Beställt bil blir dyrare

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Beställt bil blir dyrare

Inlägg av PhR34k »

Hej.
Har beställt en Peugeot Expert elbil till företaget i november förra året. Nu verkar vi få leverans nästa månad typ.
Säljare ringde mig nu och drog en harang om att samförbundet mellan säljarna och bilförsäljare osv ville bryta alla avtal då bilarna gått upp i pris och då skulle min kosta 130 000kr mer än från beställningen men att de istället kommit överens om ”endast” 21000kr i höjning.
Han vill att jag skulle signa för att få bonusen. Jag sa att det räcker med att kunna bevisa att vi beställt sedan länge och jag behöver inte signa något idag för att få bonusen. Jag ville ha tid för att ta reda på mina rättigheter först.
Vad säger ni? Det handlar om alltså mitt företag som ska köpa en loss en bil som jag beställt för ett år sen och de vill höja priset nu med 20000kr, har dom rätt att göra det?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Beställt bil blir dyrare

Inlägg av Maw »

Det beror nog helt på hur avtalet ser ut.
Du kanske får läsa det finstilta :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beställt bil blir dyrare

Inlägg av martinot »

PhR34k skrev:
Hej.
Har beställt en Peugeot Expert elbil till företaget i november förra året. Nu verkar vi få leverans nästa månad typ.
Säljare ringde mig nu och drog en harang om att samförbundet mellan säljarna och bilförsäljare osv ville bryta alla avtal då bilarna gått upp i pris och då skulle min kosta 130 000kr mer än från beställningen men att de istället kommit överens om ”endast” 21000kr i höjning.
Han vill att jag skulle signa för att få bonusen. Jag sa att det räcker med att kunna bevisa att vi beställt sedan länge och jag behöver inte signa något idag för att få bonusen. Jag ville ha tid för att ta reda på mina rättigheter först.
Vad säger ni? Det handlar om alltså mitt företag som ska köpa en loss en bil som jag beställt för ett år sen och de vill höja priset nu med 20000kr, har dom rätt att göra det?
Skulle misstänka att de inte har rätt till det enligt avtalet. Som säljaren pratar om är ju just att de bestämt sig för att bryta avtalet. Det är normalt inte tillåtet att bryta avtal utan vidare. Så på dig. Du har troligen rätten på din sida.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar