Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19942
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ja ett vanligt 12V-batteri är ju extremt känsligt mot hård urladdning, typ nån enstaka gång eller två kan
ta kål på dom… dvs blybatterier…
ta kål på dom… dvs blybatterier…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Audi e-tron
Ja exakt!Bjelke skrev:Ja ett vanligt 12V-batteri är ju extremt känsligt mot hård urladdning, typ nån enstaka gång eller två kan
ta kål på dom… dvs blybatterier…
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Audi e-tron
Lyckades få in en offert
Valde att ta offert på en grundutrustad 55 Proline för att se vart man börjar innan det "nödvändigaste" har lagts till.
Bilen är ganska bra utrustad från start
Pris just nu är 804 960:- för en Q8 55 Proline i grundutförande
Om någon hittar något bättre kan jag tänka mig att gå ihop några stycken och beställa samtidigt.
Vi ska ha två bilar under andra halvan av nästa år
Valde att ta offert på en grundutrustad 55 Proline för att se vart man börjar innan det "nödvändigaste" har lagts till.
Bilen är ganska bra utrustad från start
Pris just nu är 804 960:- för en Q8 55 Proline i grundutförande
Om någon hittar något bättre kan jag tänka mig att gå ihop några stycken och beställa samtidigt.
Vi ska ha två bilar under andra halvan av nästa år
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Audi e-tron
804 inkl moms?JoeMad skrev:Lyckades få in en offert
Valde att ta offert på en grundutrustad 55 Proline för att se vart man börjar innan det "nödvändigaste" har lagts till.
Bilen är ganska bra utrustad från start
Pris just nu är 804 960:- för en Q8 55 Proline i grundutförande
Om någon hittar något bättre kan jag tänka mig att gå ihop några stycken och beställa samtidigt.
Vi ska ha två bilar under andra halvan av nästa år
Låter som bra pris för en 55a.
Man kunde väl dock få gamla 55an för neråt 700 ett tag när det var kris, sen fick man ju dessutom bonus på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jo det är ett bra grundpris men när jag började lägga på lite ”nödvändigheter” så blev det nog ca 100 till om jag minns rätt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Exakt.Bjelke skrev:Ja ett vanligt 12V-batteri är ju extremt känsligt mot hård urladdning, typ nån enstaka gång eller två kan
ta kål på dom… dvs blybatterier…
Att använda blybatterier till LV känns lika logiskt som att det skulle finnas åror till alla ombord på trafikflygplan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Audi e-tron
Dafro skrev:Jo det är ett bra grundpris men när jag började lägga på lite ”nödvändigheter” så blev det nog ca 100 till om jag minns rätt.
Japp!
Livets nödtorft kostar

Man är ju grymt bortskämd med Teslan när det gäller tillvalslistan.
Audi och Mercedes är ju raka motsatsen. Du kan inte lägga till detta utan det här paketet och den färgen funkar bara med dessa tillval osv...
Så tröttsamt
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Audi e-tron
Jag var o testade (gamla) bilen och min tråkiga slutsats är att det blir för trångt med tre barn (två barn bak på bilkudde + en vuxen). Det blev trångt och dessutom hamnade bilkuddarna på bilbältesspännet. Har någon lyckats få till detta utan att få hjärnblödning varje gång man ska sätta fast barnen?
