Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Begagnat skulle jag absolut fortfarande rekommendera elbil.
Mycket nattladdning, gratisladdning och låg Servicekostnad gör kalkylen trevlig (har fram tills nu vart bra andrahandsvärde också).
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Begagnat skulle jag absolut fortfarande rekommendera elbil.
Mycket nattladdning, gratisladdning och låg Servicekostnad gör kalkylen trevlig (har fram tills nu vart bra andrahandsvärde också).
MVH
Just för att andrahandsvärde var så högt har jag senaste året alltid sagt till folk att en begagnad elbil är vansinne. En begagnad bil för priset som en ny skulle jag aldrig köpa. Och var nånstans finns det fortfarande gratisladdning? Det kan inte längre vara ett argument för att skaffa elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror inte att man kan sälja elbilar enbart på att de är billigare i drift än ICE-bilar. Man måste trycka på att de är bättre än ICE-bilar på det mesta. Smartphones tog inte över mobilmarknaden för att de drog mindre batteri....
Man kanske kan visa denna video för potentiella elbilsköpare:-):
Sett till totalen så har jag nog högre månadskostnad med Min Model Y, än vad jag hade på min förra X3:a i och med att jag lånade på bostaden för X3:an och tog billån på Y. Men jag ångrar inte bytet en sekund. Model Y är bättre på nästan allt. Enda fördelen med X3:an var att man kunde välja lunchställe fritt på långresa .
Att en elbil är bättre på många sätt märker folk oftast inte förrän de har kört elbil ett tag. Även på långresa kan en elbil vara bättre. Jag pratade häromdagen med en kund som har skaffat en Taycan, mest för att han gillar bilar. Inte för att spara pengar eller så. Och han var lyrisk hur trevligt det är med elbil på långfärd. Han upplever det som en fördel att han tvingas stanna och ladda nån gång ibland. Tidigare har han alltid kört 100 mil i sträck, sa han. Det går inte nu längre, och det är bra. Själv var jag likadant. Dieseltanken kunde inte vara stor nog, bara så jag slapp stanna på resorna.
Jag har sagt det till folk i många år, det är ingen nackdel att behöva stanna varannan timme. Men många fattar inte det. Man måste ändra mindsettet när man reser med elbil, men har man väl begripit det så är det faktiskt ett trevligare sätt att resa på, tycker jag.
Men det är trots allt ingenting som får folk att byta till elbil. Fördelarna finns där, men de är inte lika uppenbara som i fallet med smartphones vs gamla mobiltelefoner. En elbil är fortfarande bara en bil. Man kan inte göra så mycket mer med den än med en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att en elbil är bättre på många sätt märker folk oftast inte förrän de har kört elbil ett tag. Även på långresa kan en elbil vara bättre. Jag pratade häromdagen med en kund som har skaffat en Taycan, mest för att han gillar bilar. Inte för att spara pengar eller så. Och han var lyrisk hur trevligt det är med elbil på långfärd. Han upplever det som en fördel att han tvingas stanna och ladda nån gång ibland. Tidigare har han alltid kört 100 mil i sträck, sa han. Det går inte nu längre, och det är bra. Själv var jag likadant. Dieseltanken kunde inte vara stor nog, bara så jag slapp stanna på resorna.
Jag har sagt det till folk i många år, det är ingen nackdel att behöva stanna varannan timme. Men många fattar inte det. Man måste ändra mindsettet när man reser med elbil, men har man väl begripit det så är det faktiskt ett trevligare sätt att resa på, tycker jag.
Men det är trots allt ingenting som får folk att byta till elbil. Fördelarna finns där, men de är inte lika uppenbara som i fallet med smartphones vs gamla mobiltelefoner. En elbil är fortfarande bara en bil. Man kan inte göra så mycket mer med den än med en fossilbil.
Jag tror alla vill ha elbil och alla kommer skaffa elbil. Men inte just nu. En sån här teknikövergång kommer ta tid. Tillverkarna kommer bredda modellutbudet de kommande 5-10åren samtidigt som mer bilar kommer ut på begagnatmarknaden där priserna äntligen börjat sjunka. Det är ju inte heller speciellt bråttom som energiläget ser ut nu.
Laddstoppen på långresa är något slags rött skynke för många. Har kollegor som säger att det inte funkar med elbil för dem för det är för kort räckvidd, de har så långt till <stugan, farmor, fjällen, whatever>. Även om de bara åker dit en gång om året. Och för dyrt är det också, förvånade över att jag (vi har samma jobb och lön) har råd med en Tesla.
I samma samtal nämner en av kollegorna att de har en Caravelle som i princip aldrig används men hans fru vill inte sälja den eftersom det är så skönt att packa i den när de åker på semester. Sen har de en bil till också som är den som används mest. Orkade inte förklara att mitt bilägande antagligen kostar mindre på totalen..
Att en elbil är bättre på många sätt märker folk oftast inte förrän de har kört elbil ett tag. Även på långresa kan en elbil vara bättre. Jag pratade häromdagen med en kund som har skaffat en Taycan, mest för att han gillar bilar. Inte för att spara pengar eller så. Och han var lyrisk hur trevligt det är med elbil på långfärd. Han upplever det som en fördel att han tvingas stanna och ladda nån gång ibland. Tidigare har han alltid kört 100 mil i sträck, sa han. Det går inte nu längre, och det är bra. Själv var jag likadant. Dieseltanken kunde inte vara stor nog, bara så jag slapp stanna på resorna.
Jag har sagt det till folk i många år, det är ingen nackdel att behöva stanna varannan timme. Men många fattar inte det. Man måste ändra mindsettet när man reser med elbil, men har man väl begripit det så är det faktiskt ett trevligare sätt att resa på, tycker jag.
Men det är trots allt ingenting som får folk att byta till elbil. Fördelarna finns där, men de är inte lika uppenbara som i fallet med smartphones vs gamla mobiltelefoner. En elbil är fortfarande bara en bil. Man kan inte göra så mycket mer med den än med en fossilbil.
Själv har jag alltid stannat efter 3-4 timmar på långresor. Förstår inte nöjet i att sitta och stirra på en motorväg 6-7 timmar i sträck. Så för mig är den enda nackdelen på långresa att man måste välja matställe utifrån var snabbladdningen finns.
Går ju att göra en del saker med elbil som är svårt med fossibil. Som att sova i bilen på vintern och att använda bilen som biosalong. Istället för att stressa hem när jag skjutsat min dotter till hennes träning så sitter jag nu ofta kvar i bilen med "camp mode" på och tittar på Netflix. I X3:an blev det väldigt kallt efter ett tag att vänta i bilen. Sedan när V2G kommer så kan ju bilen användas som hemmabatteri. Men jag tycker fortfarande det saknas information om dessa fördelar utanför elbilskretsar, så uppfattningen hos gemene man verkar vara att elbilar är sämre på allt jämfört med fossibilar. Här har vi en artikel fylld av "intressanta" perspektiv:
Laddstoppen på långresa är något slags rött skynke för många. Har kollegor som säger att det inte funkar med elbil för dem för det är för kort räckvidd, de har så långt till <stugan, farmor, fjällen, whatever>. Även om de bara åker dit en gång om året. Och för dyrt är det också, förvånade över att jag (vi har samma jobb och lön) har råd med en Tesla.
I samma samtal nämner en av kollegorna att de har en Caravelle som i princip aldrig används men hans fru vill inte sälja den eftersom det är så skönt att packa i den när de åker på semester. Sen har de en bil till också som är den som används mest. Orkade inte förklara att mitt bilägande antagligen kostar mindre på totalen..
Jag kan iofs förstå att man vill ha kvar en Caravelle. Det är ju en jäkligt praktisk och skön bil på semester med familj/ungar. Du får visa dem en Id Buzz
Går ju att göra en del saker med elbil som är svårt med fossibil. Som att sova i bilen på vintern och att använda bilen som biosalong. Istället för att stressa hem när jag skjutsat min dotter till hennes träning så sitter jag nu ofta kvar i bilen med "camp mode" på och tittar på Netflix. I X3:an blev det väldigt kallt efter ett tag att vänta i bilen. Sedan när V2G kommer så kan ju bilen användas som hemmabatteri. Men jag tycker fortfarande det saknas information om dessa fördelar utanför elbilskretsar, så uppfattningen hos gemene man verkar vara att elbilar är sämre på allt jämfört med fossibilar. Här har vi en artikel fylld av "intressanta" perspektiv.
Visst finns dessa fördelar. Själv skulle jag aldrig mer skaffa en bil utan V2L/V2G. Och att kunna ha bilen parkerad med A/C eller värme på utan att motorn går är såklart underbart. Men det är ingenting folk är medvetna om att det ens går. Och så räcker det trots allt inte som argument att byta till elbil när den är nästan dubbelt så dyr i inköp jämfört med en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är klart att det är fortfarande billigare att köra på el. Däremot så är det inte nödvändigtvis billigare med elbil om man står inför valet att köpa elbil eller bensinbil. Utan att ha räknat på det så skulle jag tro att bensinbilen numera vinner för de allra flesta, dvs om man inte kör exceptionellt mycket. Det är svårt att motivera införskaffandet av en elbil nu. Och då tillkommer osäkerheten, åtminstone i Sverige. Det lovas hej vilt att bränslepriset kommer sänkas medan elpriset bara går upp utan att man ser nåt slut på eländet. Folk vet inte längre vad som är rätt eller fel. Jag har hört flera som har sagt att de numera är glada att de inte har skaffat elbil.
Men vi som redan har elbil, och som dessutom fått miljöbilsbonus, och i synnerhet vi som har äldre elbilar som har haft förmånen att köra på billig el i flera år, för oss är det en no brainer. Jag skulle i nuläget däremot aldrig rekommendera någon att skaffa elbil.
Begagnat skulle jag absolut fortfarande rekommendera elbil.
Mycket nattladdning, gratisladdning och låg Servicekostnad gör kalkylen trevlig (har fram tills nu vart bra andrahandsvärde också).
MVH
Just för att andrahandsvärde var så högt har jag senaste året alltid sagt till folk att en begagnad elbil är vansinne. En begagnad bil för priset som en ny skulle jag aldrig köpa. Och var nånstans finns det fortfarande gratisladdning? Det kan inte längre vara ett argument för att skaffa elbil.
Då det nu blivit ett litet tapp (vilket jag ser som ganska tillfälligt) så skulle jag IAF kolla på just begagnad elbil om jag stod och funderade på ny bil.
Finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar Chargefinder mm.
Finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar Chargefinder mm.
Massor är verkligen en överdrift. Det verkar främst vara hotell och vissa arbetsplatser som fortfarande erbjuder gratis laddning. Här i Skaraborg verkar det finnas 4 gratis laddplatser kvar, fördelade på 3 laddstolpar i olika städer/orter. Det fanns massor förr, men nu är de antingen bortplockade eller så kostar de pengar. Det är ju helt meningslöst att ens fundera på en sådan laddplats. Den är garanterat upptagen i 99% av fallen, dessutom är det extremt osannolikt att man har ärenden vid just den platsen.
Gratis laddning var ett legitimt argument förr i tiden, när det verkligen var gratis nästan överallt, och det dessutom inte fanns någon som helst konkurrens kring laddplatserna. Men nu är det i bästa fall en trevlig bonus om man råkar hitta en sådan laddplats nånstans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar Chargefinder mm.
Massor är verkligen en överdrift. Det verkar främst vara hotell och vissa arbetsplatser som fortfarande erbjuder gratis laddning. Här i Skaraborg verkar det finnas 4 gratis laddplatser kvar, fördelade på 3 laddstolpar i olika städer/orter. Det fanns massor förr, men nu är de antingen bortplockade eller så kostar de pengar. Det är ju helt meningslöst att ens fundera på en sådan laddplats. Den är garanterat upptagen i 99% av fallen, dessutom är det extremt osannolikt att man har ärenden vid just den platsen.
Gratis laddning var ett legitimt argument förr i tiden, när det verkligen var gratis nästan överallt, och det dessutom inte fanns någon som helst konkurrens kring laddplatserna. Men nu är det i bästa fall en trevlig bonus om man råkar hitta en sådan laddplats nånstans.
Lämnade precis en gratis laddplats i Stockholm (laddade på samma för några dagar sedan också utan problem). MVH
Finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar Chargefinder mm.
Massor är verkligen en överdrift. Det verkar främst vara hotell och vissa arbetsplatser som fortfarande erbjuder gratis laddning. Här i Skaraborg verkar det finnas 4 gratis laddplatser kvar, fördelade på 3 laddstolpar i olika städer/orter. Det fanns massor förr, men nu är de antingen bortplockade eller så kostar de pengar. Det är ju helt meningslöst att ens fundera på en sådan laddplats. Den är garanterat upptagen i 99% av fallen, dessutom är det extremt osannolikt att man har ärenden vid just den platsen.
Gratis laddning var ett legitimt argument förr i tiden, när det verkligen var gratis nästan överallt, och det dessutom inte fanns någon som helst konkurrens kring laddplatserna. Men nu är det i bästa fall en trevlig bonus om man råkar hitta en sådan laddplats nånstans.
Lämnade precis en gratis laddplats i Stockholm (laddade på samma för några dagar sedan också utan problem). MVH
Bauhaus Länna är trevligt. 1 timme gratis med 22 kW. Är man riktigt sniken/ekonomisk så går det nog bra att byta plats efter den där timme också... Var bara halvfullt när jag var där för några dagar sedan. Dessutom hade de kampanjpris på ved
Finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar Chargefinder mm.
Massor är verkligen en överdrift. Det verkar främst vara hotell och vissa arbetsplatser som fortfarande erbjuder gratis laddning. Här i Skaraborg verkar det finnas 4 gratis laddplatser kvar, fördelade på 3 laddstolpar i olika städer/orter. Det fanns massor förr, men nu är de antingen bortplockade eller så kostar de pengar. Det är ju helt meningslöst att ens fundera på en sådan laddplats. Den är garanterat upptagen i 99% av fallen, dessutom är det extremt osannolikt att man har ärenden vid just den platsen.
Gratis laddning var ett legitimt argument förr i tiden, när det verkligen var gratis nästan överallt, och det dessutom inte fanns någon som helst konkurrens kring laddplatserna. Men nu är det i bästa fall en trevlig bonus om man råkar hitta en sådan laddplats nånstans.
Jag har bytt huvudbutik för mina mathandlingar och det är iaf 70kSEK per år för att där jag handlar numera är det gratis 10kW laddare - dock tror inte chargefinder det och jag tänker fan inte rätta dem!
Finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar Chargefinder mm.
Massor är verkligen en överdrift. Det verkar främst vara hotell och vissa arbetsplatser som fortfarande erbjuder gratis laddning. Här i Skaraborg verkar det finnas 4 gratis laddplatser kvar, fördelade på 3 laddstolpar i olika städer/orter. Det fanns massor förr, men nu är de antingen bortplockade eller så kostar de pengar. Det är ju helt meningslöst att ens fundera på en sådan laddplats. Den är garanterat upptagen i 99% av fallen, dessutom är det extremt osannolikt att man har ärenden vid just den platsen.
Gratis laddning var ett legitimt argument förr i tiden, när det verkligen var gratis nästan överallt, och det dessutom inte fanns någon som helst konkurrens kring laddplatserna. Men nu är det i bästa fall en trevlig bonus om man råkar hitta en sådan laddplats nånstans.
Jag har bytt huvudbutik för mina mathandlingar och det är iaf 70kSEK per år för att där jag handlar numera är det gratis 10kW laddare - dock tror inte chargefinder det och jag tänker fan inte rätta dem!
Här i stan i Lidköping har de sista gratis laddstolparna försvunnit för ett par veckor sedan. Det fanns aldrig många sådana, men nu är alla borta. Alltså inte så att det kostar pengar att ladda där nu, de är borttagna helt och hållet. De användes såklart flitigt, det var tyvärr mycket hybrider som stod där hela dagarna.
Det finns andra laddstolpar som inte är gratis, där kostar det 3kr/kWh. Men de står långt ifrån affärer och matställen och det är nog inte många som orkar ladda där. Förutom kanske nu när det trots allt är något billigare än hemmaladdning. Men om det tar 20-30 minuter extra att gå till affären och tillbaka till bilen, bara för att laddstolparna ligger så långt bort, är det inte värt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar Chargefinder mm.
Massor är verkligen en överdrift. Det verkar främst vara hotell och vissa arbetsplatser som fortfarande erbjuder gratis laddning. Här i Skaraborg verkar det finnas 4 gratis laddplatser kvar, fördelade på 3 laddstolpar i olika städer/orter. Det fanns massor förr, men nu är de antingen bortplockade eller så kostar de pengar. Det är ju helt meningslöst att ens fundera på en sådan laddplats. Den är garanterat upptagen i 99% av fallen, dessutom är det extremt osannolikt att man har ärenden vid just den platsen.
Gratis laddning var ett legitimt argument förr i tiden, när det verkligen var gratis nästan överallt, och det dessutom inte fanns någon som helst konkurrens kring laddplatserna. Men nu är det i bästa fall en trevlig bonus om man råkar hitta en sådan laddplats nånstans.
Jag har bytt huvudbutik för mina mathandlingar och det är iaf 70kSEK per år för att där jag handlar numera är det gratis 10kW laddare - dock tror inte chargefinder det och jag tänker fan inte rätta dem!
Haha ja jag har också många som inte finns med på Chargefinder men dom behåller jag för mig själv
Finns massa ställen att ladda gratis på om man kollar Chargefinder mm.
Massor är verkligen en överdrift. Det verkar främst vara hotell och vissa arbetsplatser som fortfarande erbjuder gratis laddning. Här i Skaraborg verkar det finnas 4 gratis laddplatser kvar, fördelade på 3 laddstolpar i olika städer/orter. Det fanns massor förr, men nu är de antingen bortplockade eller så kostar de pengar. Det är ju helt meningslöst att ens fundera på en sådan laddplats. Den är garanterat upptagen i 99% av fallen, dessutom är det extremt osannolikt att man har ärenden vid just den platsen.
Gratis laddning var ett legitimt argument förr i tiden, när det verkligen var gratis nästan överallt, och det dessutom inte fanns någon som helst konkurrens kring laddplatserna. Men nu är det i bästa fall en trevlig bonus om man råkar hitta en sådan laddplats nånstans.
Lämnade precis en gratis laddplats i Stockholm (laddade på samma för några dagar sedan också utan problem). MVH
Bauhaus Länna är trevligt. 1 timme gratis med 22 kW. Är man riktigt sniken/ekonomisk så går det nog bra att byta plats efter den där timme också... Var bara halvfullt när jag var där för några dagar sedan. Dessutom hade de kampanjpris på ved