55 miljarder i elstöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:
Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
Mest rimliga vore att de satte ett tak på ett högre belopp. säg 1 kr. så folk inte förbrukar mer och därmed driver upp priset. Men samtidigt inte blir ruinerade.
Om folk gör vinst på detta kommer det enbart bli osämja och irritation.
Vinst är det nog extremt få som gör, eftersom elskatt + överföring kostar minst 67 öre per kWh.

Däremot var det ju sagt och "lovat" att det skulle komma ett riktigt högkostnadsskydd på att 70% över 1 kr skulle täckas. Å andra sidan, skulle nu elpriset skena iväg och ligga konstant högt på 8 kr/kWh, så skulle det fortfarande innebära ett elpris på 3 kr/kWh + skatt och överföring. Det behövs både ett tak för hur mycket som är rimligt att förbruka, säg istället att elpriset får max vara 1 kr och bara på 1800 kWh. Då ger det både ett incitament att spara på elen, samt en tydlig kostnadsbild.
Nu har jag fakriskt inte räknat på de men de känns fakriskt som man med solceller och laddning avbilen med smartladdning på nätter fakriskt kan göra en vinst.. Men visst de är bara en uppskattning och jag är kanske helt fel på de.

Om du har producerat el, så kvittas det ju mot din förbrukning = Mindre stöd. Eller rättare sagt, det är ju det mest logiska. Men det är iofs inte alltid som saker är logiska.
Jo men tittar jag på hur jag har förbrukar elen så är de bara 23% som jag förbrukat direkt.. 77% av elen har jag sålt.. När jag köper tillbaka den så får jag 79öre per kWh i bidrag men jag får även 60öre för jag har sålt solel dvs jag får i princip 1:40 för varje kWh jag köpt..
Tittar jag sen på juli fakturan så ser jag att jag köpt för 82.15 öre i snitt och sålt för 150 öre i snitt.

Tog en månad i högen men tror de var dyr el den månaden om jag minns rätt.

Så ja välsigt förmånligt får jag säga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Jeppe_E skrev:
Gratis har den inte varit. Om nu detta elstödet kommer bli verklighet, så landar elräkningen för mig personligen in på i runda slängar samma kostnad som jag hade för perioden okt 2020 - sept 2021. Men med den brasklappen att jag har sänkt min förbrukning från 17800 kWh till 16500 kWh. Så samma pris, fast för 8% mindre el. Så helt enkelt en prisökning på 8%, även med stödet inräknat. Jämför man rakt av för elkostnaden 2020 Jan-Sept med årets, så är det 100% prisökning.
Det är ju det som är så fel. För en del blir det en vinst, för en del blir det gratis eller nästan gratis, för en del blir det åtminstone avsevärt billigare, och för en del gör det varken till eller från.
För oss med solceller som redan har tjänat massor på de höga elpriserna, och som dessutom har försökt att flytta all förbrukning till de billiga timmarna på natten, är detta i princip som att få dubbelt betalt. Jag har högre förbrukning i år än förra året, just för att jag sett till att inte förbruka min egenproducerat el in samma utsträckning som jag gjort tidigare år. Detta gjorde jag förvisso för att få en lägre elräkning, men tanken var ju knappast att staten betalar mig för att jag gör så.
Det låter kanske konstigt att jag anser att det är fel, det är ju trots allt pengar rakt in i fickan. Varför klaga liksom? Men det är ju inte så att det är gratis pengar. Nån betalar ju för det. Och ska det vara nån form av högkostnadsskydd så ska det väl också vara utformat på ett sätt så att det kapar de högsta priserna. Men det ska inte tillfalla oss som inte haft någon särskilt hög elräkning.
Som sagt, om inte tillverkad el räknas av mot förbrukad så blir det jättefel. Den datan finns ju hos nätägaren. Alla solcellsägare har ju fått betalt för den elen + skattelättnad, så det är ju hål i huvudet om stödet skall utbetalas utan det i tanke.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
mati skrev:
Jeppe_E skrev:
Gratis har den inte varit. Om nu detta elstödet kommer bli verklighet, så landar elräkningen för mig personligen in på i runda slängar samma kostnad som jag hade för perioden okt 2020 - sept 2021. Men med den brasklappen att jag har sänkt min förbrukning från 17800 kWh till 16500 kWh. Så samma pris, fast för 8% mindre el. Så helt enkelt en prisökning på 8%, även med stödet inräknat. Jämför man rakt av för elkostnaden 2020 Jan-Sept med årets, så är det 100% prisökning.
Det är ju det som är så fel. För en del blir det en vinst, för en del blir det gratis eller nästan gratis, för en del blir det åtminstone avsevärt billigare, och för en del gör det varken till eller från.
För oss med solceller som redan har tjänat massor på de höga elpriserna, och som dessutom har försökt att flytta all förbrukning till de billiga timmarna på natten, är detta i princip som att få dubbelt betalt. Jag har högre förbrukning i år än förra året, just för att jag sett till att inte förbruka min egenproducerat el in samma utsträckning som jag gjort tidigare år. Detta gjorde jag förvisso för att få en lägre elräkning, men tanken var ju knappast att staten betalar mig för att jag gör så.
Det låter kanske konstigt att jag anser att det är fel, det är ju trots allt pengar rakt in i fickan. Varför klaga liksom? Men det är ju inte så att det är gratis pengar. Nån betalar ju för det. Och ska det vara nån form av högkostnadsskydd så ska det väl också vara utformat på ett sätt så att det kapar de högsta priserna. Men det ska inte tillfalla oss som inte haft någon särskilt hög elräkning.
Som sagt, om inte tillverkad el räknas av mot förbrukad så blir det jättefel. Den datan finns ju hos nätägaren. Alla solcellsägare har ju fått betalt för den elen + skattelättnad, så det är ju hål i huvudet om stödet skall utbetalas utan det i tanke.
Jag är splitrad till de.. Tittar jag på 2020 istället (tror de var de året) så kan jag säga att jag knappt fick något alls för den el jag sålde. Jag har ju ändå tagit en risk med investering i solel och de vill man såklart inte ska missgynna en. Jag förstår dock helt hur du tänker och jag är som sagt lite splitrad..
En sak är jag dock säker på och de är att de är svårt att få detta rättvist.. Man kan ju blanda in investeringar i värmepump och annan energi besparing också så blir de än mer komplext..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

