Som sagt; skall du räkna in energiåtgång för förvärmning i förbrukning (vilket jag tycker är galet fel att blanda samman) så borde du göra samma sak när du kör kupévärmare och motorvärmare i fossilbilar. Annars är det totalt inkonsekvent.LarsOJ skrev:Självklart är det försumbart ekonomiskt men vi diskuterade snittförbrukning på elbilar i Sverige generellt. Har hört siffror i tråden mellan 1,6-3 kWh mil med något sorts konsensus kring 2,1kWh. Detta i bilen. Är ju såklart intressant att veta förluster och förvärmning/kyla då om man vill få en uppfattning kring hur många kWh/år Sveriges alla elbilar använder.martinot skrev:Jag har inte mätt hur mycket som går åt för föruppvärmningen av kupé på vintern, men tycker att det är så smidigt att jag skiter i om det kostar några kronor.LarsOJ skrev:Själv tänker jag att det är en av de stora fördelarna med elbilar att kunna värma/kyla utan att släppa ut avgaser i (onödan). Trodde alla med elbil använde det hela tiden.
För vår dieselbil, som jag förvärmer på antingen diesel (genom att köra motorn i 20 min innan avfärd) eller via kupévärmare när det finns inkopplat, så lär det oavsett kosta mer och dra mer än förvärmningen av elbilarna som vi har (som bägge har värmepumpar).
Så nackdel för vår dieselbil på vintern oavsett, känns som rätt givet oavsett att jag inte räknat exakt på hur mycket. Klar vinst för våra elbilar i detta perspektivet.
Den enda gissningen ovan i tråden är 0,3% av Sveriges totala förbrukning.
Varje kilowattimme (kWh) räknas
Moderator: Redaktion
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Inte innan start.Elof skrev:Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Om man ska räkna alla kWh så gäller det väl även förvärmning, både för elbil och kupévärmare för bensinbil, samt tomgångskörning som såklart ingår i förbrukning men som borde undvikas.
27,8 kWp solceller
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
I förbränningsbilen är uppvärmning innan körning mest förlorad energi, i elbilen som ger ganska lite överskottsvärme spelar det mindre roll om man värmer upp den just innan avfärd eller under färd. Håller man den varm timmar innan avfärd blir det såklart mycket förlorad energi även i elbilen.martinot skrev:Inte innan start.Elof skrev:Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Så är det men bekvämlighet vill även fossilister ha och därför finns det kupe/motorvärmare...Elof skrev:I förbränningsbilen är uppvärmning innan körning mest förlorad energi, i elbilen som ger ganska lite överskottsvärme spelar det mindre roll om man värmer upp den just innan avfärd eller under färd. Håller man den varm timmar innan avfärd blir det såklart mycket förlorad energi även i elbilen.martinot skrev:Inte innan start.Elof skrev:Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Inte i Skåne dock.. Kanske någon som har motorvärmare uttag hemma men på offentlig plats skulle jag säga de finns ungefär 0 stolpar i Skåne.Legato skrev:Så är det men bekvämlighet vill även fossilister ha och därför finns det kupe/motorvärmare...Elof skrev:I förbränningsbilen är uppvärmning innan körning mest förlorad energi, i elbilen som ger ganska lite överskottsvärme spelar det mindre roll om man värmer upp den just innan avfärd eller under färd. Håller man den varm timmar innan avfärd blir det såklart mycket förlorad energi även i elbilen.martinot skrev:Inte innan start.Elof skrev:Värmen ingår ju när man kör förbränningsmotor, i en elbil tillkommer värmekostnaden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Jag skiter i fossilbilar de påverkar knappast den totala elförbrukningen i Sverige som tråden handlar om.martinot skrev:Som sagt; skall du räkna in energiåtgång för förvärmning i förbrukning (vilket jag tycker är galet fel att blanda samman) så borde du göra samma sak när du kör kupévärmare och motorvärmare i fossilbilar. Annars är det totalt inkonsekvent.LarsOJ skrev:Självklart är det försumbart ekonomiskt men vi diskuterade snittförbrukning på elbilar i Sverige generellt. Har hört siffror i tråden mellan 1,6-3 kWh mil med något sorts konsensus kring 2,1kWh. Detta i bilen. Är ju såklart intressant att veta förluster och förvärmning/kyla då om man vill få en uppfattning kring hur många kWh/år Sveriges alla elbilar använder.martinot skrev:Jag har inte mätt hur mycket som går åt för föruppvärmningen av kupé på vintern, men tycker att det är så smidigt att jag skiter i om det kostar några kronor.LarsOJ skrev:Själv tänker jag att det är en av de stora fördelarna med elbilar att kunna värma/kyla utan att släppa ut avgaser i (onödan). Trodde alla med elbil använde det hela tiden.
För vår dieselbil, som jag förvärmer på antingen diesel (genom att köra motorn i 20 min innan avfärd) eller via kupévärmare när det finns inkopplat, så lär det oavsett kosta mer och dra mer än förvärmningen av elbilarna som vi har (som bägge har värmepumpar).
Så nackdel för vår dieselbil på vintern oavsett, känns som rätt givet oavsett att jag inte räknat exakt på hur mycket. Klar vinst för våra elbilar i detta perspektivet.
Den enda gissningen ovan i tråden är 0,3% av Sveriges totala förbrukning.
Då elbilar är framtiden så diskuterade vi hur mycket el totalt som elbilarna förbrukar. För att räkna ut detta så behöver man veta hur mycket el som snittelbilen förbrukar, om man slår ut det per mil eller total per år spelar ingen roll. Antalet elbilar är känt. Pratar man per mil så behöver man också veta genomsnittlig körsträcka/elbil.
Hittils har ingen kommit fram med några siffror på ovan så jag antar att det är okänt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3347
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Den exakta siffran är okänd, ja. Men ett närmevärde borde räcka, men vilken precision tycker du krävs?LarsOJ skrev:Hittils har ingen kommit fram med några siffror på ovan så jag antar att det är okänt.
För det är ju inte så att avsaknad av exakta siffror betyder att man inte har en aning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Få höra då?Niklas Z skrev:Den exakta siffran är okänd, ja. Men ett närmevärde borde räcka, men vilken precision tycker du krävs?LarsOJ skrev:Hittils har ingen kommit fram med några siffror på ovan så jag antar att det är okänt.
För det är ju inte så att avsaknad av exakta siffror betyder att man inte har en aning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3347
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Räcker en precision av detta slag: Någonstans i intervallet 0,3-0,5 % av den svenska elproduktionen går till att ladda elbilar, inklusive laddförluster och uppvärming.LarsOJ skrev:Få höra då?Niklas Z skrev:Den exakta siffran är okänd, ja. Men ett närmevärde borde räcka, men vilken precision tycker du krävs?LarsOJ skrev:Hittils har ingen kommit fram med några siffror på ovan så jag antar att det är okänt.
För det är ju inte så att avsaknad av exakta siffror betyder att man inte har en aning.
Detta är lite av ett Fermiproblem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Ja såg de siffrorna tidigareTeslared skrev:
Hittade även:
” Elbilsföreningen har räknat med en genomsnittlig körsträcka om 1 280 mil per år och bil, en genomsnittsförbrukning på 2 kWh/mil och laddförluster på tio procent. ”
Tror de flesta elbilarna sålda hittils i Sverige rullar mer än så men ger ganska bra fingervisning.
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Tror ni kan sortera fram den info ni vill ha från den här sidan:
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... m~barchart
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... m~barchart
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Men du kan inte plocka ur saker ur sitt sammanhang på det där sättet. Iaf. inte om man är seriös.LarsOJ skrev:Jag skiter i fossilbilar de påverkar knappast den totala elförbrukningen i Sverige som tråden handlar om.
Vill man räkna in den energi som går åt för att förvärma elbilen (som du gör och propsar på är enormt viktigt), så måste man ju även räkna med den energi som går åt förvärma fossilbilen (som du, plösligt, tycker är helt oviktigt).
Inkonsekvent (är väl det snällaste man kan säga här).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Bra länk tack!Kevork skrev:Tror ni kan sortera fram den info ni vill ha från den här sidan:
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... m~barchart
Blev förvånad att körsträckan i snitt för elbilar 2021 bara var 971mil/år.
Bara 80mil i månaden vad fasen gör folk med sina elbilar?
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.martinot skrev:Men du kan inte plocka ur saker ur sitt sammanhang på det där sättet. Iaf. inte om man är seriös.LarsOJ skrev:Jag skiter i fossilbilar de påverkar knappast den totala elförbrukningen i Sverige som tråden handlar om.
Vill man räkna in den energi som går åt för att förvärma elbilen (som du gör och propsar på är enormt viktigt), så måste man ju även räkna med den energi som går åt förvärma fossilbilen (som du, plösligt, tycker är helt oviktigt).
Inkonsekvent (är väl det snällaste man kan säga här).
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3347
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.LarsOJ skrev:Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Jag tror vi hamnar en bra bit under 0,3% i dagsläget om länken ovan med endast 971 mil/år stämmer för elbilar.Niklas Z skrev:Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.LarsOJ skrev:Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Det intressanta är ju såklart när alla fossilbilar är utbytta. Tror Norge räknade på 5% av sin totala produktionen av el. Vi borde hamna något högre med dagens siffror då.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3347
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Ja, vi borde hamna lite högre, men det är knappast så att elproduktionen kommer att vara oförändrad heller och med tanke på att vi idag exporterar cirka 20 % av vår elproduktion så finns marginaler.LarsOJ skrev:Jag tror vi hamnar en bra bit under 0,3% i dagsläget om länken ovan med endast 971 mil/år stämmer för elbilar.Niklas Z skrev:Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.LarsOJ skrev:Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Det intressanta är ju såklart när alla fossilbilar är utbytta. Tror Norge räknade på 5% av sin totala produktionen av el. Vi borde hamna något högre med dagens siffror då.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Nä det är ju hanterbart helt klart när det gäller antal kWh. Kanske man kommer få optimera för effekten när de flesta kör elbil och ska snabbladda samtidigt efter jobbet (de som inte kan hemma).Niklas Z skrev:Ja, vi borde hamna lite högre, men det är knappast så att elproduktionen kommer att vara oförändrad heller och med tanke på att vi idag exporterar cirka 20 % av vår elproduktion så finns marginaler.LarsOJ skrev:Jag tror vi hamnar en bra bit under 0,3% i dagsläget om länken ovan med endast 971 mil/år stämmer för elbilar.Niklas Z skrev:Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.LarsOJ skrev:Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Det intressanta är ju såklart när alla fossilbilar är utbytta. Tror Norge räknade på 5% av sin totala produktionen av el. Vi borde hamna något högre med dagens siffror då.
Angående trådstarten (som var för att provocera) så är det ju på marginalen att det ens är mätbart om man laddar elbilen eller inte.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Ja vi snackar om bra många år innan alla fossilare är utbytta, t.o.m. om man räknar när typ överNiklas Z skrev:Ja, vi borde hamna lite högre, men det är knappast så att elproduktionen kommer att vara oförändrad heller och med tanke på att vi idag exporterar cirka 20 % av vår elproduktion så finns marginaler.LarsOJ skrev:Jag tror vi hamnar en bra bit under 0,3% i dagsläget om länken ovan med endast 971 mil/år stämmer för elbilar.Niklas Z skrev:Men återigen, hur noggrant behöver du veta det? För den frågeställning du inledde med spelar det ingen roll om svaret är 0,3 % eller 0,4 % av Sveriges elproduktion. Slutsatsen blir densamma i alla fall.LarsOJ skrev:Åter igen. Tråden handlar om ELBRIST. Jag skulle vilja veta hur mycket EL som Sveriges ELBILAR använder. Helt ointressant hur du värmer din dieselmercedes.
Det intressanta är ju såklart när alla fossilbilar är utbytta. Tror Norge räknade på 5% av sin totala produktionen av el. Vi borde hamna något högre med dagens siffror då.
90% är borta… hur många år är dock svårt att säga.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
LarsOJ skrev:Bra länk tack!Kevork skrev:Tror ni kan sortera fram den info ni vill ha från den här sidan:
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... m~barchart
Blev förvånad att körsträckan i snitt för elbilar 2021 bara var 971mil/år.
Bara 80mil i månaden vad fasen gör folk med sina elbilar?
Tja, en del är ju privatleasade med lågt antal mil i avtalen. Och många av de mindre bilarna går nog som andrabilar i stan. Men jo, jag tycker också att 971 mil det låter i lägsta laget. Det är ju de riktiga långåkarna som har tjänat mest på att byta till elbil.
Jag tror faktiskt att statisktiken luras här. Gick in och exporterade excelfilerna och där beskrivs metoden som att statistiken avser fordon som varit i trafik någon gång under året. Funkar kanske hyggligt på bensin/dieselbilar där fordonsbeståndet är någorlunda konstant över åren. Men för elbilar vete tusan. Man räknar med milen för elbilarna under året och delar med 115 000 elbilar (beståndet vid årsslutet 2021), men grejen är att 60 000 av de där registrerades under året (dessutom med klar övervikt mot årsslutet) Dessa bilar har inte alls haft samma möjlighet att samla på sig mil och borde inte räknas med i snittet. Eller så har de tagit höjd för det där, men jag har i så fall inte sett hur i dokumentationen.
Jag hittar det iaf inte här, men har inte läst med lupp:
https://www.trafa.se/globalassets/stati ... 9-2009.pdf