jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Moderator: Redaktion
jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Hej.
Bakgrund till tråden:
Jag är på väg att köpa en elbil men har typ ocd på att förstå allt inklusive marknaden innan jag kan slå till.
Den kommande lågkonjunkturen, räntehöjningar, mängden bilar i denna prisklass kommer att öka även om inflationen, exporter, borttagande av miljöbonus samt ägandekostnaden kommer att motverka ser jag ur ett köparperspektiv positivt på de kommande halvåret.
Min tanke med tråden är att hjälpas åt att tyda trenden.
Idag gick 2 2020 (5 k resp 8k mil) för 435k på kvd. Sen tillkommer en slagavgift men likvärdiga på blocket ligger mellan 480-530.
Min tolkning är att bilfirmorna insett prisnergången och bjuder riktigt låga priser varpå folk hellre lägger ut på kvd. Kommer att bli intressant vad som händer med firmorna bilar/priser i takt med att fler lägger ut på kvd/privat.
Bakgrund till tråden:
Jag är på väg att köpa en elbil men har typ ocd på att förstå allt inklusive marknaden innan jag kan slå till.
Den kommande lågkonjunkturen, räntehöjningar, mängden bilar i denna prisklass kommer att öka även om inflationen, exporter, borttagande av miljöbonus samt ägandekostnaden kommer att motverka ser jag ur ett köparperspektiv positivt på de kommande halvåret.
Min tanke med tråden är att hjälpas åt att tyda trenden.
Idag gick 2 2020 (5 k resp 8k mil) för 435k på kvd. Sen tillkommer en slagavgift men likvärdiga på blocket ligger mellan 480-530.
Min tolkning är att bilfirmorna insett prisnergången och bjuder riktigt låga priser varpå folk hellre lägger ut på kvd. Kommer att bli intressant vad som händer med firmorna bilar/priser i takt med att fler lägger ut på kvd/privat.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Jupp. Har budat på flera bilar senaste dagarna, dock mest Model S. Priserna har verkligen rasat men med tanke på utbud och omständigheter tror jag priserna ska ner en bra bit till. Jag gissar botten i mars...usse skrev:Hej.
Bakgrund till tråden:
Jag är på väg att köpa en elbil men har typ ocd på att förstå allt inklusive marknaden innan jag kan slå till.
Den kommande lågkonjunkturen, räntehöjningar, mängden bilar i denna prisklass kommer att öka även om inflationen, exporter, borttagande av miljöbonus samt ägandekostnaden kommer att motverka ser jag ur ett köparperspektiv positivt på de kommande halvåret.
Min tanke med tråden är att hjälpas åt att tyda trenden.
Idag gick 2 2020 (5 k resp 8k mil) för 435k på kvd. Sen tillkommer en slagavgift men likvärdiga på blocket ligger mellan 480-530.
Min tolkning är att bilfirmorna insett prisnergången och bjuder riktigt låga priser varpå folk hellre lägger ut på kvd. Kommer att bli intressant vad som händer med firmorna bilar/priser i takt med att fler lägger ut på kvd/privat.
Enda modell som klarat sig bra är Y, men tror även den ska ner nu.
Nyare S&X kan bli allra mest dramatiskt nu med en ny modell på ingång som verkar vara mycket bättre på i princip allt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
När du kommer över 12 bilar/år får du börja regga dem på frun eller handlar du som bolag?Legato skrev:Jupp. Har budat på flera bilar senaste dagarna, dock mest Model S. Priserna har verkligen rasat men med tanke på utbud och omständigheter tror jag priserna ska ner en bra bit till. Jag gissar botten i mars...usse skrev:Hej.
Bakgrund till tråden:
Jag är på väg att köpa en elbil men har typ ocd på att förstå allt inklusive marknaden innan jag kan slå till.
Den kommande lågkonjunkturen, räntehöjningar, mängden bilar i denna prisklass kommer att öka även om inflationen, exporter, borttagande av miljöbonus samt ägandekostnaden kommer att motverka ser jag ur ett köparperspektiv positivt på de kommande halvåret.
Min tanke med tråden är att hjälpas åt att tyda trenden.
Idag gick 2 2020 (5 k resp 8k mil) för 435k på kvd. Sen tillkommer en slagavgift men likvärdiga på blocket ligger mellan 480-530.
Min tolkning är att bilfirmorna insett prisnergången och bjuder riktigt låga priser varpå folk hellre lägger ut på kvd. Kommer att bli intressant vad som händer med firmorna bilar/priser i takt med att fler lägger ut på kvd/privat.
Enda modell som klarat sig bra är Y, men tror även den ska ner nu.
Nyare S&X kan bli allra mest dramatiskt nu med en ny modell på ingång som verkar vara mycket bättre på i princip allt.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Förutom gratis laddning for life, då. Och regnsensor. Och farthållare. Och parkeringssensorer. Och helljusavbländning. Och gratis premium connection. Och ratt. Och möjlighet att slippa luftfjädring.Legato skrev:Jupp. Har budat på flera bilar senaste dagarna, dock mest Model S. Priserna har verkligen rasat men med tanke på utbud och omständigheter tror jag priserna ska ner en bra bit till. Jag gissar botten i mars...usse skrev:Hej.
Bakgrund till tråden:
Jag är på väg att köpa en elbil men har typ ocd på att förstå allt inklusive marknaden innan jag kan slå till.
Den kommande lågkonjunkturen, räntehöjningar, mängden bilar i denna prisklass kommer att öka även om inflationen, exporter, borttagande av miljöbonus samt ägandekostnaden kommer att motverka ser jag ur ett köparperspektiv positivt på de kommande halvåret.
Min tanke med tråden är att hjälpas åt att tyda trenden.
Idag gick 2 2020 (5 k resp 8k mil) för 435k på kvd. Sen tillkommer en slagavgift men likvärdiga på blocket ligger mellan 480-530.
Min tolkning är att bilfirmorna insett prisnergången och bjuder riktigt låga priser varpå folk hellre lägger ut på kvd. Kommer att bli intressant vad som händer med firmorna bilar/priser i takt med att fler lägger ut på kvd/privat.
Enda modell som klarat sig bra är Y, men tror även den ska ner nu.
Nyare S&X kan bli allra mest dramatiskt nu med en ny modell på ingång som verkar vara mycket bättre på i princip allt.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Det du refererar till är smått antika modeller. S/X har utvecklats extremt mycket sedan dess och nu ett ytterligare jättekliv.d3marcus skrev:Förutom gratis laddning for life, då. Och regnsensor. Och farthållare. Och parkeringssensorer. Och helljusavbländning. Och gratis premium connection. Och ratt. Och möjlighet att slippa luftfjädring.Legato skrev:Jupp. Har budat på flera bilar senaste dagarna, dock mest Model S. Priserna har verkligen rasat men med tanke på utbud och omständigheter tror jag priserna ska ner en bra bit till. Jag gissar botten i mars...usse skrev:Hej.
Bakgrund till tråden:
Jag är på väg att köpa en elbil men har typ ocd på att förstå allt inklusive marknaden innan jag kan slå till.
Den kommande lågkonjunkturen, räntehöjningar, mängden bilar i denna prisklass kommer att öka även om inflationen, exporter, borttagande av miljöbonus samt ägandekostnaden kommer att motverka ser jag ur ett köparperspektiv positivt på de kommande halvåret.
Min tanke med tråden är att hjälpas åt att tyda trenden.
Idag gick 2 2020 (5 k resp 8k mil) för 435k på kvd. Sen tillkommer en slagavgift men likvärdiga på blocket ligger mellan 480-530.
Min tolkning är att bilfirmorna insett prisnergången och bjuder riktigt låga priser varpå folk hellre lägger ut på kvd. Kommer att bli intressant vad som händer med firmorna bilar/priser i takt med att fler lägger ut på kvd/privat.
Enda modell som klarat sig bra är Y, men tror även den ska ner nu.
Nyare S&X kan bli allra mest dramatiskt nu med en ny modell på ingång som verkar vara mycket bättre på i princip allt.
Att på fullt allvar vilja ha stålfjädring på en S är riktigt märkligt imo. Liksom hopplösa AP1 osv, osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Har du jämfört? Det har jag. Märkte ingen skillnad i fjädringskomfort. Däremot gnekade luftfjädringen, vilket tydligen är rätt vanligt. Stålfjädringen är tyst och dessutom mycket billigare i underhåll. Det enda som luftfjädringen är bättre på i mina ögon är att den har möjlighet till att höja och sänka bilen.Legato skrev:Att på fullt allvar vilja ha stålfjädring på en S är riktigt märkligt imo. Liksom hopplösa AP1 osv, osv.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Ja jag har jämfört. Har du jämfört med Raven/Plaid eller pratar du om den gamla luftfjädringen?juristen skrev:Har du jämfört? Det har jag. Märkte ingen skillnad i fjädringskomfort. Däremot gnekade luftfjädringen, vilket tydligen är rätt vanligt. Stålfjädringen är tyst och dessutom mycket billigare i underhåll. Det enda som luftfjädringen är bättre på i mina ögon är att den har möjlighet till att höja och sänka bilen.Legato skrev:Att på fullt allvar vilja ha stålfjädring på en S är riktigt märkligt imo. Liksom hopplösa AP1 osv, osv.
Stålfjädring passar bra på en liten och sportig bil som Model 3. På en stor lyxkryssare som S är avsedd att vara är det i mina ögon ett extremt märkligt väl. X har de som tur är aldrig gjort med stålfjädring.
Dessutom är det för mig personligen en extremt viktig funktion att kunna höja och sänka bilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Beror också på om man köper bilen ny och har tänkt ha den max 5 år eller om det är en gammal bil man köper.
Luftfjädring är *alltid* problem i längden men antagligen sällan för första ägaren.
Luftfjädring är *alltid* problem i längden men antagligen sällan för första ägaren.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Lucid Air har också (endast) stålfjädring. Det finns videor på Youtube där ansvariga chassi-tekniker lägger ut texten rätt bra om varför de tycker det innebär fördelar jämfört med luftfjädring...Legato skrev:Ja jag har jämfört. Har du jämfört med Raven/Plaid eller pratar du om den gamla luftfjädringen?juristen skrev:Har du jämfört? Det har jag. Märkte ingen skillnad i fjädringskomfort. Däremot gnekade luftfjädringen, vilket tydligen är rätt vanligt. Stålfjädringen är tyst och dessutom mycket billigare i underhåll. Det enda som luftfjädringen är bättre på i mina ögon är att den har möjlighet till att höja och sänka bilen.Legato skrev:Att på fullt allvar vilja ha stålfjädring på en S är riktigt märkligt imo. Liksom hopplösa AP1 osv, osv.
Stålfjädring passar bra på en liten och sportig bil som Model 3. På en stor lyxkryssare som S är avsedd att vara är det i mina ögon ett extremt märkligt väl. [...
Men tyvärr är ju Lucid tydligen numera till 60% ägt av Diktatorn i Saudiarabien...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Allt är alltid problem i längden... Givetvis medför ökad funktionalitet också generellt större risk för problem över tid.jonasl skrev:Beror också på om man köper bilen ny och har tänkt ha den max 5 år eller om det är en gammal bil man köper.
Luftfjädring är *alltid* problem i längden men antagligen sällan för första ägaren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Också? De är snarare i princip ensamma om att ha valt den approachen. Dock har de redan tvingats göra recalls pga just fjädringen (så var det med pålitlig stålfjädring...). Sen är designen på fjädringen, inklusive ställbara dämpare, helt annan än den gamla Model S-fjädringen.SwedishAdvocate skrev:Lucid Air har också (endast) stålfjädring. Det finns videor på Youtube där ansvariga chassi-tekniker lägger ut texten rätt bra om varför de tycker det innebär fördelar jämfört med luftfjädring...Legato skrev:Ja jag har jämfört. Har du jämfört med Raven/Plaid eller pratar du om den gamla luftfjädringen?juristen skrev:Har du jämfört? Det har jag. Märkte ingen skillnad i fjädringskomfort. Däremot gnekade luftfjädringen, vilket tydligen är rätt vanligt. Stålfjädringen är tyst och dessutom mycket billigare i underhåll. Det enda som luftfjädringen är bättre på i mina ögon är att den har möjlighet till att höja och sänka bilen.Legato skrev:Att på fullt allvar vilja ha stålfjädring på en S är riktigt märkligt imo. Liksom hopplösa AP1 osv, osv.
Stålfjädring passar bra på en liten och sportig bil som Model 3. På en stor lyxkryssare som S är avsedd att vara är det i mina ögon ett extremt märkligt väl. [...
Men tyvärr är ju Lucid tydligen numera till 60% ägt av Diktatorn i Saudiarabien...