Re: Audi e-tron
Har lämnat det stadiet då mina är 13 och 16 år men det känns ungefär som i min V90 tycker jag. Tyckte att det alltid var trångt med 2 stolar och en vuxen bak. Vad har du för bil nu som det inte är trångt i?Matte skrev:Jag var o testade (gamla) bilen och min tråkiga slutsats är att det blir för trångt med tre barn (två barn bak på bilkudde + en vuxen). Det blev trångt och dessutom hamnade bilkuddarna på bilbältesspännet. Har någon lyckats få till detta utan att få hjärnblödning varje gång man ska sätta fast barnen?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Har model Y nu, och det tycker vi fungerar bra. Inte optimalt, men absolut inga problem på vare sig korta eller långa (100mil+) sträckor. Jag tror det kanske skiljer 5-10cm där bak och det är antagligen så små marginalerna ärDafro skrev:Har lämnat det stadiet då mina är 13 och 16 år men det känns ungefär som i min V90 tycker jag. Tyckte att det alltid var trångt med 2 stolar och en vuxen bak. Vad har du för bil nu som det inte är trångt i?Matte skrev:Jag var o testade (gamla) bilen och min tråkiga slutsats är att det blir för trångt med tre barn (två barn bak på bilkudde + en vuxen). Det blev trångt och dessutom hamnade bilkuddarna på bilbältesspännet. Har någon lyckats få till detta utan att få hjärnblödning varje gång man ska sätta fast barnen?
Re: Audi e-tron
5-10 cm låter mycket men det kanske det är, i övrigt är det iallafall en trevlig bil tycker jag men prio att alla får plats såklart. 

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Håller med. Selection paketet innehåller det mesta man behöver som kostar ca 85 000:-.Dafro skrev:Jo det är ett bra grundpris men när jag började lägga på lite ”nödvändigheter” så blev det nog ca 100 till om jag minns rätt.
Min 50:a som jag beställt slutade på ca 125 000:- i extra utrustning för att få det jag vill ha i en bil.

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Nu har den första uppdaterade och omdöpta storsuven rullat av produktionslinan i fabriken i Bryssel.
Originalet Audi e-tron lanserades 2018 och har sedan dess tillverkats i 160 000 exemplar
https://youtu.be/irifRCXDtHQ
Originalet Audi e-tron lanserades 2018 och har sedan dess tillverkats i 160 000 exemplar
https://youtu.be/irifRCXDtHQ
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Oops beställde visst en Q8 E-tron 55 idag. Snik ca 50 i tillbehör, alla säkerhetspaket, rattvärme, tonade rutor och sportstolar med alcantara, valde de fula 19” fälgar för jag vill ha all räckvidd jag kan få, ska ge 4 wltp mil ytterligare mot 20” och 13-14 mer än min med 19 coh jag har 20 så det borde bli ca 18 wltp mil som borde ge 10-12 riktiga. 
Edit: la till 55.

Edit: la till 55.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Då förmodar jag det blir nya 55 modellen med lång räckvidd?Dafro skrev:Oops beställde visst en Q8 E-tron idag. Snik ca 50 i tillbehör, alla säkerhetspaket, rattvärme, tonade rutor och sportstolar med alcantara, valde de fula 19” fälgar för jag vill ha all räckvidd jag kan få, ska ge 4 wltp mil ytterligare mot 20” och 13-14 mer än min med 19 coh jag har 20 så det borde bli ca 18 wltp mil som borde ge 10-12 riktiga.
Nya 50 modellen får väl klassas som standard räckvidd.
När kan det bli leverans?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Japp 55 såklart, 50 är ju som min 55 jag har nu, det glömde jag skriva. Lät som augusti nu tyvärr men var nyss juni juli så vi får väl se.Off Grid Byggaren skrev:Då förmodar jag det blir nya 55 modellen med lång räckvidd?Dafro skrev:Oops beställde visst en Q8 E-tron idag. Snik ca 50 i tillbehör, alla säkerhetspaket, rattvärme, tonade rutor och sportstolar med alcantara, valde de fula 19” fälgar för jag vill ha all räckvidd jag kan få, ska ge 4 wltp mil ytterligare mot 20” och 13-14 mer än min med 19 coh jag har 20 så det borde bli ca 18 wltp mil som borde ge 10-12 riktiga.
Nya 50 modellen får väl klassas som standard räckvidd.
När kan det bli leverans?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Är det bara jag eller är klimatanläggningen stört ineffektiv?
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Re: Audi e-tron
Öhhh. En diesel kommer ju dra typ tredubbelt korta vintersträckor. Ska du dessutom förvärma med ännu mer diesel…dfa skrev:Är det bara jag eller är klimatanläggningen stört ineffektiv?
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Jag fattar inte grejen med att snåla med en elbil. Du kan slösa hur mkt du vill och det kostar ändå en bråkdel av den snålaste avgasbilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
200 har jag nog aldrig sett men skulle inte heller falla mig in att stänga av ac, men du har nog rätt i att den drar en del men det är en stor kupé. Har 8 km till jobbet och ligger väl på uppåt 400 skulle jag tro men som taliz säger billigare än fossil och öven om det inte skulle vara det så är det ju vansinnigt bekvämt och det blir ju varmt så fort. Jag som inte har rattvärme måste förvärma för att kunna hålla i ratten men idag får jag köra vår leaf och den har rattvärme.
Men ang hög förbrukning så var jag hemma på lunchen och tog ett varv till en bilhandlare och tittade på en MB GLE 350 DE, den var fin, troligen tecken på att jag börjar bli gammal, övervägde den istället för elbil med löngre räckvidd. Men iallafall, nör jag kom tillbaka till jobbet efter att ha kört ca 4-5 mil max så hade jag tappat 22% vilket borde ge ca 4 kWh per mil och då hade jag inte förvärmt men det var snö på vägarna och flera start stopp. Jag ladda väl fö ca 4 kr vilket ger en milkostnad på 16 kr, är väl ingen större grej och min x5 med rak sexa hade ju garanterat inte blivit billigare, måste ju jämföra med likvärdig bil.
Min app som har strulat har jag nu felanmält men får se hur det går med det men nu funkar förvärmningen igen men vore bra att kunna se batteristatus när det blir säsong för längre resor men förhoppningsvis har jag bytt bil då.

Men ang hög förbrukning så var jag hemma på lunchen och tog ett varv till en bilhandlare och tittade på en MB GLE 350 DE, den var fin, troligen tecken på att jag börjar bli gammal, övervägde den istället för elbil med löngre räckvidd. Men iallafall, nör jag kom tillbaka till jobbet efter att ha kört ca 4-5 mil max så hade jag tappat 22% vilket borde ge ca 4 kWh per mil och då hade jag inte förvärmt men det var snö på vägarna och flera start stopp. Jag ladda väl fö ca 4 kr vilket ger en milkostnad på 16 kr, är väl ingen större grej och min x5 med rak sexa hade ju garanterat inte blivit billigare, måste ju jämföra med likvärdig bil.
Min app som har strulat har jag nu felanmält men får se hur det går med det men nu funkar förvärmningen igen men vore bra att kunna se batteristatus när det blir säsong för längre resor men förhoppningsvis har jag bytt bil då.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Du har väl rätt där. Med elbilar så blir man medveten om förbrukning på ett annat sätt upplever jag, dels för att det skiljer men även för att man kan påverka så mycket själv. Och sedan varierar priserna på el varierar så kraftigt så totalt blir det en sport att köra snålt helt enkelt.taliz skrev:Jag fattar inte grejen med att snåla med en elbil. Du kan slösa hur mkt du vill och det kostar ändå en bråkdel av den snålaste avgasbilen.
Men det beror rätt mycket på hur man är lagd.
Min fru åkte till en SuC och laddade igår trots att det varit närmare och billigare med någon laddare som ingick i Elli. Jag sa inget om det man får välja sina strider

- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
E-tron värmer ju både kupé och batterilådan vid kallstart.
Jag skulle inte säga att den är ineffektiv, utan istället att den pysslar om passagerare och batteriet väldigt bra.
Vid 10 minusgrader brukar det gå åt 2 kWh extra de första 15 minuterna.
Visst blir det då hög förbrukning räknat per km vid många korta körningar.
Vid långresa är det försumbart, kan du förvärma med ström från laddboxen innan avresa minskar det också rejält.
Men att köra motor och kupévärme på en dieselbil drar rätt mycket. Många moderna dieselbilar har tillskottsvärme med dieselvärmare helt utan avgasrening. De redovisar inte värmarens bränsleförbrukning.
Jag skulle inte säga att den är ineffektiv, utan istället att den pysslar om passagerare och batteriet väldigt bra.
Vid 10 minusgrader brukar det gå åt 2 kWh extra de första 15 minuterna.
Visst blir det då hög förbrukning räknat per km vid många korta körningar.
Vid långresa är det försumbart, kan du förvärma med ström från laddboxen innan avresa minskar det också rejält.
Men att köra motor och kupévärme på en dieselbil drar rätt mycket. Många moderna dieselbilar har tillskottsvärme med dieselvärmare helt utan avgasrening. De redovisar inte värmarens bränsleförbrukning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Enligt detta Test är E-tron i topp gällande räckvidd vintertid (en av bilarna som tappar allra minst i räckvidd vintertid. I artikeln står att att e-tron var bäst. Men enligt diagrammet var e-tron tvåa!dfa skrev:Är det bara jag eller är klimatanläggningen stört ineffektiv?
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Verifierar vad jag själv upplevt att bilen inte drar nämnvärt mycket mer när det är minusgrader. (Vid långkörning)
https://carup.se/nytt-test-sa-mycket-ta ... 4DNo4xSRtg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Fy f-n vilket "goddag yxskaft"-svar jag fick från Audi idag... Det tog dem en dryg vecka att komma med följande:
"Hej Bo,
Tack för att du kontaktar oss på Audi Digitala Tjänster.
Enligt loggarna så kan vi se att det nu fungerar för dig.
Stämmer inte detta så återkom med ny bild och tid även om felmeddelandet ser likadant ut för en korrekt felsökning."
Felet är helt oförändrat och konstant. Inte kunnat förvärma på ungefär en månad nu. Riktigt irriterande när det är -15 grader.
"Hej Bo,
Tack för att du kontaktar oss på Audi Digitala Tjänster.
Enligt loggarna så kan vi se att det nu fungerar för dig.
Stämmer inte detta så återkom med ny bild och tid även om felmeddelandet ser likadant ut för en korrekt felsökning."
Felet är helt oförändrat och konstant. Inte kunnat förvärma på ungefär en månad nu. Riktigt irriterande när det är -15 grader.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Kundvård verkar de ha tagit från Tesla…Legato skrev:Fy f-n vilket "goddag yxskaft"-svar jag fick från Audi idag... Det tog dem en dryg vecka att komma med följande:
"Hej Bo,
Tack för att du kontaktar oss på Audi Digitala Tjänster.
Enligt loggarna så kan vi se att det nu fungerar för dig.
Stämmer inte detta så återkom med ny bild och tid även om felmeddelandet ser likadant ut för en korrekt felsökning."
Felet är helt oförändrat och konstant. Inte kunnat förvärma på ungefär en månad nu. Riktigt irriterande när det är -15 grader.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Hmm får se hur det går med min anmälan då, jag kan dock förvärma, men inte alltid… men inte se batteri eller laddstatus.Nect skrev:Kundvård verkar de ha tagit från Tesla…Legato skrev:Fy f-n vilket "goddag yxskaft"-svar jag fick från Audi idag... Det tog dem en dryg vecka att komma med följande:
"Hej Bo,
Tack för att du kontaktar oss på Audi Digitala Tjänster.
Enligt loggarna så kan vi se att det nu fungerar för dig.
Stämmer inte detta så återkom med ny bild och tid även om felmeddelandet ser likadant ut för en korrekt felsökning."
Felet är helt oförändrat och konstant. Inte kunnat förvärma på ungefär en månad nu. Riktigt irriterande när det är -15 grader.
Hade jag haft rattvärme så hade hAde jag nog varit ”ok” med det tillsammans med stolsvärme. Fast självklart ska förvärmningen fungera.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW