Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Bonus malus 2023?
Moderator: Redaktion
Re: Bonus malus 2023?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bonus malus 2023?
Det är långt ifrån långa leveranstider på alla bilar och framförallt så kommer ändringen precis när marknaden ändå störtdyker pga dramatiskt höjda räntor, högre elpriser och allmän osäkerhet.B99 skrev:Det är ju svårt att argumentera för att bonusen behövs för omställningen med tanke på dagens leveranstider.Legato skrev:Nya regeringen är sannerligen duktiga på att visa att de skiter fullkomligt i miljöfrågan
Total idioti. Särskilt som det sker parallellt med att man sänker priserna på fossila drivmedel.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bonus malus 2023?
Är nog inne på din linje Legato. Det är så långa leveranstider nu att man säljer redan allt som går. Då finns det inget incitament för att sänka priserna.Legato skrev:Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Bonus malus 2023?
Det går inte att se den typen av trend på så kort sikt. Utan det funkar så att ju större efterfrågan det finns desto högre pris kan du ta för produkten. Om efterfrågan sjunker (till exempel pga att marknadsstöd tas bort) så behöver företagen göra något åt det. Tillgången lär dock reglera det under ganska lång tid.Legato skrev:Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Kolla bara på hur det blev när momsen sänktes på restaurangbesök, upplevde du att det plötsligt blev billigare eller ökade restaurangernas vinst? ROT/RUT? Elektrikern jag använder tar nästan exakt lika mkt mindre av mitt företag som roten är om jag beställer samma tjänst privat. Skurkaktigt eller marknadsekonomi?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Bonus malus 2023?
I call bullshit. Skulle priserna på alla bonuselbilar sjunka 50-70 tusen 9 november då eller?LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Nä, det tror jag icke. Men vem vet?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Bonus malus 2023?
Klimatbonusen upphör den 8 november
Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen. Det innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -november/
Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen. Det innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -november/
Re: Bonus malus 2023?
Trend?oxe skrev:Det går inte att se den typen av trend på så kort sikt. Utan det funkar så att ju större efterfrågan det finns desto högre pris kan du ta för produkten. Om efterfrågan sjunker (till exempel pga att marknadsstöd tas bort) så behöver företagen göra något åt det.Legato skrev:Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Kolla bara på hur det blev när momsen sänktes på restaurangbesök, upplevde du att det plötsligt blev billigare eller ökade restaurangernas vinst? ROT/RUT? Elektrikern jag använder tar nästan exakt lika mkt mindre av mitt företag som roten är om jag beställer samma tjänst privat. Skurkaktigt eller marknadsekonomi?
Påståendet som du höll med om var en prissänkning nu på 50-70k. Det är såklart totalt trams. Jag stretchade "nu" till årsskiftet men ser kommer såklart inte ha skett tills dess heller...
Detta trots att "ni" gynnas av en allmän efterfrågeminskning som till viss del kommer påverka priserna nedåt.
Det du påstår är marknadsekonomi är faktiskt den exakta motsatsen. I en fungerande konkurrensutsatt ekonomi kan inte bolag ändra sina marginaler så dramatiskt utan att bli utkonkurrerade.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bonus malus 2023?
Och varför kan man inte läsa lite vad som postas INNAN man släpper ”breaking news”???? Tröttsamt när 20 personer på rad postar exakt samma sak! Vad är tanken då???Gargamel skrev:Klimatbonusen upphör den 8 november
Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen. Det innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -november/
B t w: har ni hört att bonusen upphör imorgon????
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Bonus malus 2023?
Vi får väl se hur dopade priserna varit av bonusen. Lär ju ta en stund innan det stabiliseras iaf. Men går ju att beställa i morgon den 8:eslugger75 skrev:I call bullshit. Skulle priserna på alla bonuselbilar sjunka 50-70 tusen 9 november då eller?LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Nä, det tror jag icke. Men vem vet?
Re: Bonus malus 2023?
Ja, de multiplicerar med -1.LarsL skrev:Kommer reglerna för malus också att ändras?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Bonus malus 2023?
Tror vi kommer se minskade priser när stödet försvinner…. (Eftersom priset höjdes med samma summa när stödet ökade)
Hihihihi.
Skämtar bara. Men vi behöver inte bli irriterade att skattepengar går till vinster åt elbilexportens profitörer.
Hihihihi.
Skämtar bara. Men vi behöver inte bli irriterade att skattepengar går till vinster åt elbilexportens profitörer.
Re: Bonus malus 2023?
Sjönk priset på Model Y och andra bilar som gick över den tidigare gränsen på 600 kkr?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Bonus malus 2023?
LarsL skrev:Sjönk priset på Model Y och andra bilar som gick över den tidigare gränsen på 600 kkr?
700 var det. Nej ingenting.
Haft alla 3/Y
Re: Bonus malus 2023?
Vi får väl se. Men ändå intressant att du vet bättre än mig vad jag tänkte eller höll med om.Legato skrev:Trend?oxe skrev:Det går inte att se den typen av trend på så kort sikt. Utan det funkar så att ju större efterfrågan det finns desto högre pris kan du ta för produkten. Om efterfrågan sjunker (till exempel pga att marknadsstöd tas bort) så behöver företagen göra något åt det.Legato skrev:Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Kolla bara på hur det blev när momsen sänktes på restaurangbesök, upplevde du att det plötsligt blev billigare eller ökade restaurangernas vinst? ROT/RUT? Elektrikern jag använder tar nästan exakt lika mkt mindre av mitt företag som roten är om jag beställer samma tjänst privat. Skurkaktigt eller marknadsekonomi?
Påståendet som du höll med om var en prissänkning nu på 50-70k. Det är såklart totalt trams. Jag stretchade "nu" till årsskiftet men ser kommer såklart inte ha skett tills dess heller...
Detta trots att "ni" gynnas av en allmän efterfrågeminskning som till viss del kommer påverka priserna nedåt.
Det du påstår är marknadsekonomi är faktiskt den exakta motsatsen. I en fungerande konkurrensutsatt ekonomi kan inte bolag ändra sina marginaler så dramatiskt utan att bli utkonkurrerade.
Jag drar mig ur diskussionen nu. Vad vi tror eller tycker är ändå ointressant, facit finns i framtiden och påverkas inte av vad några forumdeltagare diskuterar.
Re: Bonus malus 2023?
Ingenting positivt kommer att hända med priserna. Tesla sket ju fullständigt i att 700k-taket infördes och höjde t.o.m. priset på M3P så att den hamnade ovanför det i samma veva.
Re: Bonus malus 2023?
Nu får du ju lugna dig lite. Klart ingen tror att de kommer sänka priserna i övermorgon eller att ändringen slagit igenom fullt tills årsskiftet. Men priserna kommer garanterat justeras, precis som de gjordes åt andra hållet när bonusen infördes/höjdes. Var ju ett jäkla liv om det på forumet.Legato skrev:Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Bonus malus 2023?
Teslas aktuella priser har väl inget med bonusen att göra. Det är väl skatteverkets lista om nybilspris som publiceras (2 ggr?) per år och som även ligger till grund för förmånsvärdet.lennholm skrev:Ingenting positivt kommer att hända med priserna. Tesla sket ju fullständigt i att 700k-taket infördes och höjde t.o.m. priset på M3P så att den hamnade ovanför det i samma veva.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Bonus malus 2023?
Alla ser vad du skrivit. Sen kanske du menar något helt annat än vad du faktiskt skrev, men det är knappast någon annans ansvar än ditt.oxe skrev:Vi får väl se. Men ändå intressant att du vet bättre än mig vad jag tänkte eller höll med om.Legato skrev:Trend?oxe skrev:Det går inte att se den typen av trend på så kort sikt. Utan det funkar så att ju större efterfrågan det finns desto högre pris kan du ta för produkten. Om efterfrågan sjunker (till exempel pga att marknadsstöd tas bort) så behöver företagen göra något åt det.Legato skrev:Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:
Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.
Kolla bara på hur det blev när momsen sänktes på restaurangbesök, upplevde du att det plötsligt blev billigare eller ökade restaurangernas vinst? ROT/RUT? Elektrikern jag använder tar nästan exakt lika mkt mindre av mitt företag som roten är om jag beställer samma tjänst privat. Skurkaktigt eller marknadsekonomi?
Påståendet som du höll med om var en prissänkning nu på 50-70k. Det är såklart totalt trams. Jag stretchade "nu" till årsskiftet men ser kommer såklart inte ha skett tills dess heller...
Detta trots att "ni" gynnas av en allmän efterfrågeminskning som till viss del kommer påverka priserna nedåt.
Det du påstår är marknadsekonomi är faktiskt den exakta motsatsen. I en fungerande konkurrensutsatt ekonomi kan inte bolag ändra sina marginaler så dramatiskt utan att bli utkonkurrerade.
Jag drar mig ur diskussionen nu. Vad vi tror eller tycker är ändå ointressant, facit finns i framtiden och påverkas inte av vad några forumdeltagare diskuterar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bonus malus 2023?
Lugna mig? Jag är lugn, men jag förstår att du gärna vill ändra dig så här i efterhand. Förhoppningsvis insåg du vilket trams det var du skrev. Ditt påstående var som sagt att priserna skulle justeras 50-70k nu.LarsOJ skrev:Nu får du ju lugna dig lite. Klart ingen tror att de kommer sänka priserna i övermorgon eller att ändringen slagit igenom fullt tills årsskiftet. Men priserna kommer garanterat justeras, precis som de gjordes åt andra hållet när bonusen infördes/höjdes. Var ju ett jäkla liv om det på forumet.Legato skrev:Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Och nej, priserna höjdes inte med 70k när bonusen kom. Det har aldrig någonsin varit någon diskussion om att alla elbilars pris skulle ha höjts med 70k. Lika lite som alla bilar över 700k fick 70k sänkt pris när bonustaket kom. I vissa fall gjordes mindre justeringar, men det är något helt annat än det du påstod.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bonus malus 2023?
Flera andra i tråden förstod alldeles utmärkt vad jag skrev och menade. Jag får uppenbart vara tydligare så även du förstår.Legato skrev:Lugna mig? Jag är lugn, men jag förstår att du gärna vill ändra dig så här i efterhand. Förhoppningsvis insåg du vilket trams det var du skrev. Ditt påstående var som sagt att priserna skulle justeras 50-70k nu.LarsOJ skrev:Nu får du ju lugna dig lite. Klart ingen tror att de kommer sänka priserna i övermorgon eller att ändringen slagit igenom fullt tills årsskiftet. Men priserna kommer garanterat justeras, precis som de gjordes åt andra hållet när bonusen infördes/höjdes. Var ju ett jäkla liv om det på forumet.Legato skrev:Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Och nej, priserna höjdes inte med 70k när bonusen kom. Det har aldrig någonsin varit någon diskussion om att alla elbilars pris skulle ha höjts med 70k. Lika lite som alla bilar över 700k fick 70k sänkt pris när bonustaket kom. I vissa fall gjordes mindre justeringar, men det är något helt annat än det du påstod.
Re: Bonus malus 2023?
Vad intressant. Flera andra? Vilka då? Hur vet du det? Har ni ringt varandra och stämt av? Men bra att veta att man ska förutsätta att du menar något helt annat än det du skriver, samt att du dessutom vet vad alla andra tror du menar.LarsOJ skrev:Flera andra i tråden förstod alldeles utmärkt vad jag skrev och menade. Jag får uppenbart vara tydligare så även du förstår.Legato skrev:Lugna mig? Jag är lugn, men jag förstår att du gärna vill ändra dig så här i efterhand. Förhoppningsvis insåg du vilket trams det var du skrev. Ditt påstående var som sagt att priserna skulle justeras 50-70k nu.LarsOJ skrev:Nu får du ju lugna dig lite. Klart ingen tror att de kommer sänka priserna i övermorgon eller att ändringen slagit igenom fullt tills årsskiftet. Men priserna kommer garanterat justeras, precis som de gjordes åt andra hållet när bonusen infördes/höjdes. Var ju ett jäkla liv om det på forumet.Legato skrev:Trams. Men tror ni verkligen det där så slår jag gärna vad... Vi kan tom vänta till årsskiftet med att stämma av. Om listpriset på en korg med elbilar vi definierat i snitt sjunkit mer än 70k vinner ni, annars vinner jag.oxe skrev:
Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.
Och nej, priserna höjdes inte med 70k när bonusen kom. Det har aldrig någonsin varit någon diskussion om att alla elbilars pris skulle ha höjts med 70k. Lika lite som alla bilar över 700k fick 70k sänkt pris när bonustaket kom. I vissa fall gjordes mindre justeringar, men det är något helt annat än det du påstod.
Fint också att du skrev explicit 50-70k men tydligen inte ens menade de beloppen. Än mer spännande att du förväntar dig att läsarna ska gissa sig till att du menar helt andra belopp än de du faktiskt skrivit.
Trams.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bonus malus 2023?
Nybilspriset i Skatteverkets lista är baserat på vad Teslas pris för bilen är. Min poäng var att Tesla inte tar hänsyn till eventuella bonusar när de sätter sina priser som vissa här verkar tro. M.a.o, Tesla kommer inte att sänka priserna p.g.a. att bonusen försvinner som det spekulerats om.ChristerSjo skrev:Teslas priser har väl inget med bonusen att göra. Det är väl skatteverkets lista om nybilspris som publiceras (2 ggr?) per år och som även ligger till grund för förmånsvärdet.lennholm skrev:Ingenting positivt kommer att hända med priserna. Tesla sket ju fullständigt i att 700k-taket infördes och höjde t.o.m. priset på M3P så att den hamnade ovanför det i samma veva.
Re: Bonus malus 2023?
Är det bara M3 standard range som går att beställa med klimatbonus numera?lennholm skrev:Nybilspriset i Skatteverkets lista är baserat på vad Teslas pris för bilen är. Min poäng var att Tesla inte tar hänsyn till eventuella bonusar när de sätter sina priser som vissa här verkar tro. M.a.o, Tesla kommer inte att sänka priserna p.g.a. att bonusen försvinner som det spekulerats om.ChristerSjo skrev:Teslas priser har väl inget med bonusen att göra. Det är väl skatteverkets lista om nybilspris som publiceras (2 ggr?) per år och som även ligger till grund för förmånsvärdet.lennholm skrev:Ingenting positivt kommer att hända med priserna. Tesla sket ju fullständigt i att 700k-taket infördes och höjde t.o.m. priset på M3P så att den hamnade ovanför det i samma veva.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Bonus malus 2023?
Nej den är basera på vad priset var när listan togs fram.lennholm skrev:Nybilspriset i Skatteverkets lista är baserat på vad Teslas pris för bilen är. Min poäng var att Tesla inte tar hänsyn till eventuella bonusar när de sätter sina priser som vissa här verkar tro. M.a.o, Tesla kommer inte att sänka priserna p.g.a. att bonusen försvinner som det spekulerats om.ChristerSjo skrev:Teslas priser har väl inget med bonusen att göra. Det är väl skatteverkets lista om nybilspris som publiceras (2 ggr?) per år och som även ligger till grund för förmånsvärdet.lennholm skrev:Ingenting positivt kommer att hända med priserna. Tesla sket ju fullständigt i att 700k-taket infördes och höjde t.o.m. priset på M3P så att den hamnade ovanför det i samma veva.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%