Men det måste ju vara drömmen nu iaf att gilla gamla Model S... Går att köpa extremt billigt trots fri laddning. Så gillar man stålfjädringen, buller/skrammel och riktigt risig kvalitetskänsla så finns det fynd att göra!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 04 dec 2022 14:08
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Jag spanar också av beg-marknaden liksom du och det har gått rejält nedåt länge nu. Vet att många här på forumet tror att man alltid kommer kunna vara höginkomsttagare på att äga teslor, men jag tror att det kommer fortsätta nedåt en bra bit till. Obalanser i marknaden som ger konstiga effekter är alltid temporära och jag tror inte att det kommer komma tillbaka ett liknande läge inom överskådlig framtid. Ju längre man kan vänta desto billigare kommer det bli. Ny räntehöjning kommer i feb.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Nja. Jag håller med om att priserna har legat på fantasinivåer under sommaren/tidig höst och att många annonser på blocket fortfarande ligger för högt. Men jag tror inte priserna kommer att sjunka för evigt. Jag kan inte säga vilken nivå som är rimlig men jag har svårt att se att Teslorna ska sjunka mer än vanliga bilar, dvs längre ner än 50% värdeminskning på 3 år har jag svårt att se framför mig. Däremot är det ju en fullt rimlig nivå när tillgång och efterfrågan möts.
Elpriserna är ju höga och det är klart att det påverkar priserna just nu men de kommer ju att gå ner iaf till våren, så senast då tror jag att priserna säkert kommer att normaliseras igen. Eller tänker jag fel?
Elpriserna är ju höga och det är klart att det påverkar priserna just nu men de kommer ju att gå ner iaf till våren, så senast då tror jag att priserna säkert kommer att normaliseras igen. Eller tänker jag fel?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Det finns ju en naturlig botten också och så länge en 3 år gammal Tesla är billigare att äga än en 3 år gammal fossilbil kommer Teslan att kosta mer att köpa.
Model Y LR AWD 2022
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Lägre andrahandsvärden än fossilbilar tror jag absolut inte heller kommer ske på längre sikt. Dock tror jag också vi får en period med onormalt låga priser precis som vi haft en period med onormalt höga.
Personligen tror jag de höga elpriserna kommer hålla i sig relativt länge och faktum är ju att elpriset påverkar TCOn signifikant för de som kör mycket. Ju längre period med höga elpriser man förväntar sig, desto rimligare med en nedjustering av priserna.
Personligen tror jag de höga elpriserna kommer hålla i sig relativt länge och faktum är ju att elpriset påverkar TCOn signifikant för de som kör mycket. Ju längre period med höga elpriser man förväntar sig, desto rimligare med en nedjustering av priserna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Jag har varit ganska övertygad om att tesla skulle vara min nästa elbil MEN det finns ett par faktorer som får mig att börja tveka. För det första känns ju kvaliteten på inredningen minsta sagt sådär. Elon musk är kanske ingen kille jag vill supporta oavsett pris. Konkurrenterna har börjat komma med ganska bra alternativ. Jag var och tittade på en Q4 och den känns betydligt bättre byggd och no pun intended men känns som om audi har lite mer erfarenhet av att bygga raka, gedigna och ombonade bilar?
Återkommer med morgondagens slutpriser på kvd.
Återkommer med morgondagens slutpriser på kvd.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Japp, men med hög förbrukning och dålig mjukvara. Allt beror på vad man prioriterar. Jag ser fram emot att byta vår Audi till en ny Tesla. Min fru gör det ännu mer (och det är ändå pga henne det blev en Audi).usse skrev:Jag har varit ganska övertygad om att tesla skulle vara min nästa elbil MEN det finns ett par faktorer som får mig att börja tveka. För det första känns ju kvaliteten på inredningen minsta sagt sådär. Elon musk är kanske ingen kille jag vill supporta oavsett pris. Konkurrenterna har börjat komma med ganska bra alternativ. Jag var och tittade på en Q4 och den känns betydligt bättre byggd och no pun intended men känns som om audi har lite mer erfarenhet av att bygga raka, gedigna och ombonade bilar?
Återkommer med morgondagens slutpriser på kvd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Är det en q4 ni har?
Hur mycket skiljer förbrukningen och vad är det som strular med mjukvaran?
Mvh
Hur mycket skiljer förbrukningen och vad är det som strular med mjukvaran?
Mvh
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Mina två senaste bilar före de två Teslorna var Audi A8 (har kört Audi sedan jag köpte den första Quattron som kom till Sydsverige). Saknar inte dessa alls, behöll den senaste parallellt med den första Teslan för att se vilken jag trivdes bäst med, körde knappt en meter med A8:an. Saknar kanske soft-close, massage och ventliation i stolarna samt B&O- anläggningen men trivs fantastiskt bra med Teslans minimalism, problemfrihet, köregenskaper, laddnätverk, mjukvara mm och har inga problem med kvalitén på inredningen, vad tänker du på där? Har provkört Q4, för mig är den inget alternativ.usse skrev:Jag har varit ganska övertygad om att tesla skulle vara min nästa elbil MEN det finns ett par faktorer som får mig att börja tveka. För det första känns ju kvaliteten på inredningen minsta sagt sådär. Elon musk är kanske ingen kille jag vill supporta oavsett pris. Konkurrenterna har börjat komma med ganska bra alternativ. Jag var och tittade på en Q4 och den känns betydligt bättre byggd och no pun intended men känns som om audi har lite mer erfarenhet av att bygga raka, gedigna och ombonade bilar?
Återkommer med morgondagens slutpriser på kvd.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Kanske bara går i gamla hjulspår men minimalismen känns lite plastig? Dörrsidorna känns... Sådär? Och jag saknar en hud eller hastighetsmätare att titta på.... Och lite vanliga knappar att kunna hitta utan att titta vad man gör.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
[quote="usse"]Kanske bara går i gamla hjulspår men minimalismen känns lite plastig? Dörrsidorna känns... Sådär? Och jag saknar en hud eller hastighetsmätare att titta på.... Och lite vanliga knappar att kunna hitta utan att titta vad man gör.
Därmed absolut inte sagt att teska är en dålig bil. Nånting måste ju vara rätt eftersom den är så oerhört populär.
Därmed absolut inte sagt att teska är en dålig bil. Nånting måste ju vara rätt eftersom den är så oerhört populär.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Efter tre veckor i en MYP kan jag säga att instrumentkluster bakom ratten inte är något jag saknar ett dugg (körde fullspecad Passat GTE innan). Hastigheten i övre vänstra hörnet på skärmen är nästan bättre placerad. Knappar är få - men å andra sidan förstår bilen det mesta jag säger till den.usse skrev:Kanske bara går i gamla hjulspår men minimalismen känns lite plastig? Dörrsidorna känns... Sådär? Och jag saknar en hud eller hastighetsmätare att titta på.... Och lite vanliga knappar att kunna hitta utan att titta vad man gör.
Passaten sex år gammal och 9900 mil gick för övrigt iväg till en handlare för exakt halva nypriset - och sen lär de lägga på 10% på det mot kund. Laddhybrider är kanske mindre drabbade av elbilsfrossan på marknaden just nu, där inköparna verkar vilja ha 20% marginal eller mer.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
-
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Det finns ju inte så mycket alternativ till Model 3. De enda två för närvarande är väl BMW i4 och Merca EQE. Och de bägge är väl både dyrare. De är väl båda också rätt mycket tyngre...usse skrev:Därmed absolut inte sagt att teska är en dålig bil. Nånting måste ju vara rätt eftersom den är så oerhört populär.usse skrev:Kanske bara går i gamla hjulspår men minimalismen känns lite plastig? Dörrsidorna känns... Sådär? Och jag saknar en hud eller hastighetsmätare att titta på.... Och lite vanliga knappar att kunna hitta utan att titta vad man gör.
När det finns något likvärdigt till Model 3 som dessutom har halv- eller helkombilucka och som inte är typ 200 kg tyngre så kommer det bli intressant att se vad som händer. Men å andra sidan verkar ju det dröja...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Mycket kan göras med den utmärkta röststyrningen, spakarna vid ratten samt knapparna på ratten. Mycket sällan man behöver fingra på skärmen.usse skrev:usse skrev:Kanske bara går i gamla hjulspår men minimalismen känns lite plastig? Dörrsidorna känns... Sådär? Och jag saknar en hud eller hastighetsmätare att titta på.... Och lite vanliga knappar att kunna hitta utan att titta vad man gör.
Därmed absolut inte sagt att teska är en dålig bil. Nånting måste ju vara rätt eftersom den är så oerhört populär.
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Nej, e-tron 55. Förbrukningen är som en X sommartid men klart högre än X vintertid. Trots att X är en större bil och vi hade en äldre X med sämre räckvidd än nuvarande.usse skrev:Är det en q4 ni har?
Hur mycket skiljer förbrukningen och vad är det som strular med mjukvaran?
Mvh
För oss strular det mesta med mjukvaran. Naven är död. Appen är nästan död.
Frugan hatar bilen.
Den är bekväm och tyst och kvalitetskänslan är bra. Men den är riktigt tråkig samt då ovanstående nackdelar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021