Långsam laddning malung

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Långsam laddning malung

Inlägg av Dexter86 »

På tal om långsam laddning i Malung
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långsam laddning malung

Inlägg av Niklas Z »

Dexter86 skrev:
På tal om långsam laddning i Malung
Jag tror den frågan redan har blivit besvarad på ett uttömmande sätt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Långsam laddning malung

Inlägg av DanneB »

Nicke Nyfiken skrev:
DanneB skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
SomTam skrev:
Näh inte full hastighet kanske, men 75 låter lågt?
Såna v3 suc borde väl bilen kunna kräma ur mer ändå?

Har kört kort bit och ställt i recharges 150 kw laddare och hamnat på åtminstone över 100, runt 130. Utan förkonditionering…
Det spelar ingen roll om det är v2 eller v3 laddare. Det är inte laddaren som är begränsande i detta fallet.

Vad du fått tidigare när du laddat på andra laddare är inte relevant om inte förutsättningarna är samma.

Kan du inte bara berätta hur långt du kört innan du började ladda och om du navigerade till laddaren? Kanske även vilken lufttemperatur det var och hur bilen stått parkerad.

Annars är det ingen som kan avgöra om 75 kW är onormal laddeffekt eller inte.
En till sak som kan påverka laddhastigheten är hur urladdat batteriet är. Ligger det på låt säga 10-40-75% när laddningen startas, så kommer laddkurvan se väldigt olika ut.
Självklart, men vi vet redan att SoC var 40% eftersom TS skrev det i första inlägget.
Jag vet inte hur du kan vara så säker på hur TS laddat av det han skrev.. "Den laddar 75 kw på 40% batteri…".
Han kan ha startat med lägre SoC och sedan har laddkurvan gått ner vid 40% eller hela tiden varit på 75kW eller så startade han med 40% och fick 75kW då. Ingen har frågat TS.. men ni kanske är tankeläsare. ;)
Personligen märker jag avsevärd skillnad i laddkurvan om jag startar med 10% eller 40%. Därför planeras laddningen på längre sträckor, så jag har ungefär 10% när jag kommer fram till nästa laddare.
Har laddat flertalet gånger i Malung och aldrig haft problem.. förutom den gången jag hamnade där mitt i "Dansbandsveckan". Inget problem med laddarna, bara musiken. :lol:
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Långsam laddning malung

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DanneB skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
DanneB skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
SomTam skrev:
Näh inte full hastighet kanske, men 75 låter lågt?
Såna v3 suc borde väl bilen kunna kräma ur mer ändå?

Har kört kort bit och ställt i recharges 150 kw laddare och hamnat på åtminstone över 100, runt 130. Utan förkonditionering…
Det spelar ingen roll om det är v2 eller v3 laddare. Det är inte laddaren som är begränsande i detta fallet.

Vad du fått tidigare när du laddat på andra laddare är inte relevant om inte förutsättningarna är samma.

Kan du inte bara berätta hur långt du kört innan du började ladda och om du navigerade till laddaren? Kanske även vilken lufttemperatur det var och hur bilen stått parkerad.

Annars är det ingen som kan avgöra om 75 kW är onormal laddeffekt eller inte.
En till sak som kan påverka laddhastigheten är hur urladdat batteriet är. Ligger det på låt säga 10-40-75% när laddningen startas, så kommer laddkurvan se väldigt olika ut.
Självklart, men vi vet redan att SoC var 40% eftersom TS skrev det i första inlägget.
Jag vet inte hur du kan vara så säker på hur TS laddat av det han skrev.. "Den laddar 75 kw på 40% batteri…".
Han kan ha startat med lägre SoC och sedan har laddkurvan gått ner vid 40% eller hela tiden varit på 75kW eller så startade han med 40% och fick 75kW då. Ingen har frågat TS.. men ni kanske är tankeläsare. ;)
Personligen märker jag avsevärd skillnad i laddkurvan om jag startar med 10% eller 40%. Därför planeras laddningen på längre sträckor, så jag har ungefär 10% när jag kommer fram till nästa laddare.
Har laddat flertalet gånger i Malung och aldrig haft problem.. förutom den gången jag hamnade där mitt i "Dansbandsveckan". Inget problem med laddarna, bara musiken. :lol:
Åker du till Malung under dansbandsveckan får du skylla dig själv. :lol:

De enda uppgifterna TS angav var just 75 kW vid 40% batteri. Om han sedan började ladda vid 0 10 20 eller 30 % SoC spelar mindre roll om batteriet är tillräckligt varmt från början. Vid 40% får han ändå ungefär samma laddeffekt. Med kallt batteri är det en helt annan historia. Därav frågorna om temp, körsträcka förvärmning mm.

När de omedelbara svaren inte var medhåll om att det var låg laddeffekt, pga. många okända avgörande faktorer, så svalnade intresset för att få ett seriöst svar och avgörande frågor förblev obesvarade.

Gräv du vidare om du tycker det känns meningsfullt. Jag har redan dragit mina slutsatser.
Model Y P
Model S P
Model S P
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Långsam laddning malung

Inlägg av Swede1 »

Nicke Nyfiken skrev:
velig skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
velig skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Det är alltid lite underhållande när någon utan större erfarenhet av elbilar, talar om för folk med elbilar, att det är mycket bekvämare, smidigare och enklare att tanka en fossilbil, än att ladda en elbil. :lol:

Gissar att 99% av elbilsförarna på forumet även har eller har haft fossilbil tidigare. Det är liksom inga antaganden eller gissningar man ägnar sig åt när man gör en jämförelse.
Det är alltid lite oroande när någon tar sina förutfattade meningar som vetskap.
Exakt!
Du summerar det klockrent.
Topp, kul att vara överrens!
Jag är rätt så säker på att jag vet vad jag tycker och tror enligt min erfarenhet av elbilar.
Men..förresten, vad vet du om hur mycket erfarenhet av dylika fordon jag har?
Och OM du vet det, så är det sannerligen ännu mer oroande än att du tycker dig veta saker baserat på förutfattade meningar om mig.
Visst är vi överens.

Du behöver inte ta åt dig allt av det jag skriver. Du är inte unik med din uppfattning.
Det kommer ständigt folk till forumet som förklarar för elbilister att det är bekvämare att tanka fossilbil än att ladda elbil, som om elbilisterna inte vet hur det är att leva med en fossilbil.

Det finns naturligtvis vissa avvikande körmönster som gör det smidigare med fossilbil än elbil. Men knappast för den stora massan om man har tillgång till enkel hemmaladdning.

Jag har kört och levt med fossilbil i 30 år och med elbil i 7 år, (som förstabil/familjebil) och jag tycker det är sjuuuuukt mycket smidigare med elbil när det gäller drivmedel.

Berätta gärna om dina erfarenheter som gör att du har den motsatta uppfattningen. :)
Det är mycket snabbare att tanka 8 liter bensin än ladda motsvarande sträcka. (12-17 mil). Men tar man ändå paus så spelar det ingen roll. Men är du trött och vill komma fram snabbt är valet enkelt.

Dessutom smart med ett litet batteri, biligare, lättare, miljövänligare. + REX vid längre färder.
Skriv svar