Också testat nu utan värme ett antal mil sista dagarna i stadstrafik vid kortare körningar. 158Wh ! Lägre än WLTP på MYP. Så räckvidden blir ca 50 mil!SkipperO skrev:Värt att tillägga att jag började med detta för flera år sen, innan strömmen blev dyr och att jag laddar det mesta gratis även nu. Så det är i huvudsak inte av ekonomiska skäl, utan praktiska och komfortskäl. Men bara så länge jag slipper skrapa rutorna. Personligen tycker jag vid kortare sträckor att det är ungefär lika bra med jämnkall bil som den ojämna värmen som det annars lätt blir i en oisolerad kupé. Men smaken är som baken.SkipperO skrev:Jag kör ofta utan värme vid kortare sträckor om det är kallt ute, typ 5-20minuters resor och lika många minus. Tycker det är rätt behagligt, å så slipper man isen från smältvattnet runt rutorna som isar ihop allt. Sätesvärmen på, fläkten på fyran och tempen på min.
Känns som förbrukningen blir en tredjedel jämfört med förvärmd bil och värmen på.
Är man klädd för kallt väder fryser man varken till, från eller i bilen.
Första köldknäppen med elbil
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Första köldknäppen med elbil
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Första köldknäppen med elbil
Jag har kört med avstängd värme hela hösten. Men ju kallare det blir desto mer är bilen benägen att imma igen när värmen inte är på. Jag kör fortfarande med lägsta möjliga temperaturinställning i min Ioniq5, vilket är 17 grader. Resten får rumpvärmen och rattvärmen kompensera för. Värmen drar nu enligt bilen runt 1-2kW i kontinuerlig drift. Det blir alltså ungefär 1-2kWh/100km om man kör landsväg eller motorväg. Mer i stadstrafik.SkipperO skrev:Jag kör ofta utan värme vid kortare sträckor om det är kallt ute, typ 5-20minuters resor och lika många minus. Tycker det är rätt behagligt, å så slipper man isen från smältvattnet runt rutorna som isar ihop allt. Sätesvärmen på, fläkten på fyran och tempen på min.
Känns som förbrukningen blir en tredjedel jämfört med förvärmd bil och värmen på.
Är man klädd för kallt väder fryser man varken till, från eller i bilen.
Merförbrukningen jämfört med på sommarn är dock ungefär dubbelt så hög. Det är alltså även andra saker än värmen som höjer förbrukningen och att stänga av värmen har inte så stor effekt som man skulle kunna tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Första köldknäppen med elbil
Hittills drar min M3 mer på sommaren än vintern. Mest för att det är ca 35 grader i månader och då blir kortsträckor mer påtagliga förbrukningsmässigt. Bilen blir ju stekhet inuti fortare än man hinner säga V3.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Första köldknäppen med elbil
Jamen vad är alternativet då?? Själv så sålde jag min fossilare -21. Tyckte allt var tipp topp. Elen var nästan gratis. Förtsta vintern kom med många minusgrader, vad gjorde det? Elen var billig. Bara ladda på.
Men den här hösten/vintern är det inte så kul längre med skenande elpriser. Barsebäck och Oskarshamn som står delvis stilla…..
Visst drar den mycket mer när det är kallt, men det gjorde även min gamla fossilare. Så vad vill jag ha sagt? Ja elbil kanske inte passar alla. Det är lite pyssel, ibland räckviddsångest som inte är lika påträngande som en fossilare….
Men den här hösten/vintern är det inte så kul längre med skenande elpriser. Barsebäck och Oskarshamn som står delvis stilla…..
Visst drar den mycket mer när det är kallt, men det gjorde även min gamla fossilare. Så vad vill jag ha sagt? Ja elbil kanske inte passar alla. Det är lite pyssel, ibland räckviddsångest som inte är lika påträngande som en fossilare….
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Första köldknäppen med elbil
Såg en stackare vid korsningen i Upplands Väsby väldigt nära ok som stod med varningsblinkers och körde ibland framåt....
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Första köldknäppen med elbil
Ganska ny på detta, skulle köra 12 mil med tom släpkärra och 12 mil hem med bortåt ett ton last i Kärra och bil.
Ca -2° ute, lite snö, saltade vägar, bilen stod i varmgarage, laddade till 95% (från 50) och ställde in att bilen skulle förvärma till ett visst klockslag (ca 17° i garaget) körde mellan 70 och 85 km/h. När jag kom hem hade jag 18% kvar i batteriet. Model Y lr.
Några åsikter och råd?
Ca -2° ute, lite snö, saltade vägar, bilen stod i varmgarage, laddade till 95% (från 50) och ställde in att bilen skulle förvärma till ett visst klockslag (ca 17° i garaget) körde mellan 70 och 85 km/h. När jag kom hem hade jag 18% kvar i batteriet. Model Y lr.
Några åsikter och råd?
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Första köldknäppen med elbil
Jag tror inte att de värmer batteriet om det är över -20grader eller liknande. Kallt är bra för batterierna då det minskar degradering av ålder. Blir det för kallt, går bilen in och värmer, men det måste vara rätt jäkla kallt då som jag förstått.Hoffster skrev:Bra frågor. Jag kopplar loss bilen imorrn och kollar om laddboxen kan redovisa något över sessionen.Off Grid Byggaren skrev:Men värmer den verkligen batteriet hela tiden?Hoffster skrev:En relaterad fundering - nu har jag en MYP men det spelar ju ingen roll - kring att ha bilen inkopplad när den inte används.
Jag ha varit bortrest i några dagar och kommer inte använda bilen under helgen. Så totalt kommer den ha stått still i ca 5 dygn. När elpriserna är så här höga vill man ju hålla nere elförbrukningen också.
Så, under dessa dygn har bilen stått inkopplad men inte laddat. (Laddgräns 50% och den hade 54% när de kopplades in). Enligt Tesla är ”det bra om den är inkopplad” men hur mycket gör den av med i det här läget egentligen? Det har varierat mellan -4 och -11 under perioden. Verkar ju dumt att den står och håller batteriet i nån viss temperatur dag efter dag. Eller är det bra för batteriets hälsa att inte frysa för mycket?
Som jag förstår har Tesla en del saker som kan dra ström när bilen står parkerad. Typ övervakningskameror och dator.
Dessa går väl att stänga av?
Men om de är igång töms batteriet lite hela tiden, rent tekniskt puttar den väl över lite energi till 12 volts batteriet med jämna mellanrum?
Om du kommer en bit under inställd laddgräns kanske den börjar ladda en bit igen?
Och då värmer upp batteriet just vid dessa tillfällen?
Hur många % tillåts SoC sjunka mellan laddning drar igång?
Kanske bättre att parkera med 70% SoC och laddgräns 50% isåfall?
Att bilen konsumerar lite hela tiden vet jag, men jag hade fått uppfattningen att den kanske drog ännu mer när det var kallt pga underhåll av batteriet. Dels var det någon här på forumet höll bilen okopplad för att spara ström och dels säger tesla själva här att batteriet hålls lite varmt när den är inkopplad:
https://www.tesla.com/sv_se/support/winter-driving-tips
Och ett kallt batteri/bil drar inte mer ström när den inte används.
Kul om någon kan ge lite data på detta.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Första köldknäppen med elbil
Att bilen tappar 4% på 5 dygn har ingenting med batteriuppvärmning att göra. För i så fall hade batteriet varit tomt efter mindre än halva den tiden. Tappet kan ha alla möjliga orsaker. Dels så drar ju en Tesla en del ström när den står parkerad, s k. vampire-drain. Kameror, datorer, allt möjligt drar ström. Som jag förstår det har de lyckats minska dessa förluster på senare år. Min Model S 2017 tappade lätt 2-3 procentenheter per dag. Och då fanns inte ens sentry och sånt. Så sett är 4% ingenting.
Men även kylan i sig kan göra att batteriet ser ut att tappa laddning. BMS:en kan ibland komma fram till en lägre laddnivå efter att batteriet har kallnat jämfört med när man ställde bilen och batteriet fortfarande var varmt.
Min Ioniq kan roligt nog göra tvärtom ibland. Den visar högre SoC efter några dagar utan att bilen var ens inkopplad. Dessa procentenheter försvinner dock igen så fort man börjar köra.
Men även kylan i sig kan göra att batteriet ser ut att tappa laddning. BMS:en kan ibland komma fram till en lägre laddnivå efter att batteriet har kallnat jämfört med när man ställde bilen och batteriet fortfarande var varmt.
Min Ioniq kan roligt nog göra tvärtom ibland. Den visar högre SoC efter några dagar utan att bilen var ens inkopplad. Dessa procentenheter försvinner dock igen så fort man börjar köra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Första köldknäppen med elbil
Bilen värmer inte batteriet när den står inkopplad, om du inte planerar avfärd och inte laddning sker.Hoffster skrev:En relaterad fundering - nu har jag en MYP men det spelar ju ingen roll - kring att ha bilen inkopplad när den inte används.
Jag ha varit bortrest i några dagar och kommer inte använda bilen under helgen. Så totalt kommer den ha stått still i ca 5 dygn. När elpriserna är så här höga vill man ju hålla nere elförbrukningen också.
Så, under dessa dygn har bilen stått inkopplad men inte laddat. (Laddgräns 50% och den hade 54% när de kopplades in). Enligt Tesla är ”det bra om den är inkopplad” men hur mycket gör den av med i det här läget egentligen? Det har varierat mellan -4 och -11 under perioden. Verkar ju dumt att den står och håller batteriet i nån viss temperatur dag efter dag. Eller är det bra för batteriets hälsa att inte frysa för mycket?
Är bilen inkopplad tas den ström som behövs från nätet istället för batteriet.
Teslas tips är ”enkla” och det gör att man inte kan ta tipsen ordagrant i alla situationer.
Det är bra att ha bilen inkopplad, även om det inte alltid gör någon större skillnad.
Har du bilen inkopplad kan den ta ström direkt från väggen, utan förluster (förvärmning etc).
Har du inte bilen inkopplad tas det som behövs från batteriet vilket innebär större förluster då man kanske förlorar 10% på laddning. Behöver batteriet bärmas inför laddningen blir förlusterna större.
Min bil drar inte mer än 1% på en vecka.
Är bilen inkopplad torde det inte ta mer än så från nätet heller.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Första köldknäppen med elbil
Jag har inte sett att bilen skulle värma batteriet pga kyla enbart (dvs ytan att ladda/förvärma).Jaegaern skrev:
Jag tror inte att de värmer batteriet om det är över -20grader eller liknande. Kallt är bra för batterierna då det minskar degradering av ålder. Blir det för kallt, går bilen in och värmer, men det måste vara rätt jäkla kallt då som jag förstått.
Och ett kallt batteri/bil drar inte mer ström när den inte används.
Kul om någon kan ge lite data på detta.
Tesla har inte beskrivit det vad jag sett och det skulle ju fort dränera batteriet.
Tesla skriver att man ska undvika att låta bilen stå i -30 eller kallare över ett dygn.
Sannolikt är det just för att batteriet svalnar och inte värms, vilket ger ett djupfryst batteri som inte gillar att cyklas när det är så kallt. Det är troligen körning med så kallt batteri som är problemet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första köldknäppen med elbil
Att du gjorde helt rätt…wannabee skrev:Ganska ny på detta, skulle köra 12 mil med tom släpkärra och 12 mil hem med bortåt ett ton last i Kärra och bil.
Ca -2° ute, lite snö, saltade vägar, bilen stod i varmgarage, laddade till 95% (från 50) och ställde in att bilen skulle förvärma till ett visst klockslag (ca 17° i garaget) körde mellan 70 och 85 km/h. När jag kom hem hade jag 18% kvar i batteriet. Model Y lr.
Några åsikter och råd?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: Första köldknäppen med elbil
Det är väl ganska normalt till bra resultat. Min erfarenhet är att räckvidden minskar 25-50% med släp, på sommarhalvåret och beroende på släptyp. Så att den "bara" minskade med ca 50% på vintern är ju förvånansvärt bra, skulle jag säga.wannabee skrev:Ganska ny på detta, skulle köra 12 mil med tom släpkärra och 12 mil hem med bortåt ett ton last i Kärra och bil.
Ca -2° ute, lite snö, saltade vägar, bilen stod i varmgarage, laddade till 95% (från 50) och ställde in att bilen skulle förvärma till ett visst klockslag (ca 17° i garaget) körde mellan 70 och 85 km/h. När jag kom hem hade jag 18% kvar i batteriet. Model Y lr.
Några åsikter och råd?
Re: Första köldknäppen med elbil
Det jag märkte var att bilen angav hur mycket laddning jag skulle ha kvar vid framkomst och på hemvägen så angav den typ 25% som sedan justerades ner successivt till 18% när jag var nästan hemma. Kärran har bara låga sidor och lasten var lägre än sidorna, så ungefär samma luftmotstånd såväl tom som lastad.infelicitas skrev:Det är väl ganska normalt till bra resultat. Min erfarenhet är att räckvidden minskar 25-50% med släp, på sommarhalvåret och beroende på släptyp. Så att den "bara" minskade med ca 50% på vintern är ju förvånansvärt bra, skulle jag säga.wannabee skrev:Ganska ny på detta, skulle köra 12 mil med tom släpkärra och 12 mil hem med bortåt ett ton last i Kärra och bil.
Ca -2° ute, lite snö, saltade vägar, bilen stod i varmgarage, laddade till 95% (från 50) och ställde in att bilen skulle förvärma till ett visst klockslag (ca 17° i garaget) körde mellan 70 och 85 km/h. När jag kom hem hade jag 18% kvar i batteriet. Model Y lr.
Några åsikter och råd?
Bilen ska gå max 50 mil på full laddning jag körde hälften av det, och hade typ 5+18% kvar (startade med 95%) så den drog egentligen bara 25% mera pga kärra och last. Vägen var mest 80 väg och E4 var vägarbete på överallt, så var typ 70 och 50 och 30 på den, så den låga farten lär ha gjort att större luftmotståndet som kärran orsakade inte påverkade så mycket.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Första köldknäppen med elbil
Min arbetspendling idag gav snittförbrukning på 245 Wh/km.
Startade med förvärmd bil och utetemperatur på -16. Initial kupétemp 21 C, sänkte sedan till 19 C.
Cirka 6 mil motorväg (höll 110-120 km/h) och 2,5 mil genom tätort (passerade 11 st cirkulationsplatser och 4 st trafikljus). Snitthastighet enligt bilen, 79,6 km/h.
Det som är weird är att även om jag laddade under natten så säger den:
Aktuell resa - avstånd = 85 km
Sedan sista laddning - avstånd = 109 km
Har den tagit med förvärmningen i detta och på något vis skapade dessa bonus 24 km? Jag laddade fram till avfärd och körd sträcka är 85 km.
Startade med förvärmd bil och utetemperatur på -16. Initial kupétemp 21 C, sänkte sedan till 19 C.
Cirka 6 mil motorväg (höll 110-120 km/h) och 2,5 mil genom tätort (passerade 11 st cirkulationsplatser och 4 st trafikljus). Snitthastighet enligt bilen, 79,6 km/h.
Det som är weird är att även om jag laddade under natten så säger den:
Aktuell resa - avstånd = 85 km
Sedan sista laddning - avstånd = 109 km
Har den tagit med förvärmningen i detta och på något vis skapade dessa bonus 24 km? Jag laddade fram till avfärd och körd sträcka är 85 km.
Tesla Model Y Performance
Re: Första köldknäppen med elbil
Är det ingen som också upplever att det låter väldigt mycket mer från fläktarna nu när det det har varit runt -10 senaste dagarna (Örebro) Hade kört avfrostning innan och tyckte det lät även fast jag hade radion på låg volym. Har låtit från och till sen dess... Funderar på om det verkligen är kylan eller om man ska dra iväg ett service ärende. Trist att behöva häva sig iväg till Norrköping eller Stockholm.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Första köldknäppen med elbil
Statestik på hur mycket mer el som går åt i minusgrader.
Att e-tron fick bra resultat är nog för att den drar rätt mycket året runt.
Jag upplever att väglaget påverkar en hel del, nästan mer än temperaturen, för e-tron.
Att e-tron fick bra resultat är nog för att den drar rätt mycket året runt.
Jag upplever att väglaget påverkar en hel del, nästan mer än temperaturen, för e-tron.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Första köldknäppen med elbil
Lite äpplen och päron.
De med verifierade siffror baserade på riktig data har samtliga väsentligt kortare räckvidd (10-30%).
De med estimat tappar knappt alls (e-tron, i-pace etc).
De med verifierade siffror baserade på riktig data har samtliga väsentligt kortare räckvidd (10-30%).
De med estimat tappar knappt alls (e-tron, i-pace etc).

KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Första köldknäppen med elbil
LFP är bra skumt.
Första natten med LFP inatt. Parkerade med 4% batteri igår. Garage ca 16grader varmt.
Imorse 9:30 hade jag 12%. (utan att ha laddat alltså)
Fick inte i närheten så mkt mer i min LR utan LFP. Kanske 3-4% under samma förhållanden. Max.
Har lyckats köra ner den till 10% idag och skall ladda upp inatt och se hur mkt som går i.
Har ingen aning om vad det är för storlek på batteriet. Det står ju ingenstans.
Första natten med LFP inatt. Parkerade med 4% batteri igår. Garage ca 16grader varmt.
Imorse 9:30 hade jag 12%. (utan att ha laddat alltså)
Fick inte i närheten så mkt mer i min LR utan LFP. Kanske 3-4% under samma förhållanden. Max.
Har lyckats köra ner den till 10% idag och skall ladda upp inatt och se hur mkt som går i.
Har ingen aning om vad det är för storlek på batteriet. Det står ju ingenstans.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Första köldknäppen med elbil
Det har med batterispänningen att göra. BMS:en har mycket svårare att hålla kolla på kapaciteten i LFP. Därför kan den hoppa upp och ner och därför Tesla vill att man laddar till 100%. Då vet bilen bättre hur mycket kräm det är kvar.pejvic skrev:LFP är bra skumt.
Första natten med LFP inatt. Parkerade med 4% batteri igår. Garage ca 16grader varmt.
Imorse 9:30 hade jag 12%. (utan att ha laddat alltså)
Fick inte i närheten så mkt mer i min LR utan LFP. Kanske 3-4% under samma förhållanden. Max.
Har lyckats köra ner den till 10% idag och skall ladda upp inatt och se hur mkt som går i.
Har ingen aning om vad det är för storlek på batteriet. Det står ju ingenstans.
AAKEE kan berätta mer.

KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Första köldknäppen med elbil
MY SR har LFP 60 från CATL. 57,5 kWh nettokapacitet.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Första köldknäppen med elbil
Bra iakttagelser men för E-tron stämmer det rätt bra om man kollar på Nylands tester. -5 jämfört med 18 gav 5% ökning vid 120 och 10% vid 90.CrazyGang skrev:Lite äpplen och päron.
De med verifierade siffror baserade på riktig data har samtliga väsentligt kortare räckvidd (10-30%).
De med estimat tappar knappt alls (e-tron, i-pace etc).
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Första köldknäppen med elbil
Ny test idag vid ca -5 °C.
Kör iväg direkt utan förvärmning.
Efter 30 minuter är förbrukningen ca 220 Wh/km i sakta stadskörning.
Ungefär +100% mot gynnsamma förhållanden. Kupétemp inställt 18 °C.
Ställer sedan bilen med värmen på i en timme med oförändrad kupétemperatur utan laddkabel ansluten.
Förbrukningen under denna timme är i genomsnitt 2,2 kW.
Lägsta batteritemp. ökar från 1,5 till 3,5 °C d v s ingen eller låg effekt på batterivärmningen.
(Batteriet värmer ju sig själv vid laddning eller urladdning)
Otroligt dåligt COP för värmepumpen eller är den på väg att ge upp?
Ett 2 kW element skulle ge betydligt högre kupétemperatur. Jämför med fossilbilens kupévärmare.
Kör iväg direkt utan förvärmning.
Efter 30 minuter är förbrukningen ca 220 Wh/km i sakta stadskörning.
Ungefär +100% mot gynnsamma förhållanden. Kupétemp inställt 18 °C.
Ställer sedan bilen med värmen på i en timme med oförändrad kupétemperatur utan laddkabel ansluten.
Förbrukningen under denna timme är i genomsnitt 2,2 kW.
Lägsta batteritemp. ökar från 1,5 till 3,5 °C d v s ingen eller låg effekt på batterivärmningen.
(Batteriet värmer ju sig själv vid laddning eller urladdning)
Otroligt dåligt COP för värmepumpen eller är den på väg att ge upp?
Ett 2 kW element skulle ge betydligt högre kupétemperatur. Jämför med fossilbilens kupévärmare.
M3 RWD -22
Re: Första köldknäppen med elbil
När man använder kupévärmare så är det ingen luft som lämnar bilen. Man borde kunna välja recirkulation när man lämnat bilen i keep climate on. Som det är upplagt nu så värmer bilen flera kubikmeter luft och bara blåser ut dem i atmosfären.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Första köldknäppen med elbil
Lämnar du bilen med värme på värms inte batteriet aktivt. Batteriet värms nog främst av värmeledning från kupen då.ANLI skrev:Ny test idag vid ca -5 °C.
Kör iväg direkt utan förvärmning.
Efter 30 minuter är förbrukningen ca 220 Wh/km i sakta stadskörning.
Ungefär +100% mot gynnsamma förhållanden. Kupétemp inställt 18 °C.
Ställer sedan bilen med värmen på i en timme med oförändrad kupétemperatur utan laddkabel ansluten.
Förbrukningen under denna timme är i genomsnitt 2,2 kW.
Lägsta batteritemp. ökar från 1,5 till 3,5 °C d v s ingen eller låg effekt på batterivärmningen.
(Batteriet värmer ju sig själv vid laddning eller urladdning)
Otroligt dåligt COP för värmepumpen eller är den på väg att ge upp?
Ett 2 kW element skulle ge betydligt högre kupétemperatur. Jämför med fossilbilens kupévärmare.
När batteriet levererar 1-2kW värms det sannolikt föga.
Planerar du avresa värms det med högre effekt upp till ca 7C (förra vinterns värden, ny mjukvara kan ha ändrat det) före avfärd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5