Råd efter företagslease 3 år

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Oscar6003
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 okt 2019 09:33

Råd efter företagslease 3 år

Inlägg av Oscar6003 »

Jag har en Model X uttagen dec 2019 så det är dags att ta ett beslut. Har ni några råd vad ni hade gjort:

- fortsatt leasa
- köpt ut bilen
- sagt upp avtalet och skaffat en ny

Jag har gratis Sc men när jag slår ut det på ett år sparar jag inte så mycket då 90% blir körning i hemmaområdet.
Tack på förhand!

Oscar
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Råd efter företagslease 3 år

Inlägg av spacecoin »

Jag tog ut en MX 2019 i sept (också fri suc - som jag knappt använder). Jag tänker köpa ut den nästa år (leasing på fyra år, 250k restvärde).
Jag tycker att förmånsvärdet är bananas redan för den, och jag tycker inte 1.5M är rimligt för en ny bil.
Jag tänker skaffa en ny bil när det finns någon rejäl uppgradering (t ex en som kan köra autonomt på motorväg).

Tror jag behåller den i firman och fortsätter med nettolöneavdragen efter bolaget äger den.

Kan du klara dig med en mindre bil så är det kanske en annan femma, men om du behöver en stor bil så skulle jag behålla den (leasing eller utköp - beroende på vad som passar dig bäst) .
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Råd efter företagslease 3 år

Inlägg av Gustafsson »

Jag köpte loss min S i företaget nu i oktober. Den blir då momssmittad förstås. Sedan bad jag om en marknadsprisvärdering via Bilpriser. Nu köper jag loss bilen privat. Gjorde en förenklad beräkning i excel, och med mitt körmönster, förmånsvärde, marknadsvärde kontra restvärde mm. blev det förmånligare att äga bilen privat.
De pengar jag privat betalar till egna bolaget kan ju sedan betalas som aktieutdelning eller annat, t.ex. en ny bil om det blir aktuellt.
Rekommenderar ett par timmar med excel eller nåt nätverktyg, t.ex. Dannis
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Borkaxx
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 jun 2020 17:31

Re: Råd efter företagslease 3 år

Inlägg av Borkaxx »

Har också en mx leasad till juni 23 (dnbnor).
Glömt bort vad jag skrev på men visst är det så att priset man köper bil från dnb är det förutbestämda restvärdet?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Råd efter företagslease 3 år

Inlägg av spacecoin »

Borkaxx skrev:
Har också en mx leasad till juni 23 (dnbnor).
Glömt bort vad jag skrev på men visst är det så att priset man köper bil från dnb är det förutbestämda restvärdet?
Ja. Leasingen är att betrakta som ett lån med amorteringar över leasingperioden till restvärdet som man bestämt.
Skriv svar