Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

Ett par som du beställt har försvunnit från inventariet, så inte omöjligt du matchades mot en lagerbil.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Går man in på detaljer-sidan så ser man början på chassinumret i URL:en. De jag kollat har varit från Kina.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 851
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lerumsexpressen »

vampyren skrev:
Vitoc skrev:
Blir ungefär 25k billigare med en LR, dom har USS på flera av bilarna.

Men viktigast av allt, behöver en bil. Betalar 13k i månaden för en hyrbil just nu..
Har samma problem då jag sålde min bil för tidigt. Men det finns billigare alternativ! Kolla upp lynkco.
Jag ansökte om en bil i för 2 dagar sen och får en bil på måndag nästa vecka! kostar 6000kr med allt inkluderat.
Har bara 20 dagars uppsägning. Plus det är bygger på XC40 plattform och är typ en volvo :)
Hybrid men får dugga tills jag får min Testal MYP.

Jag beställde min Y för typ typ en vecka sen också så det lär inte komma i Dec. Snarare i Feb.....Står leverans Dec-Feb...
Längtar så mycket.
Spännande med väntan. Tror att du även får betala 3.500kr ”återlämningsavgift”. Så den sabbar korthyran.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

Har en Lynk, låter som ett missförstånd om man lämnar in den hel och ren.

Mysig bil för övrigt, perfekt bil att vänta med.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

Helt otroligt, har fått VIN nu redan gömt på sidan. LRWYGCEK2NC***** Hoppas det inte försvinner. Men tråkigt för de som inte blivit matchade med bilen automatiskt tidigare.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skar11n »

Verkar va rätt många fler båtar på väg över mot eu nu.
Kanske blir en ordentlig push innan året är slut.
IMG_20221020_100713.jpg
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Fick VIN för ca 1 vecka sedan; LRWYGCEK7PC540XXX

Enligt detectivtråden på teslamotorsclub.com så är denna bil troligtvis på GLOVIS SUPREME. Det stämmer även överens tidsmässigt med att Teslasnubben på MOS sa att "vi har 1/11 som preliminärt datum då bilen kommer till oss i Stockholm". Har fått SMS om leveransfönster 14-28/11 som så många andra här.
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

lindvalll skrev:
Fick VIN för ca 1 vecka sedan; LRWYGCEK7PC540XXX

Enligt detectivtråden på teslamotorsclub.com så är denna bil troligtvis på GLOVIS SUPREME. Det stämmer även överens tidsmässigt med att Teslasnubben på MOS sa att "vi har 1/11 som preliminärt datum då bilen kommer till oss i Stockholm". Har fått SMS om leveransfönster 14-28/11 som så många andra här.
Är detta en 2023 eftersom det är ett P i bilens VIN?
Känns isåfall som att resterande som kommer bör vara 2023or, vet någon när brytpunkten är mellan 2022 och 2023 i fabrikerna?
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Player skrev:
lindvalll skrev:
Fick VIN för ca 1 vecka sedan; LRWYGCEK7PC540XXX

Enligt detectivtråden på teslamotorsclub.com så är denna bil troligtvis på GLOVIS SUPREME. Det stämmer även överens tidsmässigt med att Teslasnubben på MOS sa att "vi har 1/11 som preliminärt datum då bilen kommer till oss i Stockholm". Har fått SMS om leveransfönster 14-28/11 som så många andra här.
Är detta en 2023 eftersom det är ett P i bilens VIN?
Känns isåfall som att resterande som kommer bör vara 2023or, vet någon när brytpunkten är mellan 2022 och 2023 i fabrikerna?
Ja, 2023.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

Player skrev:
lindvalll skrev:
Fick VIN för ca 1 vecka sedan; LRWYGCEK7PC540XXX

Enligt detectivtråden på teslamotorsclub.com så är denna bil troligtvis på GLOVIS SUPREME. Det stämmer även överens tidsmässigt med att Teslasnubben på MOS sa att "vi har 1/11 som preliminärt datum då bilen kommer till oss i Stockholm". Har fått SMS om leveransfönster 14-28/11 som så många andra här.
Är detta en 2023 eftersom det är ett P i bilens VIN?
Känns isåfall som att resterande som kommer bör vara 2023or, vet någon när brytpunkten är mellan 2022 och 2023 i fabrikerna?
Jag beställde en LR igår och fick VIN. LRWYGCEK2NC476XXX. Verkar vara en 2022 för min del

