Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6395
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
Åkte på E20 ikväll med 2022.36.2, bländade av på mötande trafik, har aldrig hänt när det fanns ett mitträcke förut. Enda gången den missade var när jag mötte en bil som hade typ två värmeljus som halvljus.

Självklart krävs det fler körningar, men något verkar de ha gjort i senaste versionen.
Låter lovande! Jag tror det när jag ser det - eller folk säger att det funkar konsekvent (kvar på radar 2022.20.4) :)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 797
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Jaegaern »

frippan skrev:
Åkte på E20 ikväll med 2022.36.2, bländade av på mötande trafik, har aldrig hänt när det fanns ett mitträcke förut. Enda gången den missade var när jag mötte en bil som hade typ två värmeljus som halvljus.

Självklart krävs det fler körningar, men något verkar de ha gjort i senaste versionen.
Tror det kom med 2022.28.2. Det är den jag sitter på. Fått .36 först nu.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Lophornis »

Har någon verkligen fått sina uppdateringar installerade på den tid appen säger?

Det tar aldrig 25min utan bra mycket längre. När min senaste uppdateringen installerades så tog det 48min innan bilen var klar.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av agehall »

Jaegaern skrev:
frippan skrev:
Åkte på E20 ikväll med 2022.36.2, bländade av på mötande trafik, har aldrig hänt när det fanns ett mitträcke förut. Enda gången den missade var när jag mötte en bil som hade typ två värmeljus som halvljus.

Självklart krävs det fler körningar, men något verkar de ha gjort i senaste versionen.
Tror det kom med 2022.28.2. Det är den jag sitter på. Fått .36 först nu.
28.x var iallafall kass på att se möten på motorväg för mig. Tycker det låter som att något kan ha förbättrats avsevärt i 36.2 så jag ser fram emot att testa.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1902
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av themax »

agehall skrev:

28.x var iallafall kass på att se möten på motorväg för mig. Tycker det låter som att något kan ha förbättrats avsevärt i 36.2 så jag ser fram emot att testa.
Hoppas inte för mycket. På motorväg (som paradoxalt nog är enda stället du ska använda AP) så klarar den ofta inte av att se mötande trafik, särskilt lastbilar. Den slår också på helljuset sent efter möte och ibland även tidigt när du blivit omkörd.

Och som vanligt med Tesla är beteendet helt slumpmässigt. Det kan fungera ok i tre möten för att i det fjärde inte blända av alls.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Arctic Drifter »

Installerade 2022.36 igår, imorse passerade jag en SuC som jag gör varje morgon. Normalt ser jag den där röda ikonen med hur många tillgängliga laddplatser det finns, idag dök den inte upp.
Jag som måste lägga in någon inställning eller vad tror ni?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av frippan »

Med senaste uppdatering och med senaste appen skall man kunna öppna dörren på model 3&y om handtaget har frusit fast.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Imolarot »

Lophornis skrev:
Har någon verkligen fått sina uppdateringar installerade på den tid appen säger?

Det tar aldrig 25min utan bra mycket längre. När min senaste uppdateringen installerades så tog det 48min innan bilen var klar.
Nej, det är alltid 45-50 min som gäller. Kanske går snabbare på Ryzen men inte på min gamla häck...
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av kenjon »

frippan skrev:
Med senaste uppdatering och med senaste appen skall man kunna öppna dörren på model 3&y om handtaget har frusit fast.
Jag läste också det, men hur?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7633
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av mikebike »

Jag såg på FB att många fått 2022.36.3 återdragen innan eller under nedladdning. Troligen jag också.
Igår på dan såg jag i appen att det fanns en uppdatering till bilen.
När jag flyttade bilen igår kväll såg jag att 2022.36.2 fanns för nedladdning. Nu står det inget i appen om uppdatering längre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Imolarot »

kenjon skrev:
frippan skrev:
Med senaste uppdatering och med senaste appen skall man kunna öppna dörren på model 3&y om handtaget har frusit fast.
Jag läste också det, men hur?
Appen öppnar dörren helt.
FfF4wRfWIAEiivI.jpeg
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av FStaake »

Imolarot skrev:
kenjon skrev:
frippan skrev:
Med senaste uppdatering och med senaste appen skall man kunna öppna dörren på model 3&y om handtaget har frusit fast.
Jag läste också det, men hur?
Appen öppnar dörren helt.
FfF4wRfWIAEiivI.jpeg
Tyvärr är finns funktionen bara som genväg, inte under reglage. Jag har lås, fläkt, frunk och trunk.
Vill inte ersätta nån av dom med ”öppna förardörren”.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av BaronHellJug »

FStaake skrev:
Imolarot skrev:
kenjon skrev:
frippan skrev:
Med senaste uppdatering och med senaste appen skall man kunna öppna dörren på model 3&y om handtaget har frusit fast.
Jag läste också det, men hur?
Appen öppnar dörren helt.
FfF4wRfWIAEiivI.jpeg
Tyvärr är finns funktionen bara som genväg, inte under reglage. Jag har lås, fläkt, frunk och trunk.
Vill inte ersätta nån av dom med ”öppna förardörren”.
Då får du väl lägga den som femte ikon bland genvägarna ;)

Bild

trots att jag har 36.2 och senaste appen (hittar ingen uppdatering på appen iaf) så har jag inte dörröppningsfuktionen så jag fick lägga en annan genväg som femte i bilden ovan
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Sladden »

Arctic Drifter skrev:
Installerade 2022.36 igår, imorse passerade jag en SuC som jag gör varje morgon. Normalt ser jag den där röda ikonen med hur många tillgängliga laddplatser det finns, idag dök den inte upp.
Jag som måste lägga in någon inställning eller vad tror ni?
Noterade samma, verkar som man måste trycka på SuC-symbolen för att få upp dom. Är det så från och med nu eller handhavandefel från min och Arctic Drifters sida?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Jerker »

Man måste ha version 4.14 av appen också för att det ska funka.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av kenjon »

Jag kan bara få in 4 genvägar men det kanske beror på iOS/Android?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Tellus »

kenjon skrev:
Jag kan bara få in 4 genvägar men det kanske beror på iOS/Android?
Har du lilla iphone?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Franz »

Jag körde i runt 40 minuter på fredagskvällen och passade på att testa det automatiska helljuset med 2022.36.2. Det är som en helt annan bil mot tidigare på den här punkten. Nu är ju min provtur inte heltäckande men det jag upplevde var att på väg utan mitträcke fungerade avbländningen väldigt bra. Med mitträcke fungerar det väldigt bra på 2+1-väg när man ligger i högerfil och således har en tom fil kvar mellan mötande trafik. Det gick sämre när jag låg närmast mötande om än att det då var en betongavdelare som är lite högre så lite tuffare förutsättningar och kanske inte något som är jättevanligt i trafiken (?).
I övrigt:
* Bländande aldrig bilar bakifrån
* Bländade av för bil som körde in i cirkulationsplats från sidan. Det hände 1 gång så kanske man inte skall dra för mycket slutsatser av att den lyckades till 100% då men det var åtminstone häftigt ;).
* Den reagerar på ganska långa avstånd men inte helt stabilt. D.v.s. den kan blända av / på några gånger baserat på något som händer väldigt långt bort.
* Bilen fixar i och för sig stadsmiljö bra (under den här körningen) men den har gärna på helljus när man själv nog inte hade haft det.
* Det händer att man tycker att bilen kanske bländar av senare än man själv gjort det men det var åtminstone ingen som blinkade tillbaka under de gångerna annat än i nämnda fall med betongavdelningen som nämndes ovan.
* 2+2-körfältskörnignen var felfri om än att det inte var så jättemånga minuter jag befann mig på sådan väg.
* Påslagning till helljus går i regel inte direkt utan tar typiskt några sekunder efter att man mött en bil. Där jag körde var det upplyst hela vägen så det påverkade inte men kan ju så klart vara viktigare i väldigt mörka partier (som jag alltså inte hunnit testa).

Jag skulle väl sammanfatta det hela med att avbländningen gick från en 1:a i betyg till 3+ (av 5). Faktiskt riktigt bra på många av sträckorna men i behov av en del finslipning.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av BaronHellJug »

Tellus skrev:
kenjon skrev:
Jag kan bara få in 4 genvägar men det kanske beror på iOS/Android?
Har du lilla iphone?
Jag tror ingen iPhone/iOS klarar 5 genvägar som standard (själv har jag en ”vanlig” 12:a som inte är superstor men som går att få 5 genvägar i) men med lite fingerfärdighet går det att ”lura” appen - Jag hade bara läst om det tidigare men hade inga problem att få till det för att ta skärmdumpen ovan trots att jag låg i soffan med feber och förkylning (och är över 40 ;) )

Finns kanske bättre beskrivningar men här är en iaf: https://www.notateslaapp.com/news/767/h ... -tesla-app

Vet ej om det funkar på android dock..
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Sladden »

BaronHellJug skrev:
Tellus skrev:
kenjon skrev:
Jag kan bara få in 4 genvägar men det kanske beror på iOS/Android?
Har du lilla iphone?
Jag tror ingen iPhone/iOS klarar 5 genvägar som standard (själv har jag en ”vanlig” 12:a som inte är superstor men som går att få 5 genvägar i) men med lite fingerfärdighet går det att ”lura” appen - Jag hade bara läst om det tidigare men hade inga problem att få till det för att ta skärmdumpen ovan trots att jag låg i soffan med feber och förkylning (och är över 40 ;) )

Finns kanske bättre beskrivningar men här är en iaf: https://www.notateslaapp.com/news/767/h ... -tesla-app

Vet ej om det funkar på android dock..
Kan bekräfta att det funkar på Android!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Jerker »

Sladden skrev:
Kan bekräfta att det funkar på Android!
Då har du version 4.14 av appen? Jag har Android men har inte fått högre version än 4.13.3-1334
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av BaronHellJug »

Jerker skrev:
Sladden skrev:
Kan bekräfta att det funkar på Android!
Då har du version 4.14 av appen? Jag har Android men har inte fått högre version än 4.13.3-1334
Jag tror ni pratar om olika saker, det du Jerker pratar om är väl när man får tillgång till funktionen att öppna dörrar via appen, medan det jag tror Sladden bekräftar är att man kan ha 5 genvägar i appen för android (om man använder tricket jag länkade till)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Walker »

Funkar på ajFån 13 mini.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av bonath »

BaronHellJug skrev:
Jerker skrev:
Sladden skrev:
Kan bekräfta att det funkar på Android!
Då har du version 4.14 av appen? Jag har Android men har inte fått högre version än 4.13.3-1334
Jag tror ni pratar om olika saker, det du Jerker pratar om är väl när man får tillgång till funktionen att öppna dörrar via appen, medan det jag tror Sladden bekräftar är att man kan ha 5 genvägar i appen för android (om man använder tricket jag länkade till)

Precis... När man skriver att "det funkar" så är det bra om man skriver vad det är som fungerar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av tor-ake »

Franz skrev:
Jag körde i runt 40 minuter på fredagskvällen och passade på att testa det automatiska helljuset med 2022.36.2. Det är som en helt annan bil mot tidigare på den här punkten.
[...]

Jag skulle väl sammanfatta det hela med att avbländningen gick från en 1:a i betyg till 3+ (av 5). Faktiskt riktigt bra på många av sträckorna men i behov av en del finslipning.
Jag körde 100 mil Jämtland t.o.r i mörker helgen med 2022.36.2 och måste tyvärr meddela att den fortfarande är helt oanvändbar. Den bländar inte bilar som är precis nära, men alla andra.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar