Vinn en Tesla på en Trisslott

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av mikebike »

mati skrev:
mikebike skrev:
D_zlatan skrev:
Grattis! Får du miljö premien också som grädde på moset :)?
Det avhandlades väl tidigare?
Lotteriet köper bilen, så den är "begagnad".
Då får bilen alltså ingen miljöbonus alls?
Annars hade min fundering varit vad som händer om man vill sälja bilen omedelbart. För då får den ju ingen bonus heller. Själv hade jag nog lagt ut den till försäljning direkt.
Är det tillåtet att sälja vinstlotten så man får ut pengarna med en gång? Eller måste man vänta tills man får bilen för att sedan sälja den som vilken bil som helst?
Detta gäller ju inte bara bilar egentligen. Det finns en del vinster som jag absolut inte skulle vilja ha. Resor till exempel. Jag som hatar att resa. Går en sådan vinst att överföra eller sälja till en annan person? Eller är vinsterna personliga?
Det är bara att sälja bilen, vinstskatt är redan avdragen. Det finns inga förbehåll.

Vinstlotten går inte att sälja i detta fall eftersom den är digital = personlig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av danni »

Åh, den som ändå finge vinna en Tesla... skattefritt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
mati skrev:
mikebike skrev:
D_zlatan skrev:
Grattis! Får du miljö premien också som grädde på moset :)?
Det avhandlades väl tidigare?
Lotteriet köper bilen, så den är "begagnad".
Då får bilen alltså ingen miljöbonus alls?
Annars hade min fundering varit vad som händer om man vill sälja bilen omedelbart. För då får den ju ingen bonus heller. Själv hade jag nog lagt ut den till försäljning direkt.
Är det tillåtet att sälja vinstlotten så man får ut pengarna med en gång? Eller måste man vänta tills man får bilen för att sedan sälja den som vilken bil som helst?
Detta gäller ju inte bara bilar egentligen. Det finns en del vinster som jag absolut inte skulle vilja ha. Resor till exempel. Jag som hatar att resa. Går en sådan vinst att överföra eller sälja till en annan person? Eller är vinsterna personliga?
Det är bara att sälja bilen, vinstskatt är redan avdragen. Det finns inga förbehåll.

Vinstlotten går inte att sälja i detta fall eftersom den är digital = personlig.
Vad är poängen att köpa en Biltriss om man inte vill ha bilen? Då är det ju betydligt enklare att köpa en vanlig triss där vinsten är just pengar?
Vi måste väl ändå utgå från att alla som köper in biltriss-lott vill ha en Tesla ModelY? Annars blir det ju mycket märkligt.

Eller menar du att man kanske fått lotten i present?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Vad är poängen att köpa en Biltriss om man inte vill ha bilen? Då är det ju betydligt enklare att köpa en vanlig triss där vinsten är just pengar?
Vi måste väl ändå utgå från att alla som köper in biltriss-lott vill ha en Tesla ModelY? Annars blir det ju mycket märkligt.

Eller menar du att man kanske fått lotten i present?
Till exempel. Jag var dessutom inte medveten om att det finns en speciell bil-trisslott. Jag trodde lott som lott liksom. Jag har ingen aning, jag brukar aldrig köpa lotter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kommissarien
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2022 22:07

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av Kommissarien »

För att reda ut några av frågetecknen i senaste inlägg - ”miljöbonus” utgår inte till nån IDAG där inköpspriset är över 700.000 för bilmodellen, Skatteverket har en nybilsprislista för 2022 som det utgår ifrån på sin hemsida. Sen själva inköpet av bil - Svenska spel blir aldrig ägare av någon bil, utan vinnaren lägger själv beställning (genom samordning Tesla/Svenska spel) och plockar på de tillbehör man vill ha. Svenska spel betalar bara - upp till 790.000 - ev utrustning/uppgradering utöver betalar vinnaren. Som jag har förstått det - framgår också på svenska spels hemsida - frågor o svar. Har inte fått alla detaljer än - men kan återkoppla varefter :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av danni »

mikebike skrev:
Det är bara att sälja bilen, vinstskatt är redan avdragen. Det finns inga förbehåll.

Vinstlotten går inte att sälja i detta fall eftersom den är digital = personlig.
Vinstskatt är inte avdragen. Lotterivinster är nämligen skattefria.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Vad är poängen att köpa en Biltriss om man inte vill ha bilen? Då är det ju betydligt enklare att köpa en vanlig triss där vinsten är just pengar?
Vi måste väl ändå utgå från att alla som köper in biltriss-lott vill ha en Tesla ModelY? Annars blir det ju mycket märkligt.

Eller menar du att man kanske fått lotten i present?
Till exempel. Jag var dessutom inte medveten om att det finns en speciell bil-trisslott. Jag trodde lott som lott liksom. Jag har ingen aning, jag brukar aldrig köpa lotter.
Det finns en speciell typ av Trisslott där det, utöver pengar, även finns en bil på vinstplanen. Det finns även trisslotter med bara pengar på vinstplanen. Chansen att vinna en bil är ju egentligen inte större på biltriss. Du bara slipper köpa den själv.
Kommissarien
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2022 22:07

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av Kommissarien »

Tellus skrev:
Wow! Grattis!
Första elbilen?

Hur kändes det vid skrapet? Tog det några sekunder innan man fatta vad som hänt? Steg pulsen? :D
- det var i lördags kväll, satt i soffan o fick mail om att Lottoraden var klar - brukar logga in i Svenska spel appen och kolla om man vunnit, såg då att jag vunnit 18 kr - hade 28 kr på spelkontot tidigare, 46 kr, mycket reklam för det här biltriss, så jag fick en förnimmelse av att gå in o köpa en lott digitalt via appen och när den skrapades kom 3 teslasymboler fram. Blev en överraskning - började ju flimra och blixtra i lottvyn också så svårt att missa och nog drog man efter andan. Ropade till familjen - Jag har vunnit en TESLA - ingen som trodde mig förrän jag visat app vyn, samt ringt Svenska spel och fått bekräftat.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av Hok »

Grattis. Kul att höra att det faktiskt är någon som vinner med skrap i appen. Köpte själv några när det var en Model 3 som vinst. Men ingen lycka.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av Bjelke »

Kommissarien skrev:
För att reda ut några av frågetecknen i senaste inlägg - ”miljöbonus” utgår inte till nån IDAG där inköpspriset är över 700.000 för bilmodellen, Skatteverket har en nybilsprislista för 2022 som det utgår ifrån på sin hemsida. Sen själva inköpet av bil - Svenska spel blir aldrig ägare av någon bil, utan vinnaren lägger själv beställning (genom samordning Tesla/Svenska spel) och plockar på de tillbehör man vill ha. Svenska spel betalar bara - upp till 790.000 - ev utrustning/uppgradering utöver betalar vinnaren. Som jag har förstått det - framgår också på svenska spels hemsida - frågor o svar. Har inte fått alla detaljer än - men kan återkoppla varefter :)
Med det upplägget så borde det vara möjligt att få ut bonusen också, om den kostat under 700tkr då såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av pejvic »

det tror jag att det är.... jag köpte själv min M3LR 2021 av en Trissvinnare och han behövde pengarna. Så jag gav ungefär nypriset minus bonusen för bilen som han hade kört endast från Trosta till sin Moster i Sthlm. Han kom själv från Norrland och var bara 21. Behövde pengarna till att bygga på huset däruppe.
Haft alla 3/Y
Kommissarien
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2022 22:07

Re: Vinn en Tesla på en Trisslott

Inlägg av Kommissarien »

Pausade allokeringen av min beställning av biltrissvinst hos Tesla i 3 mån, då jag garanterat ville få den levererad o inregistrerad först 2023 o inte -22. Visade sig lyckosamt - då jag nu kunde ta del av prissänkningen, redigera beställningen och fylla på med mer utrustning upp till Vinstvärdet 790.000 kr (vilket gör att jag pga prissänkningen slipper lägga till tidigare beräknat överskjutande belopp för det jag ville ha) - nu inväntas bara leveransen av min beställda svarta Mod Y Performance
Skriv svar