Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Moderator: Redaktion
Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Y LR finns för strax under 600k på autoscout24.
Det importeras väldigt många Tesla av en anledning…
Det importeras väldigt många Tesla av en anledning…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Tycker inte man skall vara rätt för att köpa ny bil i dåliga tider. Då säljs färre nya bilar och när man själv säljer bilen senare är den mer eftertraktad pga lågt utbud.
"Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful."Lurkern skrev:Tycker inte man skall vara rätt för att köpa ny bil i dåliga tider. Då säljs färre nya bilar och när man själv säljer bilen senare är den mer eftertraktad pga lågt utbud.

MAO köp, men se till att få en saftig rabatt.
Du kan köpa min LR 2022 svensksålda med endast 500mil billigare än hos domTesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?

Det viktiga med ett bilköp är väl att man köper det man behöver och inte för spekulation. Finns såklart trolig risk att marknaden bromsar upp och att man ska få så bra betalt som man har fått de senaste åren kan man nog glömma men jag tror ändå att efterfrågan kommer vara högre på elbilar än fossil.Tesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Vad är det du har för något? Pris? Färg? Vart i landet?Tiimpan skrev:Tesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni
Du kan köpa min LR 2022 svensksålda med endast 500mil billigare än hos dom

Om folk bara köpte vad dom behöver hade vi inte haft det enorma utbud av olika bilmodeller vi har. Folk köper det dom vill ha.Dafro skrev:Det viktiga med ett bilköp är väl att man köper det man behöver och inte för spekulation. Finns såklart trolig risk att marknaden bromsar upp och att man ska få så bra betalt som man har fått de senaste åren kan man nog glömma men jag tror ändå att efterfrågan kommer vara högre på elbilar än fossil.Tesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?
Tack för input! Bra som vanligt!
Det jag menar med att jag inte bryr mig är att om bilen byggs i Tyskland och körs några hundra mil där och sedan importeras till Sverige eller om den går direkt till Sverige. Men den omfattas inte av vagnskadegaranti va? Om jag förstått det rätt så måste den därför ha helförsäkring, vilket jag skulle haft hur som men bör jag räkna med att den blir dyrare också pga import?
En annan sak jag tänker på, om polestar 3 startar på 970k, känns det inte som att MY ligger ganska bra/billigt då lr kommer polestar 3 bli så pass mkt bättre?

En annan sak jag tänker på, om polestar 3 startar på 970k, känns det inte som att MY ligger ganska bra/billigt då lr kommer polestar 3 bli så pass mkt bättre?
Helt rätt, fel ord av mig. Vill ha stämmer bättre, inte vad man tror att andra vill ha.taliz skrev:Om folk bara köpte vad dom behöver hade vi inte haft det enorma utbud av olika bilmodeller vi har. Folk köper det dom vill ha.Dafro skrev:Det viktiga med ett bilköp är väl att man köper det man behöver och inte för spekulation. Finns såklart trolig risk att marknaden bromsar upp och att man ska få så bra betalt som man har fått de senaste åren kan man nog glömma men jag tror ändå att efterfrågan kommer vara högre på elbilar än fossil.Tesla82 skrev:Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell..Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
Med tanke på den svaga kronan kanske de sänker priset. 

Tesla Model 3 Long Range AWD
https://bit.ly/37fk1Pk
https://bit.ly/37fk1Pk
Det är snarare så att en svag krona riskerar att höja priset eftersom Tesla inte jobbar med lokal prissättning, deras bilar kostar med få undantag (rensat för lokala skatter mm) lika mycket i USD såvitt jag vet.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Precis, vår svaga krona drar upp priset här då den importeras.
Det finns faktiskt en chans att Y skulle gå upp här.
Jämför man Y nu så är den lika billig i USA som här medan model3 kostar drygt 15% mer där.
Så Vanliga Y LR skulle mkt väl kunna kosta 100 mer. Sannolikt går den upp 20-30.000 om inte kronan stärks ganska fort.
De försöker säkert hålla RWD under 700 men som sagt skumt att de ej lägger 3 LR under 700 också isåfall. Så de skiter nog fullständigt i våran 700-gräns.
Jag som är lite äldre vet att det är ytterst ovanligt att en amerikansk bil kostar samma där som här. Det brukar skilja sig rätt mkt. Vi har ju vår moms, sen måste Tesla betala 25-30 för vår vagnskadeförsäkring, och sen är det ju lång frakt hit. Borde kosta minst 7000 per bil mer att få hit den än till Holland tex.
Så Y säljs just nu till rena reapriset här. Eller? Säg gärna till om jag missat något.
Jämför man Y nu så är den lika billig i USA som här medan model3 kostar drygt 15% mer där.
Så Vanliga Y LR skulle mkt väl kunna kosta 100 mer. Sannolikt går den upp 20-30.000 om inte kronan stärks ganska fort.
De försöker säkert hålla RWD under 700 men som sagt skumt att de ej lägger 3 LR under 700 också isåfall. Så de skiter nog fullständigt i våran 700-gräns.
Jag som är lite äldre vet att det är ytterst ovanligt att en amerikansk bil kostar samma där som här. Det brukar skilja sig rätt mkt. Vi har ju vår moms, sen måste Tesla betala 25-30 för vår vagnskadeförsäkring, och sen är det ju lång frakt hit. Borde kosta minst 7000 per bil mer att få hit den än till Holland tex.
Så Y säljs just nu till rena reapriset här. Eller? Säg gärna till om jag missat något.
Jämfört med USA är det billigt i Sverige. Jämfört med andra länder i Europa inte uppenbart billigt.
Polestar 3 förväntar jag mig en helt annan nivå på än en Model Y, ser inte dem som konkurrenter.
Att den är dyr i USA beror ju på efterfrågan. De är fullständigt dominerande där med över 80% av marknaden(om jag minns rätt).pejvic skrev:Precis, vår svaga krona drar upp priset här då den importeras.
Här säljer andra märken bättre.
Att det börjar droppa in lagerbilar på teslas site tyder väl på att efterfrågan här börjar mattas av, och då brukar Tesla vara hyfsat snabba på att justera priser nedåt.
Nog snarare något beroende på någon praktikalitet, som att de kanske ta lite mer betalt för dem än annars, så de släpper avbokade bilar till lager istället i första hand. Backloggen i europa ligger runt 120K bilar om jag inte minns helt fel, så vänta dig ingen prissänkning i närtid.taliz skrev:Att det börjar droppa in lagerbilar på teslas site tyder väl på att efterfrågan här börjar mattas av, och då brukar Tesla vara hyfsat snabba på att justera priser nedåt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Men nä stämmer det där ryktet verkligen.Lurkern skrev:Jämfört med USA är det billigt i Sverige. Jämfört med andra länder i Europa inte uppenbart billigt.
Jag gick in i konfiguratorn och köpte en Y LR med 19" i Tyskland som är tio gånger så stort som SWE nästan och får priset 744688kr.
Om man kikar på deras moms gentemot vår så lägger man på ca 26000:- (momsen står specificerad) och är vi ju uppe i samma?
Lägg sen på de 25000 som TSLa får betala för vår vagnskadeförsäkring och sen 7000 extra i frakt upp hit så blir ju Y mycket billigare i Sverige.
Gick även in i Holland och där var samma pris.
Så visst är det REA på Y här?
Nånting gör att de förlorar pengar medvetet på att skicka hit Y.
De chockhöjde ju 3-orna också
Du har rätt.
Med Tysklands 40-procents ökning av producentkostnader på årsbasis lär vi då inte se billigare Teslor.
Med Tysklands 40-procents ökning av producentkostnader på årsbasis lär vi då inte se billigare Teslor.
Kan räkna hur man vill, allt handlar i slutänden om efterfrågan.
Finns den inte där så är priset för högt, och vice versa.
Förstår mig inte på Teslas prissättning av model y rwd.
I Tyskland ligger den på 53,900 euro (ca 590,000 SEK med dagens växlingskurs) medan den här kostar 689,000 SEK.
Vet att det förr om åren skilde på utrustning mellan nordiska bilar och övriga Europa bl.a. värme i baksätet mm. Men ser inte att det är några sådana utrustningsskillnader numera.
Samma skillnad ser man även på begagnade model ys. En beggad long range ligger på ca. 60,000+ euro i DE medan de kostar 720,000+ SEK i SE.
Varför är det en differens på 100,000 SEK mellan DE och SE, vad är det jag missar?
Med vänlig hälsning, Dagge
I Tyskland ligger den på 53,900 euro (ca 590,000 SEK med dagens växlingskurs) medan den här kostar 689,000 SEK.
Vet att det förr om åren skilde på utrustning mellan nordiska bilar och övriga Europa bl.a. värme i baksätet mm. Men ser inte att det är några sådana utrustningsskillnader numera.
Samma skillnad ser man även på begagnade model ys. En beggad long range ligger på ca. 60,000+ euro i DE medan de kostar 720,000+ SEK i SE.
Varför är det en differens på 100,000 SEK mellan DE och SE, vad är det jag missar?
Lägg till Tysklands subvention på 7500 Euro plus kostnaden för vagnskadegaranti i Sverige. Samt dragkrok.
Handlar om produktion också, för att skydda verksamheten producerar man mindre än maximalt, vilket ökar efterfrågan per bil. Onödigt att kämpa mot alla kostnadsökningar som annars bara knockar en 2 månader senare om man väljer volymspåret.taliz skrev:Kan räkna hur man vill, allt handlar i slutänden om efterfrågan.
Lurkern skrev:Handlar om produktion också, för att skydda verksamheten producerar man mindre än maximalt, vilket ökar efterfrågan per bil. Onödigt att kämpa mot alla kostnadsökningar som annars bara knockar en 2 månader senare om man väljer volymspåret.taliz skrev:Kan räkna hur man vill, allt handlar i slutänden om efterfrågan.
Gissar att man vill skydda aktiekursen också, skulle inte mottas bra tror jag med ingen eller lite tillväxt ett kvartal.
Ja, det är bland annat där produktionsmängden avgörs. Vad är sämst, minskad tillväxt eller förlustsiffror? Vem vet.
Du måste gå vidare till betalning. Där ser du att miljöbonusen är avdragen i priset.DaggeD skrev:Förstår mig inte på Teslas prissättning av model y rwd.
Sen måste du alltid räkna priset utan moms. Tesla får inget av ett lands moms utan i Sverige tar staten 25000 extra för bilen. (tesla får ej de pengarna)
sen betalar tesla cirka 25000 för vagnskadegarantin. (tyska bilarna saknar det)
Och sen vet jag inte vad frakten kostar men gissar på runt 7000.
så bilen blir inte billigare i tyskland.
När det gäller beg så är det rätt svårt att hitta en 22:a som är 6mån gammal för 60 men det är samma där, ingen vagnskada följer med, sen måste man ta hit bilen, det kostar lite, regga den. Jag har tagit in några förr och det var ofta billigare med mercor osv. Det lägre priset följer dem som begagnade även här. De allra flesta bilfirmor vill inte ta in dem som byte och de blir svårsålda.