MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av martinot »

MP tycker priset på fossila bilbränslen sänks för mycket, medans S och C tycker det sänks för lite. :D

Känns som en enormt stor oenighet bland de tidigare så goda bundsförvanterna...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oppo ... eselutspel
Per Bolund, språkrör för Miljöpartiet, är en av kritikerna:

– Det är uselt för klimatet och det hjälper ju inte ens dem som på riktigt behöver stöd, säger han och fortsätter:

– Den enda som är glad över det här tror jag är Vladimir Putin som nu kan gynnas av att vi blir ännu mer fossilberoende.
Samtidigt vill Centerpartiet se ännu större skattesänkningar.

– Jag tror att det här är en grym besvikelse bland alla på landsbygden som känner av de rekordhöga dieselpriserna. Jimmie hade lovat 10 kronor lägre, Ebba 9 kronor och Moderaterna 5 kronor. I slutändan blev det bara en krona, säger han och fortsätter:

– Det är verkligen tråkigt att man lägger ut bilder på Instagram vid pump innan valet och sedan blir det bara 1 krona när man väl har makten och ska leverera.
Även den tidigare finansministern Mikael Damberg (S) är kritisk. Han menar att regeringen och SD inte har tagit hänsyn till den upptaxering som innebär att skatten på bensin och diesel årligen ökar.

– När vi läser detaljerna så visar det sig att skatten de facto bara kommer att sänkas med 33 öre eller 40 öre vid pump. Det är en jätteskillnad. Jag tror att väldigt många väljare kommer att bli förvånade och besvikna, säger han.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Dexter86 »

Varför sänkte inte dom när dom hade chansen o satt vid rodret är ju frågan…
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Franz »

Dexter86 skrev:
Varför sänkte inte dom när dom hade chansen o satt vid rodret är ju frågan…
Staten påverkar mest drivmedelspriserna genom att ändra skatten. En sänkning av skatten behöver ju dock finansieras enligt budgetreglerna. D.v.s. inte helt otrivialt att sänka ordentligt för någon part. Lättare dock när man är i opposition (för båda sidor visade det sig) att klaga på befintlig regering för att inte göra tillräckligt. Nuvarande regerings plan verkar ju ha varit att istället sänka reduktionsplikten eftersom det är "gratis" för staten. Det hade ju också inneburit att man kunnat fokusera på bensinpriset när det gällde skattedelen. Nu verkar det ju ta längre tid än man trott.

C+S utnyttjar tillfället att klaga på regeringen för att den skall se sämre ut. Det är ju ganska öppet mål och det kostar inget att klaga. Det rimmar nog inte särskilt väl med vare sig MPs agenda eller trovärdighet att stödja en sänkning. Det som nog är centralt här är dock att i opposition, och särskilt så här långt före valet, kostar det inte att klaga och man behöver inte vara särskilt enad heller. Både föregående regering och nuvarande måste mycket mer se till helheten och även kompromissa utan (synligt) bråk mellan regeringsunderlaget.

Får man lov att vara lite politisk själv har vi ju tyvärr missat världens tillfälle. Hade elpriserna varit låga hade det ju varit så enkelt att peka på elbilen som universallösning här:). Man hade väl dock, från regeringsens håll, behövt närma sig Norges nivå för att tillverkarna att prioritera marknaden som de har prioriterat Norge hittills.
Driver sajten Car.info
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av LarsOJ »

Sverige har väl bara fått ok från EU för den här lilla sänkningen ännu.

Och så fryst reduktionsplikt (ingen automatisk höjning vid nyår).

Så 4-5kr lägre än om sosseriet fåt fortsätta iaf.

Enklaste sättet att dämpa inflationen vore att ta bort momsen på drivmedel några år.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Jeppe_E »

LarsOJ skrev:
Sverige har väl bara fått ok från EU för den här lilla sänkningen ännu.

Och så fryst reduktionsplikt (ingen automatisk höjning vid nyår).

Så 4-5kr lägre än om sosseriet fåt fortsätta iaf.

Enklaste sättet att dämpa inflationen vore att ta bort momsen på drivmedel några år.
Källa på de där 4-5 kronorna? Eller som Oscar Sjöstedt (SD) sa; ”Ibland är verkligheten och spökar” "Funkar det inte, så funkar det inte"
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Jeppe_E »

Franz skrev:
Dexter86 skrev:
Varför sänkte inte dom när dom hade chansen o satt vid rodret är ju frågan…
Staten påverkar mest drivmedelspriserna genom att ändra skatten. En sänkning av skatten behöver ju dock finansieras enligt budgetreglerna. D.v.s. inte helt otrivialt att sänka ordentligt för någon part. Lättare dock när man är i opposition (för båda sidor visade det sig) att klaga på befintlig regering för att inte göra tillräckligt. Nuvarande regerings plan verkar ju ha varit att istället sänka reduktionsplikten eftersom det är "gratis" för staten. Det hade ju också inneburit att man kunnat fokusera på bensinpriset när det gällde skattedelen. Nu verkar det ju ta längre tid än man trott.

C+S utnyttjar tillfället att klaga på regeringen för att den skall se sämre ut. Det är ju ganska öppet mål och det kostar inget att klaga. Det rimmar nog inte särskilt väl med vare sig MPs agenda eller trovärdighet att stödja en sänkning. Det som nog är centralt här är dock att i opposition, och särskilt så här långt före valet, kostar det inte att klaga och man behöver inte vara särskilt enad heller. Både föregående regering och nuvarande måste mycket mer se till helheten och även kompromissa utan (synligt) bråk mellan regeringsunderlaget.

Får man lov att vara lite politisk själv har vi ju tyvärr missat världens tillfälle. Hade elpriserna varit låga hade det ju varit så enkelt att peka på elbilen som universallösning här:). Man hade väl dock, från regeringsens håll, behövt närma sig Norges nivå för att tillverkarna att prioritera marknaden som de har prioriterat Norge hittills.

Du glömmer att den föregående regeringen styrde med en blå budget. Så fråga dig istället varför inte sänkningen var med i den budgeten.

Det var ju ingen som gnällde på bensinpriset under pandemin heller... Att sen skatteffekten blev lite tokig när oljepriset skenade... ptja..
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av LarsOJ »

Jeppe_E skrev:
LarsOJ skrev:
Sverige har väl bara fått ok från EU för den här lilla sänkningen ännu.

Och så fryst reduktionsplikt (ingen automatisk höjning vid nyår).

Så 4-5kr lägre än om sosseriet fåt fortsätta iaf.

Enklaste sättet att dämpa inflationen vore att ta bort momsen på drivmedel några år.
Källa på de där 4-5 kronorna? Eller som Oscar Sjöstedt (SD) sa; ”Ibland är verkligheten och spökar” "Funkar det inte, så funkar det inte"
Alltså reduktionsplikten ska ju räknas upp varje nyår men nu är det väl fryst för 2023. Förra nyår höjdes väl dieseln med 3kr om jag inte minns fel. Exakt hur mycket det blir i kr beror ju på priset på bensin/diesel och etanolen/biodieseln som blandads i.

Det är ju andelen i % som räknas upp varje år.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
MP tycker priset på fossila bilbränslen sänks för mycket, medans S och C tycker det sänks för lite. :D

Känns som en enormt stor oenighet bland de tidigare så goda bundsförvanterna...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oppo ... eselutspel
Per Bolund, språkrör för Miljöpartiet, är en av kritikerna:

– Det är uselt för klimatet och det hjälper ju inte ens dem som på riktigt behöver stöd, säger han och fortsätter:

– Den enda som är glad över det här tror jag är Vladimir Putin som nu kan gynnas av att vi blir ännu mer fossilberoende.
Samtidigt vill Centerpartiet se ännu större skattesänkningar.

– Jag tror att det här är en grym besvikelse bland alla på landsbygden som känner av de rekordhöga dieselpriserna. Jimmie hade lovat 10 kronor lägre, Ebba 9 kronor och Moderaterna 5 kronor. I slutändan blev det bara en krona, säger han och fortsätter:

– Det är verkligen tråkigt att man lägger ut bilder på Instagram vid pump innan valet och sedan blir det bara 1 krona när man väl har makten och ska leverera.
Även den tidigare finansministern Mikael Damberg (S) är kritisk. Han menar att regeringen och SD inte har tagit hänsyn till den upptaxering som innebär att skatten på bensin och diesel årligen ökar.

– När vi läser detaljerna så visar det sig att skatten de facto bara kommer att sänkas med 33 öre eller 40 öre vid pump. Det är en jätteskillnad. Jag tror att väldigt många väljare kommer att bli förvånade och besvikna, säger han.
Känns helt klart ironiskt oavett vad jag själv tycker är rätt eller fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av LarsL »

Franz skrev:
Får man lov att vara lite politisk själv har vi ju tyvärr missat världens tillfälle. Hade elpriserna varit låga hade det ju varit så enkelt att peka på elbilen som universallösning här:). Man hade väl dock, från regeringsens håll, behövt närma sig Norges nivå för att tillverkarna att prioritera marknaden som de har prioriterat Norge hittills.
Fast hemmaladdningen har ju även under dessa hemska månader varit hyggligt låga. Jag var uppe på 88 öre som mest under en månad. Det gav mig 450kr/mån istället för 4300kr för motsvarande diesel. Så jo, det skulle gå att peka på elbilen och det borde göras. Men inställer för bränsleskatt borde det läggas skatt på nya fossilbilar.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Franz »

LarsL skrev:
Franz skrev:
Får man lov att vara lite politisk själv har vi ju tyvärr missat världens tillfälle. Hade elpriserna varit låga hade det ju varit så enkelt att peka på elbilen som universallösning här:). Man hade väl dock, från regeringsens håll, behövt närma sig Norges nivå för att tillverkarna att prioritera marknaden som de har prioriterat Norge hittills.
Fast hemmaladdningen har ju även under dessa hemska månader varit hyggligt låga. Jag var uppe på 88 öre som mest under en månad. Det gav mig 450kr/mån istället för 4300kr för motsvarande diesel. Så jo, det skulle gå att peka på elbilen och det borde göras. Men inställer för bränsleskatt borde det läggas skatt på nya fossilbilar.
Elbilen är ju ofta ett bra alternativ i längden men för den som kör bensinbil idag låter det kanske skrämmande med höga elpriser. Har man inte vana av elbilar kan det ju vara lätt att hänga upp sig på snabbladdningspriser eller de dyraste timmarna som det gärna rapporteras om. Även risk för elbrist låter väl idag mer troligt än bensinbrist även om någon timmes nedstängning säkert hade planerats väl av alla elbilsägare förutom kanske någon SVT-reporter.
Håll med om att ifall man trovärdigt kunde ha sålt in 2 kr milen utan ansträngning hade läget varit lite annorlunda.
Driver sajten Car.info
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Jerka »

Är väl ingen hemlighet att det fanns ganska stora oenigheter mellan de förra regerings- och samarbetspartierna? Det tog trots allt rekordlång tid att komma överens och samarbetet höll på att sänkas flera gånger.

Det är dock intressant att partierna visar sina rätta färger i opposition. För mig betyder det att Mp fortfarande behövs i svensk politik för inga andra tar miljöfrågan på allvar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av LarsL »

Franz skrev:
Elbilen är ju ofta ett bra alternativ i längden men för den som kör bensinbil idag låter det kanske skrämmande med höga elpriser. Har man inte vana av elbilar kan det ju vara lätt att hänga upp sig på snabbladdningspriser eller de dyraste timmarna som det gärna rapporteras om. Även risk för elbrist låter väl idag mer troligt än bensinbrist även om någon timmes nedstängning säkert hade planerats väl av alla elbilsägare förutom kanske någon SVT-reporter.
Håll med om att ifall man trovärdigt kunde ha sålt in 2 kr milen utan ansträngning hade läget varit lite annorlunda.
Ja, 2kr/mil har jag ju klarat utan större ansträngning än att bara ladda på natten. Sedan kan man så klart gå längre och hoppa över laddning dyra nätter, men inte nödvändigt.

Jag VET att folk har svårt som en SVT-reporter att skilja på snabbladdnings kostnader eller maximerade spotpriser och de faktiska kostnaderna när man laddar på natten. Folk tror mig inte utan att jag kan visa skärmdumpar från Tibber.

Folk reagerar också på elbristen och tror att nu blir det dåligt med elbil. Jag brukar hävda att jag stödjer nätet då jag gör det lite lönsammare att producera på natten.

Det stora problemet är ju att det kommer bli svårare och dyrare att låna till en bil. Så trots att de faktiskt skulle kunna byta en gammal fossil mot en ny elbil rent ekonomiskt så kan folk inte låna de pengar som behövs.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1584
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av pefreli »

LarsL skrev:
Franz skrev:
Elbilen är ju ofta ett bra alternativ i längden men för den som kör bensinbil idag låter det kanske skrämmande med höga elpriser. Har man inte vana av elbilar kan det ju vara lätt att hänga upp sig på snabbladdningspriser eller de dyraste timmarna som det gärna rapporteras om. Även risk för elbrist låter väl idag mer troligt än bensinbrist även om någon timmes nedstängning säkert hade planerats väl av alla elbilsägare förutom kanske någon SVT-reporter.
Håll med om att ifall man trovärdigt kunde ha sålt in 2 kr milen utan ansträngning hade läget varit lite annorlunda.
Ja, 2kr/mil har jag ju klarat utan större ansträngning än att bara ladda på natten. Sedan kan man så klart gå längre och hoppa över laddning dyra nätter, men inte nödvändigt.

Jag VET att folk har svårt som en SVT-reporter att skilja på snabbladdnings kostnader eller maximerade spotpriser och de faktiska kostnaderna när man laddar på natten. Folk tror mig inte utan att jag kan visa skärmdumpar från Tibber.

Folk reagerar också på elbristen och tror att nu blir det dåligt med elbil. Jag brukar hävda att jag stödjer nätet då jag gör det lite lönsammare att producera på natten.

Det stora problemet är ju att det kommer bli svårare och dyrare att låna till en bil. Så trots att de faktiskt skulle kunna byta en gammal fossil mot en ny elbil rent ekonomiskt så kan folk inte låna de pengar som behövs.
+1 på det inlägget. ;)

Okunskapen ”där ute” är monumental.

Kommentaren som dyker upp emellanåt är ”Varför ska man köpa elbil med elpriser på 5 kr/kWh? Då kan jag likaväl köra vidare med min fossilare” :roll:

Även om jag aktivt valt att ladda på de absolut dyraste timmarna på dygnet så hade det ändå blivit billigare än fossilaren.

Har man timdebitering och laddar hemma så betalar man ju i princip aldrig mer än 1 kr/kWh. Under oktober betalade jag 128 kr för 360 kWh
(+nätavgift). Det motsvarar knappt 80 öre/mil.

Med en elbil kan du välja hur mkt du ska betala för laddningen.

Kör du fossilt får du snällt betala det macken (eller regeringen) tycker du ska betala…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av wannabee »

Jeppe_E skrev:
Franz skrev:
Dexter86 skrev:
Varför sänkte inte dom när dom hade chansen o satt vid rodret är ju frågan…
Staten påverkar mest drivmedelspriserna genom att ändra skatten. En sänkning av skatten behöver ju dock finansieras enligt budgetreglerna. D.v.s. inte helt otrivialt att sänka ordentligt för någon part. Lättare dock när man är i opposition (för båda sidor visade det sig) att klaga på befintlig regering för att inte göra tillräckligt. Nuvarande regerings plan verkar ju ha varit att istället sänka reduktionsplikten eftersom det är "gratis" för staten. Det hade ju också inneburit att man kunnat fokusera på bensinpriset när det gällde skattedelen. Nu verkar det ju ta längre tid än man trott.

C+S utnyttjar tillfället att klaga på regeringen för att den skall se sämre ut. Det är ju ganska öppet mål och det kostar inget att klaga. Det rimmar nog inte särskilt väl med vare sig MPs agenda eller trovärdighet att stödja en sänkning. Det som nog är centralt här är dock att i opposition, och särskilt så här långt före valet, kostar det inte att klaga och man behöver inte vara särskilt enad heller. Både föregående regering och nuvarande måste mycket mer se till helheten och även kompromissa utan (synligt) bråk mellan regeringsunderlaget.

Får man lov att vara lite politisk själv har vi ju tyvärr missat världens tillfälle. Hade elpriserna varit låga hade det ju varit så enkelt att peka på elbilen som universallösning här:). Man hade väl dock, från regeringsens håll, behövt närma sig Norges nivå för att tillverkarna att prioritera marknaden som de har prioriterat Norge hittills.

Du glömmer att den föregående regeringen styrde med en blå budget. Så fråga dig istället varför inte sänkningen var med i den budgeten.

Det var ju ingen som gnällde på bensinpriset under pandemin heller... Att sen skatteffekten blev lite tokig när oljepriset skenade... ptja..
Den blå budgeten var ju i själva verket en röd budget med mindre ändringar i.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
Ja, 2kr/mil har jag ju klarat utan större ansträngning än att bara ladda på natten. Sedan kan man så klart gå längre och hoppa över laddning dyra nätter, men inte nödvändigt.
De hade nog inte jag kunnat vintertid, säg att min tesla drar i snitt 1,8-2,0 kWh vintertid och jag har i grund och botten en nätavgift för ledningarna fram till kåken på 80 öre inkl moms etcetera (Vattenfall Södermanland) Det innebär att jag har en "fast" avgift på 1,44-1,66 kr per mil, då krävs det att elpriset i snitt ligger på 20-30 öre (inkl moms etc). De priserna har inte jag nattetid i alla fall i snitt.

EDIT: Min frus Zoe ligger i snitt 1,8 kWh/mil på vintern och 1,5 kWh/mil på sommaren.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Jeppe_E »

LarsOJ skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsOJ skrev:
Sverige har väl bara fått ok från EU för den här lilla sänkningen ännu.

Och så fryst reduktionsplikt (ingen automatisk höjning vid nyår).

Så 4-5kr lägre än om sosseriet fåt fortsätta iaf.

Enklaste sättet att dämpa inflationen vore att ta bort momsen på drivmedel några år.
Källa på de där 4-5 kronorna? Eller som Oscar Sjöstedt (SD) sa; ”Ibland är verkligheten och spökar” "Funkar det inte, så funkar det inte"
Alltså reduktionsplikten ska ju räknas upp varje nyår men nu är det väl fryst för 2023. Förra nyår höjdes väl dieseln med 3kr om jag inte minns fel. Exakt hur mycket det blir i kr beror ju på priset på bensin/diesel och etanolen/biodieseln som blandads i.

Det är ju andelen i % som räknas upp varje år.
Som om den fryses, så bör priset ligga kvar på nuvarande nivå?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Jeppe_E »

pefreli skrev:
LarsL skrev:
Franz skrev:
Elbilen är ju ofta ett bra alternativ i längden men för den som kör bensinbil idag låter det kanske skrämmande med höga elpriser. Har man inte vana av elbilar kan det ju vara lätt att hänga upp sig på snabbladdningspriser eller de dyraste timmarna som det gärna rapporteras om. Även risk för elbrist låter väl idag mer troligt än bensinbrist även om någon timmes nedstängning säkert hade planerats väl av alla elbilsägare förutom kanske någon SVT-reporter.
Håll med om att ifall man trovärdigt kunde ha sålt in 2 kr milen utan ansträngning hade läget varit lite annorlunda.
Ja, 2kr/mil har jag ju klarat utan större ansträngning än att bara ladda på natten. Sedan kan man så klart gå längre och hoppa över laddning dyra nätter, men inte nödvändigt.

Jag VET att folk har svårt som en SVT-reporter att skilja på snabbladdnings kostnader eller maximerade spotpriser och de faktiska kostnaderna när man laddar på natten. Folk tror mig inte utan att jag kan visa skärmdumpar från Tibber.

Folk reagerar också på elbristen och tror att nu blir det dåligt med elbil. Jag brukar hävda att jag stödjer nätet då jag gör det lite lönsammare att producera på natten.

Det stora problemet är ju att det kommer bli svårare och dyrare att låna till en bil. Så trots att de faktiskt skulle kunna byta en gammal fossil mot en ny elbil rent ekonomiskt så kan folk inte låna de pengar som behövs.
+1 på det inlägget. ;)

Okunskapen ”där ute” är monumental.

Kommentaren som dyker upp emellanåt är ”Varför ska man köpa elbil med elpriser på 5 kr/kWh? Då kan jag likaväl köra vidare med min fossilare” :roll:

Även om jag aktivt valt att ladda på de absolut dyraste timmarna på dygnet så hade det ändå blivit billigare än fossilaren.

Har man timdebitering och laddar hemma så betalar man ju i princip aldrig mer än 1 kr/kWh. Under oktober betalade jag 128 kr för 360 kWh
(+nätavgift). Det motsvarar knappt 80 öre/mil.

Med en elbil kan du välja hur mkt du ska betala för laddningen.

Kör du fossilt får du snällt betala det macken (eller regeringen) tycker du ska betala…
På tal om okunskap. 360 kW är minst 240 kr i skatt och överföring. Om du sen betalt 128 kr till för elen, så är det i princip 1 kr/kWh. Laddförluster och lite så, så hamnar din faktiska milkostnad närmre 2,5 kr/mil och inte 80 öre.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Jeppe_E »

ChristerSjo skrev:
LarsL skrev:
Ja, 2kr/mil har jag ju klarat utan större ansträngning än att bara ladda på natten. Sedan kan man så klart gå längre och hoppa över laddning dyra nätter, men inte nödvändigt.
De hade nog inte jag kunnat vintertid, säg att min tesla drar i snitt 1,8-2,0 kWh vintertid och jag har i grund och botten en nätavgift för ledningarna fram till kåken på 80 öre inkl moms etcetera (Vattenfall Södermanland) Det innebär att jag har en "fast" avgift på 1,44-1,66 kr per mil, då krävs det att elpriset i snitt ligger på 20-30 öre (inkl moms etc). De priserna har inte jag nattetid i alla fall i snitt.

EDIT: Min frus Zoe ligger i snitt 1,8 kWh/mil på vintern och 1,5 kWh/mil på sommaren.

Nej, en del har lite väl övertro när det gäller laddkostnader. Jag har ju lite mild Excel-OCD. Jag har samtliga laddningar, med laddförluster, och bilens effektivitet noterade. Jag skulle vilja påstå att det med en snål elbil (Tesla Model 3) går att komma ner i 1,5 kr/mil när elpriset är nära noll och det är sommar. Kan lätt bli det dubbla vintertid. Min MY ligger på 2,10 kr/mil, men jag har bara data för 5 månader än så länge
Skärmavbild 2022-11-03 kl. 23.39.28.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1584
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av pefreli »

Jeppe_E skrev:
pefreli skrev:
LarsL skrev:
Franz skrev:
Elbilen är ju ofta ett bra alternativ i längden men för den som kör bensinbil idag låter det kanske skrämmande med höga elpriser. Har man inte vana av elbilar kan det ju vara lätt att hänga upp sig på snabbladdningspriser eller de dyraste timmarna som det gärna rapporteras om. Även risk för elbrist låter väl idag mer troligt än bensinbrist även om någon timmes nedstängning säkert hade planerats väl av alla elbilsägare förutom kanske någon SVT-reporter.
Håll med om att ifall man trovärdigt kunde ha sålt in 2 kr milen utan ansträngning hade läget varit lite annorlunda.
Ja, 2kr/mil har jag ju klarat utan större ansträngning än att bara ladda på natten. Sedan kan man så klart gå längre och hoppa över laddning dyra nätter, men inte nödvändigt.

Jag VET att folk har svårt som en SVT-reporter att skilja på snabbladdnings kostnader eller maximerade spotpriser och de faktiska kostnaderna när man laddar på natten. Folk tror mig inte utan att jag kan visa skärmdumpar från Tibber.

Folk reagerar också på elbristen och tror att nu blir det dåligt med elbil. Jag brukar hävda att jag stödjer nätet då jag gör det lite lönsammare att producera på natten.

Det stora problemet är ju att det kommer bli svårare och dyrare att låna till en bil. Så trots att de faktiskt skulle kunna byta en gammal fossil mot en ny elbil rent ekonomiskt så kan folk inte låna de pengar som behövs.
+1 på det inlägget. ;)

Okunskapen ”där ute” är monumental.

Kommentaren som dyker upp emellanåt är ”Varför ska man köpa elbil med elpriser på 5 kr/kWh? Då kan jag likaväl köra vidare med min fossilare” :roll:

Även om jag aktivt valt att ladda på de absolut dyraste timmarna på dygnet så hade det ändå blivit billigare än fossilaren.

Har man timdebitering och laddar hemma så betalar man ju i princip aldrig mer än 1 kr/kWh. Under oktober betalade jag 128 kr för 360 kWh
(+nätavgift). Det motsvarar knappt 80 öre/mil.

Med en elbil kan du välja hur mkt du ska betala för laddningen.

Kör du fossilt får du snällt betala det macken (eller regeringen) tycker du ska betala…
På tal om okunskap. 360 kW är minst 240 kr i skatt och överföring. Om du sen betalt 128 kr till för elen, så är det i princip 1 kr/kWh. Laddförluster och lite så, så hamnar din faktiska milkostnad närmre 2,5 kr/mil och inte 80 öre.
Som jag skriver är det exklusive nätkostnad…
Men visst, lite slarvigt uttryckt från min sida.

Sen får man kanske dra av 80 öre/kWh det senaste året eftersom man får det i bidrag av staten…

Sen pratar jag kWh och inte kW. Om vi nu ska undvika missförstånd.

Men min poäng är densamma oavsett om kostnaden är 1 eller 3 kr/mil
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av LarsOJ »

Jeppe_E skrev:
LarsOJ skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsOJ skrev:
Sverige har väl bara fått ok från EU för den här lilla sänkningen ännu.

Och så fryst reduktionsplikt (ingen automatisk höjning vid nyår).

Så 4-5kr lägre än om sosseriet fåt fortsätta iaf.

Enklaste sättet att dämpa inflationen vore att ta bort momsen på drivmedel några år.
Källa på de där 4-5 kronorna? Eller som Oscar Sjöstedt (SD) sa; ”Ibland är verkligheten och spökar” "Funkar det inte, så funkar det inte"
Alltså reduktionsplikten ska ju räknas upp varje nyår men nu är det väl fryst för 2023. Förra nyår höjdes väl dieseln med 3kr om jag inte minns fel. Exakt hur mycket det blir i kr beror ju på priset på bensin/diesel och etanolen/biodieseln som blandads i.

Det är ju andelen i % som räknas upp varje år.
Som om den fryses, så bör priset ligga kvar på nuvarande nivå?
Ja som jag skrev. ca 4-5 kr lägre än om sosseriet fått fortsätta.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: MP vs. S och C gällande bensin/diesel-priser

Inlägg av Jeppe_E »

LarsOJ skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsOJ skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsOJ skrev:
Sverige har väl bara fått ok från EU för den här lilla sänkningen ännu.

Och så fryst reduktionsplikt (ingen automatisk höjning vid nyår).

Så 4-5kr lägre än om sosseriet fåt fortsätta iaf.

Enklaste sättet att dämpa inflationen vore att ta bort momsen på drivmedel några år.
Källa på de där 4-5 kronorna? Eller som Oscar Sjöstedt (SD) sa; ”Ibland är verkligheten och spökar” "Funkar det inte, så funkar det inte"
Alltså reduktionsplikten ska ju räknas upp varje nyår men nu är det väl fryst för 2023. Förra nyår höjdes väl dieseln med 3kr om jag inte minns fel. Exakt hur mycket det blir i kr beror ju på priset på bensin/diesel och etanolen/biodieseln som blandads i.

Det är ju andelen i % som räknas upp varje år.
Som om den fryses, så bör priset ligga kvar på nuvarande nivå?
Ja som jag skrev. ca 4-5 kr lägre än om sosseriet fått fortsätta.
Alltid skönt med killgissningar om framtiden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar