Resa till midnattssolen

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Resa till midnattssolen

Inlägg av bylund »

Vi funderar på att försöka fånga midnattssolen i slutet av juni, så det innebär att vi måste en bit norrut. Denna gång tänkte vi försöka undvika E6 genom Norge. Genom Sverige går det bra att köra längs Norrlandskusten upp till Luleå eller Kalix. Sedan verkar det som att man får hitta boende med laddning, eller åka till finska Lappland, där det verkar vara bättre ställt med laddinfrastuktur.

Någon som har något bra tips på boende norr om polcirkeln, eller andra heta laddtips? Eller någon bra idé om vad man inte får missa på vägen? Fortum verkar ha en del i norra Finland, men jag har inte kollat än om de är så smarta att svenska Fortum-taggar fungerar i Finland också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Palmen
Teslaägare

Re: Resa till midnattssolen

Inlägg av Palmen »

Tyvärr ser det än så länge ganska skralt ut med vettiga laddmöjligheter mellan Luleå och exempelvis Björkliden. Vi körde den sträckan i slutet av juni 2015. Jag hade pratat med Dundret i Gällivare som gärna lånade ut trefas vid sina liftar. Tyvärr ligger det lite långt ifrån lämpliga matställen så det blev gör-det-själv-hallen på OK istället som ligger på lagom promenadavstånd från Gällivare centrum. Björklidens hotell var väldigt tillmötesgående och ordnade trefasuttag men det känner du ju redan till och har redogjort för i ett utmärkt inlägg förra året.

Jag hoppas Tesla är hyfsat snabba med planerad utbyggnad norr om Gävle. Då blir det säkerligen flera turer till Kirunafjällen för oss.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jo, vi körde som sagt till Björkliden förra vintern, via E6 till Narvik, då Luleå-Björkliden såg och ser riktigt dåligt ut.

Det finns förvånansvärt många 22 kW typ 2 (Fortum) längs E8 genom Tornedalen, så det kanske får bli en tur till Treriksröset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

lär ju finnas SuC längs kusten upp tills sommarn hoppas jag...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

tehjimos skrev:
Fast just kusten går an ändå, med chademo i Umeå och Luleå, och 22 kW typ 2 i Kalix. Bättre såklart med superladdare, men inte avgörande för att klara resan.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

bylund skrev:
tehjimos skrev:
Fast just kusten går an ändå, med chademo i Umeå och Luleå, och 22 kW typ 2 i Kalix. Bättre såklart med superladdare, men inte avgörande för att klara resan.
nej det är ju klart, körde CHAdeMO i Umeå på vägen upp till Piteå över nyår. Men det tar ca 1,75 gånger så lång tid att ladda med CHAdeMO om du laddar från 10-15 %.

Hur långt upp tänkte ni åka?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Inget riktigt bestämt än, men kanske hela vägen till Treriksröset.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag skrev till Fortum
bylund skrev:

Hej,

Jag hittar inte explicit information, men eftersom man hittar Fortums laddstationer längs E8 i norra Finland på https://map.chargedrive.com/ förutsätter jag att de fungerar med samma RFID-bricka som i Sverige. Men jag vill ändå dubbelkolla detta med er innan det visar sig svårt att ladda på vägen till Treriksröset. Krävs det något särskilt för att jag ska kunna ladda på Fortums laddstationer utanför Sverige?

(Bäst vore ju att slippa alla dessa laddkort för olika leverantörer. Det känns lite 1980-tal då man behövde olika kort för att tanka bilen på olika bensinstationer. Kan de nu ta betalkort vid pumpen så kan ni ta vid laddaren! Det är inte rimligt att ha en hög kort i handskfacket för eventuella laddstolpar man kanske passerar på vägen. Jag hade inte behövt skicka den här typen av meddelande till Neste för att kolla att jag kan tanka en bensinbil när jag kommer till Finland...)
och fick svar
Fortum skrev:
Hej.
Det går bra att ladda I både Finland och Norge med din RFID-bricka
Så min parentes lämnades utan kommentar. Men jag brukar passa på att ta upp det så fort jag är i kontakt med något laddbolag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Då är vi på väg. Civilisationens sista utpost i form av Sundsvalls superladdare. Hädanefter får vi samla nötter och ladda med chademo och typ 2.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Kul! Posta bilder och erfarenheter!
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Håller med! Berätta gärna hur det går med att hitta laddplatser efter vägen och lägg in fina bilder också :D Du åker genom Tornedalen har jag förstått och sen över på finska sidan vid Övertorneå eller Pajala.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Än så länge har resan varit rätt odramatisk. Hög förbrukning då det har regnat rätt hårt under dagen, men då vi lätt och ledigt kom från Sundsvall till Örnsköldsvik så var det inte ett problem.

Strax söder om Örnsköldsvik, mitt på Höga Kusten, ligger Skuleberget. 300 m upp precis vid havet och fin utsikt. Vi var rätt ensamma om att ta oss för detta i regnet. Vår bil och en till bil kan anas på parkeringen:
20160618_170726.jpg
Nu står bilen och laddar 13 A från ett motorvärmaruttag (och ljust är det fortfarande också...)
20160618_224755.jpg
Det gör att vi kommer att klara oss med ett kortare stopp i Umeå imorgon. Mellan Umeå och Luleå är det dock rätt tomt på offentlig laddning av kaliber. Norska Teslaklubben har satt upp en laddare på stadshotellet i Skellefteå, så kanske blir det lunch där, då den bara är för hotellets kunder. Fast egentligen behövs det inte, då vi klarar oss antingen till Luleå eller morgondagens övernattning, där de lovat att de kan hjälpa till med laddning.
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Har varit uppe i Skulebergets grotta själv. Kan vara jobbigt när det är regnigt och blött. Tack för bilderna!
Tesla Model Y reserverad
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fungerar bra att ladda i Umeå på Chademo. Kostar dock 2 kr/min nu. Fortum Charge & Drive aktiverar laddaren.
20160619_112411.jpg
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

bylund skrev:
Fungerar bra att ladda i Umeå på Chademo. Kostar dock 2 kr/min nu. Fortum Charge & Drive aktiverar laddaren.
20160619_112411.jpg
Finns en annan gratis vid OK mack
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Säker på att den fortfarande är gratis? Båda jag hittade var listade som Umeå energi och det vore ju konstigt att bara ta betalt på ena.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vi hade ärenden i Piteå, så vi åkte in till stan, och åt bra thai på Thai Garden. Piteå såg rätt dåligt ut på http://uppladdning.nu/. Det fanns schuko i form av motorvärmaruttag på Max och typ 1 hos Piteå energi. Då blev jag glad när jag såg denna 32 A enfas i parkeringshuset Stadsberget.
20160619_155904.jpg
De tar 13 kr/h för elbilsladdning, även när annan parkering är gratis, som idag på en söndag.
Dock lyckades jag inte få igång någon laddning, trots att jag betalade.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

bylund skrev:
Säker på att den fortfarande är gratis? Båda jag hittade var listade som Umeå energi och det vore ju konstigt att bara ta betalt på ena.
Enligt Olle som laddade där 15 maj så var den fortfarande gratis.
http://api.plugshare.com/view/location/57775
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

jtesla skrev:
bylund skrev:
Jag kan inte riktigt uttolka att det skulle vara gratis från den check-innen.
Däremot finns den med på Charge & Drive som 2 kr/min, och det finns ett pressmeddelande från 2016-05-12 där det bl a nämns att Umeå Energi har valt Charge & Drive, så tyvärr tror jag inte att det är gratis där längre heller.
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

bylund skrev:
Vi hade ärenden i Piteå, så vi åkte in till stan, och åt bra thai på Thai Garden. Piteå såg rätt dåligt ut på http://uppladdning.nu/. Det fanns schuko i form av motorvärmaruttag på Max och typ 1 hos Piteå energi. Då blev jag glad när jag såg denna 32 A enfas i parkeringshuset Stadsberget.
20160619_155904.jpg
De tar 13 kr/h för elbilsladdning, även när annan parkering är gratis, som idag på en söndag.
Dock lyckades jag inte få igång någon laddning, trots att jag betalade.
Går det att få tag i någon ansvarig såhär på söndagskvällen? Hur löser du det nu med laddningen, blir det schuko?
Tesla Model Y reserverad
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kenhag skrev:
Går det att få tag i någon ansvarig såhär på söndagskvällen? Hur löser du det nu med laddningen, blir det schuko?
Vi hade ändå inte räknat med att det skulle gå att ladda alls i Piteå, vi bara stötte på detta uttag. Jag vill inte lägga upp det på http://uppladdning.nu/ förrän Piteå kommun har svarat på vad det är frågan om.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

bylund skrev:
jtesla skrev:
bylund skrev:
Däremot finns den med på Charge & Drive som 2 kr/min, och det finns ett pressmeddelande från 2016-05-12 där det bl a nämns att Umeå Energi har valt Charge & Drive, så tyvärr tror jag inte att det är gratis där längre heller.
Jag skickade meddelanden till olle via PlugShare och fick svar omgående att han laddade gratis.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

jtesla skrev:
bylund skrev:
jtesla skrev:
bylund skrev:
Jag skickade meddelanden till olle via PlugShare och fick svar omgående att han laddade gratis.
Bild

Behöver ju inte betyda att det fortfarande är gratis. Men bara att funktionen att man kan skicka meddelanden till varandra på PlugShare är rätt trevligt. Jag ska försöka bli bättre på att checka in och rapportera där.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

I natt bor vi på Alterhedens gård. De var välvilligt inställda till att låta oss ladda när vi hörda av oss i samband med bokning, så vi laddar nu med trefas över natten.
20160619_175104.jpg
De är energiintressarade och producerar netto lika mycket el som de gör av med, och har Tesla högt på önskelistan, så de blev riktig glada när de såg att vi kom med en Tesla.

Det rör sig om ett enklare boende i små stugor.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

jtesla skrev:

Behöver ju inte betyda att det fortfarande är gratis. Men bara att funktionen att man kan skicka meddelanden till varandra på PlugShare är rätt trevligt. Jag ska försöka bli bättre på att checka in och rapportera där.
Det är rätt coolt att man kan göra det. Och, ja man borde checka in mer. Känns tryggare att räkna med en laddare där någon har checkat in bara häromdagen för ett halvår sedan.

Om vi kör genom Umeå på väg söderut lär vi kolla vad som gäller där.
Skriv svar