Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
mikebike skrev:
Jag tycker att om en SuC ofta är full så tyder det på att det finns ett behov av fler, du tycker tvärtom?
Nej, inte "tvärtom", men jag tror som sagt inte att Bredden är full pga "rätt" orsaker, det är ju t.ex. fortfarande en mycket stor andel taxibilar där, och många Stockholmare som "tankar", jag misstänker att i princip hur många SuC man än bygger i omedelbar närhet till Stockholm så kommer man att ha dom problemen, det finns därför mycket bättre ställen att bygga.

Precis som du skriver så bör SuC främst finnas längs dom stora stråken, och med minst några mils avstånd till stadskärnan, dryga två mil som till Bredden räcker ju uppenbarligen inte, framför allt inte när den är placerad mitt på ett av dom absolut största taxi-stråken i Sverige (City-Arlanda).

Jag bor själv i Stockholm, och kör ofta både norrut och söderut, och har aldrig någonsin känt ett egentligt behov av att ladda i Bredden. Besökare till Stockholm skulle väl ha betydligt större nytta av fler destinationsladdare än av fler SuC, vem vill börja sin hemresa med att sitta i Bredden och glo en halvtimme? Med lite planering så är det ju inte heller några som helst problem att nå någon av dom fem SuC som redan finns inom åtta mil från City, även utan möjlighet till laddning på plats.

Vill man däremot erbjuda just "tankning" så är det ju en helt annan situation, då ska man ju bygga massiva SuC mitt i stadskärnan, och det gör man ju på vissa ställen, i Berlin i somras "tankade" jag t.ex. i ett parkeringshus mitt i stan med 20 v3-stolpar, där har man ju uppenbarligen haft en annan målsättning än den "vanliga" principen med SuC för långkörning.

/fth
Nej, man skall inte bygga mitt i stadskärnan. De flesta bilarna åker ju förbi Stockholm City, inte in till stan. Jag bor vid Haga Norra och cyklar in till stan, ibland åket jag bil, och det är de två körfälten till vänster det är kö i, inte in mot city.
När Förbifart Stockholm är klar lär en stor del av trafiken flyttas dit.
Därav att de lämpligaste placeringarna för SuC är i vardera änden på den.

Den planerade i Nacka känns inte lika angelägen, inte den i Söderort heller.

Visst behövs fler laddstolpar, Stockholm (city) är tämligen välförsett med laddstolpar. Det är värre i förorterna, men det går sakta framåt.
SuC-andelen av mitt laddande har sjunkit från 60 till 31% sedan pris och beläggning i Bredden mer än dubblerats och det har kommit upp några laddstolpar i närområdet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Laddade nyss i Gävle, nästan fullt! :shock: Tror inte jag sett dett förr där faktiskt…
Men ändå fick vi 141kW, imponerande ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

Trist att det börjar bli fullt (som det länge varit söder ut i Sverige), men V3 har iaf. grymt bra och välfungerande lastbalansering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Laddade nyss i Gävle, nästan fullt! :shock: Tror inte jag sett dett förr där faktiskt…
Men ändå fick vi 141kW, imponerande ju :)
Jag kör förbi Gävle SuC hyfsat ofta på väg till landet, och det är faktiskt förvånansvärt ofta som det är fullt eller nära fullt där.

Det blir bra med en till södergående station på andra sidan, det kommer nog att avlasta rätt bra, så slipper man ju snurra runt när man kommer från "fel" håll också. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Laddade nyss i Gävle, nästan fullt! :shock: Tror inte jag sett dett förr där faktiskt…
Men ändå fick vi 141kW, imponerande ju :)
Jag kör förbi Gävle SuC hyfsat ofta på väg till landet, och det är faktiskt förvånansvärt ofta som det är fullt eller nära fullt där.

Det blir bra med en till södergående station på andra sidan, det kommer nog att avlasta rätt bra, så slipper man ju snurra runt när man kommer från "fel" håll också. :D

/fth
Jag blev mest förvånad över tidpunkten men det kanske är lite senare på kvällarna det brukar vara
många som laddar där? Vi brukar oftast vara snudd på ensamma där annars men då mera mitt på
dagen eller morgonen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Om man tar tex Lödde som är så överlastad men där jag inte tror man får mer mark för att bygga ut (åtminstone inte just där), bode man inte kunna bygga om alla till v3 istället så får man ett bättre flöde av bilar på de platser som finns. Med tanke på hur fullt där är så får man väl i praktiken bara en 70 kw effekt dvs alla måste stå där ganska länge.
Jag tänker att alla rör och sådant funkar för v3, "bara" byta laddare stolpar och kablarna som ligger i rören..
Ja sen krävs såklart att de får den extra effekt som krävs.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av kallekula »

Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Laddade nyss i Gävle, nästan fullt! :shock: Tror inte jag sett dett förr där faktiskt…
Jodå, särskilt vid olika lov vintertid.
Vi försöker undvika Gävle, trots att Dinners är mindre dåligt än burgerkedjorna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

kallekula skrev:
Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Helt ärligt tror jag mark är ett större problem, varför skulle de inte finnas effekt där?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av kallekula »

chaffis75 skrev:
kallekula skrev:
Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Helt ärligt tror jag mark är ett större problem, varför skulle de inte finnas effekt där?
Skåne överlag är det ju problem få stor effekt. Om det inte var problemet kunde de väl bytt till v3 för längesen? Lödde måste ju vara en av deras mest trafikerade stationer så hade ju varit nobrainer.

Men det är bara gissningar.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Hammar »

kallekula skrev:
chaffis75 skrev:
kallekula skrev:
Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Helt ärligt tror jag mark är ett större problem, varför skulle de inte finnas effekt där?
Skåne överlag är det ju problem få stor effekt. Om det inte var problemet kunde de väl bytt till v3 för längesen? Lödde måste ju vara en av deras mest trafikerade stationer så hade ju varit nobrainer.

Men det är bara gissningar.
Borde vara ide att byta 4 kanske 8 stolpar till v3. Om bilarna laddas med högre effekt när stationen inte är full, så hinner ju bilarna åka eller åtminstone vara närmare fulladdade, när det börjar bli fullt.
Om laddarna tillsammans har högre kapacitet än vad matningen har, så spelar det ingen roll för genomströmningen om en eller två stolpar skulle vara trasiga.
Frågan är vart flaskhalsen är i matningen. Skulle det gå att få mer effekt de timmar det finns utrymme i nätet?
Solceller på byggnaderna bredvid och precis på mycket batterier att du kan driva en del närliggande verksamhet samt en del laddning i ö-drift med solcells-elen om strömmen skulle gå, vore nog något att räkna på.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Hammar skrev:
kallekula skrev:
chaffis75 skrev:
kallekula skrev:
Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Helt ärligt tror jag mark är ett större problem, varför skulle de inte finnas effekt där?
Skåne överlag är det ju problem få stor effekt. Om det inte var problemet kunde de väl bytt till v3 för längesen? Lödde måste ju vara en av deras mest trafikerade stationer så hade ju varit nobrainer.

Men det är bara gissningar.
Borde vara ide att byta 4 kanske 8 stolpar till v3. Om bilarna laddas med högre effekt när stationen inte är full, så hinner ju bilarna åka eller åtminstone vara närmare fulladdade, när det börjar bli fullt.
Om laddarna tillsammans har högre kapacitet än vad matningen har, så spelar det ingen roll för genomströmningen om en eller två stolpar skulle vara trasiga.
Frågan är vart flaskhalsen är i matningen. Skulle det gå att få mer effekt de timmar det finns utrymme i nätet?
Solceller på byggnaderna bredvid och precis på mycket batterier att du kan driva en del närliggande verksamhet samt en del laddning i ö-drift med solcells-elen om strömmen skulle gå, vore nog något att räkna på.
Man skulle ju fakriskt kunna se lösningar med v3 och batterier också så kan de buffra upp när tycket inte är lika hårt.. Då borde klara sig med den effekt de har tillgång till idag. Men visst de ska få plats en kontainer med batterier, inte säker på de utrymmet finns där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av RagWal »

Hammar skrev:
Skulle det gå att få mer effekt de timmar det finns utrymme i nätet?
Bra tanke! Jobbar man såhär i det lite större perspektivet? Som övervakning av faserna i en villa för att maximera laddningen till bilen. Fast större!

När det närliggande köpcentret eller industrin stänger för dagen lär ju belastningen i området minska.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av themax »

Dubbelpostar lite osnyggt här eftersom jag vet att fler läser denna tråd än den lilla obskyra specialtråden om snabbladdare i Ljusdal ;-)

Driftsättningen av SuC Ljusdal är planerad till den 2/11. Markarbetena startar i dag.

Det blir 12 st platser fördelade på 3 st likriktare om vardera 390 kW.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

bonath skrev:
Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
När jag hämtade ut min nya Tesla kostade det 1,90kr per kWh att ladda på SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

bonath skrev:
Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
Jag har hittills bara snabbladdat på SuC, främst för bekvämlighetens skull, men tydligen skall man se över sina rutiner. Hur ser det ut med alternativ i Jönköping?
D.v.s. med tillgängligheten, priserna kan jag se i Chargefinder.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3327
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

bonath skrev:
Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
Det är väl helt rätt att välja det billigare alternativet, så får Tesla lite konkurrens. Mycket irriterande dock att det inte går att starta förvärmning manuellt. Finns det en SuC-station tillräckligt nära går det att fixa, men annars är det inte så lyckat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3327
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
bonath skrev:
Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
Jag har hittills bara snabbladdat på SuC, främst för bekvämlighetens skull, men tydligen skall man se över sina rutiner. Hur ser det ut med alternativ i Jönköping?
D.v.s. med tillgängligheten, priserna kan jag i Chargefinder.
Det finns många andra snabbladdare i Jönköping, men du ser ju även tillgängligheten i Chargefinder.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
bonath skrev:
Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
Det är väl helt rätt att välja det billigare alternativet, så får Tesla lite konkurrens. Mycket irriterande dock att det inte går att starta förvärmning manuellt. Finns det en SuC-station tillräckligt nära går det att fixa, men annars är det inte så lyckat.
Känns ju dock lagon schysst i Lödde tex, de finns 6 laddare för andra märken och 12(?) suc som bara kan användas av tesla..
Jag förstår att de är så de ser ur men blir lite tråkigt om de 6 andra laddarna tas av tesla bilar och de finns lediga på SuC samtidigt när en icke tesla anländer..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

chaffis75 skrev:
Känns ju dock lagon schysst i Lödde tex, de finns 6 laddare för andra märken och 12(?) suc som bara kan användas av tesla..
Jag förstår att de är så de ser ur men blir lite tråkigt om de 6 andra laddarna tas av tesla bilar och de finns lediga på SuC samtidigt när en icke tesla anländer..

Håller delvis med dig, men jag är kund hos Eon, precis som alla andra.
Nu är ju SuC i Vb öppen för alla plus att där finns Ionity och Mer också.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
bonath skrev:
Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
Det är väl helt rätt att välja det billigare alternativet, så får Tesla lite konkurrens. Mycket irriterande dock att det inte går att starta förvärmning manuellt. Finns det en SuC-station tillräckligt nära går det att fixa, men annars är det inte så lyckat.
Känns ju dock lagon schysst i Lödde tex, de finns 6 laddare för andra märken och 12(?) suc som bara kan användas av tesla..
Jag förstår att de är så de ser ur men blir lite tråkigt om de 6 andra laddarna tas av tesla bilar och de finns lediga på SuC samtidigt när en icke tesla anländer..
Tänk om man skulle använda samma "anklagelser" för de som köper bil nu. "Det finns flera Mercedes EQS i lager, varför köper du en ID4 som massa andra står i kö för?!" :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Är det högre effekt i icke SuC ? Det kan motivera till att ladda där +lägre pris då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2278
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mikebike skrev:
bonath skrev:
Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
Jag har hittills bara snabbladdat på SuC, främst för bekvämlighetens skull, men tydligen skall man se över sina rutiner. Hur ser det ut med alternativ i Jönköping?
D.v.s. med tillgängligheten, priserna kan jag se i Chargefinder.
Undrar om det blir så att många kommer leta lite mer aktivt efter alternativa laddplatser med lägre priser framöver?

Har kollat en del på Will Work i Västberga, strax intill E4 vid Stockhoms södra infart.

Det är ofta ledigt där, trots att den laddstationen har ett av Stockholms lägsta laddpriser.
Will_Work.JPG
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dexter86 »

Off Grid Byggaren skrev:
mikebike skrev:
bonath skrev:
Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
Jag har hittills bara snabbladdat på SuC, främst för bekvämlighetens skull, men tydligen skall man se över sina rutiner. Hur ser det ut med alternativ i Jönköping?
D.v.s. med tillgängligheten, priserna kan jag se i Chargefinder.
Undrar om det blir så att många kommer leta lite mer aktivt efter alternativa laddplatser med lägre priser framöver?

Har kollat en del på Will Work i Västberga, strax intill E4 vid Stockhoms södra infart.

Det är ofta ledigt där, trots att den laddstationen har ett av Stockholms lägsta laddpriser.
Will_Work.JPG
Sjukt konstigt att det är så mycket ledigt på den till det priset :D tänkt på det flera gånger
Ligger den Helt fel till eller ?
Skriv svar