Model X vs. BMW iX

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

TompakX4M
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 mar 2022 11:49

Model X vs. BMW iX

Inlägg av TompakX4M »

Hej alla,

Jag är helt novis på detta med elbilar. Har sökt mycket på webben, kollat Youtube mm mm.
Jag har de senaste 15 åren endast kört BMW, alltid med största motorn. I dagsläget har jag en X4 M Competition.
Nu har jag dock börjat snegla på elbil. Det är endast MX Plaid eller en iX som gäller. Måste kunna dra 2000 kg husvagn.
Då jag finner det svårt att hitta närmare info om vissa saker så ställer jag lite (dumma?) frågor här.

Någon som haft en BMW X5 och bytt till MX? Hur är komforten dessa två emellan? Har haft tre X5 och de har underbar komfort.
Tesla har ju en fantastisk Autopilot vad jag förstår. Går den ställa så den automatiskt anpassar sig efter rådande hastighet.
Jag har BMW Laserlight som lyser fantastiskt bra. Nåt motsvarande på MX? Eller åtminstone att den förändrar ljusbilden vid möte utan att blända av?
Finns HUD till MX?
Hur är stolarna. Jag är 188 cm lång och har långa ben.
Är det någon idé att beställa Total självkörningsförmåga? Är väl inte tillåtet ännu? Jag behåller mina bilar mellan 1-3 år beroende på hur nöjd jag är, kommer detta inom den tiden?
Om man ska ha bilen på företaget, beställer man online i alla falla eller kontaktar man Tesla? På BMW får man ju kraftiga rabatter på företagsbilar om man är med i Företagarna etc.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av kallekula »

Hur långt ska du dra husvagnen? Jag är nog lite av en elbilsentusiast men dra husvagn med elbil skulle jag inte göra några längre sträckor.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av Gustafsson »

Skulle inte heller satsa på elbil och stor husvagn.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av Alfa »

Om du ska dra husvagn är du väldigt beroende av ett bra laddnätverk. Då är endast Tesla aktuell att köpa. Om Tesla framöver öppnar sitt laddnätverk för andra kommer saken i en annan dag. Jag har åkt Tesla i sju år och har hittills inte sett att någon annan bil kommer i närheten.

Köp på teslas hemsida.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av Hertsh »

Har inte ägt någon X5, men provkörde en X5 m50i ett dygn innan jag köpte min MX. Sätena är bekväma i MX, men ljuset är kass i jämförelse med BMW Laser och dessutom är automatiken usel. En av MX verkliga nedsidor.

HUD finns inte, men jag saknar det inte. Enhanced Autopilot räcker, du behöver inte FSD. Jag har dock FSD själv, mest för att jag vill testa det nya som eventuellt kommer…

Komfort är relativt. Jag tycker den är bra i X. Den långa hjulbasen gör den lugn. Med adaptivt chassi är det något mer förfinat i X5 men det är marginellt enligt mig.

Med stor husvagn är du beroende av bra laddningsmöjligheter. Då är iX diskvalificerad just nu. Bara Teslas Supercharger-nätverk duger.

Till sist tror jag du skulle må bäst av att prova en iX hos BMW och en nuvarande MX Performance hos någon i ditt nätverk för att bilda dig din egen uppfattning. MX finns inte att testa hos Tesla såvitt jag vet.

Hoppas det hjälper.
MX LR (Raven) 2019
TompakX4M
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 mar 2022 11:49

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av TompakX4M »

Tack för era svar. Husvagnen kommer nog stå på säsong eller rätt länge på samma ställe så det borde inte vara några problem.
Jo, har förstått att Teslas laddstruktur är överlägsen, fast blir ju inte så kul när de öppnar upp för andra.
Är det slut på gratis laddning hos Tesla?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av Hertsh »

Ja det är slut med gratis laddning
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av Bjelke »

Värt att notera också att det inte går att köpa någon ny model X sedan Januari förra året här i
Europa, det kanske är på gång men verkar lite osäkert när dom kommer hit igen…
Begagnade finns däremot såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av Legato »

TompakX4M skrev:
Hej alla,

Jag är helt novis på detta med elbilar. Har sökt mycket på webben, kollat Youtube mm mm.
Jag har de senaste 15 åren endast kört BMW, alltid med största motorn. I dagsläget har jag en X4 M Competition.
Nu har jag dock börjat snegla på elbil. Det är endast MX Plaid eller en iX som gäller. Måste kunna dra 2000 kg husvagn.
Då jag finner det svårt att hitta närmare info om vissa saker så ställer jag lite (dumma?) frågor här.

Någon som haft en BMW X5 och bytt till MX? Hur är komforten dessa två emellan? Har haft tre X5 och de har underbar komfort.
Tesla har ju en fantastisk Autopilot vad jag förstår. Går den ställa så den automatiskt anpassar sig efter rådande hastighet.
Jag har BMW Laserlight som lyser fantastiskt bra. Nåt motsvarande på MX? Eller åtminstone att den förändrar ljusbilden vid möte utan att blända av?
Finns HUD till MX?
Hur är stolarna. Jag är 188 cm lång och har långa ben.
Är det någon idé att beställa Total självkörningsförmåga? Är väl inte tillåtet ännu? Jag behåller mina bilar mellan 1-3 år beroende på hur nöjd jag är, kommer detta inom den tiden?
Om man ska ha bilen på företaget, beställer man online i alla falla eller kontaktar man Tesla? På BMW får man ju kraftiga rabatter på företagsbilar om man är med i Företagarna etc.
Ej haft X5, men vår senaste fossil innan vi bytte till X var en X6 40D.

Drar du mycket husvagn så vet i tusan om elbil är rätt val idag, men i övrigt så tror jag du kommer bli väldigt nöjd med bytet. För oss var det som natt och dag, vi refererar numera till X6an som "traktorn". Du kommer inte få alls samma teknik i Teslan gällande det du tar upp om belysning osv, men det kompenseras med råge av den fantastiska drivlinan och ett väldigt mycket bättre infotainment som dessutom förbättras löpande.

Tycker IX verkar trevlig också (även om jag hatar utseendet). Svärfar fick faktiskt sin levererad igår (i Finland) ser fram emot att prova den framöver!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev:
Värt att notera också att det inte går att köpa någon ny model X sedan Januari förra året här i
Europa, det kanske är på gång men verkar lite osäkert när dom kommer hit igen…
Begagnade finns däremot såklart :)
Går väl att beställa, men verkar som sagt rätt oklart när det skulle kunna bli leverans.

@TompakX4M: En annan grej är ju att just nu verkar ju nya X endast gå att beställa med den så kallade Yoke-ratten. Tänkte bara ge en heads-up om det för säkerhets skull...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hertsh skrev:
.../ ljuset är kass i jämförelse med BMW Laser och dessutom är automatiken usel. En av MX verkliga nedsidor. /...
Har inte ljusautomatiken förbättrats på nya 3 och Y? Och har inte de nya X som levererats i USA fått nya framlyktor? Det är kanske något som Tesla jobbat på med X med? Men det är väl i och för sig rätt svårt att veta förrän någon får möjlighet att kika på en i Europa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av Hertsh »

SwedishAdvocate skrev:
Hertsh skrev:
.../ ljuset är kass i jämförelse med BMW Laser och dessutom är automatiken usel. En av MX verkliga nedsidor. /...
Har inte ljusautomatiken förbättrats på nya 3 och Y? Och har inte de nya X som levererats i USA fått nya framlyktor? Det är kanske något som Tesla jobbat på med X med? Men det är väl i och för sig rätt svårt att veta förrän någon får möjlighet att kika på en i Europa...
Jo de nya skall ha Matrix LED, men eftersom Matrix är förbjudet i USA så lär inte funktionen för oss i Europa vara så väl utvecklad, tyvärr. Dessutom kräver en bra matrix-funktion en mycket bra sensor för var ljuset skall lysa. Det har Tesla inte ens fått till bra gällande Av/På, tänk då hur lång tid det troligen kommer ta innan de får till en väl fungerande Matrix-funktion.
MX LR (Raven) 2019
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av kallekula »

Matrix är inte förbjudet i USA.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Model X vs. BMW iX

Inlägg av Hertsh »

kallekula skrev:
Matrix är inte förbjudet i USA.
Ändrat nyligen? Har i alla fall varit förbjudet.

EDIT: svarar mig själv. Fann denna artikel från Februari i år där det sägs att Matrix LED nu kommer godkännas i USA. Jag hade tydligen fel.

https://www.motorauthority.com/news/113 ... headlights

Oavsett, Tesla har ingen lång erfarenhet av det och jag tvivlar tyvärr på att de kommer lyckas med det pga deras historik mednljusautomatikens av/på hitintills.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av Hjortis »

Dra husvagn med X är ljuvligt, man kommer inte så långt som en fossilare såklart, men det finns ju ett laddnätverk så att du kommer dit du vill till skillnad mot andra elbilar!

/Hjortis
7DC20333-295E-4508-B1A3-5B1E5AD30DDC.jpeg
Användarvisningsbild
Rokkokoo
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 aug 2022 22:22

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av Rokkokoo »

Hejsan, har haft många BMW, varav en X5:a 35d från typ 2012 eller så. Har nu en MX 100D.

Teslan är en superbra dragbil (dragit en del tyngre släp än godkända 2250 kg), men den SLUKAR el när mad drar släp. (Autostyrning fungerar inte med släp ä/bra att veta).

Jag har kört mycket med en 1000-kärra med kåpa och i 90 km/h så drar bilen ca 3 kwh/mil och att köra snabbare är uteslutet ut räckviddsskäl.

För övrigt är BMW X5 en mycket bättre bil (!) än Tesla modell X…, men den traskar ju tyvärr kvar i fossilträsket och blir därmed ett uteslutet alternativ för mig (och iX:en tror jag inte riktigt på…, samt att den är ful).

Hade btw en LC200 diesel V8 mellan min X5:a min MX 100D och den var en superhärlig bil (superbra dragbil a’ 3.500 kg)…, förutom när man tankade (vilket man gjorde ofta).

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till fossildrift och jag är glad att husvagnstiden ligger i mitt förflutna. Skulle jag dra husvsgn idag, skulle jag leta efter en husvagn med batteri och eldrift.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model X vs. BMW iX

Inlägg av fth »

Rokkokoo skrev:
(Autostyrning fungerar inte med släp ä/bra att veta).
Jorå, det funkar, du behöver bara slå av släpvagnsläge så går det bra att köra med AP (funkar iaf för mig med AP1, jag har inte kört AP2+ med släp, men jag tror det ska funka med alla X).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar