Nej, man skall inte bygga mitt i stadskärnan. De flesta bilarna åker ju förbi Stockholm City, inte in till stan. Jag bor vid Haga Norra och cyklar in till stan, ibland åket jag bil, och det är de två körfälten till vänster det är kö i, inte in mot city.fth skrev:Nej, inte "tvärtom", men jag tror som sagt inte att Bredden är full pga "rätt" orsaker, det är ju t.ex. fortfarande en mycket stor andel taxibilar där, och många Stockholmare som "tankar", jag misstänker att i princip hur många SuC man än bygger i omedelbar närhet till Stockholm så kommer man att ha dom problemen, det finns därför mycket bättre ställen att bygga.mikebike skrev:Jag tycker att om en SuC ofta är full så tyder det på att det finns ett behov av fler, du tycker tvärtom?
Precis som du skriver så bör SuC främst finnas längs dom stora stråken, och med minst några mils avstånd till stadskärnan, dryga två mil som till Bredden räcker ju uppenbarligen inte, framför allt inte när den är placerad mitt på ett av dom absolut största taxi-stråken i Sverige (City-Arlanda).
Jag bor själv i Stockholm, och kör ofta både norrut och söderut, och har aldrig någonsin känt ett egentligt behov av att ladda i Bredden. Besökare till Stockholm skulle väl ha betydligt större nytta av fler destinationsladdare än av fler SuC, vem vill börja sin hemresa med att sitta i Bredden och glo en halvtimme? Med lite planering så är det ju inte heller några som helst problem att nå någon av dom fem SuC som redan finns inom åtta mil från City, även utan möjlighet till laddning på plats.
Vill man däremot erbjuda just "tankning" så är det ju en helt annan situation, då ska man ju bygga massiva SuC mitt i stadskärnan, och det gör man ju på vissa ställen, i Berlin i somras "tankade" jag t.ex. i ett parkeringshus mitt i stan med 20 v3-stolpar, där har man ju uppenbarligen haft en annan målsättning än den "vanliga" principen med SuC för långkörning.
/fth
När Förbifart Stockholm är klar lär en stor del av trafiken flyttas dit.
Därav att de lämpligaste placeringarna för SuC är i vardera änden på den.
Den planerade i Nacka känns inte lika angelägen, inte den i Söderort heller.
Visst behövs fler laddstolpar, Stockholm (city) är tämligen välförsett med laddstolpar. Det är värre i förorterna, men det går sakta framåt.
SuC-andelen av mitt laddande har sjunkit från 60 till 31% sedan pris och beläggning i Bredden mer än dubblerats och det har kommit upp några laddstolpar i närområdet.