Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av MartinG »

Jag har fått leveransbesked på min kommande Model X Plaid och ska därför sälja min fina Model X P90D Ludicrous 2016. Jag köpte alla tillval när jag köpte den, den är nybesiktigad och har endast gått ca 5600 mil. Jag har bett om och fått bud från de stora bilinköparna, bäst än så länge 650 000 kr.

Jag tar mig friheten att kolla om någon här är intresserad. Som jämförelse ligger en väldigt likartad bil ute för 840 000 kr här. https://bilweb.se/stockholms-lan/tesla- ... uv-9761287

Min egen bil ligger också på"bilweb trading" https://bilweb.se/mina-sidor/login men man måste logga in för att se den. Lade upp den igår så den bör vara lätt att hitta.

Om någon är intresserad, skicka ett dm till mig här så kan jag berätta mer. Krav dock att du är beredd att köpa bilen i befintligt skick och mot kontant betalning inom de närmaste veckorna.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av danni »

Av nyfikenhet, vad har du fått sagt dig om leveransen på din X Plaid?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av Remuz »

Intresserad. Fri SuC? Vit klädsel?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av MartinG »

danni skrev:
Av nyfikenhet, vad har du fått sagt dig om leveransen på din X Plaid?
Dec - Feb, senast de ringde troligare i december än i februari. Troligen vill de ha med den i Q4-rapporten :)
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av MartinG »

Remuz skrev:
Intresserad. Fri SuC? Vit klädsel?
Ja på båda. Fri supercharging följer med bilen och klädseln är vit konstläder. Sjusitsig med dragkrok. Dragkroken har jag bara använt en gång. Bilen har en liten (typ 1 cm) inbuktning på spoilern bak, en repa nere på plasten på passagerarsidan och något stenskott på huven som man kan fixa. Annars är den superfin och familjen tycker jag är dum som byter bil :) De bytte nyligen lågspänningsbatteriet, de har riktat om dimljusen (tydligen vanlig anmärkning på besiktningen).
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av danni »

MartinG skrev:
danni skrev:
Av nyfikenhet, vad har du fått sagt dig om leveransen på din X Plaid?
Dec - Feb, senast de ringde troligare i december än i februari. Troligen vill de ha med den i Q4-rapporten :)
Ah, då har du inte fått mer info än jag fått. Trodde kanske de hade börjat faktiskt boka in leveranser.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av MartinG »

Uppdatering om hur det gick att sälja min Model X som möjligen kan vara till intresse för någon annan som funderar på att sälja och liksom jag inte känner till alternativen:

Det slutade efter lite turer med att jag sålde bilen privat.

Sämst betalt hade jag fått om jag hade valt att acceptera Teslas inbytespris, som erbjöd 86% av det pris jag till slut fick.

De professionella inköparna Riddermark och Fordonsbolaget erbjöd 92% respektive 95% av det pris jag till slut fick. Förutom att Fordonsbolaget gav ett högre pris i sitt erbjudande var kontakten med dem trevligast. De verkade seriösa och enkla att ha att göra med. Riddermarks var däremot ganska påstridiga och verkar ha dåliga rutiner eftersom de fortsatte sms:a mig flera dagar efter att jag hade tackat nej till deras erbjudande. Carla gav också ett pris klart under Fordonsbolaget och verkade rätt oengagerade. (Det här är mina upplevelser och det är inte alls säkert att de är allmängiltiga, andra verkar ha fått bättre priser och mottagande av Carla/Riddermark.)

Efter att jag hade pratat med Fordonsbolaget och i princip var beredd att gå med dem, pratade jag dock även med auktionsfirman KVD Bil som indikerade ett försäljningspris på auktion som var högre än det pris jag till slut fick, med föreslaget reservationspris nästa exakt där bilen sen såldes. Även efter deras provision på 25 000 kr skulle en försäljning på reservationspriset ge mig bättre betalt än Fordonsbolagets erbjudande. Så eftersom jag inte hade jättebråttom tänkte jag att jag testar med dem först och om det inte funkar kan jag senare gå tillbaka till Fordonsbolaget. Också förstås med tanken att en auktion om man har tur skulle kunna ge ett högre pris, i det härad de hade indikerat.

Processen med KVDBil var hyfsat smidig förutom att jag fick påminna dem om att stödladda bilen ett par gånger. De gick igenom bilen ordentligt och det var bra att få bekräftat att bilen var i så gott skick som jag trodde. Auktionen verkade funka bra med många budgivare och bra fart i budgivningen på slutet men den nådde bara upp till ett par tusenlappar under mitt reservationspris. Det verkar alltså finnas fog för vad vissa skrivit - att de ger optimistiska prisindikationer som ett sätt att få fler affärer. Nå, även med det priset och avdragen provision skulle mitt pris bli 96% av mitt slutliga pris, så ändå marginellt bättre än Fordonsbolagets.

Under processen hade jag dock haft kontakt med en trevlig privat köpare som dagarna efter auktionen var beredd att köpa bilen och villig att betala det pris jag fått av KVD Bil men jag slapp då deras provision. Eftersom det samtidigt drog ut lite på tillträdet med KVD Bil efter auktionen bestämde jag mig för att avbryta med dem, det kostar bara 2500 kr att avbryta den processen och för det priset har man fått en ordentlig genomgång av bilen och en tydlig indikation på marknadsvärde så det kan nog vara en rätt bra sak att göra.

Jag var egentligen inte sugen på att sälja privat med den logisitk det kan innebära för att få ett par procent högre pris men det här var en köpare som var enkel och trevlig att ha att göra med och jag pratade bara med hen så det var inte krångligt alls.

Så om jag ska göra detta igen - kanske när jag haft Plaiden i 6 år som den förra - så skulle jag nog:

1. Få prisindikation på inbyte av Tesla (de var lite ovilliga att ge indikation långt innan jag verkligen skulle byta in den, man fick stå på sig lite och de var ju inte formellt bundna vid det priset)
2. Ta in priser från Carla, Riddermark och Fordonsbolaget
3. Kolla med KVD Bil men räkna med att marknadspris troligen är runt eller till och med något under det pris de föreslår som reservationspris. Deras indikationer över reservationspriset är troligen lite glädjekalkyler.
4. Om KVD Bils reservationspris (minus provision) fortfarande är klart högre än proffsinköparna, testa en auktion. Det tar ca 2 veckor och kommer inget bud över reservationspriset tror jag inte man betalar något för att avbryta och i så fall har man ju i alla fall både fått bilen testad och en rimlig indikation på marknadsvärde.
5. Sälja med KVD Bil eller om priset blir dåligt acceptera det pris av inköparna som var högst.

Givetvis enklast att låta Tesla ta den om deras inbytespris är ok men i mitt fall var det alldeles för dåligt för att vara intressant. Lite konstigt egentligen, Tesla borde ju ha bäst möjligheter att fixa till och sälja Teslor till bra priser, känns som de missar gratispengar genom att snåla så med inbytespriserna.

Det blev lite långt men kanske någon som sagt kan ha nytta av mina erfarenheter. Nu är jag billös och väntar bara på Plaiden som nu verkar ha fått leveransen framflyttad till Q1. Men det passar mig rätt bra som knappt använder bil på vintern :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av Dafro »

Tack för detta inlägg, ska nog sälja min bil till våren och det var bra info om kvd, har funderat på hur jag ska göra. Nackdelen med kvd här är logistiken vilket är enklare med firmorna som hämtar men får man några tusen extra så är det väl värt besväret.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av Klintan »

Hur ser historiken på bilen ut på https://car.info nu? Vad syns av auktionen? När jag sålde via KVD skrev de över bilen på sig, gör de det inte längre? Vill inköparna stå kvar med sitt bud om det syns att bilen varit ute på KVD en sväng?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av slugger75 »

Dafro skrev:
Tack för detta inlägg, ska nog sälja min bil till våren och det var bra info om kvd, har funderat på hur jag ska göra. Nackdelen med kvd här är logistiken vilket är enklare med firmorna som hämtar men får man några tusen extra så är det väl värt besväret.
Jag vet inte hur det fungerar med logistiken idag, men jag sålde en Passat via KVD 2019. Efter att ha pratat över telefon med KVD lämnade jag den bara hos en bilrekondfirma / mindre bilreparatör här i Uppsala där jag bor. Sen vet jag inte hur det gick till om de var de som städade och fotade, men jag behövde inte ta mig någon annan stans i alla fall. Så det var smidigt.

Men det är klart om man bor på en jätteliten ort kanske det inte finns någon lokal bilfirma att lämna bilen till där.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av MartinG »

Klintan skrev:
Hur ser historiken på bilen ut på https://car.info nu? Vad syns av auktionen? När jag sålde via KVD skrev de över bilen på sig, gör de det inte längre? Vill inköparna stå kvar med sitt bud om det syns att bilen varit ute på KVD en sväng?
Visste inte ens att den sidan fanns, där fick jag lära mig något nytt :) Jo, man ser i mitt fall att den varit på auktion och tagits bort från auktionen. Om det skulle ha påverkat inköparna vet jag inte, det var i alla fall inget Fordonsbolaget nämnde när jag sade att jag tänkte testa att sälja den på KVD först och sen återkomma om det inte funkade. Men det är klart att de hamnar i ett bättre förhandlingsläge om man försökt auktionera ut bilen och misslyckats.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dags att skiljas från min Model X - intresserad?

Inlägg av Remuz »

För de som undrar var det jag som köpte bilen och jag är mycket nöjd. Dock tyder allt på att jag säljer den vidare när Tesla fixat frontmotorn som tjuter vid 38+ km/h (garanti på drivlinan).

Och herregud vad jag har saknat rattvärme. Helt sjukt vad skönt det är. Skulle ge 10k direkt för att få det perfekt integrerat i min model 3.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar