would receive nothing. Tesla shares skyrocketed, and payouts to Musk began in 2020, helping make him the world’s richest person."

Robotaxi 2020.... Roadster 2, Semi, Model 2, CT osv osv

Att Tesla gjort en fantastisk resa under Elon är det inget snack om - men det är inte det vi diskuterar nu.
Skriv svar