Edit: Hur tar jag reda på vilket skepp den är på? Sett att man verkar ha kunnat söka på olika skepps hemsidor med VIN, men hittar inget där det fungerar. Inte att jag inte får resultat på mitt VIN, utan men sidorna verkar lite halvdöda och laddar inte eller ger inget felmeddelande alls
Lyckades hitta:
https://tesla-updates.github.io/
Sen googlade jag först på Glovis, men hittade inget ställe att söka. Sen tog jag Hoegh, och där hittade jag denna länk
https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
Sökte på mitt VIN och fick denna info. Så gissar på att jag får bilen då i slutet av november :)
Screenshot 2022-10-20 at 13.47.43.png
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

ErikHallq skrev:
Jag beställde en LR igår och fick VIN.
Igår? Du fick en bil direkt alltså? Spännande. Måste varit en avbokning som de skickade ut direkt vid matchning av ny order då.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

malmer skrev:
ErikHallq skrev:
Jag beställde en LR igår och fick VIN.
Igår? Du fick en bil direkt alltså? Spännande. Måste varit en avbokning som de skickade ut direkt vid matchning av ny order då.
Fanns tydligen en massa lagerbilar helt plötsligt, så när jag bokade i går fick jag match direkt i princip
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vitoc »

ErikHallq skrev:
malmer skrev:
ErikHallq skrev:
Jag beställde en LR igår och fick VIN.
Igår? Du fick en bil direkt alltså? Spännande. Måste varit en avbokning som de skickade ut direkt vid matchning av ny order då.
Fanns tydligen en massa lagerbilar helt plötsligt, så när jag bokade i går fick jag match direkt i princip
Inte "lagerbilarna" du har fått, de som är i lager finns för omgående leverans: https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 51&range=0

Finns en Vit, med EAP att hämta i göteborg IDAG om du inte vill vänta ;)
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

ErikHallq skrev:
malmer skrev:
ErikHallq skrev:
Jag beställde en LR igår och fick VIN.
Igår? Du fick en bil direkt alltså? Spännande. Måste varit en avbokning som de skickade ut direkt vid matchning av ny order då.
Fanns tydligen en massa lagerbilar helt plötsligt, så när jag bokade i går fick jag match direkt i princip
Då får du förmodligen parkeringssensorer.
Var sugen på att ta en lagerbil men jag ville inte betala för 20”arna så bestämde mig för att vänta istället på den med 19” istället. Man kanske får ångra det i februari hehe.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Player skrev:
ErikHallq skrev:
malmer skrev:
ErikHallq skrev:
Jag beställde en LR igår och fick VIN.
Igår? Du fick en bil direkt alltså? Spännande. Måste varit en avbokning som de skickade ut direkt vid matchning av ny order då.
Fanns tydligen en massa lagerbilar helt plötsligt, så när jag bokade i går fick jag match direkt i princip
Då får du förmodligen parkeringssensorer.
Var sugen på att ta en lagerbil men jag ville inte betala för 20”arna så bestämde mig för att vänta istället på den med 19” istället. Man kanske får ångra det i februari hehe.
Kan ju vara värt att ringa och fråga om de har några omatchade 2022:or som inte ligger uppe på lagersidan ännu då de är i transit.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

Vitoc skrev:

Inte "lagerbilarna" du har fått, de som är i lager finns för omgående leverans: https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 51&range=0

Finns en Vit, med EAP att hämta i göteborg IDAG om du inte vill vänta ;)
Ah okej :) Haha nä, så otålig är jag inte. Lite stressad över att jag måste byta bil så pass snart. Tänkte att allt sånt fixar jag i januari/februari när jag.
Player skrev:
Då får du förmodligen parkeringssensorer.
Var sugen på att ta en lagerbil men jag ville inte betala för 20”arna så bestämde mig för att vänta istället på den med 19” istället. Man kanske får ångra det i februari hehe.
Oklart vad jag får, en 2022 modell vet jag dock. Inte 2023. Jag vet faktiskt inte om jag vill ha USS eller inte. För om det är bättre kameror i de utan USS skulle jag nog hellre ta det och hoppas på att de får till en bra nog lösning utan USS. Jag är en av de få som tror på att det kan fungera helt ok. Men samtidigt vill jag helst inte vara utan funktionaliteten under en period framöver som ingen vet hur länge det varar.

Men valde 20" för jag tycker 19" med de silvriga ser tokigt ut på en vit tesla. Sen vill jag absolut inte ha 21" och Performance :lol:
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bengt »

Det som tillfälligt är borttaget är funktioner runt parkeringsassistansen, så jag tänker mig att det är något vi alla med körkort borde klara oss utan ett tag. ;-)

Däremot ser jag fram mot kameror med bättre upplösning som kan hjälpa bilen att ta säkrare beslut, och att dessutom ta de besluten på större avstånd.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

ErikHallq skrev:
Vitoc skrev:

Inte "lagerbilarna" du har fått, de som är i lager finns för omgående leverans: https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 51&range=0

Finns en Vit, med EAP att hämta i göteborg IDAG om du inte vill vänta ;)
Ah okej :) Haha nä, så otålig är jag inte. Lite stressad över att jag måste byta bil så pass snart. Tänkte att allt sånt fixar jag i januari/februari när jag.
Player skrev:
Då får du förmodligen parkeringssensorer.
Var sugen på att ta en lagerbil men jag ville inte betala för 20”arna så bestämde mig för att vänta istället på den med 19” istället. Man kanske får ångra det i februari hehe.
Oklart vad jag får, en 2022 modell vet jag dock. Inte 2023. Jag vet faktiskt inte om jag vill ha USS eller inte. För om det är bättre kameror i de utan USS skulle jag nog hellre ta det och hoppas på att de får till en bra nog lösning utan USS. Jag är en av de få som tror på att det kan fungera helt ok. Men samtidigt vill jag helst inte vara utan funktionaliteten under en period framöver som ingen vet hur länge det varar.

Men valde 20" för jag tycker 19" med de silvriga ser tokigt ut på en vit tesla. Sen vill jag absolut inte ha 21" och Performance :lol:
Jag håller med dig angående uss, tror också de kommer få till det utan de där sensorerna, känns lite gammaldags med parkeringssensorer, som att sätta halogenlampor ungefär..

Tycker också att 19” med silvriga navkapslarna är fula, kommer beställa ett par svarta och sedan beställa ett par andra fälgar till sommaren, finns många snygga fälgar att stoppa på som blir billigare än att lägga emellan 24k för att få 20” istället för 19. Men allt är ju en smaksak.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Bengt skrev:
Det som tillfälligt är borttaget är funktioner runt parkeringsassistansen, så jag tänker mig att det är något vi alla med körkort borde klara oss utan ett tag. ;-)

Däremot ser jag fram mot kameror med bättre upplösning som kan hjälpa bilen att ta säkrare beslut, och att dessutom ta de besluten på större avstånd.
Med tanke på alla parkeringsskador och liknande så tycker jag nog att det är hjälpmedel som
kan göra stor nytta, så varför ta bort det innan man har ett fungerande alternativ?
Detsamma skulle jag säga om radar (fast inte pga parkeringsskador då), den har nog gjort stor nytta vid
väldigt många tillfällen i trafiken…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

Bengt skrev:
Det som tillfälligt är borttaget är funktioner runt parkeringsassistansen, så jag tänker mig att det är något vi alla med körkort borde klara oss utan ett tag. ;-)

Däremot ser jag fram mot kameror med bättre upplösning som kan hjälpa bilen att ta säkrare beslut, och att dessutom ta de besluten på större avstånd.
Även Summon, vilket jag brukar använda för att köra fram allra sista cm till kanten när det krävs. Typ kanten till en P-skylt eller en trottarkant som är för hög.

Men ja, lite besviken blir jag om en Model Y/3 med sämre kameror inte blir lika bra på Autopilot eller typ avbländning som de med nya kameror och utan USS. Men upplösningen kanske inte spelar så stor roll för de ändamålen. Lite svårt att avgöra tycker jag
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Går det att söka vin på de andra skeppen? Min bil är på något av skeppen men inte på Hogeh.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Daniel »

Vitoc skrev:
ErikHallq skrev:
malmer skrev:
ErikHallq skrev:
Jag beställde en LR igår och fick VIN.
Igår? Du fick en bil direkt alltså? Spännande. Måste varit en avbokning som de skickade ut direkt vid matchning av ny order då.
Fanns tydligen en massa lagerbilar helt plötsligt, så när jag bokade i går fick jag match direkt i princip
Inte "lagerbilarna" du har fått, de som är i lager finns för omgående leverans: https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 51&range=0

Finns en Vit, med EAP att hämta i göteborg IDAG om du inte vill vänta ;)
Kan meddela att de som är i lager inte finns för "omgående leverans", om vi inte väljer att definiera "omgående leverans" som "vecka 46" då dvs, vilket är om ganska exakt en månad.

Vet detta då jag själv slog till på en av dessa lagerbilar.

Jag hade sedan tidigare lagt en beställning på en MY LR, blå, med 20" och precis som övriga här sett mitt leveransdatum ändras fram och tillbaka snabbare än britterna byter premiärministrar nuförtiden....Vis av tidigare erfarenheter kring Teslas uppskattade leveranstider fick köparen av min MS LR (2019) tillträde till den, likt en hus/lägenhetsaffär, först sex veckor efter mitt ursprungliga leveransdatum av beställda MY....De sex veckorna har sedan länge passerat och jag har senaste tiden kuskat runt i ett bensinslukande monster, mer eller mindre på obestämd tid. Detta då leveransintervall från Tesla den senaste månaden hånfullt visat "Jan-Mar 2023"....

När lagerbilarna dök upp på Teslas sida kastade jag mig därför på telefon för att få veta vilken av de vita eller svarta bilarna, oavsett konfiguration, jag kunde plocka upp snabbast. Detta oavsett om bilen stod listad i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Överkalix....Jag fick då beskedet att bilarna befinner sig på en båt som kommer till Sverige vecka 46, och att jag bör kunna förvänta mig att hämta bilen i Stockholm i slutet på vecka 46, eller början på vecka 47.

Tog en av de svarta med vit inredning. Att få bilen inom en månad trumfade att få en blå bil med en i övrigt likadan konfiguration, flera gånger om för egen del.

Objektivt borde man väl kanske vänta på en MYP då prisskillnaden är marginell...men jag är alldeles för trött på att vänta. Vill bara ha min bil. Nu!
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippan »

Nya färger finns tillgängliga nu.
BildBild

Skickat från min Pixel 7 Pro via Tapatalk
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

Daniel skrev:
Vitoc skrev:
ErikHallq skrev:
malmer skrev:
ErikHallq skrev:
Jag beställde en LR igår och fick VIN.
Igår? Du fick en bil direkt alltså? Spännande. Måste varit en avbokning som de skickade ut direkt vid matchning av ny order då.
Fanns tydligen en massa lagerbilar helt plötsligt, så när jag bokade i går fick jag match direkt i princip
Inte "lagerbilarna" du har fått, de som är i lager finns för omgående leverans: https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 51&range=0

Finns en Vit, med EAP att hämta i göteborg IDAG om du inte vill vänta ;)
Kan meddela att de som är i lager inte finns för "omgående leverans", om vi inte väljer att definiera "omgående leverans" som "vecka 46" då dvs, vilket är om ganska exakt en månad.

Vet detta då jag själv slog till på en av dessa lagerbilar.

Jag hade sedan tidigare lagt en beställning på en MY LR, blå, med 20" och precis som övriga här sett mitt leveransdatum ändras fram och tillbaka snabbare än britterna byter premiärministrar nuförtiden....Vis av tidigare erfarenheter kring Teslas uppskattade leveranstider fick köparen av min MS LR (2019) tillträde till den, likt en hus/lägenhetsaffär, först sex veckor efter mitt ursprungliga leveransdatum av beställda MY....De sex veckorna har sedan länge passerat och jag har senaste tiden kuskat runt i ett bensinslukande monster, mer eller mindre på obestämd tid. Detta då leveransintervall från Tesla den senaste månaden hånfullt visat "Jan-Mar 2023"....

När lagerbilarna dök upp på Teslas sida kastade jag mig därför på telefon för att få veta vilken av de vita eller svarta bilarna, oavsett konfiguration, jag kunde plocka upp snabbast. Detta oavsett om bilen stod listad i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Överkalix....Jag fick då beskedet att bilarna befinner sig på en båt som kommer till Sverige vecka 46, och att jag bör kunna förvänta mig att hämta bilen i Stockholm i slutet på vecka 46, eller början på vecka 47.

Tog en av de svarta med vit inredning. Att få bilen inom en månad trumfade att få en blå bil med en i övrigt likadan konfiguration, flera gånger om för egen del.

Objektivt borde man väl kanske vänta på en MYP då prisskillnaden är marginell...men jag är alldeles för trött på att vänta. Vill bara ha min bil. Nu!
Surt sa räven…. När beställde du? Jag är i exakt samma sits, åker runt i en liten bensinbil med hela familjen inklämda och får hög puls varje gång man får ett sms i tro om att det är tesla.

Sc i Överkalix hade vart skoj hehe.
panil
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jul 2020 11:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av panil »

Var går det att hitta specifikation på de bilar som nu är på väg från Shanghai (LR, färg ext/int, däckstorlek)? Har någon fått leveransbesked för andra färger än vitt och svart? Jag är i första hand intresserad av midnattssilver, svart interiör, 19-tum.
Skriv svar