Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av Kalle »

G F skrev:
. Även om du har bra kontakt med en liten duktig firma på din bakgård så får inte de göra jobbet för en bråkdel utav priset, utan du måste ta den till Tesla godkända firman i stora staden som kan ta hutlöst betalt. För gör du inte som Tesla säger så stänger de helt enkelt av din bil "de kan då inte garantera bilens säkerhet" (har hänt i USA)!!! :evil:
De stämmer vel inte?
Trodde de stog i garantin att du inte behöver surva bilen på en tesla verksdad?
Har du nån referens till ärendet där tesla "brickar" en tesla för att han har fixat den nån annan stans? Låter konstigt (eventuelt olagligt)
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av G F »

Kalle skrev:
G F skrev:
. Även om du har bra kontakt med en liten duktig firma på din bakgård så får inte de göra jobbet för en bråkdel utav priset, utan du måste ta den till Tesla godkända firman i stora staden som kan ta hutlöst betalt. För gör du inte som Tesla säger så stänger de helt enkelt av din bil "de kan då inte garantera bilens säkerhet" (har hänt i USA)!!! :evil:
De stämmer vel inte?
Trodde de stog i garantin att du inte behöver surva bilen på en tesla verksdad?
Har du nån referens till ärendet där tesla "brickar" en tesla för att han har fixat den nån annan stans? Låter konstigt (eventuelt olagligt)
Du är alltid lika snabb Kalle och har koll på allt som skrivs här!
Jo det är sant (och förmodligen olagligt) kommer nog att bli nästa långkörare i Teslas rättstvist historia.
http://green.autoblog.com/2014/09/29/to ... are-video/
utdrag:
A San Diego man bought a high-end Tesla at auction for nearly half price, but now he can't get the company to activate the car.
Peter Rutman purchased the 2012 Model S Signature at auction in March for $50,000 then spent another $8,000 fixing it.
He says repairing the car has been easy; dealing with Tesla has been the challenge.
"I'm blacklisted all across the country," he said. "Nobody's allowed to help us. They're not allowed to sell us parts. They're not allowed to service the car. Nothing."
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av TiborBlomhall »

Nåja, den där historien är om en totalkvaddad bil som har avskrivits av försäkringsbolaget och sålts som skrot.
Sen är han upprörd över att Tesla inte vill hjälpa honom lappa ihop bilen.
Det är något HELT annat än att Tesla skulle stänga av en bil bara för att du har servat den hos Ärliga Harry.

Jag undrar om det ens är lagligt att ta en bil från skroten och försöka börja köra den igen - helt oberoende av bilmärke!
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av G F »

TiborBlomhall skrev:
Nåja, den där historien är om en totalkvaddad bil som har avskrivits av försäkringsbolaget och sålts som skrot.
Sen är han upprörd över att Tesla inte vill hjälpa honom lappa ihop bilen.
Det är något HELT annat än att Tesla skulle stänga av en bil bara för att du har servat den hos Ärliga Harry.

Jag undrar om det ens är lagligt att ta en bil från skroten och försöka börja köra den igen - helt oberoende av bilmärke!
Helt riktigt Tibor detta är en helt annan dignitet av skada, men problemet är intressant i sig. Det händer alltför ofta att enskildas rätt får stå åt sidan för den stora organisationen eller företagets rätt.
Det är principen om Tesla har rätt att blockera dej från att använda något som du äger oavsett skick. Sist jag kollade så var det lagar och förordningar på nationell nivå som avgjorde i vilket skick en en bil får köras på svenska vägar, med polis som kontrollanter att lagen efterföljs (inte Volvo eller BMW etc.). ;)
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av kanylbullen »

TiborBlomhall skrev:
Nåja, den där historien är om en totalkvaddad bil som har avskrivits av försäkringsbolaget och sålts som skrot.
Sen är han upprörd över att Tesla inte vill hjälpa honom lappa ihop bilen.
Faktum är att Tesla erbjöd sig att hjälpa till att aktivera bilen men han som ägde bilen vägrade skriva på Teslas avtal som innehöll formuleringar som gav Tesla ganska stora friheter med bilen.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av Kalle »

G F skrev:
Och här ser man även nackdelen med att Tesla ska ha monopol på service. Även om du har bra kontakt med en liten duktig firma på din bakgård så får inte de göra jobbet för en bråkdel utav priset, utan du måste ta den till Tesla godkända firman i stora staden som kan ta hutlöst betalt.
de här är en rett intressant fråga som det borde finnas ett officiellt svar på.
som ja ser det kan nog ingen biltilvärkare stoppa dig att fixa bilen var du vill, de de kan göra är väll att dra in garantin om du fixar den hos gårdsmecken. Hur funkar det med "vanliga" bilar? gäller garantierna på en volvo eller nissan om jag bucklar den och sedan fixar den på ett 3e parts företag?

har någon mailat och frågat Tesla om de här?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Inlägg av lator »

Tydligen så har det förekommit fall där Tesla vägrar att aktivera en krockad bil utan att de får ta in bilen för inspektion för att tillse att den är i trafiksäkert skick. Är detta något som Tesla har rätt till eller kan ett fristående organ få bestämma om bilen är säker för trafiken?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Inlägg av lator »

Reglerna runt inlösta bilar i Sverige eller andra länder (läs USA) har ändrats en del på senare år. Krockkuddarna har komplicerat livet för de som lagar bilar då man måste vara certifierad för att få återställs dylika tingestar. Detta medför kostnader som ofta gör det ohållbart att reparera bilar med ett antal "blåsta påsar".

Om vi pratar om bilar som enbart har plåtskador eller skador på hjulupphängningar så kommer vi i ett annat läge. Så länge stommen är intakt och oskadad så finns det egentligen inget annat än kostnaderna som skulle hindra en reparation.

Försäkringsbolagen har dock en faktor till att se till, om fordonet blir lagat på ett icke fackmannamässigt sätt så kan någon komma i kläm vid en senare skada. Försäkringsbolaget behöver då bara ersätta fordonet till ursprungligt skick och detta leder ofta till komplicerade kundrelationer. Därmed är det enklare för bolagen att skrota denna typ av fordon.

Det varnas mycket i pressen nuförtiden om att man ska vara försiktig vid köp av importerade bilar, speciellt dyrare bilar som kommer från vissa öst-stater, då dessa kan vara felaktigt lagade av mindre seriösa firmor och tex sakna airbags...

Vad gäller fallet med Teslan i San Diego så finns det nog ett antal frågetecken. Peter Rutman uppger ju att han har reparerat bilen med hjälp av originaldelar men sedan sägs han inte kunna få någon hjälp från Tesla. De har ju redan sålt delar till honom... Tesla vägrar att aktivera bilen om de inte får ta in den för inspektion först. Detta utan några garantier på att de verkligen kommer att aktivera bilen även om den befinns vara i ett gott skick. Detta borde vara en uppgift för ett statligt besiktningsorgan så länge ägaren inte vill göra anspråk på någon form av garanti.

Som vanligt så är det svårt att veta vad som är sant och vad som är "twisted truth"...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Inlägg av G F »

Bra inlägg lator och bra Tibor att du la upp det som en egen tråd (har inget att göra med service i Skåne specifikt). Det är komplext som sagt, men det helt unika med detta är att det är första gången en biltillverkare på distans kan stänga ner en bil på samma sätt som vi är vana vid att Microsoft eller Apples produkter kräver en aktivering för att fungera. En fimpad svindyr Tesla som inte går att aktivera har på så vis bara skrotvärdet kvar. Givetvis kan du kapitulera och ta den till Teslas egna SC (och ingen annan stans) och betala vad helst de vill ha och på så vis "få tillbaka" din bil. Men du har inget val, antingen eller. Vill man hårddra det så kan man i princip säg att Tesla äger din bil och du ska vara evigt tacksam så länge du får lov att använda den (trotts att du betalt en förmögenhet för den).
Var det detta som var tanken med Ellons mystiska formulering "our patents are belong to you" :?:
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Inlägg av Kalle »

lator skrev:
Detta borde vara en uppgift för ett statligt besiktningsorgan så länge ägaren inte vill göra anspråk på någon form av garanti.
där har vi nog vad saken gäller, jag tror inte det fins en bilbesiktning som i Sverige i usa. i alla fall ingen jag kan hitta.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Inlägg av lator »

Vad jag vet så skiljer det från stat till stat. Jag minns att jag var på "inspektion" i Florida, visserligen en herrans massa år sedan men det bör ju inte försämras tycker man...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Inlägg av Bengt »

Det låter som en akademisk fråga så länge våra bilar fortfarande har 3-4 års garanti kvar.

Även om Tesla tar bra betalt för service som ej ingår i garantin så är det ett fåtal gånger man riskerar att behöva fakturerad service under garantitiden, och de tar inte mer betalt än andra märkesverkstäder.

Jag skulle aldrig komma på tanken att låta en icke auktoriserad verkstad byta t ex kyl- eller bromsvätska på en bil i miljonklassen och därmed riskera att något händer som påverkar garantin. Tänk på att det är mycket nytänk och datorisering i Model S, så oavsett hur duktig din lokala verkstad än är så riskerar du att något går fel p g av att de tänker traditionellt.

När garantin går ut är det en annan sak, men frågan är hur många verkstäder det är som vill investera i att utbilda och certifiera tekniker på en (än så länge) lågvolymsbil som troligen har branschens lägsta felfrekvens mekaniskt sett.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar