Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Toft »

Schweiz kan bli det första landet i Europa att bland annat förbjuda privat användning av elbilar på grund av elbrist. Politiker i Schweiz diskuterar just nu detta kring en beredskapsplan vid elbrist.

Jag tror att det finns många elbilsägare i Sverige som inte kan relatera till "elbrist" förrän det (kanske) blir verklighet. Lite som för 10 månader sedan när man i norr räknade med att den här vintern bara skulle bli lite dyrare än vanlig "gratis" el, och man i söder inte kunde tänka sig en vardag med spotpriser på 5-8 kr/kwh. Vi blev alla klokare. Anyways, alla elbilsägare kommer att hävda att alla landets elbilar totalt sett använder en obetydlig mängd kwh av den totala mängden som används av hela Sverige.

Men OM det verkligen blir akut elbrist i Sverige: Vem har rätt till el? Håller man bara käft och hoppas att det blir några slumpmässiga glesbygder de stänger av elen i x antal timmar, storstäderna har ändå fjärrvärme..?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av mati »

Hur skulle ett rent praktiskt se ut om man förbjöd elbilar? Det finns numera en ansenlig mängd elbilar, i synnerhet i Sverige, det är inte längre bara några fåniga entusiaster som envisas med att rulla omkring i en radiobil för en miljon. Det finns idag många familjer som inte har nånting annat än elbil i sitt garage. Och dessa personer är beroende av bilen. Hur skulle vi i så fall komma till jobbet? Får man ta taxi då eller cykla flera mil?
Skulle någon någonsin komma på idén att från en dag till en annan förbjuda fossilbilar? Det finns ju en massa goda skäl att göra så. Jag tror dock inte det skulle bli populärt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Hur skulle ett rent praktiskt se ut om man förbjöd elbilar? Det finns numera en ansenlig mängd elbilar, i synnerhet i Sverige, det är inte längre bara några fåniga entusiaster som envisas med att rulla omkring i en radiobil för en miljon. Det finns idag många familjer som inte har nånting annat än elbil i sitt garage. Och dessa personer är beroende av bilen. Hur skulle vi i så fall komma till jobbet? Får man ta taxi då eller cykla flera mil?
Skulle någon någonsin komma på idén att från en dag till en annan förbjuda fossilbilar? Det finns ju en massa goda skäl att göra så. Jag tror dock inte det skulle bli populärt.
Jag tror absolut inte att det kan bli tal om ett förbud i Sverige. Mer som pandemin, råd och vädjanden från staten. Något i stil med: kör inte massa i onödan osv. Sen om elen inte räcker till i alla fall så går det ju ändå inte att ladda typ.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av HenrikC »

Nu ska jag inte ge några ideer, men rent hypotetiskt skulle ett medborgarinitiativ som ordnar en bortkoppling av huvudstaden från elnätet över vintern genom utomparlamentariska åtgärder kunna säkra elförsörjningen till resten av Sverige. Eftersom beslutsfattarna och väljarna som orsakat situationen finns i den aktuella staden kan ett sådant agerande komma att ses som legitimt hos de breda folklagren i det övriga landet.

Eftersom det rör sig om stora effekter kräver det noggrann planering och kompetens inom kraftsystem för att inte ta med sig hela det nordiska elnätet i fallet.
niklas12
Inlägg: 2571
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av niklas12 »

Om vi nu ska spara el så borde väl alla vi med elbil välja att åka kollektivt istället
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av mati »

Det är i min värld fullständigt självreglerande. Ingen kör väl i onödan när det kostar 20 kronor milen eller mer. Framförallt här i Sverige där de flesta nog snarare kalkylerat med 2-3 kronor milen när de skaffade elbil.
De som har en fossilbil kvar vid sidan av elbilen kommer nog använda den i större utsträckning nu än vad de brukade göra. Laddhybrider kommer självklart tanka bensin, om de inte redan har gjort det i alla fall.
Och elbilister kommer i största möjliga mån försöka ladda när det är mindre svindyrt, alltså på natten. Och då borde det inte vara nån fara med elbrist.
För mig låter det mest som populistiskt babbel. Man försöker peka ut syndabockar. Det har ju tyvärr blivit ett etablerat sätt för politiker att styra sina länder.
I fallet med elbilar är det extra magstarkt eftersom man för inte så länge sen har velat få folk att skaffa just elbilar för klimatets skull. Nu är det plötsligt andra tongångar igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av mati »

niklas12 skrev:
Om vi nu ska spara el så borde väl alla vi med elbil välja att åka kollektivt istället
Vi ska spara energi. Det gör man inte genom att sätta sig i en stor dieselbuss med två passagerare i. Det hade faktiskt varit bättre att låta bussen stå och elda upp oljan i Karlshamn för att driva elektriska fordon med elen. Effektivare och troligen bättre för miljön.
Elbussar däremot håller jag med om. Finns de så ska man använda dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Det är i min värld fullständigt självreglerande. Ingen kör väl i onödan när det kostar 20 kronor milen eller mer. Framförallt här i Sverige där de flesta nog snarare kalkylerat med 2-3 kronor milen när de skaffade elbil.
De som har en fossilbil kvar vid sidan av elbilen kommer nog använda den i större utsträckning nu än vad de brukade göra. Laddhybrider kommer självklart tanka bensin, om de inte redan har gjort det i alla fall.
Och elbilister kommer i största möjliga mån försöka ladda när det är mindre svindyrt, alltså på natten. Och då borde det inte vara nån fara med elbrist.
För mig låter det mest som populistiskt babbel. Man försöker peka ut syndabockar. Det har ju tyvärr blivit ett etablerat sätt för politiker att styra sina länder.
I fallet med elbilar är det extra magstarkt eftersom man för inte så länge sen har velat få folk att skaffa just elbilar för klimatets skull. Nu är det plötsligt andra tongångar igen.
Du har rätt i det du skriver men många har fortfarande fastprisavtal så de skiter nog i om spotpriset är 20kr. Den vanliga löptiden är ju på 3år så 1/3 av dessa borde ju sitta med jäkligt billig el iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
Du har rätt i det du skriver men många har fortfarande fastprisavtal så de skiter nog i om spotpriset är 20kr. Den vanliga löptiden är ju på 3år så 1/3 av dessa borde ju sitta med jäkligt billig el iaf.
Ja, en del skiter säkert i det. Men jag hoppas att även en del av de som har fastpris ändå begriper att de kan påverka situationen för andra elkunder genom att dels spara på elen och dels genom att flytta förbrukningen till de billigare timmarna.
För även om det är billigt för dessa elkunder så kommer de ändå drabbas indirekt av högre priser på allt annat, och direkt ifall hela elnätet havererar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Flagada »

Ytterligare ett exempel på att politiker inte vet vad de pratar om, mitt hus förbrukade 2819kW förra månaden utöver de 163kW jag laddade bilen med. Hur många har ett hus resp. hur många har en elbil?
Norge har väl mest elbilar per capita, enligt Norska Elbilsföreningen förbrukade elbilarna endast 0,8 procent av landets totala elproduktion enligt föreningens beräkningar.
Beräkningen säger att landets elbilar i år kommer förbruka 1,27 TWh. Det är 3,2 procent av all den el som norska hushåll förbrukade under förra året.
Tror vi behöver spara mer än så om vi ska undvika avstängning av elen.
https://elbil.no/sa-lite-strom-bruker-e ... rev-2-0922

Och tillbaka till Schweiz, hur skulle ett ev. förbud utformas, förbjudet att ladda bilen ur allmänna elnätet eller ett förbud mot att köra elbilen rent generellt. Långsökt kanske men man kanske har egen småskalig elproduktion, eller hade man fått köra om man laddar den via bensindrivet elverk?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av jpetters »

Toft skrev:
Schweiz kan bli det första landet i Europa att bland annat förbjuda privat användning av elbilar på grund av elbrist. Politiker i Schweiz diskuterar just nu detta kring en beredskapsplan vid elbrist.

Jag tror att det finns många elbilsägare i Sverige som inte kan relatera till "elbrist" förrän det (kanske) blir verklighet. Lite som för 10 månader sedan när man i norr räknade med att den här vintern bara skulle bli lite dyrare än vanlig "gratis" el, och man i söder inte kunde tänka sig en vardag med spotpriser på 5-8 kr/kwh. Vi blev alla klokare. Anyways, alla elbilsägare kommer att hävda att alla landets elbilar totalt sett använder en obetydlig mängd kwh av den totala mängden som används av hela Sverige.

Men OM det verkligen blir akut elbrist i Sverige: Vem har rätt till el? Håller man bara käft och hoppas att det blir några slumpmässiga glesbygder de stänger av elen i x antal timmar, storstäderna har ändå fjärrvärme..?
Nu ser det inte ut att bli absolut förbud ens vid svår elbrist. Denna text kommer från faq till förslaget till påbud/lag för att hantera elbrist.

Kann die Nutzung von Elektroautos verboten werden?
In einer schweren fortdauernden Mangellage (Eskalationsstufe 3) kann die private Nutzung von Elektroautos auf zwingend notwendige Fahrten begrenzt werden. Erlaubt bleibt die Nut- zung für zwingend notwendige Fahrten wie Einkäufe, Arztbesuche und die Berufsausübung.

Så man ska I varje fall få åka och handla, köra till läkarbesök och till arbetet.

Man kan t.ex. även komma att sänka maxhastighet på motorväg till 100km/h för alla bilar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
niklas12 skrev:
Om vi nu ska spara el så borde väl alla vi med elbil välja att åka kollektivt istället
Vi ska spara energi. Det gör man inte genom att sätta sig i en stor dieselbuss med två passagerare i. Det hade faktiskt varit bättre att låta bussen stå och elda upp oljan i Karlshamn för att driva elektriska fordon med elen. Effektivare och troligen bättre för miljön.
Elbussar däremot håller jag med om. Finns de så ska man använda dem.
Här håller jag inte riktigt med. I Sverige är det främst el och effekt som är en bristvara.

Energi i form av Diesel/Bensin är det inte nu iaf. Priset är ju det lägsta på ett år.

Olja kan ju importeras utifrån Europa. Det är ju därför man kan elda så in i helvete nu för att göra el och värme. Tyskland gräver ju upp kol igen också.

I Sverige är det anläggningar för att producera EL med kol/olja som saknas. Värme av olja finns det gott om anläggningar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

jpetters skrev:
Kann die Nutzung von Elektroautos verboten werden?
In einer schweren fortdauernden Mangellage (Eskalationsstufe 3) kann die private Nutzung von Elektroautos auf zwingend notwendige Fahrten begrenzt werden. Erlaubt bleibt die Nut- zung für zwingend notwendige Fahrten wie Einkäufe, Arztbesuche und die Berufsausübung.
Och för oss som inte kan tyska är Google översättningen:

"Kan användningen av elbilar förbjudas?
Vid en allvarlig, pågående brist (upptrappningsnivå 3) kan den privata användningen av elbilar begränsas till resor som är absolut nödvändiga. Användning för absolut nödvändiga resor som shopping, läkarbesök och yrkesutövning är fortfarande tillåten."
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av mati »

jpetters skrev:

Kann die Nutzung von Elektroautos verboten werden?
In einer schweren fortdauernden Mangellage (Eskalationsstufe 3) kann die private Nutzung von Elektroautos auf zwingend notwendige Fahrten begrenzt werden. Erlaubt bleibt die Nut- zung für zwingend notwendige Fahrten wie Einkäufe, Arztbesuche und die Berufsausübung.
Känns inte som ett förbud alls. Snarare en inskränkning som enligt mig lika väl skulle kunna appliceras på alla privata bilar. Även de som stinker och förstör klimatet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
jpetters skrev:

Kann die Nutzung von Elektroautos verboten werden?
In einer schweren fortdauernden Mangellage (Eskalationsstufe 3) kann die private Nutzung von Elektroautos auf zwingend notwendige Fahrten begrenzt werden. Erlaubt bleibt die Nut- zung für zwingend notwendige Fahrten wie Einkäufe, Arztbesuche und die Berufsausübung.
Känns inte som ett förbud alls. Snarare en inskränkning som enligt mig lika väl skulle kunna appliceras på alla privata bilar. Även de som stinker och förstör klimatet.
Höna av en fjäder! Men ändå kul att spekulera i ett sånt scenario.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
niklas12 skrev:
Om vi nu ska spara el så borde väl alla vi med elbil välja att åka kollektivt istället
Vi ska spara energi. Det gör man inte genom att sätta sig i en stor dieselbuss med två passagerare i. Det hade faktiskt varit bättre att låta bussen stå och elda upp oljan i Karlshamn för att driva elektriska fordon med elen. Effektivare och troligen bättre för miljön.
Elbussar däremot håller jag med om. Finns de så ska man använda dem.
Här håller jag inte riktigt med. I Sverige är det främst el och effekt som är en bristvara.
Som sagt. Elbilarnas bidrag till effektbristen måste anses vara fullständigt försumbar eftersom de flesta elbilar laddas nattetid när det finns gott om effekt i nätet. Till och med nu.
Det är samma argument, som man har fått höra om och om igen, att elbilar körs på dyr och miljöfarlig marginalel. Det gör de inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
jpetters skrev:

Kann die Nutzung von Elektroautos verboten werden?
In einer schweren fortdauernden Mangellage (Eskalationsstufe 3) kann die private Nutzung von Elektroautos auf zwingend notwendige Fahrten begrenzt werden. Erlaubt bleibt die Nut- zung für zwingend notwendige Fahrten wie Einkäufe, Arztbesuche und die Berufsausübung.
Känns inte som ett förbud alls. Snarare en inskränkning som enligt mig lika väl skulle kunna appliceras på alla privata bilar. Även de som stinker och förstör klimatet.
Höna av en fjäder! Men ändå kul att spekulera i ett sånt scenario.
Man gjorde ju precis detta under 70-talets energikris. Bilfria söndagar, förbud mot bilkörning vissa tider osv. Alla bilar. Nu fanns det inga elbilar då, men oavsett så gällde detta alla, inte bara vissa. Det gick tydligen ganska bra. Folk anpassade sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Rimlig »

Låter som ett hyffsat populistiskt förslag fött från fossilindustrin?

Här i Sverige är vi väl ganska långt ifrån elbrist.

Däremot har vi effektbrist vid högtrafiktid titt som tätt.

Och som Mati är inne på så är just elbilarna nog ett mindre problem - det är ju mer eller mindre självreglerande via marknaden. Flertalet föredrar nog att ladda när det kostar under 50 kr för ”full tank” mot när det kostar 1000 kr? Gamla fastprisavtal med lågt pris är en försvinnande företeelse.

På lite sikt, när V2G är tillgängligt skulle jag säga att elbilarna tvärtemot kommer att vara det som minskar risken för effektbrist.
Om 20% av alla elbilar är inkopplade nattetid och tillgängliggör säg 10% av sitt batteri för att balansera elnätet så har nog en stor del av effektbristen
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
niklas12
Inlägg: 2571
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av niklas12 »

mati skrev:
niklas12 skrev:
Om vi nu ska spara el så borde väl alla vi med elbil välja att åka kollektivt istället
Vi ska spara energi. Det gör man inte genom att sätta sig i en stor dieselbuss med två passagerare i. Det hade faktiskt varit bättre att låta bussen stå och elda upp oljan i Karlshamn för att driva elektriska fordon med elen. Effektivare och troligen bättre för miljön.
Elbussar däremot håller jag med om. Finns de så ska man använda dem.
Problemet är att bussen kör samma linje oavsett om det är 2 eller 50 passagerare och energin till bilen används inte om den står still
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
niklas12 skrev:
Om vi nu ska spara el så borde väl alla vi med elbil välja att åka kollektivt istället
Vi ska spara energi. Det gör man inte genom att sätta sig i en stor dieselbuss med två passagerare i. Det hade faktiskt varit bättre att låta bussen stå och elda upp oljan i Karlshamn för att driva elektriska fordon med elen. Effektivare och troligen bättre för miljön.
Elbussar däremot håller jag med om. Finns de så ska man använda dem.
Här går tätortsbussarna på biogas gjord på kommunens matavfall. Det var debatt och även beslut på att avveckla och satsa på elbussar men det backade man från.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av NiklasTesla »

jpetters skrev:
Toft skrev:
Schweiz kan bli det första landet i Europa att bland annat förbjuda privat användning av elbilar på grund av elbrist. Politiker i Schweiz diskuterar just nu detta kring en beredskapsplan vid elbrist.

Jag tror att det finns många elbilsägare i Sverige som inte kan relatera till "elbrist" förrän det (kanske) blir verklighet. Lite som för 10 månader sedan när man i norr räknade med att den här vintern bara skulle bli lite dyrare än vanlig "gratis" el, och man i söder inte kunde tänka sig en vardag med spotpriser på 5-8 kr/kwh. Vi blev alla klokare. Anyways, alla elbilsägare kommer att hävda att alla landets elbilar totalt sett använder en obetydlig mängd kwh av den totala mängden som används av hela Sverige.

Men OM det verkligen blir akut elbrist i Sverige: Vem har rätt till el? Håller man bara käft och hoppas att det blir några slumpmässiga glesbygder de stänger av elen i x antal timmar, storstäderna har ändå fjärrvärme..?
Nu ser det inte ut att bli absolut förbud ens vid svår elbrist. Denna text kommer från faq till förslaget till påbud/lag för att hantera elbrist.

Kann die Nutzung von Elektroautos verboten werden?
In einer schweren fortdauernden Mangellage (Eskalationsstufe 3) kann die private Nutzung von Elektroautos auf zwingend notwendige Fahrten begrenzt werden. Erlaubt bleibt die Nut- zung für zwingend notwendige Fahrten wie Einkäufe, Arztbesuche und die Berufsausübung.

Så man ska I varje fall få åka och handla, köra till läkarbesök och till arbetet.

Man kan t.ex. även komma att sänka maxhastighet på motorväg till 100km/h för alla bilar.
Det är faktiskt ett vettigt förslag (gjordes när det var energikris på 70-talet också (ca 90km/t på många platser).

Sätt 100km/t i hela EU nu (för att få lite bättre trafikrytm). MVH
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av LarsL »

Det är väl bara att ladda elbilen med en dieselgenerator. Blir ju billigare än att köra dieselbilen direkt. Återigen är det okunskap som skiner igenom när populistiska politiker ska hitta på saker tillsammans.

Däremot skulle man ju kunna tänka sig ett förbud eller stopp av laddning när det är som värst. Men det är ju ändå ingen som frivilligt laddar då ändå på grund av priset.
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

Tycker det låter märkligt.
Dock skulle man ju kunna tänka sig att det blir obligatoriskt med timtaxa i kombination med effekttarrif som premierar den som har en låg, jämn belastning.
Lättare att förutse.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Pontus »

Det finns ett försök här I Stockholm sedan ett par år med att dra ner topparna. Vi, dvs mitt jobb Waybler, som styr en hel del laddare och de som äger dom är med och styr så att om det ser ut att bli brist, dvs en förbrukningstop kommer, så hjälper vi till genom att begränsa förbrukningen den tiden. Givetvis mot en viss kompensation. Efter vad jag har förstått så var det precis i dagarna som ett riktigt fall kördes där deltagarna bads dra ner den kommande förbrukningen mot kompensation. Detta räknas väl fortfarande som ett experiment men ändå görs det något.
Stockholm flex heter det om man vill läsa mer om det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6493
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av spacecoin »

Pontus skrev:
Det finns ett försök här I Stockholm sedan ett par år med att dra ner topparna. Vi, dvs mitt jobb Waybler, som styr en hel del laddare och de som äger dom är med och styr så att om det ser ut att bli brist, dvs en förbrukningstop kommer, så hjälper vi till genom att begränsa förbrukningen den tiden. Givetvis mot en viss kompensation. Efter vad jag har förstått så var det precis i dagarna som ett riktigt fall kördes där deltagarna bads dra ner den kommande förbrukningen mot kompensation. Detta räknas väl fortfarande som ett experiment men ändå görs det något.
På laddplatsen (Cacharge/Waybler) som jag hyr finns inga incitament för att förlägga laddningen till off-peak. Synd, tycker jag.
Skriv svar