Det hade väl ändå varit värre om en investering i solceller hade resulterat i minskad återbetalning? Det är väl inte fel att en sån investering lönar sig?
Uppdraget var att fördela extrainkomsterna som svenska kraftnät sitter på på enklast, raka sätt utan att behöva göra en individuell bedömning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Det hade väl ändå varit värre om en investering i solceller hade resulterat i minskad återbetalning? Det är väl inte fel att en sån investering lönar sig?
Uppdraget var att fördela extrainkomsterna som svenska kraftnät sitter på på enklast, raka sätt utan att behöva göra en individuell bedömning.
Jo jag föstår varför de gör som de gör.. De är en enkel modell och de behöver bara involvera nät ägarna, inte de som säljer elen..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av ChristerSjo »

Blir väl alltid lite som att hur man än vänder sig har man ändan bak.

Jag har de senaste 10 åren investerat över 600 kSEK i energibesparande åtgärder - Värmpump Luft/vatten (Värme/varmvatten), Solceller (El), Vakuumsolfångare (varmvatten), Pelletskamin (för att gå in när elen är som dyrast/förbrukas som mest), Energi effektiva fönster, Smart styrning (styr billaddning, uppvärmning av hus, uppvärmning av varmvatten etc styrs när elpriset är som lägst). Vissa av dessa är ju gynnade av höga elpris, t.ex. Solceller.

Skulle jag inte gjort dessa åtgärder skulle jag ha en mycket högre kWh konsumtion och högre konsumtion då elpriset är högt. I kWh rör det sig om 35000 kWh utan investeringarna mot idag cirka 20 000 kWh. 15 000 mer i konsumtion skulle inburit att jag fått 7 500 kr mer i bidrag (15 000 x 50 öre SE3).

Skall man behöva räkna om försåld el som man tjänat på blir det ju lite fel, för såld el gör ju att elpriserna blir lägre (en piss i havet visserligen sett från min produktion och total privat solelsproduktion i Sverige).

Som sagt, det är inte alltid svart eller vitt.

EDIT: Lite felskrivning. :)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Det hade väl ändå varit värre om en investering i solceller hade resulterat i minskad återbetalning? Det är väl inte fel att en sån investering lönar sig?
Fast det lönar sig ju ändå, just tack vare de höga elpriserna. Jag har aldrig tidigare varit i närheten av det jag tjänat från solcellerna i år. Det är just det faktumet ett elen är som allra dyrast när solcellerna producerar som mest, att man får så himla bra betalt för elen nuförtiden.
Man får ju aldrig säga det till nån, men som solcellsägare vill man ju att elpriset är högt under sommarn. När det var som mest galet dyrt satt vi bara och håvade in pengar.
Jag skulle verkligen inte protestera om det här stödet enbart skulle baseras på den delen av den köpta elen som överstiger den egna produktionen. I vårt fall väldigt lite alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det hade väl ändå varit värre om en investering i solceller hade resulterat i minskad återbetalning? Det är väl inte fel att en sån investering lönar sig?
Fast det lönar sig ju ändå, just tack vare de höga elpriserna. Jag har aldrig tidigare varit i närheten av det jag tjänat från solcellerna i år. Det är just det faktumet ett elen är som allra dyrast när solcellerna producerar som mest, att man får så himla bra betalt för elen nuförtiden.
Man får ju aldrig säga det till nån, men som solcellsägare vill man ju att elpriset är högt under sommarn. När det var som mest galet dyrt satt vi bara och håvade in pengar.
Jag skulle verkligen inte protestera om det här stödet enbart skulle baseras på den delen av den köpta elen som överstiger den egna produktionen. I vårt fall väldigt lite alltså.
Samtidigt är det kWh vi pratar om. Att man går plus på solceller beror ju på att de producerar el när det behövs som mest (på sommaren). Dvs de bidrar till att öka tillgången på el när de efterfrågas som mest.

I grund och botten är det inte frågan om kronor och ören, för de styrs av tillgång och efterfrågan av kW.

Det finns 100 000 tals hushåll i Sverige som har kunna investera i solceller och hjälpt till med höga elpriser på sommaren. Skall dessa gynnas och få bidrag för att de inte gjort denna investering?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av chaffis75 »

ChristerSjo skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det hade väl ändå varit värre om en investering i solceller hade resulterat i minskad återbetalning? Det är väl inte fel att en sån investering lönar sig?
Fast det lönar sig ju ändå, just tack vare de höga elpriserna. Jag har aldrig tidigare varit i närheten av det jag tjänat från solcellerna i år. Det är just det faktumet ett elen är som allra dyrast när solcellerna producerar som mest, att man får så himla bra betalt för elen nuförtiden.
Man får ju aldrig säga det till nån, men som solcellsägare vill man ju att elpriset är högt under sommarn. När det var som mest galet dyrt satt vi bara och håvade in pengar.
Jag skulle verkligen inte protestera om det här stödet enbart skulle baseras på den delen av den köpta elen som överstiger den egna produktionen. I vårt fall väldigt lite alltså.
Samtidigt är det kWh vi pratar om. Att man går plus på solceller beror ju på att de producerar el när det behövs som mest (på sommaren). Dvs de bidrar till att öka tillgången på el när de efterfrågas som mest.

I grund och botten är det inte frågan om kronor och ören, för de styrs av tillgång och efterfrågan av kW.

Det finns 100 000 tals hushåll i Sverige som har kunna investera i solceller och hjälpt till med höga elpriser på sommaren. Skall dessa gynnas och få bidrag för att de inte gjort denna investering?
Ok.. Låter som jag ska sluta tycka de är fel jag får bra betalt för att äga mina solceller. Och jo de var en stor investering då 2018 när jag skaffade mina paneler.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vovven
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av vovven »

Den som gynnas mest av denna modell är ägare av :
Stora hus med direktverkande el för uppvärmningen
Husägare som INTE låst elpriset
Ägare av eluppvärmda utomhuspooler
Ägare som äger flera fastigheter
Husägare som INTE ansträngt sig för att minska sin elanvändning
Husägare som slösar med elen.

Alltså är det främst de redan rika och ekonomiskt starka som är vinnarna.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

vovven skrev:
Den som gynnas mest av denna modell är ägare av :
Stora hus med direktverkande el för uppvärmningen
Husägare som INTE låst elpriset
Ägare av eluppvärmda utomhuspooler
Ägare som äger flera fastigheter
Husägare som INTE ansträngt sig för att minska sin elanvändning
Husägare som slösar med elen.

Alltså är det främst de redan rika och ekonomiskt starka som är vinnarna.
Låter ju inte som en grupp som gynnats av senaste årets elpriser. Dock låter det ju som att dom har betalat in en relativt stor del av dom flaskhalsavgifter som nu betalas tillbaka.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

vovven skrev:
Den som gynnas mest av denna modell är ägare av :
Stora hus med direktverkande el för uppvärmningen
Husägare som INTE låst elpriset
Ägare av eluppvärmda utomhuspooler
Ägare som äger flera fastigheter
Husägare som INTE ansträngt sig för att minska sin elanvändning
Husägare som slösar med elen.

Alltså är det främst de redan rika och ekonomiskt starka som är vinnarna.

Nja, husägare som inte låst elpriset har ju drabbats av ett betydligt högre elpris i år, det är inte så per definition att man får mycket mer tillbaka jämfört med vad man betalat. Snarare tvärtom.

Att slösa på elen betyder ju en betydligt högre kostnad, att man får tillbaka 79 öre spelar ju mindre roll om man slösat på något som kostat 3 kr/kWh. Men ja, om man som fastighetsägare roffar åt sig hela återbetalningen istället för att låta den komma slutkunden till godo, är ju mer en samvetsfråga.

Vinnarna är förstås de som HAR låst elpriset till ett lågt pris. De kan slösa hej vilt och få bra återbäring.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

Jeppe_E skrev:
Vinnarna är förstås de som HAR låst elpriset till ett lågt pris. De kan slösa hej vilt och få bra återbäring.
Men det visste dom ju inte i vintras? Att återbäringen skulle baseras på vad dom gjorde av med då?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

Fredrik j skrev:
Jeppe_E skrev:
Vinnarna är förstås de som HAR låst elpriset till ett lågt pris. De kan slösa hej vilt och få bra återbäring.
Men det visste dom ju inte i vintras? Att återbäringen skulle baseras på vad dom gjorde av med då?
Nej, men de är fortfarande vinnare oavsett. Har man lyckats binda priset säg 2021 till ett lågt 3-årigt avtal, så kanske man inte bryr sig att SPA-badet drar 500 kWh per månad och att man har 23 grader inomhus.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Leo »

Nuvarande elpriskompensation är INTE något retroaktivt stöd/ersättning för tidigare förbrukning/elkostnader. Det är ett förtida stöd FRAMÅT för kommande vinter, som kommer att BASERAS PÅ retroaktiv förbrukning på själva elabonnemanget/fastigheten.

Den som står som tecknare på elabonnemanget vid beslutstidpunkten (tidigast 1/12-2022) är den som kommer att få pengarna utbetalt till sig, troligtvis som en engångs klumpsumma.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

Leo skrev:
Nuvarande elpriskompensation är INTE något retroaktivt stöd/ersättning för tidigare förbrukning/elkostnader. Det är ett förtida stöd FRAMÅT för kommande vinter, som kommer att BASERAS PÅ retroaktiv förbrukning på själva elabonnemanget/fastigheten.

Den som står som tecknare på elabonnemanget vid beslutstidpunkten (tidigast 1/12-2022) är den som kommer att få pengarna utbetalt till sig, troligtvis som en engångs klumpsumma.

Jo, det var väl en öppen dörr det där, även om det inte alls var det som utlovades. Det är ju sjukt dåligt att ge typ allt mellan 1000-16000 kr som ett stöd mot elräkning som i värsta fall (enligt de "experter" som räknat på det) kan vara 20 kkr per månad för privathushåll och flera 100 kkr för företag. Då har man ju inte alls satt sig in i problematiken för SE4 (och SE3). Men de har ju svårt att få ihop sin budget, så det är ju inte alls förvånande att 90 miljarder blev 55 miljarder och att sänkningen på 10 kr litern för bensinen blev.... zip nada (inte för att speciellt många här i forumet bryr sig om det). Löftet vara att stödet skulle vara ett högkostnadsskydd på ett elpris på över 1 kr/kWh.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Fredrik j »

Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
Jeppe_E skrev:
Vinnarna är förstås de som HAR låst elpriset till ett lågt pris. De kan slösa hej vilt och få bra återbäring.
Men det visste dom ju inte i vintras? Att återbäringen skulle baseras på vad dom gjorde av med då?
Nej, men de är fortfarande vinnare oavsett. Har man lyckats binda priset säg 2021 till ett lågt 3-årigt avtal, så kanske man inte bryr sig att SPA-badet drar 500 kWh per månad och att man har 23 grader inomhus.
Ja, den som band priset 2021 till lågt 3-årigt avtal är en vinnare. Det var ju en risk att binda. Den visade sig betala sig.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 953
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av R_Edvinsson »

Även ett högkostnadsskydd verkar vara på G.
Kanske inte lika snabbt som oppositionen ville men det verkar hända saker iaf.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -elkunder/
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Anderzzon »

R_Edvinsson skrev:
Även ett högkostnadsskydd verkar vara på G.
Kanske inte lika snabbt som oppositionen ville men det verkar hända saker iaf.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -elkunder/
Hahaha vilka tomtar dom är Bild Det är ju bara det tidigare annonserade stödet som ska betalas ut och som de nu väljer att kalla för högkostnadsskydd.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

R_Edvinsson skrev:
Även ett högkostnadsskydd verkar vara på G.
Kanske inte lika snabbt som oppositionen ville men det verkar hända saker iaf.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -elkunder/

Öh? Nej? Det är ju det befintliga förslaget och hur det skall betalas ut.

Ebba Busch sa ju i ett svagt ögonblick att stödet skulle betalas ut innan jul, för att det inte skulle påverka befolkningens ekonomi så hårt. Nu skriver de att stödet kommer 2023.... Har tappat räkningen på alla lögner som de sa före valet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av nek0 »

Jeppe_E skrev:
R_Edvinsson skrev:
Även ett högkostnadsskydd verkar vara på G.
Kanske inte lika snabbt som oppositionen ville men det verkar hända saker iaf.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -elkunder/

Öh? Nej? Det är ju det befintliga förslaget och hur det skall betalas ut.

Ebba Busch sa ju i ett svagt ögonblick att stödet skulle betalas ut innan jul, för att det inte skulle påverka befolkningens ekonomi så hårt. Nu skriver de att stödet kommer 2023.... Har tappat räkningen på alla lögner som de sa före valet.
De har redan kört om Morgan Johansson :lol:
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
R_Edvinsson skrev:
Även ett högkostnadsskydd verkar vara på G.
Kanske inte lika snabbt som oppositionen ville men det verkar hända saker iaf.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -elkunder/

Öh? Nej? Det är ju det befintliga förslaget och hur det skall betalas ut.

Ebba Busch sa ju i ett svagt ögonblick att stödet skulle betalas ut innan jul, för att det inte skulle påverka befolkningens ekonomi så hårt. Nu skriver de att stödet kommer 2023.... Har tappat räkningen på alla lögner som de sa före valet.
De har redan kört om Morgan Johansson :lol:
Morgan Johansson lär vara ohotad länge med alla sina lögner och påhitt.
tillsammans med Annika strandhäll är de de största twitter trollen S har och de har varit en skarpt bidragande faktor till den polarisering vi ser idag.

Möjligtvis att Dan Eliasson kan utmana honom
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

niklas12 skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
R_Edvinsson skrev:
Även ett högkostnadsskydd verkar vara på G.
Kanske inte lika snabbt som oppositionen ville men det verkar hända saker iaf.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -elkunder/

Öh? Nej? Det är ju det befintliga förslaget och hur det skall betalas ut.

Ebba Busch sa ju i ett svagt ögonblick att stödet skulle betalas ut innan jul, för att det inte skulle påverka befolkningens ekonomi så hårt. Nu skriver de att stödet kommer 2023.... Har tappat räkningen på alla lögner som de sa före valet.
De har redan kört om Morgan Johansson :lol:
Morgan Johansson lär vara ohotad länge med alla sina lögner och påhitt.
tillsammans med Annika strandhäll är de de största twitter trollen S har och de har varit en skarpt bidragande faktor till den polarisering vi ser idag.

Möjligtvis att Dan Eliasson kan utmana honom
Vi kan nog vara överens om att samtliga partier har politiker som tvärljuger. Vissa mer än andra. Typ verkligheten som spökar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
niklas12 skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
R_Edvinsson skrev:
Även ett högkostnadsskydd verkar vara på G.
Kanske inte lika snabbt som oppositionen ville men det verkar hända saker iaf.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -elkunder/

Öh? Nej? Det är ju det befintliga förslaget och hur det skall betalas ut.

Ebba Busch sa ju i ett svagt ögonblick att stödet skulle betalas ut innan jul, för att det inte skulle påverka befolkningens ekonomi så hårt. Nu skriver de att stödet kommer 2023.... Har tappat räkningen på alla lögner som de sa före valet.
De har redan kört om Morgan Johansson :lol:
Morgan Johansson lär vara ohotad länge med alla sina lögner och påhitt.
tillsammans med Annika strandhäll är de de största twitter trollen S har och de har varit en skarpt bidragande faktor till den polarisering vi ser idag.

Möjligtvis att Dan Eliasson kan utmana honom
Vi kan nog vara överens om att samtliga partier har politiker som tvärljuger. Vissa mer än andra. Typ verkligheten som spökar.
Ja tyvärr får man väl säga att även jag skriver under på den..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av MrRun »

Nytt elstöd, nu till hela Sverige. Pga spotpriserna i Nov och Dec.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ener ... presstraff
elstöd2.png
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar